Degen äter bajs :(
Diego har en äcklig (o?)vana, han äter sitt eget bajs! Om han fick så skulle han äta upp det varje gång men han passar på när jag inte ser. Någon här som haft/har samma problem och finns det något man kan göra åt det? Jag hörde något om krossad annanas i maten?!
Kan tillägga att han ännu inte är rumsren och att jag därför inte märker varje gång han ska göra tvåan. Han är nu 15 veckor gammal.
Hjäälp 
Försök att alltid ha uppsyn över honom så du märker det. Vår hund får aldrig en chans att göra ngt utan att vi märker det. Vi har honom alltid i samma rum.
Vet dock inte hur man ska göra med bajsätandet. Det har vi sluppit tack och lov ;)

Det där med att ha uppsyn hela tiden känns lite svårt då han springer runt fritt i en trerumslägenhet, men för det mesta så är han ju där jag är. På nätterna är det värre då sover jag ju om han gör tvåan hehe
Lybbo dig som sluppit bajsätandet
..det är ingen höjdare kan jag lova.
Hej!
Dom äter det för att "städa" upp efter sig, för en hund vill inte göra sina behov inomhus egentligen….ville bara förklara det

#3 Det låter vettigt men häromdagen skulle han tugga i sig det han gjort ifrån sig ute oxå
I vilket fall är det en äcklig vana han har som jag önskar bort!
diego, du får hålla stenkoll och riktigt påvisa att det är fel att göra så, är man ihärdig så gor det på någon vecka….en annan tanke som slår mig är att om du har avmaskat honom på ett tag, eller om det kanske kan fattas något i hans foder, detta kan vara 2möjligheter till att dom käkar skit, trots att man gör det mesta åt det…

Det där om att det skulle fattas något i fodret har man ju hört.
Men min vetrinär har sagt att det inte stämmer.
Och vi har haft olika foder på vår Tax, men ändå äter hon all skit hon kommer över.
Har bannat henne ordentligt oxå, så hon vet att det är fel.
Så nu äter hon bara fortare om vi kommer på henne.
En del hundar har nog helt enkelt bara en äckelgen *urk*

Men ha även hört att det finns dom hundar som äter bajs pga att vissa foder har så mycket näring i sig så att mycket då bara "går igenom" hunden o sen blir massa kvar i bajset som då hundar tycker om att äta… Vet inte om det stämmer, men hoppas att du får han o sluta på nå sätt, låter inte riktigt kul… :( Himla mysigt o få pussar av han va… :)
Min första schäfer var lika snuskig…när han gjorde 2:an ute så vände han på en femöring och slukade hela högen *Hulkar* Men efter ett tag så visste man hur han gjorde så varje gång han var på väg att sätta sig så var jag beredd….jag gav honom beröm och gav honom en godis i stället och efter mycket trälande så slutade han…men han tyckte att även om han slutat äta av 2:an så skulle han ju självklart ha en godis efter han hade gjort en hög en då =)))

#6 Jo jag ska bli ännu bättre på att hålla koll på honom, vill ju verkligen få ett slut på detta.
Jag har inte avmaskat honom men har planer på att göra det, kan det ha betydelse tror du? Det här valpfodret får han ---> http://www.cenaturio.dk/swe/valp.php jag tycker det verkar så bra plus att han ätit det sedan början.
#7 Du förstår mitt problem va? 
11 jag kollade in ditt foder, problemet är att jag aldrig på någon av mina hundar har använt torrfoder, utan alltid färskfoder och rått kött och tidigare även vom…så jag har svårt att utläsa vad som kan vara för mycket eller för lite….men testa en avmaskning till att börja med….så får du som sagt hålla sten koll, glöm bara inte att berömma då han fattar galoppen sedan…lycka till

Orkar inte skriva så jag klipper in detta:
Hunden äter avföring
Koprofagi kallas det då en hund hund äter sin egen eller andra hundars avföring. Det handlar inte om när tiken rengör sina valpar genom att slicka bort avföringsrester eller städar efter valparna i valplådan. Koprofagi hos hundar beror ofta på att den avföring som hunden äter innehåller osmälta näringsämnen som fortfarande har vissa "aptitretande" egenskaper.
Det viktigaste att söka efter är ett matsmältningsproblem hos den hund vars avföring äts upp, det handlar ofta om samma hund. Genom att analysera avföringen kan man se om den innehåller parasiter, osmälta fetter eller stärkelse. Det här fenomenet kan också bero på alltför mycket hundmat. Osmälta rester av mat blir kvar eftersom matsmältningsapparaten är överansträngd och maten passerar genom tarmområdet på kortare tid. I det fallet kan en enkel minskning av fodermängd vara tillräcklig för att få tillbaka saker och ting till det normala. Vissa hundraser är predisponerade för koprofagi, t ex hundar som lider av otillräcklig funktion i bukspottskörteln.

#12 Ojoj, blir det inte jättedyrt att mata hundarna med det?
Hur många hundar har du?
Jag ska se till att få avmaskningen gjord och hoppas att det hjälper lite. Tack så mkt för dina svar!
12,Näe det blir inte mycket dyrare än ett dyrt torrfoder kan jag meddela om man bara har en hund,problemet kan bli att få tag på en återförsäljare just i det området där man bor.
Just nu har jag bara Snodd,för de gamla har fallit bort, men jag har ju haft hund i stort sedan barnsben ;-)

färskmat är till och med billigare än RC å Hill´s och andra dyrare foder. =)
om inget annat, så vet man vad man stoppar i sin hund.
Speciellt om man ger Bravo! =)

Aha, det lät inte billigt iaf 
Snodd är superfin, gillar verkligen collie. Var litegrann i valet och kvalet innan jag bestämt mig för Degen om jag skulle ta o skaffa en collie ist, just för att min karl var så anti amstaff/staff men så blev det inte. Nästa hund däremot ska vara en collie.
17, tack, ja snodden är ett slag för sig kan jag säga :-),både klok och busig samtidigt :-)),kul att höra att du vill ha en collie i framtiden…. men du har ju en sötis där du med
Åhhh Lena vad jag saknar dig och Snodden, jag missar dig varje gång du är ute 
Lotta vännen!
Vad glad jag blir när du säger så…och jag försöker titta in så ofta jag kan, men just nu händer så mycket så jag har inte tid med någonting nästan…..men det kommer att lugna ner sig, och då finns jag här mycket mera sedan, och jag saknar även er härinne mycket!
Jag finns här och väntar…hoppas det lugnar ner sig snart för dig :)
Kram//Lotta