Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1061 ggr
[MatildaTure]
0

Allergi?

För ca 2 månader sedan, vid 5 månaders ålder, började Ture klia sig på svansen. I samband med kastrationen blev det värre och det blossade upp utslag, så då passade jag på att fråga veterinären om detta. Hon (min vanliga vet var inte där vid stygntagningen) rekommenderade att hålla koll och tvätta med klorhexidin schampo dagligen i en vecka och se om det försvann. Utslagen la sig och jag var nöjd.

Några veckor senare såg jag att han hade utslag högt upp på ena bakbenet. Behandlade detta på samma sätt och det försvann på ett par dagar. Sedan har han varit bra i huden, och har inte kliat sig något nämnvärt.

För några dagar sedan uppmärksammade jag att han kliade sig (fick någon läskig insikt om att något var fel, men sköt snabbt bort tanken efter att ha tittat i pälsen då jag inte såg något).

Idag borstade jag honom med en furminator och blev förskräckt när det följde med några sårskorpor nere ovanför svansroten. Kollade i huden men såg ut som att de såren läkt ut av sig själva. Sedan såg jag att han blödde på ryggen. Kollade i pälsen och såg att huden var irreterad och att han hade utslag som hade börjat blöda av kammens behandling. Kollade även igenom svansen och såg att det även fanns en del utslag där.

Det blev snabbt in i duschen och tvätta hela hunden med bakteriedödande schampo. Har spenderatdagen med att ömsom få panikattacker för att "han ska dö" och ömsom försöka skjuta bort tankarna och tänka rationellt.

För att beskriva utslagen är det som "varprickar" alltså var som har stelnat och om man pillar bort dem är de liksom ett litet köttsår. Får inte intrycket av att det är klåda som gör att han kliar sig och det blir sår - snarare bara utslag som uppkommer av något.

Dessutom är han väldigt tunnhårig nere vid rumpan, lossnar stora tussar när man tar i pälsen. Men där har jag inte sett honom klia en enda gång. Han verkar överhuvudtaget inte lida av klåda.

Så, är det någon där ute med något tips eller råd? Ska ringa veterinären och kolla men de öppnar ju inte förrän imorgon.

Viccan92
0

Jag håller med det är något som triggar igång det hela. Åk till en hudspeciellist. Min vanliga veterinär hade fel. Pratade till med me två veterinärer och när jag åkte till hudspeciellisten så sa hon att dem hade fel. Visade sig att hon hade helt rätt. Så åk till någon som kan hud ordentligt. Låter som om det är en allergi av något slag.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

fettmedkevlar
0

Det kan ju vara kvalsterallergi eller våteksem. Våteksem brukar se ut som torra variga kakor, ja iaf på en av mina tikar när hon får det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se