Konktaktövningar
Låna eller köp boken Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt. Fylld med både bra övningar och tips angående det här med kontakt.
Vad har du lärt dig för kontaktövningar redan? Lättare att komma med tips då 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
En övning är ju att du håller godis i handen, försöker han ta godiset så knyter du handen. Så fort han tar ögonkontakt ger du godisbiten till honom.
Du kan också köra med två händer som du har utsträckta med knytna nävar. Så fort han tar ögonkontakt belönar du,
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Okeej tack för tipsen :)
De övningar vi kört är exempelvis att jag står med en godis i handen och håller den bort från kroppen och att han ska ta ögonkontakt och inte kolla på godiset, sen även att lägga en godisbit framför honom och få ögonkontakt :) Lite sånt.. funkar fin fint och han lär sig snabbt :)
#3 Men det är ju jättebra :) en bra start.
Du kan ju träna på att han ska ta ögonkontakt innan han får äta?
Belöna spontankontakt.
Ögonkontakt innan han får gå ut/in genom dörren.
Det är det jag kommer på.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
TS: Jag fick öva massa kontakt med min vovve när han kom till oss som två-åring. Han sökte aldrig kontakt. Jag började precis som loveradio säger sedan utökade jag till fler.
- Håll handen framför och knyta om han försöker ta det innan han sökt kontakt.
- Håll handen med godiset intill dig nära ditt ansikte, ge godis vid kontaktsökning. Utöka sedan genom att hålla handen intill din höft, ge godis vid kontaktsök. Fortsätt sedan och håll handen ut från kroppen, över ditt huvud osv. Belöna vid kontakt.
- Lär honom stanna, då kommer kontaktsökningen ganska automatiskt. Utöka sedan genom att lägg en godis på marken. Belöna vid kontakt. Rulla iväg en godis, han ska stanna på samma plats, söka kontakt, belöna. Till slut kan du stå en meter ifrån honom, kasta iväg en godis, han ska stanna. Gå iväg lite i rummet, han ska fortfarande titta på dig. Belöna.
- Få honom att sitta. Gå runt honom, han ska sitta still och inte röra sig. Ju längre han håller kontakten desto bättre. Ett fullt varv är helt klart godkänt. Sedan kan du prova att gå flera varv, höger eller västervarv, byta varv under tiden osv.
- Få honom att sitta och stanna. Gå längre och längre ifrån medan han stannar. Prova gärna att gå in i ett annat rum och vänd sedan. När du kommer tillbaka tittar du på honom, han söker kontakt. Belöna.
I varje övning är du till en början snabb på att belöna vid varje gång han tittar på dig. Du utökar sedan längden han tittar på dig, det räcker alltså inte bara med en snabb blick.
Superbra att använda klicker vid varje belöning och även i framtida aktiveringsövningar!
Belöna honom också i vardagliga situationer när han söker kontakt. Innan du ger honom mat, vid promenader osv. Även där fungerar klickern mycket bra!
Lycka till!
En sak som kan vara rolig är att du vänder ryggen mot honom. Och säger hans namn när han tar kontakt så belönar du. Eller att ni kampar med en leksak sen efter att ni har kampat en stund tar du upp leksaken bakom ryggen och när han tar kontakt belöna. Innan han går ut genom dörren innan han får mat. Lära honom vänta och varje gång som han ska få hälsa på en hund/människa /annat djur. Så säger du vänta och när han tar kontakt med dig så säger du varegod och han/hon får hälsa. Innan du släpper han lös så säg vänta och när han tar kontakt får han gå
#6: Jag skulle dock inte välja att uppmuntra hunden till ett kamp-beteende även om det är om en leksak.. Kan ha med att göra att jag själv har pitbull, men anser inte att man gör det med någon hund.. Man behöver inte kampa med leksaken för att göra den övningen. Räcker att leka tillsammans med en leksak/boll eller div. Resten var bra vardagssituationer :)
#7 mitt internet var jättesegt så kunde inte se bilder eller nåt. Jag själv kampar lite med mina men förstår inte alltid. Du kan ju göra såa tt du kastar en leksak och håller handen för bröstkorgen och när han tar kontakt får han springa och hämnta den fast det kan ju leda till stress. Men en sak du kan göra är att du har honom i koppel du visar han leksaken och försöker få honom intreserad utav den. Sen lägger du den någon meter i från och när han tar konkt få han ta den. Det borde ju funka trots att han är en pitbull
#8: Inte jag som är TS, jag kom med tips över dig
din sista övning är den samma som min fast jag tipsade om godis. du kan läsa min kommentar över :)
#9 aa typ fast lite varation då. Jag slarvläsre väl nu när det är sent
#10: Precis, så lätt hänt! 
Det finns många kontaktövningar i Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet. Men i övrigt kan jag tipsa om några superbra kontaktövningar som verkligen gör att hunden håller koll på dig och ser dig som en tillgång.
1. Under promenaden släpper du kopplet men går som vanligt. När hunden upptäcker att någonting har förändrats och kikar på dig ska du berömma supermycket med godis, röst och kropp. Sen fortsätter ni som vanligt. Då lär sig hunden att vara uppmärksam på vad du gör.
2. Det är viktigt att alltid berömma med något som hunden uppskattar när hunden tar kontakt med dig spontant under promenaderna. Det kan vara att han tittar på dig, söker upp dig el. liknande. Detta bör man gör då och då under hela hundens liv. Då lär sig hunden att det lönar sig att hålla koll på matte/husse.
3. Släpp kopplet och spring fort som attan åt andra hållet! När hunden kommer ifatt dig så berömmer du massor! Då lär sig hunden att hålla bättre koll på dig så att du inte försvinner.
4. När hunden är lös och springer för långt bort eller har uppmärksamheten på något helt annat än dig kan du lite diskret gå och gömma dig bakom tex. ett träd eller en buske och vänta på att hunden hittar dig. Ibland bör du även hoppa fram innan hunden hittar dig. Detta är för att det inte ska börja bli en lek för hunden för då tappar det sitt syfte. När hunden hittar dig ska du berömma massor. Hunden lär sig därmed att hålla bättre koll på dig så att du inte försvinner.
5. När hunden är lös kan du släppa lite godis på marken bredvid dig (hunden ska inte se det!). Sen går du ett par steg och springer tillbaka till godiset och låtsas att du "hittade det" och gör massvis av smackljud och låtsas äta godiset (det godiset du låtsas äta ska du stoppa tillbaka i fickan). Lämna bara några få bitar kvar till hunden så att hunden uppskattar att du låter honom äta av "din" mat. Med denna övning lär sig hunden att hålla bättre koll på dig för att du är så duktig på att hitta godsaker :)

#12 Nu blev jag nyfiken! Jag brukar göra som, du skriver i punkt 4. Men jag förstår inte riktigt det här med att det inte får bli till en lek. Vad gör det för skillnad? Varför tappar det sitt syfte?
#13 För då försvinner rädslan över att du ska försvinna. Hunden blir istället självsäker då den ALLTID hittar dig och då gör det ju inget om du springer bort.
Förstår du vad jag menar? :)

#14 Ja absolut! Har inte tänkt så innan, men det är ju rätt självklart egentligen! 
#15 Precis! :D