sterlisiering/kastrering
Jag har funderingar kring sterlisiering och kastrering för när man sterliserar sig som människa så har man kvar livmoder och äggstockar som jag förstår det men man syr ihop något så att inte äggen kan flytta sig om jag läste rätt…
Men när jag läste på nätet så sa de att sterlisering var att ta bort allting men är inte det kastrering?
Om sterlisering är att lämna kvar paktet men sy ihop äggstockarna, de kan inte bli dräktiga då?
Kan de bli inkontinenta av det också (har läst att de kan bli det vi kastrering)?
Finns det några risker av sterlisering om det är att lämna kvar allting?
Jag har nämligen funderat på att kastrera min tik, men då trodde jag att de tog bort hela paktet och jag var rädd att hon skulle förändras, sedan har jag hört att tikar kan bli aggressiva och inkontinenta av de. men den risken kanske är annu mindre vid sterilisering?
Kastrering man bort äggstockarna respektive testiklarna.
Och en kastrering på tikar borukar man även ta bort livmodern för att minska risken för pyo, då rykter alltså rubbet.
En sterilisering innebär att man knipsar av sädesledare/äggledare så att djuret fortfarande kan producera könshormon, men är inte fertil.
≧◔◡◔≦
Finns det möjlighet att sterlisera om man vill? Läste att de flesta vetrinärer inte gör det…
Min hund har inte direkt problem med sina löp, men det hade varit skönt att veta att hon inte kan få valpar, även om jag har full koll på henne under löpen, så är jag alltid nervös över lösspringande hundar och hon är dessutom väldigt svår att se när hon börjar löpa…
Men kastrering är jag rädd att hon ska bli förändrad och få inkontinensbesvär, så sterlisering hade kanske varit ett alternativ?
Ingen aning, man borde ju utföra det på hundägarens begäran.
Kastrering har ju varit standardutförande just för att man tar bort tänkbara sjukdomstillstånd i samband med att hunden ändå är öppen.
≧◔◡◔≦
Tror det fortfarande är förbjudet faktiskt att enbart sterilisera hundar och katter (finns heller ingen anledning till annat) - endast kastrering där allt åker väck är det som görs.
och varför ens tänka tanken med sterilisering ??? Bättre hålla tiken borta från hanar, då den kommer löpa lika mycket som förut.
Vet du varför det skulle vara förbjudet?
Och under vilken lag?
≧◔◡◔≦
#2 Fast de problemen ska de väl även kunna få av sterilisering vad jag hört? Vet många med äldre honkatter (förr var det ju bara sterilisering som gällde för dem) som sedan operationen haft problem med det. Har nog dock aldrig hört om någon tik som varit steriliserad.
Tänk även på att med kastrering så försvinner risken för livmoderinflammation helt och om man kastrerar före 2 års ålder/före andra löpet minskar också risken för juvertumörer drastiskt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har läst det på jordbruksverket sida för några år sedan om jag inte minns helt fel.
Fast sterliseing på katter är väl kastrering fast man säger sterlisering? Jag vet iaf ingen kastrerad honkatt som fortsätter brunsta (eller heter de löpa med katter också?)…
Jag är som sagt rädd att vid en kastrering kan det ske en personlighetsföränding, vilket man inte får vid sterlisering, tiken kan bli inkontinen. Vilket den kanske kan vid sterlisering också, men själv tycker jag det verkar mindre troligt eftersom jag har hört att der beror på hormoner och de finns ju kvar…
Hon har inga större problem med sina löp, så att hon har kvar de ser jag inte som ett stor problem, och att hålla henne borta från hanar får jag ju ändå göra om hon är okastrerad så det är inga större problem det heller det är bara det att OM det skulle hända något så kan hon inte bli dräktig… Det finns som sagt ganska många lösa hanhundar som är i området, de är iof små så man kan lätt "sparka" undan de, men det är ändå ett orosmomen, hade hon varit steril hade jag kunnat känna mig mindre orolig….
Men detta är bara tankar, jag har varken pengar eller tid eller ork för kastreing eller sterlisering i nu läget…
Många använder det felaktiga ordet "sterilisering" även när det gället katter, även honkatterna kastreras precis som hankatterna. Katter löper btw. ;)
En kompis till mig har kastrerat sin tik och det är ingen skillnad på henne jämfört med innan kastreringen. Jag tror inte att någon veterinär steriliserar längre, vet dock inte hur de skulle ställa sig till det om ägaren bad om det men jag är tveksam till att de skulle genomföra en sådan operation.
Alltså, man brukar säga kastrera när det är en hane och då tar man bort testiklatna. Det är ett ganska snabbt och enkelt ingrepp.
När det handlar om tikar så säger man sterelisering. Då tar man bort livmode och äggstockar genom ett bukingrepp.
har praktiserat på djurklinik och alldrig hört om någt annat…
jag ska kola upp det närmare!!!
Fel, det heter kastrering även på tikar (när man tar bort rubbet).
#11 Man kastrerar både hundar och katter, oavsett kön. Sterilisering är inte när man tar bort "hela paketet", utan det är kastrering.
- Mvh Emma
Tycker det känns onödigt att sterilisera en tik och låta livmodern vara kvar med risker som livmodersinflamationer, cancer och andra allvarliga saker. Bästa är att ta bort rubbet, har aldrig varit med om personlighetsförändringar. Min hane hade kryptokid, då endast en testikel trillat ner, och han fick genomgå ett ganska stort ingrepp vid kastreringen. De fick gå in i buken och leta ganska länge innan dom hittade den andra kulan. Han hade ett operationssår längs hela snoppen och bak över pungen, så han riskerade också inkontinensbesvär. I början innan det läkt helt så kunde det bli någon liten läcka. Men så fort allt läkt så slutade det och nu har han inga som helst problem med det, och han är sig själv ;)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
#12 och #13, ni hr helt rätt!!!!
Blev lite rörvirrad bara 
Däremot så steriliserar man nästan aldrig hundar eler katter, det är nästan grymt att göra det eftersom hanarna kommer vara på den stereliserade honan eftersom hon fortfarande doftar löptik!
Alltså, för att klargöra:
Sterilisering, oavsett djurslag (detta inkluderar människor), innebär att man knyter år eller kapar sädesledare hos hanar och äggledare hos honor.
Könshormonerna (och därmed alla deras effekter, goda som dåliga) finns kvar, men inte förmågan att reproducera sig. "Cykeln" hos honorna kommer alltså fortsätta.
Kastrering, oavsett djurslag, innebär att man tar bort testiklarna hos hanar och äggstockar+livmoder hos honor. Då man avlägsnar testiklar/äggstockar försvinner även könshormonerna, så djuret förändras (till det bättre eller det sämre, eller båda), och risken för ett flertal sjukdomar elimineras eller minskas.
Sterilisering utför man på människor som valt det. Det kan i vissa fall tas tillbaka, och varför man inte kastrerar människor borde tas som ganska självklart…
Man utför dock inte sterilisering på något djur såvitt jag vet, åtminstone i Sverige. Här kastrerar man djuren istället, då det inte finns någon mening med att ha kvar saker som kan göra dem sjuka (cancer i livmodern eller testiklarna exempelvis) när de inte har användning för dem.
Sedan finns det folk som har för sig att kastrering bara rör sig om att snippa kulorna på en hane, men så är det alltså inte. 
#16 jag kanske är dum men för mig är det inte självklart varför man inte kastrerar människor… Det borde ju innebära samma risker som med djur? Me livmodeinflammationer och cancer?
Läsigt för när jag pratade med veterinär för 2 ? månader sedan så rekomenderade hon sterilisering :S Så nog verkars det utföras i sverige iaf .
#18 - Jag tror inte det, som sagt så kallar vissa det sterilisering när det de i själva verket pratar om är kastrering. Framförallt när det gäller hondjur förekommer det missförståndet.
#19 nej jag frågade om det , Och dom föredrog sterilisering eftersom det misnkade tydligen att dom blev bla bla bla tappade ordet, inkontineta där kom det! Tydligen kastrering tog dom bort allt och sterilisering knöt dom åt äggstockarna ! Därimot har jag inte bestämt mig ännu om jag ska kastrera henne då hon än så länge inte har problem då det var ganska mycket biverkningar av detta men nu vet jag inte om jag ska lita på dessa råd som jag fick av veterinären :S
#20 det är just den inkontinenta biten som gör att jag skulle vilja sterilisera och inte kastrera!