Japansk spets =)
Jag och min pojkvän funderar på att köpa en till hund, vi har tidigare en snart 1årig amstaff tik.. Jag har läst mycket och sett att de är små energiknippen som passar till det mesta helt enkelt. Vi (jag) har mest funderingar på att börja agility ev. lydnad och testa spår precis som vi gör med våran tik. :)
Vi bor tillsammans i ett hus med inhägnad trädgård och agilitybana på tomten och bra förutsättningar att ha en till hund, dels för att jag även jobbar och få ha med mig hunden där.
Så nu tänkte jag höra lite med er som har erfarenhet av japansk spets om ni kan rekomendera någon uppfödare? Vi söker en tik med stamtavla och vill köpa från en seriös uppfödare, den ända vi hittade var denna: www.lorendale.se
Vi har aldrig haft en hund med stamtavla tidigare och vet inte riktigt vad man ska titta efter osv. Alla tips osv, är välkommna! =D
Och om ni kanske kan lägga in bilder på er eller ja, helt enkelt japanska spetsar, hade varit så kul att se! =D
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Helt underbara hundar:). Min moster föder upp jappar:). Hon har inga valpar nu och vet inte när nästa kull kommer. Men hon kan säkert hjälpa dig till någon annan:). http://www.rosspetsenskennel.se/

#1 Tack så jätte mycket! Ska kika in på hemsidan! =D
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

En liten fråga till - Jag kontaktade uppfödaren som jag skrev ovan och berättade lite om mig själv, hon sa att hon endast hade hanar kvar och att hon rekomenderade en hane om man skulle hålla på med träning och ev. tävling. Varför då? Går det inte lika bra med en tik? Eftersom vi redan har en tik känns det nästan som att det skulle vi bäst med en tik till..
Tikar löper två (eller tre…) gånger om året! En del tikar blir mycket påverkade av sina perioder och har flera månader i samband med varje löp då de inte funkar varken på träning eller tävling. På andra märks det inte mycket alls. Hanar är som de är hela tiden
.
Ska man ha hane och tik så måste man antingen ha någon som kan ha den ena när det är höglöp på gång eller också kastrerar man den ena av dem. Tycker jag! Det är väldigt jobbigt att ha höglöpande tik och hane ihop och passa med stängda dörrar o s v. Mycket stor risk för tjuvparning då hundar som känner varandra kan sitta ihop på bara sekunder…
För övrigt ett bra rasval tycker jag. Nu känner jag ingen japansk spets, men spetsarna intresserar mig mer och mer sedan jag halkade in på gruppen på ett bananskal och skaffade lapphundar
.
Nu finns planer på en klein i framtiden!

#4 Jaha!!! att jag inte tänkte på det :P
Jo det är klart att det blir en liten fördel att ha en hane då såklart, men precis som du säger så blir det ju bökigt när löpet kommer om man har en hane och en tik. Vet en av min pojkväns kompisar har en hane och en hona och dom Chipkastrerar tror jag det heter (?) Har ingen erfarenhet av det men skulle man kanske kunna göra så då så slipper man kastrera för alltid om man säger så?
Vem vet, det kanske blir en superhane med jätte fin framgång och då kanske man vill ha någon avkomma av honom eller låta han lånas ut för avel eller liknande.
Åh vad svårt det blev nu 
Vad kul att du tycker det! Vi har verkligen läst på och tänkt igenom detta ett bra tag och det verkar som om japansk spets skulle passa oss hur bra som helst, nu gäller det bra att hitta "den rätta" och besluta sig för kön. :)
Lapphundar är ju en favorit här med, så otroligt fina!
Jaha, vad spännande! Vet inte så mycket om rasen så ska kika in och läsa på lite, alltid kul med nya raser! =D
Jag tycker att det i så fall är en betydligt bättre idé att kastrera tiken ni har. Då slipper ni allt vad löp heter och dessutom risken att hon får livmoderinflammation med allt vad det innebär.
Åh vad kul :) Jappar är väldigt fina tycker jag! Det du borde kolla i stamtavlan är väl sjukdomar på föräldrar, (kolla höfter, armbågar, ögon iaf) sen inaveln i stamtavlan, det kan du kolla om du blir medlem i avelsdata :) Då är det bara o skriva hundens namn sen får man hundens inavel i procent. Väldigt bra och där kan du klicka runt, kolla föräldrar, se vilka hundar som är släkt, har stop osv (ska isf vara för den fått maxantal kullar, alltså 5)
All lycka till! :)
Innan jag fick min sheltie, så passade jag en jappe/sheltie :) Väldigt trevlig och brukar ha honom fortfarande ibland :)

#6 Ja det är faktiskt helt sant, Veterinären tipsade om det när jag var där och vaccinerade sist att jag skulle tänka över det. Har absolut inte tänkt avla på henne ändå då hon ev. har allergi och är en blandras så man kan ju aldrig veta föräldrar osv. Så jag ska kolla med veterinären. Någon som vet ungefärligt pris?
Vart bor ni någonstans och söker ni en uppfödare i närheten av er? 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det kan skilja väldigt mycket, så det är en bra idé att kolla med olika kliniker.

#7 Ja dom är otroligt fina!
Ja där måste jag kika in och kolla! Tack så jätte mycket för tipset. Jag vet dock inte hur man ser höfter osv då det oftast förkortas med två bokstäver och så om jag inte är helt ute och cyklar, men det kan jag ju säkert fråga någon jag känner när det är dags :)
Tack så jätte mycket! 
#11 HD o ED :) HD ska vara A eller B o ED ska vara 0 :)

#9 Vi bor i Kungsbacka kan man säga, Stråvalla exakt! =) Vi är villiga att åka en bit för den rätta hunden så alla tips på bra och seriösa uppfödare är jätte bra :)

#10 Ska kolla upp med den veterinären som jag går hos ! :)

#12 Tack så mycket! Då ska jag kolla efter det när vi hittar den rätta :)
#13 Chezzay's Kennel i Södertälje kan jag tipsa om. Mikaela som har den är jättegullig, hon har fina, aktiva hundar och är noga med att använda sunda hundar i aveln.

#16 Ska kolla med en gång! Tack för tipset! =D

Ingen här som har en japansk spets som vill visa en billd? 
Har inga bilder på den här datorn så kan inte lägga in i tråden just nu, men här finns massor av bilder på min hund

#19 Då ska jag genast kika! =D

Jag har nu kontaktat en uppfödare och väntar med spänning på svar! Jag befinner mig i Thailand tills 6/12 så skickade iväg ett mail, ringer när jag kommer hem då det är så dyrt här :)

#22/#23 Man smälter ju! 
Åh så fin! - Nu längtar man ännu mer till en egen 
#25 Superfin bild. Får jag redigera den lite? :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#26 Kör på 
Så blev det! Tog bort selen och ändrade kontrasten liiite :)
#28 Snyggt! Får jag använda den? 
#29 Tack!
Självklart

#25 Vilken sötnos! =D

Jag har idag fått ett mail från en uppfödare i skåne som har en kull på 4v, hon heter Isabelle lager. Jag ska kontakta henne när jag kommer hem och ev. åka och kika på dem. Håll tummarna! =D