Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1399 ggr
Frida B
0

shaping?

Hej! går det att shapa in alla tricks eller finns det vissa tricks man helt inte kan shapa? liten fundering från mig ^^

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Chanku
0

Jag kan inte komma på något trick som inte går att shejpa in :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Em_
0

Håller med, men jag tycker det går fortare om man lockar hunden med godis till det man vill att den ska göra. Varken jag eller hunden har speciellt mycket av den sortens tålamod ;)

Cassii
0

allt går :)

Chanku
0

#2 Jag håller inte med :) Tycker det kan gå galet snabbt att få till nya saker med en "klickerklok" hund, det förutsätter ju dock att man som förare också förstärker rätt saker. Tycker att med shepingen så får man till rätt beteende ganska direkt med ett självständigt utförande på en gång, utan att behöva arbeta bort hjälper efteråt. Tidssparande tycker jag :) Jag vet inte om jag är ovanligt korkad, men vissa saker kan jag inte förstå hur man ska kunna locka hunden till att utföra.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Em_
0

#4 Ok, då har vi olika erfarenheter :) Min hund provar oftast inte nya beteenden utan upprepar alla trick han redan kan och hoppas på det bästa. Sen tycker jag det är svårt att belöna alla pytte steg i rätt millisekund. Då lockar jag hellre fram lite större steg i taget :)

Cassii
0

#5 Det ger mer för hunden med shaping, sen kan du ju klicka för att hunden kollar ner/höger/vänster osv.. sen utveckla ett trix ifrån det