Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2950 ggr
Jenniebreen
0

Cykla med hund :)

Hur ofta och hur länge bör man cykla med hund?
Jag har en Amstaff tik på snart 1år som älskar att springa bredvid cykeln, vi brukar variera takt och ta pauser och även öka på riktigt mycket så hon får rusa på och det älskar hon (endast korta bitar)
Men hur länge? och hur mycket? För att inte slita på kroppen dv.s :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Maja2
0

De flesta brukar säga att man inte ska cykla med hunden förrän den är 18 månader.  Detta för att kroppen ska vara färdigutvecklad innan man börjar. Det gäller då att börja försiktigt, och öka längd eftersom. Dessutom helst cykla på skogsvägar, på mjukt underlag.

sofiek90
0

#1 Gäller det också när hunden springer lös bredvid och då kan stanna och nosa, stanna för vila och springa i sin egna takt?

MVH

Sofie

Jenniebreen
0

#1 Jahaja.. vilken tur att jag inte cyklat allt för mycket då, Puh.
har väl cyklat med henne max 10ggr och enbart lugn de första gångerna och så. Men då ska jag allt ta det lite lugnt med cyklingen. :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

JessieS
0

Jag brukar cykla ca 40 minuter med min vovve men det beror mest på att jag är för lat för att cykla längre. Min hund får ut mer av "hjärngympa" än av att springa bredvid en cykel, hon hade lätt kunnat springa i två timmar utan att vara nöjd. :)
Jag tycker inte att du ska cykla längre än en halvtimme eftersom att din hund är så ung. Jag tycker inte att du ska cykla mer än två gånger i veckan heller men jag är inte så bra på hundens kropp och sånt så det finns säkert någon som kan ge bättre svar än vad jag kan. Jag började cykla med min hund när hon var runt året och då cyklade jag kanske 20-30 minuter med henne i ett lugnt tempo med en vila där jag cyklade riktigt långsamt eller gick så att hon kunde gå bredvid cykeln.

Om du tar det lugnt och bara låter hunden trava, eller vad man ska kalla det, och lägger in någon vila så kan du nog cykla 30 minuter i alla fall. Det är dock väldigt viktigt att du inte låter hunden springa på asfalt eller hård mark. Det är inte bra för hennes leder och skelett. Du kan så klart låta henne "rusa" en bit men se till att hon inte springer på asfalt eller hård grusväg. :)

Maja2
0

#4 Oj, en valp på 6 månader ska inte väl motioneras överhuvudtaget, utan bara promeneras och leka fritt.

Att springa bredvid en cykel är påfrestande för hunden. Om man tittar på hundar som springer fritt, så springer de endast korta stunder, de stannar ofta.  Det monotona arbete för hunden  som det innebär att springa bredvid cykeln,  sliter på kroppen.

JessieS
0

#5 Hon var nog ett år nu när jag tänker efter lite. Mitt minne är inte på topp och ändå är jag inte ens "vuxen" än. :p När hon var 6 månader så var det vinter så hon måste ha varit runt ett år när jag cyklade med henne. Gud så knäppt.. Jag måste nog börja anteckna vad som händer i min hunds liv.