Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2081 ggr
[countess]
0

Snart vräkt och flinskallig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller nästan iaf ! Valp skäller så fort man går in i köket och vill ha mat hungrigare valp får man leta efter . Även om hon nyss fått mat skäller hon, ja bara man går in i köket börjas det och jag kan säga att mina grannar lär nog inte vara så nöjda ! Jag har nu ignorerat detta i 2 veckor och hon har endast fått mat när hon varit lugn och tyst ! problemet blir bara värre och värre och jag blir mer och mer stressad pga grannar och om jag verkligen kommer få bukt på det här! Imorse var jag tvungen och bära runt henne överallt för då vägrade hon vara tyst då skällde hon trots att vi inte var i köket även hos hundvakten hon fick då mat när hon var lugn hos hundvakten och då upphörde skällandet i ca 2 timmar!

Jag ringde veterinär igår när hon varit dålig i magen och frågade hur jag skulle göra om jag skulle komma in osv och om jag skulle avmaska henne när hon är riktigt brutalt hungrig ! Sköterskan tyckte inte det först när jag pratade med henne men när jag kom in och skulle handla specialfoder så tyckte båda veterinärerna att jag skulle köra special foder + pro- kolin "pasta för magen" och avmaska ! Kan det bero på mask även veterinärena tyckte att hon verkade överdrivet hungrig när jag berättade hur hon bettede sig !

Hur ska jag göra ? Jag bryter ihop snart :( Köpa ett hus kanske :P ?

Söt är hon iaf tur det :)

[hyperiion]
0

Jag köpte ett anti-skällhalsband till min hund. Behövade bara använda det någrafå veckor. Han blev jättebra:) Det är helt ofarligt och dom får konsikvensen på en gång. Jag köpte ett då ja va rädd att bli vräkt så som han höll på.

StrongHearts
0

prova prokatin pastan. det har funkat för mina när de varit kassa i amgen.

sen är ett antiskall alltid bra att ha om hunden skäller mycket.

har valpen ben att tugga på? kanske det skulle stilla hungern lite?

vet ej hur du ger valpen mat men priova  att blöta maten om du inte redna gör det, eller börja med torrfoder?

bara lite ideer, hoppas det löer sig!

[countess]
0

#1 Jag har testat ett antiskäll på en hund och gör aldrig mer om detta ! Det hunden är fortfarande rädd för läten utomhus ! Antiskäll halsbandet gör bara så symtomen försvinner och inte själva problemet!

#2 Hon får ju pro - kolin pasta redan står i #0 Jag blöter upp torrfodret redan :P Detta foder ska hon bara ha 2,5 kilo och när hon ätit halva påsen så ska jag börja vänja vid det gamla fodret !

[hyperiion]
0

Läten utomhus? Vad hade du för halsband? Mitt sprutar bara upp en liten vattendusch. Problemet är väl att hunden skäller? Om den slutar skälla är väl syntomet borta eller har jag missförstått dej?

[countess]
0

#4 den hunden skällde för minsta lilla ljud ute ! Varav att hon kopplade ljuden till det obehagliga sprutet 1,5 år senare skäller hon fortfarande inte på ljudutomhus utan då kastar hon sig mot en och skakar !

Chanku
6

Sätt för guds skull inte antiskällhalsband på valpen! Det är tillräckligt dåligt att man gör det på en vuxen hund, även om jag kan förstå att man blir desperat ibland.

Serverar du maten i skålen? Låt valpen jobba lite för maten, blöt upp den och tryck in den i en kong eller ett gammalt märgben. Strö ut kulorna över golvet. Köp antiglupsk-matskålar. Hur många måltider ger du per dag? Ge färre och större portioner? Vistas mycket i köket utan att ge mat och belöna när hon är tyst? Är det så att hon skäller för att hon vet att köket=mat, så kan du ju alltid testa att servera maten på olika ställen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[countess]
0

#6 nä du det skulle jag aldrig göra ! Jag serverar på olika ställen ! hon skäller inte just när jag ska ge maten då är hon lugn från att jag tar matskålen sitter hon tyst problemet är att hon börjar när jag gör i ordning maten ! Just nu bor jag i köket och även sakt till hundvakten att bo i köket ;P Nä men jag håller till mycket där och går och hämtar vatten osv bara för att hon ska fatta att det är inte alltid mat som är på gång ! Jag har testat belöna när hon är tyst men då sätter hon igång ännu värre vad jag har upplevt men ifs kankse jag inte försökt länge nog ?  Enligt veterinär ska hon ha mat 4 ggr per dag då hon är krass i magen dom vet om problemet och därför misstänkte dom också mask ! Åh man kankse ska hyra in en tränare haha så ser alla fel man gör ! Kom på igår att jag belönade trots att hon inte var lugn därimot tyst :P    Tur man känner hyresvärden kankse ska erbjuda gratis städning av trapphuset ;)

LinaK
1

#6 Bra inlägg.

Skulle aldrig sätta på en valp ett antiskällhalsband. Har också hört om hundar som blivit rädda för vissa saker när dom haft på sig halsbandet. Sen finns det hundar som är smarta nog att förstå att när halsbandet är på ska man vara tyst då det kommer obehag, medans när halsbandet är av så händer ingenting och då är det fritt fram för skall.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[hyperiion]
0

Okej då förstår jag. Jag hade valet bli uteliggare eller ha anti-skällhalsband. Men jag har bara uppleft possitiva saker med det. Har aldrig hört talas om att någon hund blivit så skadad av det:O. Men bra att veta.

[countess]
0

#9 varför skällde han?

Chanku
0

Om du börjar göra i ordning maten och hon sätter igång o skäller, vad gör hon ifall du DIREKT avbryter det du håller på med och går iväg ur köket?

[countess]
0

#11 från början gjorde jag klart maten nu idag senaste målet så , så fort hon skällde avbröt jag och gick ut från köket då vart hon tyst , sen gick jag tillbaka och han bara he in vatten så började hon och då avbröt jag och gick ut från köket men då var ju maten redan klar och vi gick ut så det inte skulle hinna bli mörk! Sen har hon sovit eller ja hon fick mat nu kl 16 men hon var så trött att hon slängde i sig maten sen somnade om :P Men ska fortstätta med det kanske ? Bara ge mat i köket och så fort hon skäller gå ut därifrån ? Kanske hon fattar att hennes chanser att få mat blir mindre eftersom jag går och hon inte får någon mat ? Eller tänker jag fel ?

Chanku
0

Tror absolut att det kan hjälpa. När du serverar maten, sätter du bara ned den så hon får slänga sig över den?

Cassii
0

Det hade nog varit mycket lättare att jobba med "problmet" ifall maten inte skulle stå och blötas upp så länge! Eftersom hon säkert glömmer bort mellan tiden du gör maten och hon får den.. Tungan ute

[countess]
0

#14 nej hon måste sätta sig och titta mig i ögonen! kan ju vara därför hon inte skäller när hon får maten !

#15 fast problemet är ju när jag gör i ordning den :P inte när hon får den ! Jag belönar varje gång hon är tyst medans jag gör i ordning den eller bara vi är i köket och hon sätter sig och tittar tyst på mig :)

[Forest]
0

tor du är på helt rätt spår att vänta o gå ut då lär hon sig oxå att det inte lönar sig att skälla. Hoppas det hjälper iaf. Söt är hon som bara den hoppas oxå magen blir bra på henne :)

[countess]
0

Storstädade köket 30 min stod hon och skällde , Sedan gick hon och la sig då ställde jag ner maten och hon fick sätta sig och titta i ögonen innan hon fick det! Uttråkningsmetoden ;) Vi får väl se hur det här går

[hyperiion]
0

#10 han skällde så fort han hörde något, inte fick som han ville eller om han hade tråkigt. Så med andra ord hela tiden