Ca De Bou / Perro Dogo Mallorquin
JAG SKA SKAFFA EN SÅDAN DIREKT NÄR JAG HAR EGET BOENDE! =)
Daddy behöver en lite ca de bou - kompis 
Mentalitet ska de stå ;)
Jag är nyfiken på rasen! Lust att berätta lite för mig om den? =)
Jag är oxå nyfiken. Underbart fin hund du ha! ♥
Otroligt vacker hund!!! 
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
jättevacker :) har för mig att det är en ganska så frisk ras också? vilket ju är skönt!!
#1 Jacob, du kommer inte själv få plats när du flyttar ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Röntgar man avelsdjuren inom rasen? testar man för andra rassjukdomar?
≧◔◡◔≦
Vad används dem till i idag i utländerna?
Då jag antar att vi inte har sån stor avels bas så lär vi ju importera endel, och används den fortfarande till vakt anser jag att dem inte hör hemma i sverige hos en människa som inte använder dem till deras ursprungs syfte.
Jag tror även det är en krävande ras som inte alls passaer/få individer passar som rena sällskaps hundar. Därför undrar jag hur mycket aktivering man säger att dem behöver då dem säjs passa som sällskapshundar?
jag vill ha fakta svar gärna, inget att det står att dem idag passar som rena sällskaphundar och att man idag avlar på det i utlandet. För man kan skriva/säga mycket men saningen är en annan ;)
#9: Så du har redan bestämt vad som är sanningen?
\\\\\\\\\\\\\\\\_

men shit vilken vacker hund… :-)
säger bara WOW…….
#7 jajajajja får väl se till o hitta nått stort billigt slott :)
oj vilka frågor jag har fått! As skoj!
#4 och #5 jag skickar ett meddelande till dig!
#6 Tusen tack!! :)
#7 Det är en väldigt frisk ras. Det kan förekomma att dom kan få HD d värsta fall DE (?)
#8 ja dom röntgas
#9 Hundar som kommer ifrån Puerto Rico, dom dådtestas alltid innan dom säljs, hundkamp, bitlust, dåd, mod m.m. En Ca de bou ska ha allt.. och en Ca de bou som är vek, rädd m.m är ingen " Real Ca de bou" Och könsaggrisivtet är (hör o häpna!)är ÖNSKVÄRT. En dominant hane ska inte tolerera en annan dominant hane exempelvis. Dock så går det att träna in en " Av och på knapp" men det är mycket träning.
I sverige finns det ca 20st men nu har det föds 3 kullar, 1 stor och 2 små.
Ca de bou älskar skyddsträning, Weight pulling och spring/flirting pole. dom vill använda kroppen muskulärt och även använda bitmusklerna..
Dom går att ha som ren sällskap, viktigaste är att dom får träna de som jag skrev här ovanför.. själv så har jag min som ren sällskap för tillfället. Men vi tränar väldigt mycket på hundmöten osv..
Men som hund i överlag så är dom otroligt trevliga jag bara rent avgudar denna ras :) Och fler CDB blir det i detta hushåll! :)
En Ca de Bou ska inte ha några som helst tendenser till aggressivitet och i dagens CDB ska dess förflutna inte märkas alls. Dem ska uppvisa mod och vara trogna, men könsagressivitet är inte önskvärt.
Det är en vall- och vakthund som ska passa perfekt som gårds/familjehund.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Dom ska visst ha det. En CDB Ska inte tolerera andra dominanta hundar. och köper du en cdb som inte är det så innehåller den säkert hundar ifrån kennel Almallutx.. och då är dom väldigt rädda och osäkra..
FCI standard falska. Inte alla av det,
men temperament beskrivning är falska.
De försöker vända rasen till en Grand Danois eller Dogue de Bordeaux,
en lugn husdjur. Det är inte vad en Ca de Bou är alls.
De är en fungerande bull hund ras, en Presa hund.
Männen på Puerto Rico och männen i benet
krossen på Mallorca inte följer FCI-standarden,
de föder som det gamla Mallorcaborna uppfödda rasen i 300 år
Den spanska Ca de Bou Klubben drivs av en man vid namn Sergio Gallien.
Han är en Mallorca. Han är involverad i FCI och är också förstör
rasen i sitt eget land. Han sparkade Matthieu från Can Bourbon och
Gaspar från Rompehuesos ur klubben eftersom de inte håller med honom.
Namnet på hans kennel är Almallutx..
Akillez är en Riktigt Ca de bou men han har bara några svaga blods linjer,
Akillez är " The real Ca de bou".
En riktig Ca de bou, ska inte tolerera en dominanta hanar och
han ska aldrig ge upp en fight. En real ca de bou ska vara aggressiv mot andra hanar
lite taskigt skrivet längst upp.. men så går det om man har bråttom :)
Jag rekomenderar starkt denna kennel:
Rompehuesos hemsida
https://sites.google.com/site/cadebousypinschersdemallorca/home
varför?
Det fanns inte mycket till information.
≧◔◡◔≦
Måste säga att din hund är mycket finare än dom man hittar om man söker på rasen på google. Älskar ögonen också!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#16 ?? Ser ut som en lite halvkass google-översättning. Var kommer originaltexten från?
Om det nu är sant, varför i hela friden skulle man vilja äga en hund med en sån mentalitet?
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Men va? vadå vara aggresiv mot andra hundar? det är väl inget bra alls att ha, hur vacker den än må vara..
//Linda
tass, jättevacker hund :)
Om rasen ska vara könsagrisiv allså tikar slåss tills den ena stupar o tvärtom på hanar, då kan man aldrig antar jag iaf ha sin hund lös? Visst om den är lydig men en hund som tänder på alla och inte ska ge sig i en fajt skulle jag aldrig riktigt lita på.
Håller med #22 & #23. Kan inte för mitt liv förstå vem som skulle vilja avla på en sån mentalitet?
Jättevacker ras! Din är ju finare än någon annan av rasen jag sett på bild.
Skulle kunna tänka mig en sådan ras fast mentaliteten skulle jag gärna slopa och trycka in en grand danois hjärna istället :)
Måste bara fråga: Vad var det som var så speciellt med denna hundras så att människorna krävde en sådan mentalitet? är nyfiken.
#19 dom har bra hundar
#20 vad hittar du för sorts hundar? Finns 2 olika sorter av Ca de bou.. En med mera päls = mer vakt.. men min innehåller Presa och det är mer skydds hundar typ :)
och sen finns det dom som försöker att avla bort den önskade mentaliteten och ha dom som utställnings hundar och dom ser ut som rena soffkuddor
#21 jag kopierade lite snabbt och hann inte ändra bara :)
#22 för att jag älskar rasen i sig och jag ser hellre ingen vits med varför hundar ska leka med andra hundar så för mig är det inga problem.
#25 jag litar på akillez, visar han tydligt att den hunden är dominant.. då släpper jag aldrig fram honom och skulle akillez bli vädligt nyfiken o framåt.. då går det bra.. Tikar älskar akillez uppöver öronen :)
Asså det är stor skillnade på hur en ras SKA vara och hur den faktisit är!
Googla lite snabbt och hittade då 2 trådar om folk som hade problem med TS ras pga agressivitet…
#28 Kopierar man text ska man hänvisa till källan samt visa att det är kopierat!
#28 Du skrev först att "det var lite taskigt skrivet" för att det var bråttom… NU att du kopierat "lite snabbt"
Jag frågar igen: Varifrån kommer originaltexten?
Den kommer ifrån en sida. jag är tyvärr inte hemma men jag har den sidan sparat på datorn :) är på jobbet just nu men jag kan hänvisa till den när jag har kommit hem igen.. slutar kl 21 :)
#29 det blir så om man inte tar reda på fakta innan man köper.. Förr hade jag problem.. men nu när jag har verkligen satt mig ner och googlat, läst och pratat med folk ifrån både spanien, serbien m.m och verkligen kollat upp rasen och även akillez blodstam så förstår jag allt mer o mer hans beteende och då har jag lagt "problemet" åt sidan och tränat något annat med honom…
Akillez gammelfarfar på hans fars sida är Kamphunds champion i Puerto rico. Och för att bevara rasen och mentaliteten som dom ville ha så använde dom honom
och på hans mors sida så finner vi hundarna ifrån Almallutx.. därarv så blev akillez stam " 50% real ca de bou 50% crap " och nu ärvde akillez inte så mycket " crap" utan han blev en Real :P
#32 ja låter ju verkligen bra att du är ute och går emd en hundagressiv hund, finns 20 till och dem avlas på…
Hm ska nog sluta gå ut med min hund om vi ska avla på hundagressiva hundar för att dem 2ska" vara agressiva?
#32 Hur blir man kamphundschampion?
#34 undrar samma :O
#33 nu är det så att jag har aldrig min lös. och ska jag ha honom lös så åker vi långt ut ifrån samhället. och jag har bra koll på min så du behöver inte vara rädd för min hund.
#34, smidigast, explosivitet m.m vinner flest "matcher"
#36 Så, för att bli kamphundschampion krävs att man vinner x antal matcher mot andra hundar?
Rasen är med i Grupp 2 på skk - för dem som vill läsa lite mer!
Jag undrar lite över att du skrev att ni lagt problemen åt sidan och istället tränar annat. Hur menar du då?
Problemen är ju de man bör träna bort först?
#38 Ts har ju skapat den här tråden för de som vill veta mer, så därför känns det helt ok att fråga om allt möjligt som gäller rasen, eller hur?
Ja det är klart det är det, jag menade inte precis någonting elakt med mitt inlägg. Utan jag syftade mer på att då kanske några fler "frågetecken" löses upp för många.. för personligen blir jag lite förvirrad utav det TS skriver..
#41 Själv kan jag tänka, att få prata med någon som faktiskt har rasen, kan svara på en del saker som inte texter på google kan svara på.
Jag blir åxå förvirrad… därav att jag ställer följdfrågor till TS
Kan ärligt talat inte förstå hur man kan vilja ha en hund som är avlad för att vara agressiv. Tänk när alla dårar får nys om den här rasen, då de är av en helt annan kaliber än t.ex. Amstaff. Jag anser att (om rasstandaren som TS beskriver stämmer) denna hundras borde förbjudas i Sverige. Skulle inte vilja att det flyttade in en i huset bredvid. Helt sjukt att en ras som avlas på könsaggresivitet är tillåten. Ännu sjukare att det är tillåtet att promota en uppenbart farlig hund på ett seriöst forum. Tänk på alla som tittar in här och inte förstår allvaret i skadorna rasen kan åsamka.
såhär står det på SKK:s sida
Perro dogo mallorquín/ca de bou
Historik
Perro dogo mallorquin har använts för hundkamp, till tjurhetsning och som vakthund. Rasen i sig är inte speciellt gammal och man kan säga att det egentligen var först när engelsmännen kom till ön Menorca i Medelhavet på 1600-talet och började korsa sina egna hundar med de som fanns på öarna som man kan tala om att rasen skapades. Engelsmännen avlade den för tjurhetsning, som i början av 1900-talet var mycket populärt. Detta förklarar det mallorkinska namnet ”ca de bou” - tjurhund (bulldogg). I den spanska stamboken från 1923 finns denna ras redan registrerad.
Användningsområde
Rasen är numera en familjehund och vakthund. I Sverige används den i dag främst som sällskapshund men är ingen idealisk förstagångshund på grund av sina egenskaper.
Hälsa
Höftledsdysplasi (HD) förekommer.
Egenskaper / Mentalitet
Rasen har en historia som kamphund och vakthund och har kvar ett temperament som inte alla klarar av. Det finns fortfarande rätt många hundar som visar större vaktinstinkt än vad som är önskvärt. Hanhundar går generellt inte ihop och inte alltid tikar med andra tikar heller. Det är en utmärkt vakthund. Rasens starka vaktinstinkt och självständighet gör att den lämpar sig bäst hos en ansvarsfull person med kunskap och tidigare hunderfarenhet.
men nu är det så att den där beskrivningen inte stämmer för han som har kennel Almallutx.. sitter inne i FCI och han försöker att "förstöra" rasen så att den ska likna Granda danois / Dogue de Bordeaux och få CDB till ett lugnt husdjur. Folket på Puerto rico gör allt för att bevara rasens ursprung och mentalitet.
Och CDB är inte så "farlig" som den låter. MEN hamnar dom hos dessa gettofolk som vill ha dom som penis förlängare, ja naturligt vis så är dom farlig.. När jag får tillåtelse till att ha kennel så kommer jag faktiskt kräva ett utdrag ifrån belastningsregistret från polisen i rent förebyggande syfte.. Själv så älskar jag denna ras och jag kommer till o med importera en passande tik till akillez när tiden är inne och pengar finns :)
och det är därför man har använt sig av hundar som har titeln kamphunds champion just för att ha kvar tempramentet. Och sen så är aveln så pass seriös där nere så ALLA hundar testas innan dom säljs
#45 Vill du svara på #39?'
Sedan undrar jag varför du vill avla på Akillez när han är 50% från hundar som du påstår inte är "real". Risken finns ju då att det kommer fram i avkommorna. Borde du inte avla på en hund då som är helt ren?
Och vad i rasen är det du vill föra vidare? Aggressiviteten?
#46 men HUR menar du nu??
De (DU) vill ha kvar kamphundstemperamentet. Oseriösa uppfödare vill att de ska likna kolugna GD
Visst är det väl ändå kamphundstemperamentet vi i Sverige vill HA BORT??!!!
#47 förlåt missade :)
Eftersom ibörjan trodde jag att det gick att arbeta bort (agg.). men efter all forskning så vet jag att det inte kommer att gå då han har det i blodet. Det är därför jag har valt att inte träna mera och istället lägga mer tid på att få honom under kontroll. Och kontrollen har jag och jag vet hur jag ska få ner han ifrån "level 100 till 0 " om han får syn på en dominant hane. Och nu så ska vi snart börja träna WP så fort vi har röntgat höfterna..
Och sen så är Akillez de material som de andra uppfödarna vill ha.. cool lugn inne men har köns aggrissivitet mot dominanta hanar. Han har även fått mycket mycket bra kritik på utställningar.. så why not om han är efter traktad.
dock så gäller de ju att han inte har sämre än D (gärna C höft o bättre)
#49 Frågan kvarstår: VARFÖR i HELA friden avla på hundar som är/ska vara AGGRESSIVA????? Finns så oerhört många andra raser!!!
eftersom jag älskar ovanliga raser. Hur kul är det att gå med en golden retriver som miljontals andra har? jämnförse med en hund som bara 20talet har?
Och sen så gillar jag kamphundar
#52 ok, så du har hunden som Penisförlängare alltså?
nej det har jag inte, jag skrev just att jag gillar ovanliga raser. Hur får du det till Penisförlängare då?
Det är bara för att betona orden, om du inte förstår det.
#40 Ja, anledningen till why not har du ju själv skrivit, jag nämde ju det innan. Att påstå att man vill bevara det du säger, och sedan ändå vilja avla på en hund som har gener från hundar som inte har denna mentalitet får mig att känna att du inte tycker det är såååå viktigt ändå. För vill du seriöst bevara mentaliteten (som för mig är skrämmande) så avlar du ju inte på en hund som kan förstöra detta. Oavsett hur din hund är, så finns risken att den andra delen kommer fram i avkommorna. Blundar du bara för det?
Undrar fortfarande varför du vill avla på en hund som är aggressiv mot andra hanar.
Jag kommer aldrig förstå vad meningen med avel på en ras som uppenbarligen är aggressiv mot andra hundar. Det är skrämmande och precis det som gör så att folk alltid kommer vara rädda för en del raser.
#52 Du gillar kamphundar? Av vilken anledning?
Jag förmodar att du inte ska använda din hund i kamp. Så varför då föra vidare aggressivitet? Försöker verkligen förstå det du skriver, men har oerhört svårt att se någon logik i det.
Att gilla ovanliga hundar är en sak, men att gilla hundar som är aggressiva är en helt annan.
#55 Sammantaget alla inlägg du skrivit i den här tråden.
Själva aveln på min, det lämnar jag åt sidan ett tag då jag inte är påläst om hur man avlar och välja tikar hit o dit :) Men jag har fått för frågningar eftersom han har det man eftersträvar i temprament och rent allmänt hur han är i vardagliga livet. Ni får ju så klart tycka vad ni vill. Svårt att få fram budet när det redan finns folk som fnyser näsan av sig åt just bara av att nämna ordet kamphund. Gillar du inte rasen, fine för mig. Du har dina åsikter och jag har mina..
Och rasen ska fortfarande vara aggressiv i mot dominanta hanar
#60 men du har ju själv försökt jobba med just aggressivitet mot andra hundar, i hundmöten tidigare? Nu verkar du närmast Stolt över att han är aggressiv mot andra?
Åh herregud. Vet att man inte bör skriva sådant men det är nästan så att man hoppas att din hund inte ska ha höfter som är bra nog för att avla på. Hemskt att ens överväga att utöka aveln av en agressiv hundras. Speciellt med individer som är könsagressiva.
Eftersom DÅ visste jag inte så mycket om rasen och sen när jag började och efter forska lite och prata med andra uppfödare över hela europa så började jag att förstå allt mer och mer.. Och dom förklarade vad alla hundar i akillez stam höll på med och visade massor av bilder och dom förklarade en hel del för mig. Själv så satt jag bara som ett stort frågetecken i soffan när jag läste på prestationsavel, dådtester m.m då var jag lika "rädd" som ni för rasen. men nu när allt har smält ned och jag har funderat lite så kan jag inte göra något mer än att bara älska han.
Jag kan förstå varför man avlar dessa hundar för att vara vassa och dominanta om de ska användas som vakt- och skyddshundar, och den skärpan och dominansen kan nog i många fall bli könsaggressivitet i brist på rätt träning eller med en instabil individ. Men att önska könsaggressivitet låter som nåt från ociviliserade länder där hundkamper mm fortfarande är underhållning. Ska rasen fungera i det svenska samhället så tror jag att man måste finslipa rasens egenskaper. Personligen förstår jag inte hur man som hundägare kan försvara sån avel, för sån avel fyller inte längre någon funktion i den här delen av världen. Att tycka att det är bra med kamphundschampions i sin hunds stam och att kalla den icke aggressiva linjen för "crap" svider i mina ögon. Jag ställer mig också frågande till varför SKK godkänner Ca De Bou men inte Pitbull? Vill också säga att rasförbud inte hör hemma i Sverige enligt mig. Förbjuds rasen så äger man dom som blandrashundar istället samt att fel människor direkt får upp ögonen för en ras om den blir förbjuden. Skulle däremot kunna se att SKK ställer krav på avelsdjurens mentalitet samt att Sverige kräver att man som ägare för rasen ska genomgå och klara ett hundförarprov. Sverige är ett fritt land och det vill jag att det ska fortsätta vara men med förbud kommer inget gott. Så länge en kunnig person håller i Ca De Bouns koppel och att uppfödare får lite krav på sig så har jag inga problem med att möta dessa hundar på en promenad. Jag har förövrigt inga tvivel på om TS klarar av sin hund.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#60 Tror snarare det är dina formuleringar som får folk att reagera.
Fortfarande inget svar på varför du vill avla på aggressivitet. Som någon skrev innan så var det ju förr ett problem för dig. Nu plötsligt tycker du det är bra? Vad exakt är det som är bra med aggressiviteten? Vad tillför det i dagens samhälle om man inte har hunden som vakthund?
#63 Här säger du nåt viktigt åxå, som får mig att bli lite rädd.
När du skaffade rasen så visste du inte så mycket om den…. utan har lärt dig i efterhand. JAg minns tidigare trådar där du bad om hjälp för att du hade problem med att din hund visade aggressivitet mot andra hundar.
Många skaffar hundar utan att ha en aning om vad rasen innebär. Sånt gör mig rädd.
Jag håller med Maja2. Man ska alltid läsa på mycket och noga om rasen man vill köpa. Och ännu viktigare är det om det är en krävande ras.
Att du fått reda på detta i efterhand är för mig helt obegripligt.
#63: Så du ville först få bort aggressiviteten, den var inte önskvärd hos din hund. Men nu är det plötsligt bra bara för att han är en viss ras? Jag älskar dessa raser och har inget emot Ca De Bou men jag fnyser också åt ordet kamphund. Kamphundar är hundar som slåss, det förstår jag inte hur man kan gilla. Måste faktiskt erkänna att jag blev grymt besviken av denna tråd. Trodde inte att du var en förespråkare av hundkamp och ville bevara hundaggressivitet. Vad för gott tror du att det ska föra med sig? Bevaring av rasens egenskaper? Till vilken nytta i Sverige på 2000-talet undrar jag?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
skulle vara intressant om det fanns någon mer cdb ägare här inne, inte bara få information från en. Kan tänka mig att det ser lite olika ut beroende på vem man talar med.
Jag måste också säga att jag blir väldigt ledsen och besviken av sånt här. Att man som hundägare kan sitta och förespråka aggressivitet utan en tanke på hur otroligt negativt det påverkar hela rasen, kanske till och med hela typen av hund. Du gör verkligen inte dessa hundar en tjänst.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Varför SKK erkänner ca de bou och inte pitbull har att göra med vart raserna stamboksförs innan, "pitbull" har sedan tidigare blivit erkänd på ett hörn via AKC men då under namnet American staffordshire terrier.
Ca de bou har antaligen blivit erkänd i sitt hemlands kennelklubb som är ansluten till FCI där även SKK är ansluten.
≧◔◡◔≦
Jag skulle också vara nyfiken på att höra en mer nyanserad åsikt om rasen, vet att det finns fler forumaktiva ägare av rasen ( Ixectrona ) då jag har en känsla av att det finns lika mycket variation som individer i den här rasen.
Sen blir inte jag förskräckt av att höra att det förekommer könsaggressiva hundar, det gör det inom rätt många potentiella raser och blir inte nödvändigtvis till ett problem för att det kan bli, problemet blir snarare påtagligt när raserna blir populära, blandas och hamnar hos kleti och pleti som släpper "fiffie" lös i tätort.
Något jag reagerat på är att antalet uppfödare ploppade upp som svampar ur jorden och dess ägare också, lite som med boerboel, dogo canario som också är lite udda vaktmastiffer, och undrar hur stor är verkligen kunskapen hos alla involverade? finns ett verkligt och välgrundat rasintresse eller är det för att ha något som ingen/få andra har?
≧◔◡◔≦
#71: Tack för svar!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Av det jag läser känns det som du TS har denna hund som en penisförlängare! Måste säga att det mesta av det du skriver skrämmer mig. Ska inte skriva mer, men jag blir uppriktigt sagt mest förbannad.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag vet inte varför inte Pitbull är godkänd så det kan jag faktiskt inte svara på. Men det kan jag försöka ta reda på.
#64, könsaggrissiviteten är inte brist på träning ect, utan det är "framavlat" (?) om man kan säga så på finare ord..
och det är därför CDB inte är någon nybörjar hund och därför ställer höga krav på hundföraren i sveriges samhälle.. Visst det varierar ganska mycket från hund till hund bland min hunds kullsyskon.. Men alla har väldigt starka drifter men nu vet jag inte hur Wikus är (ixectrona) då vi inte har så bra kontakt i mellan..
Och en CDB ska inte vara undergiven mot dominanta hanar som är önskvärt i andra raser. Och det är inget jag kan rå för och få skit för heller.
#65 När jag köpte akillez så läste jag efter SKK beskrivning och pratade med uppfödaren.. Men i efterhand har jag märkt att det inte riktigt stämmer till punkt och pricka.. Därför så beslöt jag mig till att efter forska allt mer o mer.. eftersom på en utställning som jag va på i sommras med 2 kullsyskon + min hund så blev den ena diskad pga fel färg MEN hon är i rätt färg det va då jag börja ana lite onåd och satte igång och letade. Och det var då allt mer o mer dök upp.. så vad har jag att göra? Ska jag hata min hund och ta bort honom? Så ond människa är jag inte så det är bara och gilla läget och älska honom för den han är.
#74 haha penis? har jag en penis :) roligt! Not..
Nej akillez är ingen penisförlängare.. Jag hade inte en susning om prestations aveln när jag köpte honom.. ska jag hata honom bara för att han har en sån "blodstam"? och ta bort honom pga det? nej tack. Jag har honom kvar, jag lär mig massor av honom..
Men vänta lite nu .. varför skulle något av det skrivna betyda att du ska hata din hund?
För att han "råka" ha könsaggrissivitet, prestations avel bla
#78 Råka ha könsaggressivitet? Råka?? Det är ju avlat så
Det är väl inte snarare så de menar, utan att du säger att du vill behälla dessa egenskaper och fortsätta avla på agressivitet.
Det har ingenting med att hata din hund att göra.
#78 Är det verkligen det du får ut av alla inlägg som skrivits i tråden? Att folk tycker du ska hata och avliva din hund?
Föreslår isåfall att du läser en gång till, både dina egna inlägg och de andra.
#79 "råka"……..
#80 exempelvis.. Köper du en vallhund som du vill valla med.. Då vill du väl behålla hundens vallinstinkt och fortsätta avla på vallande hundar? eller hur…. Och en CDB ska ha könsaggrissivitet vilket folk verka haka upp sig på..
Själv så har jag inga problem med det eftersom jag klarar av honom och har kontroll
#82 Hur kan du jämföra vallinstinkt och aggresivitet?
#82 Hoppas att du kan berätta varför du tycker könsagressivitet är en positiv egenskap som ska bibehållas.
Visst att en CDB ska ha könsagressivitet, men är det verkligen vettigt att avla på agressiva hunda?. Vad får man ut av det? Hundar som tillslut inte kan vistas kring andra hundar utan att göra utfall?
#82 Okey, så du ska alltså använda din hund i kamp eller låta den arbeta som vakthund då?
Kan du svara på varför du vill bevara aggressiviteten? Svara inte igen att det är så rasen SKA vara. Det är ingen anledning. Förklara varför du vill bevara det, vad som är positivt med den egenskapen.
Raser förändras genom åren, för att de ska passa in i samhället. Och aggressivitet är en av de egenskaper som inte behövs. Men kan du ge en postitiv bild av det får du mer än gärna göra det nu.
Att bara skylla på att det ska vara så visar mig att man tycker bara för tyckandets skull.
#84 eftersom man kan träna in så man har en " av och på " knapp.. och sen så. Hur har du tänkt att man ska kunna "avla bort" ett sådan instinkt på en sån hund? möjligtvis ta in "felskapta" CDB men annars i överlag?
#83 hur ska jag annars kunna förklara?……….
#86 Vad menar du? Att man endast kan träna in en av och på knapp på könsagressiva hundar?
Nu vet ju inte jag sådär mycket om avel, men jag kan väl tänka mig att det borde på på ett eller annat sätt.
#76 Statussymbol då? Eller ska jag kalla det bröstförstorare? ;)
Nej, du borde inte hata din hund. Eventuellt tagit reda på fakta först.
Inte gå omkring o vara stolt över att farfars blabla är "kamhundschampion". Är det ens en titel!?
Och abslout inte vilja avla på en aggressiv hund.
Ja det går har fått en hel del tips om hur man gör och som jag har på börjat.. Hittils går det bra!
#89 *pekar upp till #85*
Det finns ingen ras som heter kamphund och ingen igentlig kategori heller. Kamphund är ju en hund som används för att känna pengar på i bråk med andra hundar. En pitbull ska ju vara snäll och lugn och det ska inte finnas någon könsagrisivitet. Det är inget vi vill se i sverige. En hund mår ju knappas bra av att leta runt efter att bråka för att den ska äga hela området och utrota all konkurans. Du ska självklart inte para din hund och föra vidare könsgressivitet. I sverge följer vi SKKs rasstandard och där är din hund långt ifrån önskvärd med det tempramentet. Sen att man får avla på C-höfter tycker ja också låter sjukt
Jag kommer att träna honom inom skyddet (Ipo)
#88 *blundar för dig* du verka bara vilja Förstöra rasen du
#92 Och resten då?
#92 Haha, blunda på du
jag har inte ens en åsikt om RASEN, bara att jag inte förstår tanken på att avla på aggressiva individer.
#92 Förstöra rasen. Så hela rasen "är könsagressiviteten" eller va?
#91, det vet jag att det inte finns någon ras som heter så. Och folket i Puerto Rico gör det inte för att tjäna pengar utan det är ett sätt för att kolla "mentaliteten" på hunden hur man nu ska förklara det som. Och min hund går heller inte runt och letar efter "offer" Och rasstandarden är falsk för CDB och inget man ska följa efter punkt o pricka.
Och man får avla på C höfter men det ska Absolut INTE vara sämre än de
#93 det kommer… återkommer med svar senare när hjärnan har kommit tillbaka i skallen
#96 Och de hundar "som inte har den mentlaiteten" då, låter dem de hundarna dö i hundkapmen då?
Inte något att sträva efter tycker jag…
#94 säg till om du hittar en Real cdb som inte har det då :) Good luck :)
#98.. dom hundar som inte klarar av testerna i puerto rico vet jag faktiskt inte vad som "händer" med dom.. ska ta reda på det :)
"Och folket i Puerto Rico gör det inte för att tjäna pengar utan det är ett sätt för att kolla "mentaliteten" på hunden"
Hmm… Ser du själv inget fel med det?
Kvittar av vilken anledning man låter hundar slåss. Djurmisshandel på hög nivå! Och det är skrämmande.
#96 Fortfarande så är det ju SKKs rasstandard som gäller i sverige sen om du och allt folk i Puerto Rico tycker att det är fel så spelar de faktiskt ingen roll. Skks regler gäller i sverige dom vill ha raserna på ett visst sätt och då är det det sättet som gäller.
#92 Ingen har skrivit någonting om att förstöra rasen- om det är någonting som man syftar på här i tråden så är det nog att förbättra den genom att inte avla vidare på aggresivitet som du nämner att din hund besitter. Och ingen har skrivit att du ska hata din hund. Men istället för att skriva att du vill att din hund ska vara aggresiv mot (andra dominata hanhundar) som du skriver, bara för att rasen SKA vara så - så skulle jag tycka det var mycket bättre om du hade skrivit att du försöker träna bort det eller någonting sådant istället för att skriva att du vill avla vidare på det?
kan du inte förstå våran oro?
TS du vill allså bevara just denna ras som sitt ursprung, det vill säga att du vill ha kvar denna könsagressiviteten o ser den mer som fördel än nackdel? Jag kan förstå att man vill bevara sin ras så mycket man kan men det är ingen nakdel om könsagressiviteten skulle minska rent av sagt försvinna på rasen.
Hade inte din hund ett litet bettfel dessutom? Är din hund renrasig med stamtavla så är det som 102 säger om du inte ska avla fram blandras/oreggade hundar. 
Att dom framavlade agressivitet var väl för att det hade ett syfte, för hundkamper.
Men nu i ett modernt samhälle så är ju inte hundkamper lagligt så varför i hela friden ska man forstätta avla på agressiva hundar?
Herregud det här är ju helt jävla sjukt. För det första verkar inte TS ha någon koll över huvud taget. Att köpa en hund utan att vara ordentligt insatt är enligt mig helt vansinnigt, speciellt när det handlar om en så vass ras. Sedan tycker jag att argumenten verkar vändas och vridas hejvilt, känns inte som att TS har tillräckligt mycket kunskap för att ge ett rättvist intryck av rasen och argumentera om avelsrätten.
Står fast vid min åsikt om att rasen borde skrivas under förbud, iallafall om aveln ser ut på det sätt som jag får intryck av. Hur man kan vilja avla på könsagressivitet är enligt mig helt ofattbart. Att TS tycker något annat råder på stor okunskap. I Sverige avlar vi inte på agressivitet - punkt.
Blir så extremt förbannad då jag i vanliga fall kämpar för muskelhundar. Finns många här inne på forumet som verkar vara bra hundägare med riktiga hundar. Och vilket liv är det för en hund att ALDRIG få vara lös och integrera med sina artfränder. Även om det kan ske då och då tycker jag att det är på tok för lite. Vill man ha denna ras för att "hur kul är det att gå runt med en GR när alla har en sån" bör man inte ha en hund alls!
TS. Du har förr skrivit att om det blir förbud mot stryphalsband kommer du avliva din hund för att du inte kan kontrollera honom i någon annan utrustning.
Då har du inte kontroll. Utan du går runt i samhället med en aggressiv hund som du inte kan kontrollera, som är avlad för att vara ilsken och odräglig.
Rasen borde förbjudas. Finns inget snack om saken.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Vilken urspårad diskussion.
TS: tycker du inte själv att du bidragit till en felinriktning på den avel du värnar om genom att köpa en hund avlad på andra premisser? meriter som hände några generationer sedan säger inget om kvalitén på din hund, och i ett land som inte gynnar den typen av avel.
Och han lär inte ha något att bidraga med iom att du inte kan avelsutvärdera din hund här på lagliga vägar och det kan bli svårt att komma med i en träningsgrupp för IPO om du inte redan hittat en som är villig att ta emot er, för ni lär ju får åka utomlands för att tävla.
Jag har inget större intresse för rasen och ingen större kunskap om vad för egenskaper som man söker varken i hemlandet eller västvärden, men det känns lite hycklande att förespråka en avel man själv inte stödjer, eller lagligt kan stödja.
≧◔◡◔≦
På vilket sätt skulle ett förbud bidra med något positivt?
…rasen skulle snarare bli mer attraktiv för fel sorts personer och personligen tror jag inte rasen skulle vara direkt samhällsfarlig som den framställs i den här diskussionen.
≧◔◡◔≦
Det jag funderar på. Den ska vara agressiv pga att den ska användas i hund fighter och slåss till döden, så efter som du TS vill ha den agressiv är det så att du då även kommer använda den till "rasens syfte"?
TS så här avlar man på hundar!
Lång hårig collie, var en gång i tiden en stark vallhund, kunde jämföras med borde collien, men tack vara BRA avel kan man idag ha en långhårig collie som sällskap då man avlat bort det MESTA av vall luste.
En seriös uppfödare av din ras ska göra det samma! Då dem inte kommer användas i kamp (eller ska du köra dog fight med din hund kanske? för då förstår jag din starka vilja till agressivitet) så finns det ingen anledning till att bevara den egenskapen!
Som någon sa så måste raser förändras genom tiden för att passa in i samhället. Ca De Bouns kamphistoria är inte längre aktuell. För hundarnas och alla andras bästa så bör man därför förbättra den, så den passar bättre in i dagens samhälle. Du måste se realistiskt på aveln. Aggressiviteten mot andra hundar behövs inte längre, den är snarare ett problem om okunniga väljer att köpa en CDB. Så varför behålla den? Varför inte avla bort den egenskapen? En hund kan ju fortfarande vara mycket bra vakt/skyddshund utan aggressivitet! Se på schäfer, belgare, rottis, mfl.
Som jag sa i andra tråden. Vallhundar avlar man efter vallegenskaperna för det är ett intresse man har, jakthundar avlar man efter jaktegenskaperna för att man är jaktintresserad och draghundar avlar man på dragegenskaperna för att man är intresserad av det.
Varför avlar man på hund/könsaggressivitet? Troligen för att de ska vara lätta att hetsa i hundkamper, och det antar jag att du inte vill. Så, varför vill DU avla på könsaggressivitet? Vad får DU ut av det? Rasen blir ju inte förstörd om man avlar bort den egenskapen, det gör bara rasen säkrare i dagens samhälle. Den får lättare att bli accepterad istället för att bli fruktad.
Könsaggressivitet har INGEN god sida nu. Kanske för många många år sedan i nån gammal by där folk satsade pengar på hundens prestationer i ringen. Men nu är det snart år 2012 och sånt tillåts inte i Sverige idag, som tur är!
Sen vill jag förtydliga att INGEN här inne har sagt att du ska hata eller avliva din hund, det var ett uttalande utan någon som helst grund. Jag tycker din hund är otroligt vacker och han är säkert helt underbar och jag hoppas du älskar honom och har honom kvar. Jag skulle kunna tänka mig en Ca De Bou själv, men isåfall helt klart en av de du kallar "crap" som som inte har aggressiviteten. Aldrig en "aggressivitetsavlad". Hur man kan kalla en icke aggressiv hund för skräp, det får mig fortfarande att rynka hela pannan…
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#112 Bra inlägg och frågor som jag gärna ser svar på.
Hur kan man skryta om att ens hund är efter en kamphund? Helt vansinnigt i mina ögon..
- Mvh Emma
Tack 113 :)
TS: Sen vill jag få en sak förtydligad.
Kan du visa mig en eller flera pålitliga källor där det står tydligt att rasen ska vara aggressiv? Eller är det så att de ska vara dominanta och skarpa och att det testas mot andra hundar? Att man i Puerto Rico "hetsar" två hanar/två tikar mot varandra för att se om de blir aggressiva, och ser det som tecken på dominans och skärpa om de blir det? Att själva hundaggressiviteten inte är en sak man eftersträvar utan att man ser det som ett test, nåt som kommer på köpet med dominans och skärpa?
Hundaggressivitet ser inte jag som dominans och skärpa. Hundaggressivitet kan bero på att hunden ifråga är osäker och behöver hävda sig, inte litar på sin ledare då den känner sig hotad eller är instabil på något sett.
En hund som är säker i sig själv, håller dominansen vid provocering och inte gör utfall tycker jag är en betydligt stabilare och dominantare hund. Den känner inte att den behöver hävda sig mot andra hundar.
Aggressivitet har ingenting med skydd och vakt att göra om du tänker försvara aggressivitetsaveln med det. En skyddshund/vakthund ska vara modig och stabil, jag ser bara aggressivitet som en nackdel i dom yrkena. Hur ska en skyddshund/vakthund som är hundaggressiv kunna hålla fokus på arbetet om fler hundar blandas in i arbetet?
Ska bli intressant att höra aggressivitetens positiva sidor från dig TS! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
115, Håller helt med dig även i ditt inlägg 112 o ser fram mot att TS svarar på dessa frågor.

Dogo Argentino---
Rasen skall vara glad, ärlig, ödmjuk, vänlig och inte skällig, alltid medveten om sin styrka. Den får aldrig vara aggressiv. Dess dominanta sätt gör att den ständigt konkurrerar om revir med hundar av samma kön.
Där håller ju uppfödarna på att avla på så icke på så vis domenanta djur som möjligt för att inte bibehålla detta i rasen då det inte är önskvärt,, oavsett vad rasen avlades för från början..
det är 2012 snart och vi behöver inte detta.. för att rasen ska få finnas kvar kan man inte avla på det viset.. anser jag..
så varför då skaffa en cdb om man istället kan skaffa en dogo? så himla olika utseende mässigt är dom inte.. och dom har kommer betydligt längre i sitt avelsarbete på sunda djur..
//Linda
Återkommer med svar.. Har inte fördjupat mig så mycket om "framtida avel" m.m… Jag hojtar till när jag vet mer
Men en CDB föds med köns agg.. Visst dom kan fortfarande umgås med andra hundar.. men dom kräver en hel del av sin hundförare.. Gäller som ägare att lära in " on & off " knapp

men snälla nån,, vad menar du med on off knapp? om dom nu ör födda med detta agg? självklart kan man avla bort det…
bara börja med att avla på dom med minst agg och sedan fortsätta så om man nu vill ha kvar rasen.
i inlägg #120 så är länken fel..
Det känns som vi inte riktigt får några svar på våra frågor här..
#122 Vi är många som väntar på svar i frågorna i #112.
Så istället för att lägga in länkar kanske du skulle vilja svara på dom?
Åh men good god… hur ska jag orka ta mig igenom hela den här tråden nu? Och jag är trött.
Dammit, varför såg jag den inte förut? 
#8 - Såvitt jag vet finns det inga restriktioner idag, det finns ju ingen rasklubb och såvitt jag vet ingen rasspecifik avelsstrategi. Så röntgar gör man än så länge bara om man vill, vilket jag tänker göra med Wikus när jag har lite mer pengar…
#9 De har förut avlats främst för vakt och tidvis kamp/tjurhetsning, men då de nästan helt rekonstruerats sedan 80-talet (efter WWII var de i princip utdöda) finns det inte mycket kamp kvar i dem.
Jag har hört att i Puerto Rico och Israel används de som polis- och skyddshundar, men det är inget jag kan garantera. De är inte vanliga utanför Mallorca, men jag vet att det finns ganska gott om dem i Puerto Rico.
De används fortfarande till vakt då det är deras främsta syfte, men de är inte i närheten av ovtjarka-raserna eller ex. Fila Brasileiro när det kommer till vakt. Min hund är snart nitton månader gammal och älskar människor, även främlingar, bara de visar att de inte menar något ont.
Vaktinstinkten är dock mycket väl intakt och beter sig folk underligt, speciellt när det är mörkt ute, tar han på sig sin roll på största allvar.
Jag tycker inte heller man borde använda raser till annat än de var avlade till (som Border Collie, världens mest renavlade vallhund, eller Dogo Argentino, som skapades för jakt på storvilt för mindre än 100 år sedan, som sällskapshundar), men jag ville ha en sällskaps/vakthund och därför har jag Wikus.
De är inte alls lika krävande som dylika raser, som Cane Corso, Amerikansk bulldogg med flera. De är inga arbetsnarkomaner. Och om man jämför med brukshundar som Schäfer, Dobermann, Beauceron med flera så har de ofta vallning i bakgrunden.
En vallhund måste vara mycket aktiv i sinne och kropp vilket också gör att de kräver mycket för att stimulera det aktiva sinnet (och kroppen).
Vaktmastiffer dock, jobbar ofta "passivt". En vaktmastiff som ligger och till synes sover, jobbar för fullt. De är alltså inte lika aktiva sinnen (det betyder dock inte alls att de är dumma), och kräver inte en massa fart hela tiden.
OBServera att det inte betyder att de är soffpotatisar som nöjer sig med att enbart leva som promenadlimpor!
Det kanske inte hör till ämnet riktigt men jag tycker du låter rätt fördomsfull och bestämd om något du inte vet något om än.

Sedan kunde jag inte läsa längre än till inlägg ~50, innan jag känner att det spårat ur fullständigt.
Ca de Bou ska INTE vara aggressiv! INGEN ras avlas för att vara aggressiv!
Det finns raser som avlats för att döda andra djur (terrier, vinthundar…) vilket kan leda till att de blir farliga, raser som avlats för att vara på sin vakt (på det sätt att de kan bli skygga, vilket kan leda till att de blir farliga), raser som avlats för att vara så modiga som möjligt (helt olikt deras vilda förfäder alltså), raser som avlats för att skydda (vilket kan leda till övermodiga hundar som kan bli farliga), raser som avlats för att jaga, som kan bli farliga…
Det är bara vargens instinkter vi överdrivit eller förminskat, vi har inte lagt till eller tagit bort något i någon ras.
Och vakthundar som dessa ska vara modiga, de ska vilja försvara, men samtidigt vara vänliga mot de som ledaren visar är ok (med vissa undantag, som Filan, vilken inte tolererar främlingar överhuvudtaget). Men de ska inte vara aggressiva!
Aggressivitet är inte ett normalt eller sunt beteende. Det är djur som är har rädsla, försvarslust eller andra sådana beteenden som gått HELT ur kontroll. Alltså ett "sjukt" djur. Det är aldrig ett normalt beteende och medan en hund kan födas med vaktinstinkt eller jaktinstinkt, så kan de aldrig födas med aggressivitet, och ingen ras avlas för att vara aggressiv.
Jag har heller aldrig hört något om att man någonstans skulle använda den här rasen som kamphund i moderna dagar.
"Rasen togs ursprungligen fram under 1700-talet för att vakta skepp och hamnar i Mallorca och Menorca, men har liksom andra mastiffer och bulldoggar ett betydligt äldre arv som stridshund, ända bak till gladiatorarenan på romarnas tid.
Kung James I gjorde år 1229 Balearerna (en grupp på femton öar i Medelhavet, av vilka Mallorca är en av de största) spanskt, och genom handeln som startade mellan öarna och fastlandet kom hundar av mastifftyp till Mallorca.
År 1713 tog engelsmännen över Balearerna, och det var troligen vid det här laget som namnet Ca de Bou (katalanska för bulldog, tjurhund) kom till.
Under engelsmännens regeringstid över Mallorca introducerade de "sporten" tjurhetsning till ön. Man tror att engelsmännen tog med sig bulldoggar och korsade dem med den inhemska vakt/jakt/vallhunden (som kan ha varit en blandning mellan Alano, Ca de Bestiar och Iberisk mastiff), medan andra tror att mallorkanska handelsmän tog Perro de Toro (spanska bulldoggar, släkt med Alanon) till ön för engelsmännens tjurhetsning.
Engelsmännen lämnade Mallorca år 1803, och efter sig lämnade de kvar "sporten" tjurhetsning. Den förbjöds i England 1835, men inte i Spanien förrän 1883 (och hundhetsning - hundkamp - var tillåtet i Spanien ända upp till år 1940).
Den första stamboken för rasen skapades 1923, och den första registreringen skedde 1928. Året därpå visades rasen för första gången på en utställning i Barcelona, och två år senare var rasen så vanlig att man skrev en rasstandard.
Men med förbudet av tjur- och hundhetsning, och på grund av andra raser som importerats till Mallorca, tappade allmänheten intresset för rasen, och efter andra världskriget ansågs den utdöd. Trots detta blev den, troligen av ett misstag, erkänd av FCI (Fédération Cynologique Internationale, den internationella kennelklubben under vilken SKK ingår) år 1964. Detta var underligt eftersom rasen som sagt ansågs utdöd."
Ovanstående text är min egen, faktakollad på i princip varenda sida om rasen jag kunnat hitta. (Faktan är sammansatt av det jag hittar mest bevis för.)
Så - hundkamp förbjöds i Spanien 1940, i England 1835. (Just det stod det inte i texten, utan bara om England och tjurhetsning, men hundkamp förbjöds där samma år.)
Och jag har aldrig under de 3½ år jag forskat om rasen stött på ett påstående om att rasen avlas till kamp idag, eller att de överhuvudtaget använts till det sedan före andra världskriget. Och nästan inget av det blodet är kvar nu, då rasen var så gott som utdöd efter WWII.
Wikus och Akillez farfarsfar i Puerto Rico heter Mauro de Borinquen Gladiator, och här har vi honom: http://www.youtube.com/watch?v=xZtNbc5TpWo
Som ni ser används han som skyddshund, han är inte en kamphund.
Puerto Rican Ca de Bou.
Låt mig då sammanfatta…
Ca de Bou avlades och användes lagligt för tjur- och hundhetsning från 1700-talet till 1883 respektive 1940. Idag är de endast det de ursprungligen var skapade för, som sällskaps- och vakthundar.
De är INTE kamphundar.
De är INTE aggressiva, varken mot människor eller andra djur.
De avlas INTE för att vara aggressiva (och det gör man inte med någon annan ras heller).
De har INTE dåligt temperament.
Men de HAR en hel del inavel och då rasklubbarna utomlands sällan har restriktionerna vi har i Sverige (vi har inte någon "R.A.S" för den här rasen än, men det finns ju regler som gäller alla raser, Rasspecifik Avelsstrategi eller ej), så avlas det tyvärr där en hel del på sjuka och/eller mycket nära besläktade individer.
De är dock generellt mycket sunda hundar som inte blivit överavlade och förstörda av utställningsaveln som med den stora majoriteten raser idag.
Rasstandarden säger att den ska vara lugn och vänlig mot människor, trogen och tillgiven sin ägare, men den ska också kunna visa tapperhet och mod. Den anses "oöverträffad" som sällskaps- och vakthund (på engelska säger man istället oöverträffad som watch- and guard dog; watch dog är en hund som vaktar genom att skälla, guard dog är en hund som vaktar med sin kropp), och ska vara tillitsfull och självsäker.
Jag har sökt internet efter personer som kan mycket om rasen, och summerar här ord som ofta används för att beskriva temperamentet, så klandra mig inte om något låter motsägelsefullt.
Aldrig aggressiv, balanserad, bra med andra hundar, dominant, effektiv vakthund, "fanatisk trofasthet till sin ägare", frisk, glad, härdig, imponerande, lugn, lydig, positiv, självsäker, skarp, social, territoriell, tillgiven, trogen, tystlåten, underkastad sin ledare, varnar innan den angriper, vänlig mot både människor och hundar.
Min hund är som sagt nu över 1½ år gammal och stämmer än så länge utmärkt in på den beskrivningen!
Han är en underbar hund, älskar människor och är mycket bättre med andra hundar och främlingar än de shelties jag vuxit upp med och whippeten jag hade.
Alla som träffar honom älskar honom, även hundrädda, och nästan var jag än går får jag beröm för vilken fin och trevlig hund jag har.
Det enda problemet jag har med honom är att han är FÖR glad i folk!
Han hoppar och vill hälsa och pussas, men vi jobbar på det. 
Sedan så ÄR det en vakthund. Han tar på sig raggryggen och basrösten om han ser eller hör något misstänkt (men de vi känner har faktiskt frågat "Är han någonsin arg?", för de ser honom aldrig annat än överlycklig), men när jag säger till eller han ser att det inte var någon fara, lugnar han ned sig.
Han är i allafall den bästa hunden jag haft hittills, och medan han inte är perfekt, är jag mycket stolt över honom och blir ledsen av misstolkningarna som skett i den här tråden.
#125 Kul att du tog dig tid att ge lite klarhet i det hela.
Din beskrivning av rasen låter mer som den uppfattning jag fått (vaktmastiff och inte kamphund), för att inte tala om att rasen är ett rätt "nytt" försök till återskapning av en gammal, lokal ras som jag förstått.
≧◔◡◔≦
(Började skriva innan jag såg ditt inlägg, Mischa, så det här är inte ett svar till dig.)
Väldigt synd att förstöra ryktet såhär om en ras som knappt hunnit sätta tassarna i Sverige. Ännu mer synd då det är en ras som ser ut som en blandning mellan en Pitbull och en Rottweiler, vilket bara förstör ännu mer för "muskelhundarna" i allmänhet.
Från en av Sveriges två uppfödare av rasen, här har vi bl.a. Wikus farbror, faster och andra rasfränder: http://www.youtube.com/watch?v=Brucl3sEMSw
Uj, vilka aggressiva hundar… de går ju inte alls ha tillsammans. 
http://www.youtube.com/watch?v=zAf4K2mXtHY
Främmande hundar på en främmande plats bland en massa främlingar. Och fortfarande viftar alla på svansarna och är så glada. En av dem ville inte få tänderna undersökta, men han backade undan (och viftade på svansen), han bet inte domaren som han "borde" gjort om han nu var en sådan "aggressiv kamphund".
Strax före 7:00 var det en hund som drog mot den andra, men det gör hundar på utställning hela tiden (jag säger inte att alla gör det) och det finns inget som säger att den hunden var aggressiv eller ville slåss.
Alla rasstandarder inom FCI säger tydligt att ingen hund får prisbelönas om den är aggressiv eller överdrivet skygg!
#125 Tack så mycket för ditt inlägg. Låter som en trevlig hund och det är kul att du verkar vara så insatt i rasen och verkar veta vad du skriver om.
Intressant också att TS skriver "Akillez gammelfarfar på hans fars sida är Kamphunds champion i Puerto rico. Och för att bevara rasen och mentaliteten som dom ville ha så använde dom honom"
Detta dementerar du och det var skönt att läsa :)
125, Phu vad skönt o läsa om rasen som vi vill att den ska vara :) härligt o läsa om så trevlig hund o du verkar vara bra insatt i rasen och vill bevara den mer snällare :)
Tack!
Är inte Wikus och Akillez kullbröder?
Ixectrona: Stort tack för dina inlägg! Det räddade min uppfattning om rasen. Din information känns realistisk och stämmer med vad jag trott om rasen innan. Den låter mycket trevlig!
TS: Mycket intressant hur du lyckats få denna ras till att den ska vara aggressiv, att avelsdjuren ska ha könsaggressivitet och att hundarnas farfarsfar var kamphundschampion (vad nu det är för merit, tror personligen det är en "merit" som isf skulle utges av kriminella i nån blodig källarlokal, inte av utbildade domare i nån idrottsarena direkt).
Men det är tyvärr lika sorgligt som det är intressant. Sorgligt att man kan gå ut såhär offentligt, framstå som en mycket påläst person som vill lära ut och sen inte kunna/vilja försvara sina påståenden eller svara på tydliga frågor samt få rasen att framstå som aggressiv, att de ska vara aggressiva. Och i länken du hänvisade till ovan så ser jag inte att det står någonstans att de ska vara aggressiva, och det var en källa till det jag ville se. Det jag ser är att de ska vara balanserade barnvänliga hundar med goda vaktegenskaper?
Jag vet inte hur de använder hundarna i Puerto Rico eller hur de vill sköta aveln där, men det här är inte Puerto Rico. Det är ett helt annat samhälle. Världen är inte identisk på alla platser och man ska inte försöka göra den identisk heller. Låt de i Puerto Rico avla som de gör, för de kanske har användning av det där. Men snälla, låt aveln i Sverige vara för hundar i det svenska samhället. Här finns det varken behov eller förståelse för aggressivitet. Jag hoppas innerligt att du inte avlar på din, enligt dig själv, aggressiva hund. Det är bara negativt för denna fina ras. Avlar man in aggressivitet i en ras så bidrar man bara till fler fördomar och att rasen kanske en dag inte längre accepteras i det här landet. Man går bakåt i tiden till då kamp var underhållning, istället för att gå framåt i tiden och få en trevlig välanpassad ras som fortfarande har kvar goda vakt- och skyddsegenskaper. Älskar du rasen och vill ha den kvar så bör du göra allt du kan för att få den att passa in, inte bidra till rasförbudets argumentlista.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#132 Word!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#131 - Det stämmer. 
Jag var nära att ta Akillez (elle Ruben som han hette då) när de var små valpar, men det blev inte för att jag inte ville ha den största hanen i kullen och för att jag var lite rädd för att få en rädd/skygg hund, då han enligt uppfödaren var sist i allt och "lägst". Av samma anledning tog jag inte deras syster Tora, då hon istället var först i allt och tuffast.
Inget fel på Akillez och Tora/Safira alls, de är jättefina hundar, men de var inte för mig helt enkelt. 
Jag skulle egentligen ha haft en valp som hette Cyrus, men vid veterinärbesiktningen två dagar före leverans visade han sig ha blåsljud på hjärtat, och han var den enda valpen med något fel. Blåsljud hos valpar kan försvinna, men innan han tagits till en specialist för en bättre undersökning vågade jag inte chansa, och tänkte att han vet inte att jag tar hans bror istället.
Tyvärr blev det aldrig utrett och då man inte kunde annonsera ut en äldre valp (kanske spec. av den här hundtypen) för reducerat pris av risk för att få en massa oseriösa på sig så avlivades han några veckor senare. 
Jag kände mig väldigt skyldig efter det då det kanske inte var några fel på honom alls och hade jag tagit honom hade Wikus bara blivit såld till någon annan istället, då det inte var något fel på honom.
Men men, gjort är gjort.
På bilden har vi Akillez och Wikus, fem veckor gamla.
Hur kommer det sig att TS fått tag i helt annan information då hon forskat om rasen?
#135 - Honom pratade jag om, det är Mauro, som jag även visade en film om. Han är en tränad skyddshund, inte kamphund. 
Och #136 - Jag har inte den blekaste aning om vad som hänt i den här tråden. Jag försökte läsa, men det hjälpte inte mycket.
#137 Kortfattat så är det väl så att TS genom forskning fått veta att en "Real CDB" SKA vara aggressiv mot dominanta hanhundar, annars är det en "crap". Hon har i inlägg #16 kopierat och google-översatt en text som jag fortfarande inte fått veta källan till.
Hon har åxå fått veta att Akillez gammelfarfar på hans fars sida var kamphundschampion, och därav, plus Akillez temperament och könsaggressivitet, så är Akillez eftertraktad som avelshane
Ts är väldigt mån om att värna om aggressiviteten i rasen, då den SKA vara könsaggressiv. Detta har hon lärt sig genom efterforskning.
Frida, Har du pratat med Johnny Knight? Han har mer info till dig och vad han har sagt till mig så SKA dom vara köns aggressiva och våra hundar har 50% real o 50 % "crap" i blodstammen
Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja att en hund är aggresiv?
Rasen användes inom tjurkamp, hundkamp och territorell vakthund. Hundkamperna/tjurkamperna
förlorade intresse och rasen var nästan utdöd när man sedan fick upp intresse för rasen igen.
Rasentusiaster tog dom hundar som såg ut att ha mest Ca de bou blod i sig och påbörjade ett avels
arbete, (men ja, det fanns presa, alano, Ca de bestiar, ect i dom hundarna så helt renrasiga var dom inte)
och man började avla tills man fick fram den typ av hund som man tänkte på som Ca de bou, dessa
räknas som stamfäder till rasen och dessa utgick man från. Det sägs att dom bästa hundarna skickades till
Puerto Rico, ryktena säger att det var för att bevara dom bästa hundarna och att dom inte skulle förstöras
av en eventuell lagstiftning ( Detta är bara ryktesvis och har inga källor på det)
några bra hundar stannade på Mallorca. Sen fanns det diverse hundar som hamnade i Polen o
ryssland ect.
Dock så när det nya intresset väckts för Ca de bou och rasen dessutom blivit erkänd av FCI
så började folk att avla på utställningsmeriter. Ca de boun var inte längre tänkt som en arbetshund.
Dom rasentusiasterna på Puerto rico gick ihop med några på Mallorca och dom började tillsammans
försöka bevara Ca de bou som arbetshund.
Dom sållade ut dom bästa hundarna via hundkamper som innehöll mod, explosivitet, styrka ect. allt som sågs
rastypiskt hos en Ca de bou.
För att "bevisa" att dom endas avlade på dom bästa hundarna, tog dom en av sina hundar, Mauro, och drog till
Mallorca, och han var den enda hunden någonsin, att vinna bästa junior exemplar på en utställning, och var inte
född på mallorca, dom sållar ut bra avelsmaterial via hundkamper och hundarna testas även i
Bitarbete och temprament.
När man skaffar en Ca de bou så ska man inte tänka " Oooh, dom avlar på hundkamp, shit, det måste vara döbra hundar!!"
Utan de finns några namn som man ska lägga på minnet, Bla Otto Rito.
Han är känd för att ha dom allra bästa hundarna för arbete och dom allra bästa blodslinjerna. Han är dessutom en av dom
som gallrar via Hundkamp. Om det är en tillfällighet att det är han som gallrar via hundkamp
och som har dom bästa hundarna eller om det är så att han faktiskt vet vad han håller på med kan man bara gissa sig till..
Han är ett stort namn inom Ca de bou världen.
När man köoer en Ca de bou som man vet har bra blod och har avelsmaterial ursållat via hundkamp så köper man inte hunden för att
använda som hundkamp.. Man köper hunden som arbetshund.
Det finns inga officiella regler för Ca de bou inom hundkamp, iaf inte på engelska ute på internet.
Men hundkampen används som sagt för att sålla ut bra avelsmaterial, inte som söndags nöje..
Men det är fortfarande lite hysch hysch med hundkamper så vill man veta mer om hur ursållningen går till så får man
nog bli bästis med en uppfödare och kanske fråga lite.. Men troligtvis så har uppfödaren det som en hemlighet, för att bevara
dom bästa hundarna hos sig själv..
Så när man "prestationsavlar" på hundkamp inom Ca de bou, så är det inte för att främja hundkampsegenskaperna.
Utan för att lättare skilja ut dom egenskaperna man är ute efter.
Det inget fel på en Ca de bou som är hundaggressiv, men det "måste" inte vara det och det är dagens sönderavlade utställnings
Ca de bous så är det lite som att köpa grisen i säcken.. Man kan få en soffpotatis eller en arbets maskin.. En
välkomnande labbehund eller en territoriell rackare med vakt A la fila brasileiro. Rasen har endel Alano i sig också,
en spansk bulldog (vakt/jakt) och det dyker även upp Ca de bous med en hel del jakt. Ibland ser man även krullsvans på ca de bou
då är det Ca de bestiar rester som blommar upp. Eller ibland Presa blodet. Så ser man mer långbenta och mer atletiska hundarna..
Det fanns Ca de bou's som ensamma kunde döda en tjur, så Ca de bou SKA vara modig, framåt, tuff, kraft full hund. dock kan det bli
knasigt när man blandar blod från utställningshundarna med blod från arbetshundarna..
Och det finns dessvärre väldigt lite information om Ca de bou på internet. Det som framstår ungefär samma sak överallt. Så för att
får reda på saker får man kontakta dom som verkligen brinner för rasen och har drivit släktforskning och har fullkoll på vem som
har gjort vad och som resulterat i vad och vilka uppfödare som är si och så..
Ca de bou är en intressant ras, och ju mer jag läser desto mer hatar jag utställningsaveln
Och FCI standard är falsk. Inte alla delar av det,
men temperament beskrivningen är falsk.
De försöker vända rasen till en Grand Danois eller Dogue de Bordeaux,
för att kunna bli ett lugnt husdjur. Det är inte vad en Ca de Bou är alls.
De är en fungerande bull hund ras, en Presa hund.
i Puerto Rico och Mallorca inte följer folket FCI-standarden,
de föder som det gamla Mallorcaborna uppfödda rasen i 300 år
Den spanska Ca de Bou Klubben drivs av en man vid namn Sergio Gallien.
Han är en Mallorca. Han är involverad i FCI och är också förstör
rasen i sitt eget land. Han sparkade Matthieu från Can Bourbon och
Gaspar från Rompehuesos ur klubben eftersom han inte håller med honom.
Namnet på hans kennel är Almallutx..
En riktig Ca de bou, ska inte tolerera en dominanta hanar och
han ska aldrig ge upp en fight. En real ca de bou ska vara aggressiv mot andra hanar (el, tikar mot tikar)
#142 Varifrån har du tagit texten? Källhänvisning?
Vad betyder egentligen: Han är en mallorca. ?
Vad betyder: Han är involverad i FCI och är också förstör rasen i sitt eget land?
" oooh de avlar på hundkamp, de måste vara döbra hundar! " ??? undra jag vem som tänker så?
Han är en mallroca bo ska de stå :P
Läser du ordentligt så skriver jag om Sergio Gallien
Texten är översatt av google när jag pratade med en uppfödare.. på en sida på internet dock som inte går att läsas öppet av andra
#144, ett uttryck av en av alla uppfödare jag har prata med
Och jag vill även tillägga att en cdb är en gladiator. Den SKA inte backa om den blir utmanad, men den ska inte gå runt o leta efter hundar att slåss med liksom… dDock kan du ha två lydiga dominanta hundar tillsammans.. precis som du kan ha två dominanta hanpitbullar tillsammans om du har lydnad på dom men det ar naturligt för dom att INTE backa undan om dom blir utmanade
nu tror ja redde ut några tuvor i era frågor :)
#141 Du tycker att det är förjävligt att man avlar på "utställningsvarianten" eller "crapvarianten" eller vad du nu kallar den, men själv har du din hund som sällskapshund? Och rasen får absolut inte hamna i fel händer, men du hade inte en aning om vad du skaffade när du köpte din hund men kunde lägga vantarna på en ändå?
Sen vet jag inte hur mycket du har pysslat med IPO, men även om du kommer med i en grupp så verkar det ju inte bara vara att köra på liksom.. Det verkar kräva en hel del av hunden. Utöver bitarbete ingår även spår och lydnad. Som någon skrev så får du väl inte ens tävla med din hund i Sverige?
Jag är inte insatt i IPO alls, jag har bara läst lite av det jag har hittat om det, men det verkar som att det till 99% är brukshundar som används. Kanske av en anledning.
Om man läser Ixectronas inlägg så verkar CDBn vara en trevlig hund :) Men jag håller med alla andra om att "crap-hundarna" verkar trevligare än "real-hundarna" som inte ens har något syfte här i Sverige. Enda anledningen till att man faktiskt skulle vilja ha en hund som är könsagressiv är ju om man ska använda den i hundkamp, vilket man inte får här ändå. Det finns ju ingen som helst anldening att eftersträva en sådan egenskap i vårt samhälle.
TS: Det är helt fruktansvärt att du kan sitta här och försvara hundkamp! Jag finner faktiskt inte ord. Puerto Rico är inte Sverige! Och att du ens kan ta råd från någon som ägnar sig åt en så plågsam "sport"? Det spelar ingen roll om han gör det för att sålla bort dåliga avelshundar, han gör det! Han hetsar två hundar mot varandra och låter dom slåss, bita och skada varandra. Och här sitter du och försvarar blodet på hans händer?
Du har tydligen inte viljan att inse hur fel detta är. Jag förstår att man vill bevara rasen, jag förstår att dessa hundar används som vakt och skyddshundar, men du förstår inte att det är i Puerto Rico man avlar på kamp och aggression! Här i Sverige använder vi oss inte av aggressiva hundar i tjänst, Otto Ritos syn på hundar delas inte med svenska folket. Det finns ingen plats för de där hundarna här och om du börjar importera hundar från Otto Rito och avla på aggressivitet så kommer du snabbt att förstöra rasen och få den fruktad i Sverige. Tror du verkligen att en ras som avlas på aggressivitet kommer vara tillåten i Sverige? Vi har Amstaffen som avlas för sällskap och utställning, för att få stabila och trevliga hundar, men även den vill vissa förbjuda. Ca De Boun skulle inte ha en chans här om den skulle avlas på det sätt som du förespråkar.
Jag blir mycket frustrerad över din syn på rasen och aveln. Vill du avla på kamphundar och bevara aggressiviteten så kan du göra det i Puerto Rico.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#149, Tillsvidare är han en sällskaps hund, men vi tränar en hel del i lydnad, spår m.m och han är inte tävlingsklar ännu varv av den anledningen jag definerar honom som "sällskaps hund"… och vi har bara lydnaden kvar tills den sitter som ett smäck
Jag var väl medveten om att jag fick en hund med skarpt kaliber, lite insatt i rasen var jag men inte så mycket. eftersom pga fel fakta,. men nu har jag fått bättre förståelse o mycket bättre fakta än vad jag fick av uppfödaren.. De va inte många av valpköparna som visste så mycket om rasen om jag ska vara helt ärlig… Men i slutändan gör det inte så mycket då han är underbar..
Och det där med IPO så stämmer det att Ca de bou får inte tävla här i sverige. Men i Norge får de och jag bor bara ca 10mil ifrån Oslo så :)
Och " Crap hundarna" är inte trevliga i mina ögon, Dom är rädda, osäkra och i mina ögon hör dom inte alls hemma i utställnings ringen.. Och dessutom ser dom ut som strandsatta blå valar..
Och sen så ska dom inte leta efter "offer" utan dom ska inte backa OM dom blir utsatta.. så som jag skrev i ett inlägg här ovan. Dom är inte så farliga som de låter då jag äger en själv så har jag erfarenhet av det.
Och blir dom utsatta så lugnar dom väldigt väldigt snabbt ner sig och en Ca de bou är väldigt lätt lärd med! så inga problem att lära in "on & off "knapp där inte.. Väldigt smart djur är de
Oj vad bitska ni är
rasen användes inom tjurkamp, hundkamp och territoriell vakthund.
hundkamperna/tjurkamperna förlorade inresse och rasen var nästan utdöd när man sedan fick upp intresse för rasen igen.
rasentusiaster tog dom hundar som så ut att ha mest ca de bou blod i sig och påbörjade ett avelsarbete. (men ja, de fanns presa, alano, ca de bestiar, etc i dom hundarna så helt renrasiga var dom inte)
och man började avla tills man fick fram den typ av hund som man tänkte på som ca de bou, dessa räknas som stamfäder till rasen och dessa utgick ma från. det sägs att dom bästa hundarna skickades till puerto rico, ryktena säger att det var för att bevara dom bästa hundarna och att dom inte skulle förstöras av en eventuell lagstiftning (detta är ryktesvis och har inga källor på det)
några bra hundar stannade på mallorca.
sen fanns det diverse hundar som hamnade i polen o ryssland etc.
dock så när det nya intresset väckts för ca de bou och rasen dessutom blivit erkänd av FCI så började folk att avla på utställningsmeriter. ca de boun var inte längre tänkt som en arbetshund.
dom rasentusiasterna på puerto rico gick ihop med några på mallorca och dom började tillsammans försöka bevara ca de bou som arbetshund.
dom sållade ut dom bästa hundarna via hundkamper som innehöll mod, explosivitet, styrka etc. allt som dom ansågs vara rastypiskt hos en ca de bou.
för att "bevisa" att dom endast avlade på dom bästa hundarna, tog dom en av sina hundar, Mauro, och drog till mallorca, och han var den enda hunden nånsin, att vinna bästa junior exemplar på en utställning , och inte vara född påmallorca. dom sållar ut bra avelsmaterial via hundkamper och hundarna testas även i bitarbete och temperament.
När man skaffar en ca de bou så ska man inte tänka "oooh dom avlar på hundkamp, shit, de måste va döbra hundar!!"
Och det finns en del uppfödare som avlar på hundkamp trots att dom inte gör det offentligt, precis som med pitbulls.
Men målet är då inte att man ska få en hund som dödar andra hundar, utan man använder abra hundkampen för att lättare sålla bland hundarna.
När man köper en cdb som man vet har bra blod och har avelsmaterial ursållat via hundkamp så köper man inte hunden för att använda som kamphund. man köper hunden som arbetshund.
(lydnad, IPO, bitarbete etc.)
Det finns inga officiella regler för ca de bou inom hundkamp, iaf inte på engelska ute på internet. men hundkampen används som sagt för att sålla ut bra avelsmaterial, inte som söndagsnöje.
men det är fortfarande hysch hysch med hundkamper så vill man veta mer om hur ursållningarna går till så får man nog bli bästis med en uppfödare och kanske fråga lite.. men troligtvis har uppfödaren det som en hemlighet, för att bevara dom bästa hundarna hos sig själv.
så när man "prestationsavlar" på hundkamp inom cdb, är det inte för att främja kamphundsegenskaperna, utan för att lättare skilja ut dom egenskaper man är ute efter.
en ca de bou ska vara en gladiator. den ska absolut inte vara osäker.
en ca de bou ska inte backa om den blir utmanad, men den ska heller inte leta upp trubbel på egen hand.
en ca de bou har en del temperament och har man flera hundar med temperament hemma så krævs det en del lydnad før att kunna styra upp det hela.. precis som om man har ngåra amstaffhannar, ett gæng akitor, ett gæng presa canaruios eller pitbulls tillsammans.
Med dagens sönderavlade utställnings ca de bous så är de lite som att köpa grisen i säcken.. man kan få en soffpotatis eller en arbetsmaskin. en välkomnande labbehund eller en territoriell rackare med vakt á la fila brasileiro. rasen har en del alano i sig också, en spansk bulldog (vakt/jakt) och det dyker även upp ca de bous med en hel del jakt. ibland ser man även krullsvansk på cdb, då ärdet ca de bestiar rester som blommat upp.. eller ibland presa blodet.. så ser man dom merlångbenta mer atletiska hundarna..
det fanns ca de bous som ensamma kunde döda en tjur, så ca de bou SKA vara en modig, frammåt, tuff, kraftfull hund. dock kan de bli lite knasigt när man blandar blod från utställningshundarna med blod från arbetshundarna.. en självständig hund som är osäker kombinerat med en massa vakt, skärpa, dådkraft är faktiskt inte rolig hund. det är ett stort ansvar.
jag röstar för att bevara ca de bou som en arbetshund, en gladiator som skulle gå genom eld før sin husse7matte, en hund som håller för arbete och gillar att arbeta.
och det finns dessvärreväldigt lite information om ca de bou på internet. det somstår är ungefär samma sak överallt, såför att få reda på saker så fårman kontakta dom som verkligen brinner för rasen och har drivit med släktforskning och har full koll på vem som gjort vad och som resulterat i vad och vilka uppfödare somär si och vilka somär så.
ca de bou är en intressant ras, och ju mer jag läser desto merhatar jag utställningsaveln.
här finns en intressant hemsida för den som är seriöst intresserad av rasen
[http://www.freewebs.com/workingcadebou/cadebouhistory.htm
](http://www.freewebs.com/workingcadebou/cadebouhistory.htm)sen en liten notis om hälsa.
alla hävdar att den här rasen är så jävla frisk.
men vet ni vad?
uppfödarna stoppar skallen i sanden och avlar på utställningsmeriter och skiter i mentalitet och röntgenresultat.
det är väldigt få som röntgar sina hundar innan dom avlar..:(
det finns MÅNGA ca de bous med HD.. finns även en hel del andra sjukdomar inom rasen.. många som uoofödarna dessutom mörkar för att rädda sitt eget skinn.
Så slutsats?
Bevara ca de bou som arbetshund, låt den få vakta och arbeta, då slipper vi osäkerhet och tveksam mentalitet. Avla på hälsa och mentalitet inte på utställningsresultat i första hand.
Och vill ni veta ännu mer?
Jag läste på och läste på och läste på om rasen.
Skaffade en och, jag var faktiskt väldigt besviken över att min hund inte var som rasstandarden (den som spanska klubben sänt till FCI) beskrev den.
Men sen efter ett tag så insåg jag att det inte var min hund det var fel på, det var rastandarden.
Så då blev jag besviken på att rasstandarden inte beskriver hur rasen faktiskt är, utan hur dom vill att rasken ska vara..
Har pratat med en hel del folk i olika länder, alla blev lika förvånade som mig.. då dom trodde att det var en hund à la bullmastiff dom köpt, men sen insåg att det är lite mer krut i en cdb än i en bullmastiff.
Dock lär man sig leva med temperamentet och faktiskt till och med uppskatta temperamentet. :)
Det som är mest trist i det hela, är väl att det verkar vara helt olika infon, helt olika uppfattningar om rasens standard, även om man har valp från samma kull.
Finns bara en standard och det är den som jag och den andra kullsystern "förespråkar" om medans Frida tycker att " crap hundarna" är bättre när det är i själva verket bara rent "skräp"..
Och anledningen till varför vi har olika uppfattningar är ju att blodstammen på våra hundar är 50 50.. Min hund ärvde "the Real" iallfall, medans fridas verka ha ärvt " crap " eller hur man nu ska förklara det som
nja alltså det finns ju som sagt olika synpunkter.
en del vill bevara rasen som den ursprungligen var och en del försöker modernisera den och göra det till en menlös vänstervarvare :)
missuppfatta mig inte, jag vill inte att vi ska avla hundar på hundkamp här i sverige.
däremot kanske rasen borde delas upp precis som pitbull/amstaff.. i en arbetande ras och en tuställningsvariant, eftersom dom två typerna skiljer sig ganska markant åt.
det är som sagt när man blandar det blir problem, ungefär som när man blandar olika raser.. det kan gå bra men de kan också bli ett worst case scenario beroende på vilka egenskaper den får från begge linjer.
har hört att dom har samma problem med utställningsavlade fila brasileiros. dom saknar modet och styrkan, är lite mer osäkra men har fortfarande skärpa och av och till slår det slint.
finns även problem inom ambull, när man blandar showlinjer och arbetade linjer.. mend et är egentligen inte så konstigt eftersom dom är avlade på helt olika meriter.
#155 Då är Frida en riktig lyckans ost, då Wikus verkar vara en fantastisk hund och hon är fantastisk och förstående ägare, medans man nästan skäms över att bo i samma land som dig.
Du försvarar hundkamp, en sport där hundar dödar varandra. Fattar du smärtan hundarna får stå ut med? Gaaaash, blir galen. Det är vid tillfällen som dom här man veeeeeerkligen önskar att man var så jäkla tvungen att ha licens för att äga hund.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Men snälla nån? jag har väl aldrig sagt att jag gillar hund kamp? Jag gillar den mer arbets avlade hunden och inte soffpotatis varianten som är rädd och osäker
Akillez är en fruktansvärt fin och snäll hund.. det finns verkligen inget ont i honom. Förutom att han är Köns agg. Men det ser inte jag som något problem då jag kan hantera honom
PerrodogoMallorguin: Du länkar till samma sida som TS, skriver likadant, detta är ditt första inlägg på iFokus och du har varken bild eller info om dig..
Iallafall så vill vi också bevara rasen och låta den användas till skydd och vakt, men skydd och vakt har inget med aggressivitet och hundkamp att göra. Och aggressivitet och hundkamp har inget i Sverige att göra.
Det låter på er som att om man slutar avla på aggressivitet och slutar sålla avelsdjur med hundkamp så blir rasen osäker och instabil. Det finns inget stabilt med en aggressiv hund över huvudtaget.
Förstår verkligen inte era tankebanor, och vi verkar inte komma någonstans med diskussionen. Den blir bara allt mer sorglig. Så jag ska försöka dra mig ur här, och hoppas att ni en dag förstår det vi alla försöker förklara.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#158 Du försvarar hundkamp. Nåt jag har otroligt svårt att förstå hur nån kan göra.
Wikus är en helt fantastisk hund och frida är en väldigt trevlig och kunnig tjej.
Skäms du över att bo i samma land som mig? Varför?
För det första stödjer jag inte hundkamp, för det andra så går går det inte ut på att hundarna ska döda varandra utan det är mer som en kraftmätning.
Det är skillnad på att avla fram hundar som ska användas till hundkamp (pitbull) mot att använda hundkamp för att göra selektiv avel för att lättare skilja ut hundar med mod, explosivitet och kamplust; egenskaper som ägnar sig fint för arbete.
Att använda hundkamp för selektiv avel, då ska hundarna skadas minst möjligt (helst inte alls).
(har dock aldrig sett en sådan hundkamp och kommer fortsätta vara skeptisk till selektion genom hundkamp tills jag är motbevisad)
LillyB: jag blev nyss medlem. 8)
det är en bra sida för dom som är intresserade..
aggressivitet är ett missuppfattat ord.
ingen vill ha en "aggressiv" hund i dagens samhälle.
att ha en "dominant" hund och en "aggressiv" hund är två helt skilda saker.
och nej, det är ett modernt samhälle, så självklart får man hitta andra sätt att testa hundarna på än genom hundkamp.
Säkert 100ggr mer arbete för uppfödarna, men hundar kommer inte till skada och det är emr moraliskt rätt att testa egenskaper och mentalitet på andra sätt än hundkamp.
Nej, det är när man slutar avla på rasens egenskaper och endast avlar på utställningsmeriter som det blir fel.
En hund ska hålla för arbete, den ska vilja arbeta, den ska ha explosiv styrka, den ska ha en mentaltiet som vill vinna. Det ska vara en oslagbar gladiatorhund, hunden ska vara stolt och med ett ordentligt självförtroende. Den ska ha vaktinstinkt, det är helt normalt för rasen.
#162 men det var ju just könsaggressiviteten som ska bevaras i CDB?
#162, har du åxå en CDB? Även det ett kullsyskon till Akillez?
nej, det handlar om att dom vill bevara den "stolta/tuffa/självsäkra" hunden, alltså att om en hund blir utmanad så backar den inte.
(DOCK är den en hundägres ansvar att avbryta situationen innan det går så långt!)
Det betyder inte att en hanhund ska vara aggressiv mot alla andra hanar eller en tik vara aggressiv mot alla andra tikar.
Det handlar mest om att hunden ska ha tillräckligt mkt mod i kroppen att våga stannar kvar och inte springa iväg med svansen mellan benen.
dock ska det vara hanterbart och gå att styra upp med lydnad, så inte konstigare än att ha ett gäng pitbulls eller amstaffs eller jack russels eller tyska jaktterriers eller presa canarios eller american akitas ihop.
Från inlägg #16 : "En real ca de bou ska vara aggressiv mot andra hanar"
för det första så är det inget jag skrivit och för det andra är det är inget jag är enig i.
Alltså är -thilda och PerrodogoMallorquin samma användare?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Eh nej?
#167 Vet att du inte skrivit det, men Ts verkar tycka att det är så det ska vara.
#169 Så du äger det tredje syskonet? Och varför svarar du på inlägg som är till TS?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#168 Undrar samma sak. Känns lite suspekt.
Den här tråden måste vara den mest förvirrande tråd jag har läst.
Hur kan man ens försöka förmildra hundkampen genom att säga "bra blod och har avelsmaterial ursållat via hundkamp"?
Vilken skitavel.
Och "så köper man inte hunden för att
använda som hundkamp.. Man köper hunden som arbetshund."
Arbetshund? Vadå arbetshund? Vad ska hunden utföra för arbete där man ser vilka som passar genom hundkamp?!
- Mvh Emma
#173 håller med…. man får aldrig nån kläm på det hela. Samtidigt tycker jag att det är både intressant och oerhört viktigt. Många kämpar för att kamphundarna ska få ett bättre rykte, samt att få ett existensberättigande i samhället. När en människa, utan kunskap om rasens beskaffenheter, kan skaffa en hund som avlas på aggressivitet, och ägaren dessutom hävdar att hunden SKA vara aggressiv…. DÅ blir jag rädd. Främst för kamphundskämparna om jag ska vara ärlig. HUR ska de kunna kämpa för kamphundens berättigande i samhället, när det bevisligen finns hundägare som, utan kunskap, kunnat skaffa en sådan hund.
nja tror egentligen hon menar det jag skriver, hon bara uttrycker sig lite annorlunda ibland och det blir lätt att missf¨rstå. men i grund och botten tror jag att hon menar ungefär det jag tycker.
fast det finns faktiskt cdb-uppfödare som INTE skulle avla på en hanhund som gick ihop med andra hanhundar, men det är extremister och jag tror att dom drömmer om att ha ett okontrollerbart odjur i koppel som bara dom klarar av. Känns lite white-trash stämplat.
För att jag körde fast och saknade tillräckligt med kundskap om rasen för att kunna svara på era frågor. så istället för att ta vatten överhuvudet helt o hållet så därför så bad jag henne bli medlem.
#171 ja hon äger det 3dje
#166, det blev en misstolkning mellan mig och en annan uppfödare
# 171. tror det är för att jag inte riktigt fattat systemet än **trög**
#176 hahahaha, ursäkta mig, men VAR får du DET ifrån, att Ts skulle tycka det DU skriver, hahahahahahaha. Hon har ju UTTRYCKLIGEN sagt att just aggressiviteten SKA finnas.
#177 Vad menar du nu? Misstolkning? Utveckla
# 141
"Och "så köper man inte hunden för att
använda som hundkamp.. Man köper hunden som arbetshund."
Arbetshund? Vadå arbetshund? Vad ska hunden utföra för arbete där man ser vilka som passar genom hundkamp?!"
kan du inte komma på när du behöver mod, styrka, kamplust, explosivitet?
lydnadsträning, IPO, bitarbete, agility, weightpulling etc.
sporter där det krävs energi och vilja att arbeta.
man använder som sagt inte hundkampen för att främja någon "lust för att döda andra hundar"
# 179
tja jag känner "thilda" personligen, så därför kan jag tänka mig att hon menar som mig men uttryckte sig fel,
#181 Problemet kommer ju när okunniga människor köper en sådan hund …. och efterhand upptäcker att de har problem.
# 181
där är jag helt enig.
är just därför jag vill dela upp rasen i work och show, för att folk inte ska läsa FCIs standard och förvänta sig en bullmastiff men få en arbetsmaskin med vakt som en fila.. det är inte rättvist.
eller nån som vill ha en arbetsbulldog men får en vänstervarvare.
finns en hel del som kan bli knasigt med dogo argentinos också. den europeiska versionen av dogon är ganska "mild" i jämförelse av hur den är i hemlandet.
så om någon skulle importera en dogo från argentina och börja sälja här i europa skulle inte mkt vara riktigt i FCIs standard. då den arbetande rasen där nere är mycket mer extrem än vad vi är vana vid här.
så skiljer sig otroligt mycket på blodslinjer där med trots att det är samma ras.
#181 Visst kan jag komma på arbete där "mod, styrka, kamplust, explosivitet" behövs. Men vi har lydnad, IPO och de andra sporterna du skrev i de flesta andra länder också. Att använda HUNDKAMP till att få ut vilka hundar som lämpar sig bäst till dessa, det är den punkten jag tycker är helt sjuk.
Att säga att aveln behöver hundkamp för att se dessa individer, det är vidrigt i mina ögon.
Varför satsar de inte på att meritera hundar i sporterna, eller avla på de hundar som utför det bästa arbetet? Det är så man ser vilka individer som lämpar sig bra. Iställer för att plåga hundarna i något så grymt som hundkamp.
- Mvh Emma
#177 Varför i hela friden startade du då denna tråd om du inte har tillräckligt med kunskap om rasen? Och varför köpte du rasen utan att veta så mycket om den? Skrämmande.
Jag är absolut inte ute för att hacka på någon, och inte för att klanka ner på någons åsikt. MEN jag tycker att det är oerhört skrämmande att tycka, på fullt allvar, att det är ok att avla på aggressivitet. Det kan lixom inte hjälpas.
Att tycka att det är ok att man för att sålla bort crap - håller hundkamper, …. är för mig jättemakabert. Det är MIN åsikt…
Att man tycker att det är ok att ha en hanaggressiv hund, och anse sig ha kontroll ändå, det vet jag inte vad jag ska tycka om än. Många HAR aggressiva hundar, så är det. Att däremot säga att det är bara att acceptera och inte träna på, för det hör till rasen….Det är bara att hoppas att de aldrig tappar kopplet.
ja det är ett gammalt traditionellt sätt.. inte bara inom ca de bou.. utan används också av en hel del uppfödare inom presa canario, bully kutta, alano espanol, kangal, gull terr, koreansk mastiff, dogo argentino etc.
dock inte sagt att ALLA gör det men att det förekommer.
men som sagt, det är inte samma typ av hundkamp som används vid selektion till avel som används i hundkamper mellan pitbulls tex, där det går ut på att den ena hunden dör och den andra vinner.
du vill inte skada dina avelsdjur, du vill bara testa egenskaperna.
och som sagt, det är 2011 nu och hundkamp är förlegat.
uppfödarna får hitta mer moraliskt korrekta sätt att testa sina hundar på.
Vad är det för fel på Schäfrar, Belgare och Rottweilers i skydd- och vaktyrken? De är otroligt duktiga och jag har aldrig sett en polishund av dessa raser fega ur. Men de avlas inte för aggressivitet, de kampas inte mot varandra för att plocka ut de "bästa" (enligt mig sämsta) avelsdjuren. Denna diskussion börjar ärligt talat likna ett skämt.
Och TS har sagt rakt ut att rasen ska vara aggressiv och hon fösvarar en man som ägnar sig åt hundkamp. Det är svårt att missförstå någon som säger samma sak om och om igen i en såhär lång tråd. Vi har fått hennes åsikter bekräftade många gånger nu.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#188 men varför då stödja avel på djur som testas via hundkamp?
# 189
tror det har mest med tradition att göra.
man vill behålla rasen som den var, en hund som ensam kunde döda en tjur. det var något speciellt nästintill magiskt i rasfanatikernas ögon.
ca de bou avlas inte heller för aggressivitet.
# 190. jag har aldrig köpt en hund av en uppfödare som bedriver selektiv avel via hundkamp.
sen skulle jag aldrig göra det heller utan att ha varit där och sett det med egna ögon och fått det bevisat att det inte är så hemskt som jag inbillar mig…
Det var jag som visade "PerrodogoMallorquin" den här tråden. Hon äger Wikus och Akillez syster, Safira aka. Red Basta Tora.
Jag tar mig friheten att lägga in en bild som TS tagit på mig och de tre hundarna vi tre har.
Så de är inte samma person. 
Inget av det jag sagt i mina tidigare inlägg är lögn eller inte sant, jag har bara sagt vad jag vet, MEN så vet jag inte allt och framförallt då om rasens historia efter WWII.
Men börjar man kalla min hund "crap", då blir jag irriterad och känner att den här tråden spårat ur totalt.
Jag är INTE för att försoffa raser.
Jag tycker ex. det är skitsynd att folk ska utställningsavla Fila Brasileiron, passar de inte in i samhället ska man låta dem vara kvar i Brasilien, inte förändra dem då det redan finns raser för det syftet (som Engelsk mastiff). Eller som jag sagt tidigare, folk som skaffar BC för att ha som promenadlimpa. -.-
Men Wikus är inte en försoffad "craphund". Följ med mig ut på en mörk kvällspromenad så får ni se att han är i högsta grad en vakthund.
En vakthund som samtidigt kan älska andra människor och hundar när det inte finns något hot i situationen - precis som de ska vara.
Den enda rasen jag vet som inte ska tolerera främlingar alls, är den tidigare nämna Filan… nog tusan blir det luddigt med hur Ca de Bou ska vara då det är en nyligt rekonstruerad ras med relativt få individer då så få vet om dem, samtidigt som det finns så stora skillnader inom rasen. De är inte så homogena om man säger så.
Jag kan mycket lite om mentaltest, olika begrepp som driv och skärpa och kamplust osv., men ute brukar Wikus och jag ofta ha dragkamper med koppel och pinnar, han hoppar över höga stängsel och har en av/på-knapp som sitter mitt i pannan på honom, så att säga.
Varje gång vi har dragkamp ute på kvällen så tänker jag att nu sitter det säkert någon typ och tittar på oss genom fönstren och tror att jag tränar "min stora svarta kamphund" att vara aggressiv, då vi drar i kopplet, jag hetsar honom och han låter som om han tänker döda någon. Men vi leker bara, och jag kan få honom att sluta på en sekund bara genom att säga till, han slår aldrig över till aggressivitet eller till att bli okontrollerbar, han har aldrig skrämt mig och lyder alltid i sådana här situationer.
Vi får se om tråden blir vettigare snart, annars kanske det är bättre att antingen lägga ned diskussionen helt eller starta en ny, den är så drygt lång den här ändå.
Och blir inte tråden bättre tänker jag nog hålla tyst i fortsättningen.
På bilden fick jag hålla i "smågrabbarna" då de inte riktigt kunde sitta stilla och posera som sin syster, de hade ju lekt jättelänge och var uppe i varv. De lekte förresten fint alla tre, även tidigare med en annan bror, Simson/Royce (dock var det innan Akillez kom dit, så jag såg aldrig dem tillsammans).
#192 sorry, mitt inlägg #190 skulle riktats till Ts
#193 fast Ts sa i # 177 att HON bett Perrodogo…. bli medlem. Den här tråden blir bara mer och mer bisarr. Bäst man slutar följa den för att inte bli hispig.
Oh well, då gjorde vi väl båda det.
Jag vet inte vad de två pratar om utanför forumen.
"Bäst man slutar följa den för att inte bli hispig."
Där får jag nästan lov att hålla med dig. 
# 195
jag hade faktiskt äran att bli inbedd av båda två 8)
så ingen ljuger och båda har rätt.
thilda-; Dags att sluta kalla andra hundar för crap och skräp!
Är faktiskt tråkigt att du som har en könsaggressiv hund skriver det om andras hundar. Dessutom gör du inget åt det eftersom "det är så rasen ska vara" …
Du har systematiskt struntat i att svara på de frågor som många har velat ha svar på, kopierar texter utan att länka till källa och anser att det är bra med könsaggressivitet. Man anar ju varför du gör som du gör..
frida: det mathilda menar med "crap" är inte att din hund är dålig.
hon menar bara att ur arbetshundssynpunkt så har nicki inte lika starka linjer som abbe, utan har mer utställningslinjer.
och den här diskussionen påvisar egentligen två sidor av samma ras.
den mest kända är den som FCI har, det är dom som har rasstandarden.
men den standarden stämmer inte in på dom arbetsavlade ca de bouna.
FCIs standard beskriver den helt nyskapade ca de boun, den moderna utsttällningsrasen.
dom med mer arbetslinjer är inte enliga med FCIs rasstandard.
den som inte är utställningsavlad och har kvar lite mer av det traditionella temperamentet.
#199 sluta prata för Ts !!
# 200
jag svarade på fridas inlägg.
frida = ixectrona
#199 Oavsett vad som menas med "crap", så finns det ingen anledning till att använda sig av det ordet då det inte klingar fint. Man kan kalla det för utställningsvarianten.
Att kalla hundar för skit blir aldrig bra.
det är ett uttrycks som används av arbetshundsfanatikerna och det är lätt att det fastnar. thilda menade givetvis inget illa med det.
med crap betyder utställningslinjer och sämre arbetshund. inte dålig hund. kanske inte så snällt uttryckt, men inget illa menat.
Som sagt, det är inte svårt att strunta i att använda sig av det utrycket.
nej men hon tänkte nog inte på det iom att hon läst det så många ggr. då blir det bara ett ord och man tänker inte på den egentliga innebörden.
Crap betyder skit och när man skriver crap när man talar om hundar så menar man alltså "skithundar". Håller med Hera.
skit ur arbetshunds-synpunkt eftersom den består av utställningslinjer, inte skit som att det skulle vara en dålig hund på något vis.
wikus är inte en skithund, det vet både jag och thilda.
han är helt fantastiskt trevlig.
Jag tar inte illa vid mig, och inte Wikus heller, jag tyckte det bara är lite fel att använda om någon hund/linje. 
lätt att man fastnar i termer man läser ofta… menar som sagt inget illa om wikus som person (hund) :)
#207 Hur kan Wikus vara en "crap" medans era är aggressiva och THE REAL DEAL när dem är kullsyskon?
Det här är absurt, förstår mig verkligen inte på er. Ni förespråkar hundkamper för att ni vill ha arbetshundar, för våra hederliga, fantastiska bruksare är tydligen inte tilräckligt, men TS hund är tydligen en soffhund eftersom han bara är till sällskap. Mauro är i ena stunden en kamohundschamp och i nästa en utbildad skyddshund.
TS vägrar svara på frågor, kopierar texter som verkligen inte innehåller någon logik alls, och har uppenbarligen noll koll på vad hon har i kopplet.
Jäkligt smart att öppna en tråd för att berätta om en ras man har noll kunskap om.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
# 120
jag har aldrig sagt att min hund är vare sig aggressiv eller "the real deal" tror du det så har du livliga drömmar lilla vän :)
vart har jag förespråkat hundkamper? visa mig det.
210*
#211 Det är väl lätt att blanda ihop dig och TS eftersom du upprepade gånger svarat för henne.
#211 Du och TS har ju tydligen samma synpunkter, och läser du tråden hittar du ett och annat.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Nu vet jag inte för mycket om uppdelningen inom rasen men jag har märkt redan för länge sedan att det helt klart finns den "ursprungliga, spanska typen" (som den här) och den betydligt knubbigare, mer satta typen man ser i ex. Polen och Ryssland. (Som denna.)
Personligen tycker jag det är förjäkligt när man försöker få dem se ut som Engelsk bulldogg-blandningar, men hur de linjerna skiljer sig i temperamentet vet jag inte.
Om det nu är i Puerto Rico man använder kamp för att kolla hundarnas kvaliteter, och det är i Puerto Rico man säger att "de här hundarna ska inte vara sociala eller tåla andra hundar, de ska slita av ditt huvud" (
Ja, det var något jag såg någon säga i en annan diskussion, och något sådant har jag som sagt aldrig hört om varken den här rasen eller någon annan ras förut, så det kan inte vara en seriös uppfödare/ägare), varför lyssnar vi på Puerto Rico?
Det är en spansk ras, det är spanjorerna som gjort standarden (och ja, meningen med en standard är att den beskriver hur en ras ska vara, inte nödvändigtvis hur den är.
Rasstandarden skrivs ju ursprungligen när rasen används till det den är gjord för, som vakt, jakt, vallning eller vad som helst, och sedan ska uppfödarna sträva efter att följa standarden - sedan att folk i utställingsvärlden idag skiter i vissa saker i standarden och överdriver andra saker är en annan diskussion.
Och då hundkamp är förbjudet i Spanien, och rasen ursprungligen användes för att vakta skepp och hamnar i Mallorca och Menorca (innan engelsmännen kom dit med sina bulldoggar/kamphundar), så är det väl det vi borde sträva efter istället?
Kanske fel ställe att ta upp det på, vi är ju bara tre amatörer med rasen här,
men jag behövde få ur mig det.
# 214
jag har sagt att thilda troligtvis tycker som mig (i det jag skriver)
jag har aldrig sagt att jag delar allt thilda skriver.
min hund har lika mkt utställningslinjer som fridas och TS hundar, så dom är "crap" allihopa. 8)
#216 Ts har uttryckt i flera inlägg att Hennes hund INTE är crap, utan Real.
# 215
det finns uppfödare i europa som gör det också, men det är hysh hysh för att inte bli uteslutna ur kennel klubben..
spanjorerna vill själva göra rasen mildare, föra att dom är rädda att den "riktiga"/traditionella ca de boun med sitt temperament skulle bli förbjuden.
dock var spanjorerna inte särskilt intresserade av rasen i början utan exporterade mesta hundarna, det var först efteråt som intresset kom tillbaka och dom ville "få tillbaka " sin ras igen.
då slits man alltså mellan två dilemman.. ska man ändra på rasen för att den ska passa var mans behov (eller har vi nog sånna raser redan?) eller ska man bevara rasen som den är och kanske inse att den inte är för gemene man? eller hur ska man egentligen göra?
det är synd att förstöra en ras (typ som om man skulle få ovcharkan till en golden) eftersom det var spanjorernas stolthet, en hund att respektera högt och tog låååång tid med selektiv avel att få fram men krävs bara några få generationer för attt förstöra allt arbete man lagt ner på rasen.
så jag vill ha ett mellanting, inte lika extrem som den var (i temperament) men med samma arbetskapacitet och vakt och gärna att utställningsversionen blir en egen ras.
# 217
där delar jag inte TS åsikt.
#219, nä, ni delar inte alltid åsikt, därför vore det fantastiskt bra om Ts svarade på frågor som HON får, och inte Du i Hennes ställe.
föresten frida
varför dom spelar så stor roll på puerto rico
dom fick dom bästa hundarna från spanien
(räddas från ev lagstiftning)
dom har hundarna med bäst arbetskapacitet, även bra hälsa och mentalitet. dom flesta uppfödarna i europa föredrar PR-linjer, då vet dom att dom får bra hundar. Inga hundar säljs under 9mån för att uppfödaren vill vara säker på vad han säljer.
Dessutom har han avlat på ca de bous i flera generationer.
Så man får tycka vad man vill, men han är ett stort namn i ca de bou världen..
# 220
jag svarar där jag kan.. och oftast skriver jag tror. då kan TS rätta mig om hon anser att jag har fel.
#222 men varför svara i någon annans ställe överhuvudtaget?? Svara på de frågor DU får, och låt Ts sköta svaren på de frågon HOn får. Om hon inte kan eller vill svara, så kan hon skriva det. Det är trots allt Hon som startat tråden, och det ser mer seriöst och moget ut om man själv svarar på frågor man får.
för att hon är inte online och jag är, och jag vet att hundfolk älskar att snacka skit om varann. 
#224 vad har det att göra med saken?? Det var riktigt omoget sagt tycker jag. Som alla andra här på forumet, så svarar man när man är online, annars får de som frågat, vänta på svar.
varför stör det dig att jag svarar då?
jag vet oftast hur hon menar och kan därför oftast svara på frågor angående saker hon skriver.
#226 Det stör mig därför att om man frågar en som gjort ett inlägg, så vill man höra DEN människans syn och tankar, inte dennes kompis. Att du oftast vet vad hon menar, spelar ingen större roll. Det är så otroligt fjantigt att inte kunna skriva sina egna svar, ännu värre att faktiskt tycka att det är ok att skriva i nån annans ställe.
du kan säkert få höra hennes åsikter också men nöja dig med mina tills hon går online,,,
då är jag väl fjantig då. buhu
#Då sticker jag ut och springer med hundarna så länge, så kanske hon är online när jag kommer tillbaka.
oj oj oj ….
#224 Snacka skit om varandra.. Vi har väldigt bra stämning här på HIF.
- Mvh Emma
# 229. ha så trevligt :)
# 230 inte vart medlem så länge här men rent genrellt är hundfolk rätt bitchiga och bitska och älskar att spy galla på andra. 
*suck*
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Den här tråden är bara så konstig! Man får knappt något grepp om någonting.
Nu behöver de ju varken vara extrema á la Fila Brasileiro/Cordoba fighting dog, eller försoffade sällskapshundar som "alla" kan ha.
Att få en Ovtjarka till en Golden var ju en något överdriven jämförelse.
Cane Corso, Presa Canario, Boerboel med flera anses väl fortfarande som mer eller mindre intakta, inte lufsiga sällskapshundar som Engelsk mastiff och Bullmastiff?
Och de är inte alls så extrema som Filan är eller som vissa verkar tycka att CdB ska vara…
Nu tänker jag lägga ned den här diskussionen, min bild av rasen som jag har bildat mig den över 3½ år har totalt ruckats sedan igår kväll och medan Wikus fortfarande är precis allt jag önskat mig i en hund, så känner jag att är det såhär det är, med hälsa, temperament och så vidare, så blir det ingen mer Ca de Bou för mig på ett tag, om ens någonsin, och jag vill inte ha något mer att göra med "rasfolket". 
(Pratar inte om Akillez och Safiras ägare, utan i allmänhet.)
I denna diskission - kan man ens kalla det så? - tackar jag Ixectrona för dina inlägg! De har fått mig att inte få en totalt flippad syn på rasen. Vilket jag faktiskt tycker att de flesta av ts inlägg är - alltså flippade - 
Till TS tragiskt hur du förvrider information samt vill få/får folk att tro detta om din ras.
#234 Jag vet inte riktigt vad du menar med "rasfolket", men förstår din frustration. MEN , det kan vara bra att veta vad Andra tycker, tycks veta, tänker och Tror.
Jag tackar också Ixectrona som räddade mångas syn på rasen, bland annat min!
Det som kallas diskussion känns nu som uttjatad. Vi kommer ingenstans och man börjar få svårt att hålla en trevlig ton. Jag hoppas bara innerligt att Puerto Rico-aveln aldrig kommer till Sverige, utan att vi håller oss till stabila, trevliga och modiga skydds- och vakthundar som endast avlas på hundar utan aggressioner.
God kväll!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#235,237 Kan bara hålla med.
# 237
"Jag hoppas bara innerligt att Puerto Rico-aveln aldrig kommer till Sverige, utan att vi håller oss till stabila, trevliga och modiga"
det är just det som är felet. i puerto rico ÄR det stabiliga, trevliga och modiga hundar.
det är i utställningsaveln vi har problem med rädslor och kass mentalitet och HD ETC.
SEN att dom använder sig av en metod när det gäller selektiv avel som inte anses okej (eller ens laglig!) här i europa är en annan femma.
jag kan lova dig att deras hundar är mkt mer stabila än dom vi har här.
(nej jag försöker fortfarande inte sälja in hundkamp, det är hans avel som är poängen och dom fantastiska hundarna han har)
# frida. tror du att wikus kan ha påverkats något i temperamentet genom att han kastereades så tidigt? har hört att hundar kan bli valpigare men vet inte om det stämmer?
och sen till er andra:
jag försöker inte säga si eller säga så, men det FINNS olika blodslinjer i rasen.. både på puerto rico och här i europa.
därför ska an läsa på ordentligt innan man skaffar en cdb (inte bara läsa info på SKK och FCI rasstandard) utan veta skillnader mellan olika blodslinjer och vilka kennlar som inriktar sig på vad, så slipper man få en mindre trevligt överraskning :)
och frida..
boerboels.. STOOOOR skillnad på dom nere i afrika och dom mildare vi har häruppe. mkt skarpare busar där nere.
dogo canario är knappt värd att kalla arbetshund längre. det har blivit en kompakt familjehund med en del vaktinstinkt.
dom som använder gamla presalinjer och avlar på presa canario får mkt mer arbetshund och "old style" presa canario.
detsamma med cane corso. dom italiernare modell äldre som levde med rasen nere i italien säger att det är pinsamt så som vi förstört rasen, så mild och mesig jämfört med den fantastiska hund alla var så stolta över och såg upp till.. detsamma med napolitans mastiff.. det var också en arbetshund! nu kan man väl knappast göra nånting, den är bara stor o tung o rynkig.. men kan vakta.
det är lite synd när man avlar sönder arbetsraserna…
(nej man ska fortfarande inte avla på aggressivitet och ca de bou avlas inte på aggressivitet)
#239: Anser du att hund- och könsaggressivitet är stabilt så lämnar jag verkligen diskussionen här, för då kommer vi från helt olika världar och kommer ändå inte förstå varandra. Mod kan utmätas på andra sätt än med hundkamp, mod och aggression är inte samma sak. Ska hunden användas till vakt eller skydd så kan man testa hundens mod i en hotfull situation med en stor karl eller liknande, eftersom det är sånt de ska klara. Även om en hund inte ger sig mot en annan hund så kanske den blir skraj av en påtänd våldsam man.
NU ska jag försöka dra mig ur, kanske går om jag inte läser tråden alls..
\\\\\\\\\\\\\\\\_
lite OT
här kommer två bilder på napolitansk mastiff.. från 1970.
och
äh fan här är en till
även grand danois
gammal bild på boxer
mer boxer
ddb från 70-talet
Gd FRÅN 1897
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/320774_281423965233137_100000966087150_773532_976917369_n.jpg
traditionell sharpei
http://www.hkshar-pei.com/site_images_system/user/Siulonn.jpg
om man ser på dessa bilder, och tänker på dessa hundar som arbetshundar, som folk lagt ner åtskilliga årpå att avla fram, att göra selektiv avel och ENDAST avla pådom bästa av dom bästa.. så är detlte sorgset.. att se hur dom ser ut idag.. och vilken funktion dom fyller…
# 241
vart har jag skrivit att hundar ska ha hundaggressivitet och könsaggressivitet?
läser du ens vad jag skriver?
jag för ingen propaganda utan jag försöker förklara hur det ligger till.
#243 Du skrev längre upp att du och ts tycker ungefär samma, och du har inte demneterat TS kommentarer om att den rasen ska ha könsaggressivitet. Då blir det ju lätt att man tror att du håller med om det.
För det är väl en ganska viktig sak att dementera om det inte stämmer. Eller?
#244 jag har skrivit att TS nog är enig i det jag skriver.
DET är inte samma sak som att jag är enig i det hon skriver.
jag har skrivit MINST en gång i tråden att jag INTE är enig i allt TS skriver.
man avlar INTE cdb på hund-aggressivitet.
jag har sagt att en cdb ska vara en stolt och modig hund som inte springer iväg med svansen mellan benen om den blir utmanad.
det betyder inte att hunden är aggressiv.
en aggressiv hund ger sig på allt, stora, små, starka, svaga konstant på jackt efter trubbel. är cdb så? NEJ.
skrev jag att vi skulle använda hundkamp? tänka sej, jag skrev att vi INTE skulle använda hundkamp för att kolla mod etc hos hundarna.
#245 Bra med förtydligandet där.
Varför du drar upp kamp i svaret till mig vet jag inte, för det skrev jag ingenting om. Men bra att du inte vill ha med kamp att göra.
Då har vi alltså tre CDB-ägare som äger en hund var ur samma kull, varav En säger att farfadern på faderns sida var kamphundschampion, att rasen är och ska vara hanhundsaggressiv. Hennes hund ÄR det, men när hon förstod att det är avlat så, så ser hon inget bekymmer med det och lägger inget krut på att träna på det.
De två andra har andra åsikter och meningar, både kring det där med kamphundschamion och aggressiviteten
Glasklart?
Äh… jag går isäng.
# 244
citat mig själv:
"
2011-12-05 16:48#191 skrivetav PerrodogoMallorquin
# 189
tror det har mest med tradition att göra.
man vill behålla rasen som den var, en hund som ensam kunde döda en tjur. det var något speciellt nästintill magiskt i rasfanatikernas ögon.
ca de bou avlas inte heller för aggressivitet. "
"så när man "prestationsavlar" på hundkamp inom cdb, är det inte för att främja kamphundsegenskaperna, utan för att lättare skilja ut dom egenskaper man är ute efter."
"dom sållade ut dom bästa hundarna via hundkamper som innehöll mod, explosivitet, styrka etc. allt som dom ansågs vara rastypiskt hos en ca de bou. "
"Och det finns en del uppfödare som avlar på hundkamp trots att dom inte gör det offentligt, precis som med pitbulls.Men målet är då inte att man ska få en hund som dödar andra hundar, utan man använder abra hundkampen för att lättare sålla bland hundarna."
"en ca de bou ska vara en gladiator. den ska absolut inte vara osäker.en ca de bou ska inte backa om den blir utmanad, men den ska heller inte leta upp trubbel på egen hand.en ca de bou har en del temperament och har man flera hundar med temperament hemma så krævs det en del lydnad før att kunna styra upp det hela.. precis som om man har ngåra amstaffhannar, ett gæng akitor, ett gæng presa canaruios eller pitbulls tillsammans."
"nja alltså det finns ju som sagt olika synpunkter.
en del vill bevara rasen som den ursprungligen var och en del försöker modernisera den och göra det till en menlös vänstervarvare :)
missuppfatta mig inte, jag vill inte att vi ska avla hundar på hundkamp här i sverige."
"För det första stödjer jag inte hundkamp, för det andra så går går det inte ut på att hundarna ska döda varandra utan det är mer som en kraftmätning. Det är skillnad på att avla fram hundar som ska användas till hundkamp (pitbull) mot att använda hundkamp för att göra selektiv avel för att lättare skilja ut hundar med mod, explosivitet och kamplust; egenskaper som ägnar sig fint för arbete.
Att använda hundkamp för selektiv avel, då ska hundarna skadas minst möjligt (helst inte alls).
(har dock aldrig sett en sådan hundkamp och kommer fortsätta vara skeptisk till selektion genom hundkamp tills jag är motbevisad)"
"aggressivitet är ett missuppfattat ord.
ingen vill ha en "aggressiv" hund i dagens samhälle.
att ha en "dominant" hund och en "aggressiv" hund är två helt skilda saker.
och nej, det är ett modernt samhälle, så självklart får man hitta andra sätt att testa hundarna på än genom hundkamp.
Säkert 100ggr mer arbete för uppfödarna, men hundar kommer inte till skada och det är emr moraliskt rätt att testa egenskaper och mentalitet på andra sätt än hundkamp."
2011-12-05 15:56#163 skrivet av Maja2 #162 men det var ju just könsaggressiviteten som ska bevaras i CDB?
2011-12-05 16:03#165 skrivet av PerrodogoMallorquin nej, det handlar om att dom vill bevara den "stolta/tuffa/självsäkra" hunden, alltså att om en hund blir utmanad så backar den inte.
(DOCK är den en hundägres ansvar att avbryta situationen innan det går så långt!)
Det betyder inte att en hanhund ska vara aggressiv mot alla andra hanar eller en tik vara aggressiv mot alla andra tikar.
Det handlar mest om att hunden ska ha tillräckligt mkt mod i kroppen att våga stannar kvar och inte springa iväg med svansen mellan benen.
dock ska det vara hanterbart och gå att styra upp med lydnad, så inte konstigare än att ha ett gäng pitbulls eller amstaffs eller jack russels eller tyska jaktterriers eller presa canarios eller american akitas ihop."
# 247
avel är inte glasklart, allt är inte svart eller vitt.
Ts, vad anser Du om det här? Allt DU tagit reda på, den info Du har fått, stämmer inte det alltså? Har du fått Fel info eller hur tänker du?
De Du har pratat med, både här i sverige och utomlands, har du missförstått dem eller är det annat?
Känner du fortfarande likadant ang. aggressiviteten, när du läser vad ägarna till Akillez kullsyskon skriver?
#248 Jag hoppas TS läser dina inlägg, så hon ser hur ni andra ser på det.
För det skulle vara hemskt om TS väljer att avla för att "bevara" könsaggressiviteten som hennes hund har.
Kanske handlar det då (ganska troligt) egentligen om osäkerhet hos hunden, och inte något medfött.
min personliga teori är att akillez är en osäker kille men med en jävla massa drifter och dådraft och att han därför utagerar när han blir osäker.
thilda känner honom dock bäst och jag kan ha fel, men jag tror inte att han är könsaggressiv. han har ju hanar som hundkompisar?
och thilda jobbar med sin hund, tro inget annat. 
#252 Men har du ens läst vad TS har skrivit? Hon skrev att hennes hund är könsaggressiv och först tänkte hon arbeta bort det men plötsligt fick hon veta att CDB "ska vara könsaggressiva" och då var plötsligt allt frid och fröjd.
#252 Ja det får vi hoppas. Blev dock lite tveksam efter den här kommentaren av TS:
"Förr hade jag problem.. men nu när jag har verkligen satt mig ner och googlat, läst och pratat med folk ifrån både spanien, serbien m.m och verkligen kollat upp rasen och även akillez blodstam så förstår jag allt mer o mer hans beteende och då har jag lagt "problemet" åt sidan och tränat något annat med honom…"
Men nog om det. Det verkar som TS antingen inte varit inne, eller som hon inte vill vara med mer. Och ärligt talat så har tråden blivit himla lång och rörig. Så jag känner att jag avvaktar till kanske TS återkommer.
Ingen mening med att sitta och diskutera hennes kommentarer utan henne 
# 253
jag är inte enig i den punkten och jag tror inte att det är riktigt så som ni tolkade det heller, det blir lätt misstolkat på internet.
(iaf inte så som jag fattat det under alla mina o thildas tusen diskussioner)
men tänker inte gå in för djupt i det nu då jag inte har stenkolll på vad hon menade. men tror som sagt att hon egentligen menade det jag försöker säga, men är inte säker. ska kolla upp det med henne imorgon :)

återkommer igen lite ot till Dogo argentino.
Dess dominanta sätt gör att den ständigt konkurrerar om revir med hundar av samma kön.
detta håller ju uppfödarna i sverige som dock tyvärr inte är så många att avla bort i möjligaste mån. men det är ju verkligen iaf inte samma sak som det ts skriver att den SKA vara hanhundaggresiv /tikhundsaggresiv..
och jag undrar,, det skrevs högre upp att ts iaf inte tycker att hundar ska leka med andra hundar så hon ser det inte som ett problem,, WHAT,, vadå inte leka med andra??
varför inte det,,, hundar är flockdjur och dom älskar ju att leka med de sina..
//Linda
# 254
inte helt säker på vad hon menar, men det är nog inte så illa som det låter (känner personen personligen)
Som sagt, vad andra tror att hon menar eller inte menar är ointressant. Precis som det hon säger till någon irl eller eller privat är ointressant om vi andra får veta det i andrhand.
Antingen får TS svara för sig själv, eller så tycker jag vi låter det vara nu.
#255 Såhär skriver TS i #49
"Eftersom ibörjan trodde jag att det gick att arbeta bort (agg.). men efter all forskning så vet jag att det inte kommer att gå då han har det i blodet. Det är därför jag har valt att inte träna mera och istället lägga mer tid på att få honom under kontroll. Och kontrollen har jag och jag vet hur jag ska få ner han ifrån "level 100 till 0 " om han får syn på en dominant hane. Och nu så ska vi snart börja träna WP så fort vi har röntgat höfterna..
Och sen så är Akillez de material som de andra uppfödarna vill ha.. cool lugn inne men har köns aggrissivitet mot dominanta hanar. Han har även fått mycket mycket bra kritik på utställningar.. så why not om han är efter traktad."
Så nej, vi har inte misstolkat.
# 259
alltså såhär menar hon:
om han blir utmanad av en annan hane så svarar han.
istället för att försöka tvinga på honom att umgås med andra dominanta hanar så lägger hon mer tid på lydnad så att hon kan styra upp situationen där han reagerar.
och hon menar inte könsaggressivitet, hon menar att han inte backar om han blir utmanad. för akillez har killpolerz..så det var nog bara en felskrivning av söta thilda. :)

men varför inte försöka avla bort denna könsaggresivitet? det skulle ju bara göra hunden gott,, och rasen oxå för den delen,,, det är ju inte så att det skulle vara en negativ grej för rasen om könsaggresiveteten försvann…
//L
Det här är sjukt. Titta på Pokemon istället för att skryta att din hund har mentala problem. Spela Pokemon så kan du skryta hur starka dina pokemon är och när dem klarar elite four! haha! (Elite four = Slutet av spelet, typ 5 "champions" man ska vinna över)
# 261 vilken könsaggressivitet
# 262 vad det till TS? ganska omoget inlägg…håll dig till pokemon :)

#263 men snälla rara,,, vad har ts under HELA denna tråd hävdat att rasen SKA ha?
jag blir helt snurrig..
# 264 men om du läser min version av rasen så ser du att rasen inte har någon särskilt könsaggressivitet.
det handlar om att hunden inte ska backa om den blir utmanad.. o de ska gälla oavsett om det är en annan hund, människa eller stor oxe.
en cdb ska vara en gladiator, med mod o styrka och stolthet.
#263 Det var till dig coh TS som uppmuntrar aggresivitet och försöker förfina det och bortförklara att hunden ska vara sådan. Jag hänvisar er till pokemon istället för att låta djur lida. Du fattar väl själv att dem lider av att vara dominanta och på G hela tiden? Stressigt!
Tänker inte engaera mig mer i denna tragiska tråd och jag hoppas era hundar inte är fertila

#265 det är inte det minsta konstigt… :-/
# 267.men KÄRA lilla vän. VART har jag uppmuntrat könsaggressivitet?
Måste jag citera mig själv i ÄNDÅ ett inlägg?
En hund lider inte av att vara dominant. en dominant hund är en självsäker hund som äger världen.
hoppas att du behandlar din hund bättre än andra människor, annars vet jag fler som hade haft gott av lite pokemon :)
#266 vad ska man med en sån hund till? Dem egenskaperna är ju helt värdelösa :S
Jag väljer nu att låsa tråden eftersom TS valt att prata genom en annan medlem och tråden har blivit väldigt rörig.
Ni som vet något om rasen är välkommna att starta en ny tråd om rasen som vi kan hålla intressant och informationsrik.
Förslagsvis kan man skriva det man menar, så slipper det ske eventuella missförstånd och andra slipper hoppa in och prata för en.