Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1481 ggr
[Hanzi_91]
0

Hur få valpen mer fokuserad utomhus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten valp på 3 månader, hon är en blandning mellan rottweiler, alaskan huskey och collie, så hon är väldigt livligGlad Hon är jätteduktig inomhus när vi tränar och så, hon kan "sitt" och "se på mig" (då jag vill att hon ska titta på mig i några sekunder utan att vika med blicken) Vi har precis börjat träna lite på "ligg" och det går också framåt. Hon är jätteduktig och stannar fint vid kommandot "se på mig"och tittar på mig innan vi ska in igen efter att hon varit ute, så hon rusar aldrig in i lägenheten. Hon kommer på inkallning också. Men - utomhus är hon nätan totalt ofokuserad. Mycket annat som är roligare; löv, människor, bilar, pinnar osv. Just nu har jag enbart rastat henne i ett litet skogsparti så hon vänjer sig vid miljön och börjar göra sina behov ute lättare. Tänkte sakta men säkert vänja henne vid stadsmiljö om någon vecka kanske, jag får se hur det känns. Utomhus så är inkallning inga problem nu när hon är i koppel och hon kan även sitta men "ligg" går inte och "se på mig" går verkligen inte. Nu har jag inte alls haft henne länge men jag vill gärna så tidigt som möjligt komma igång ordentligt med träningen och förstår att det kan vara svårt att få en valp fokuserad utomhus i början… men har ni några tips så att det går lättare framåt?

Tack på förhand!Glad

Maja2
0

Ställ inte för höga krav, är mitt tips. Det är en liten valp, det är väl klart att löv, kvistar, fåglar och gud vet allt, är spännande :)   LEK med valpen ute, låt henne utforska världen tillsammans med dig :)

[Hanzi_91]
0

ja du har nog rätt! Glad Jag får slappna av mer helt enkelt, hehe, och får se det positiva med att hon faktiskt redan är jätteduktig inomhusGlad

Maja2
0

Ja, slappna av och fokusera på relationen, lydnaden följer först Efter den.

[countess]
0

Jag hade belönat varje blick på mig ! Det gör jag med min 10 veckors valp nu allt kontakt belönas Med mat eller lek eller en klapp . nu idag så gav hon mig jätte mycket kontakt osv . Tänk på att hunden ska titta på dig utan att du säger något osv