Tibetansk spaniel, pälsen
Vad har de för päls?
Fäller de?
Hur ska den skötas?
>>>Malum domesticum<<<

Dom har jättemysig och fint lagom lång päls,, hanar ofta mera krage än tikar.
ja dom fäller,, ca 2 ggr / år
Kammas och tvättas när dom luktar ,,, typ… väldigt lättskött päls..
underbara hundar,, envisa som katter.. :-)
//Linda
Lagom lång, silkig päls med rejäl underull när de är fullpälsade. Fäller i regel 2 ggr/år men även lite hela tiden där emellan men under våren och hösten är det mer rikliga mängder när de byter till/från vinterpäls.
Genomborstning någon gång i veckan och bad vid behov, när de är smutsiga eller känns allmänt smutsiga i pälsen.
De har väldigt enkel päls och som i princip alltid håller sig tovfri, de ska aldrig klippas utan "vara som de är" så att säga.

Tack för svaren.
Jag kom på två frågor till.
Är det främst underullen de fäller 2 g per år?
Kan man säga att all päls med underull inte tovar?
>>>Malum domesticum<<<
Ja det är underullen de fäller, täckhåren är alltid densamma även om något strå kan lossna då och då =)
Den enda gången någon av mina har haft tova så har det varit i den mjuka, ulliga pälsen bakom öronen men det har bara hänt 1 gång på drygt 1½ år så de är i princip alltid tovfria. Men hur det är med andra raser med underull vet jag dock inte, jag har även haft leonberger tidigare och de har ungefär samma typ av päls som tibben och det var samma sak där, endast någon enstaka tova bakom öronen men inte annars.

håller med #4

Tack för era svar. Det var bra och användbar information.
Ang underull och tovor i päls, så har jag en cockerpoo med dubbelpäls. Han har pudellockar och amerikansk cockers underull. Det är ett jättejobb att klippa honom. Men hur som helst, han har aldrig tovor i pälsen. Andra hundlägare borstar och borstar men han är alltid hur fin som helst.
Så det var bara en tanke som slog mig om underull. 
>>>Malum domesticum<<<