Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 3646 ggr
SaraC
0

Fler och fler blir hundbitna

Antalet människor som sökt läkarvård efter att ha blivit bitna av hundar har ökat ordentligt. Mellan åren 2001 och 2009 har det skett en 50-procentig uppgång i hundattacker, visar statistik från Socialstyrelsens databas.

De flesta betten tar i armar och händer och den vanligaste orsaken är att man försöker sära på två bråkande hundar.

Svenska Kennelklubben tror att det handlar om att människor skaffar fel sorts hundar som de inte klarar av.

Läs mer här

Vad tror ni att detta beror på?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Jag tror också att folk köper raser som de inte klarar av. Det har blivit mode nu att skaffa "tuffa" hundar, och de som köper blir allt yngre och yngre.

Då blir det lätt fel.

Chilli10
0

Jag tror också att det handlar om att man köper hundraser som man inte klarar av. Som man inte aktiverar tillräckligt mycket eller som man inte tränar alls (vardagslydnad).. Obestämd

Jag tror inte att detta har med ålder att göra, snarare att folk saknar kunskapen som krävs för att uppfostra en hund på ett bra sätt!

Karmatarerskanise
0

Jag tror också att det genom att raser blir populära avlas hejvilt utan en tanke på hälsa och psyke av somliga. Kan också vara en bidragande faktor.

Fridaaaa
0

Tror det handlar om val av fel ras, fel träning, fel kunskaper och allmän lathet, människan idag blir bara latare och latare,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HoppeDesy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att vem som helst får köpa vad som helst beror ju på oansvariga uppfödare, jag tycker de har ett fantastiskt stort ansvar i så väl aveln som att valpköparen åker därifrån med förståelsen för att det ligger ett bautaarbete framför dem. Med det sagt måste man kanske inte köpa den allra lättaste hunden första gången, men då får man ta det ansvaret och pallra sig iväg på kurser, hitta träningskompisar och lära sig allt man inte kan från början (ingen kan iofs allt, förstå mig rätt).

Noa-Nisse
0

Jag tror det är en blandning av: Oseriösa valpköpare, oseriösa valpsäljare. Inget annat!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Att köpa hund är ju barnsligt enkelt. På blocket RASAR det in annonser varje dag, den ena billigare än den andra, och många gånger är det människor som tagit sig vatten över huvudet och MÅSTE bli av med hunden som tar sån tid och är så mycket jobb för dem, som de inte räknat med.

MÅNGA skaffar hund utan att ha en susning om vad det innebär. Men.. det är tyvärr tillåtet att skaffa vilken hund, vilken ras som helst… utan att ha ett dugg kunskap. Man önskar att alla uppfödare brydde sig, men långt ifrån alla gör det. För många handlar det om att "bli av med" valparna, och många gånger tror jag att det är blandras-avlare som leder Den ligan. MEN även ras-avlare ligger i det facket. Tyvärr.

FÖR många äger hund, som inte har någon som helst koll….. FÖR många avlar och säljer valpar, som inte har någon som helst koll. HUR ska vi seriösa hundägare hjälpas åt för att stoppa det här`?  GÅR det ens?

[Lostmybrain]
0

Speciellt i förorterna i stockholm vimlar det av ''tuffa killar med sinna tuffa amstaffar'' själv bor jag i förorten. Då jag skaffade Bentley (Schäfer) undrade många varför jag inte köpte amstaff. De var mycket coolare..  Många av dessa killar tar ju inte hand om hundarna på rätt sett och lånar ut de till vem som helst när som heslt -.- frustrerande att se.

LitenPyssling
0

Jag tror det har att göra med att folk skaffar helt fel ras, de tror det ger status att ha den och den rasen men i själva verket klarar de inte av rasen överhuvudtaget.

Sen tror jag också det har med detta att allt fler har hundarna lös, allt fler chansar trots att det är människor runt omkring hela tiden och som plus på allt så är det mer och mer som dessutom inte har så bra pli på sin hund, den kommer inte ens bra på inkallning men de ska ändå envisas med att ha de lösa.
Dock spelar det ingen roll hur pass uppfostrad och tränad hund man har så kommer den aldrig att vara 100% pålitlig eftersom att man aldrig vet när de naturliga instinkterna kommer in, när de kommer in så har du itne din hund där längre utan det är en helt annan hund fram till att den "kommer tillbaka". Bara för att den inte brytt sig om hundar/andra djur och människor förut så betyder det inte att den inte gör det nästa gång.
Och med tanke på att allt fler skaffar raser de inte ens har en susning om vad det är så blir detta löshavande direkt livsfarligt både för hund, andra djur och människa.

Att ha lös hund där det dagligen rör sig människor och andra djur tycker jag är idiotiskt, speciellt nu med tanke på att allt fler inte verkar inse allvaret med vad som kan hända.

Nej, dagens hundägande har bara blivit mer och mer idiotiskt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Forest]
0

Kan jag mycket väl tänka mig att det är mer bråk som inträffar o man helt enkelt ska sära på bråkande hundar.

Jag tror det är så att det säljs för många "rea" hundar köparna blir mer impulsköp därmed fattar man inte vad en hund kanske kräver. Blir en utråkad hund som skaffar arbete med blåsa upp sig o slutar med agrisiva hundar. Eller så köper man en hund i god tro att den itne har bekymmer o visar sig att det krävs mer arbete än man har kunskap om.

Maja2
0

Eftersom det inte BARA är de sk kamphundsraserna som biter… så är det INTE bara folk som köper Dessa raser som de inte klarar av, utan jag tror även att det är alldeles för många som köper en "lättare" ras om man nu kan kalla det så, men ur grupp 9, alltså sällskapshundar, men inte har tillräckligt med kunskaper om hund överhuvudtaget.

Jag tycker att man här på forum, och andra hundforum, rätt ofta läser att folk har bekymmer med sin hund för att den nafsat åt någon, bitit, gjort utfall… och det är långt ifrån alltid de typiskt "tuffare" raserna.

[Forest]
0

11, håller med är inte alls "kamphundar" som brukar bita utan det är i alla möjliga raser

reverse
0

Sedan är ju frågan hur mycket den ökade statistiken beror på att människor kanske helt enkelt blivit mer benägna att anmäla också?

//Lina

Kalli
3

Många olika anledningar, fler skaffar först och främst hund. Många av dem är människor som kanske inte borde ha hund egentligen. Det behöver inte bara vara såna som skaffar hund för att det är tufft ex. kamphundar utan även människor som inte har ett genuint intresse för hundar och/eller träning/aktivering. Människor som egentligen borde köpt ett gosedjur eller köper en hund i helt fel aktivitetsnivå för dem.

Tror också att det är fler som skaffar hund till sällskap, fler unga människor och det tror jag leder till att det blir fler hundar i städarna (fler människor flyttar ju också till storstäder). Nu menar jag inte att det är fel att ha hund när man bor i stan men desto fler människor och hundar som måste samsas på liten yta desto fler risk för problem. Exempelvis, när jag växte upp hade vi en hund som hade svårt för okända män och barn. Blev hon trängd så kunde hon bita. Det är dock mycket lättare att undvika att hamna i såna situationer när man bor på landet, där man kan undvika såna situationer på ett annat sätt. Nu när jag bor i stan träffar vi jämnt människor, vi måste åka kollektivt när vi ska någonstans eftersom jag inte har bil.

Sen tycker jag också att uppfödarna har ett stort ansvar, även om inte alla uppfödare inser det. Marknaden är på många håll mättad, det finns inte tillräckligt med bra köpare för alla hundar som föds fram. Helst hobbyuppfödaren har inte möjlighet eller lust att bli sittande med 3-4 valpar, så man kanske tummar lite på kraven eller priset. Vissa uppfödare tillhör ju dessutom själv den där skaran av oseriösa hundmänniskor och de behöver nog inte ens tumma på några krav utan säljer till ungefär vem som helst, avlar på vad som helst. Vad man använder i sin avel är ju också en en stor del i det hela, många tar tyvärr allt för lätt på vad som är lämpligt avelsmaterial. Alla tycker att sin egen hund är söt och gullig och underbar, det är liksom ingen bra anledning utan kräver mer eftertanke.

Så, som sagt, det är nog mer än en sak och eftersom det är det tror jag inte på ett förbud, även om det vore helt underbart att kunna förbjuda alla oseriösa hundägare.

Tillägg: Som reverse säger tror jag också att människor är mer benägna att anmäla nu för tiden, helst om hunden är en "kamphund" vilket i praktiken kan innebära allt från en Labrador till en Grandis.

vavvavi
0

Mina kusiner har en amstaff som sköter sig exemplariskt mot barn andra hundar alla osv.. det gjorde även min amstaff rottweiler. sen har vi ju den här unga killarna som köper pittbull amstaff som redan från början har aggrissivitets problem vilket de här barnen från olika länder tycker är jätte coolt.

Sen tränar de hundrarna till kamp till att äta upp träd osv osv. en av de här coola killarna hade ett kattkoppel på din pittpull ni vet som man stoppar med en knapp . killen tappade hunden som rusade fram och tog ett greppi ansiktet på min 12 veckors valp amstaff rottweiler. min pojkvän rusade upp och slet bort hunden från valpen medans ägaren lungt satt och tittade på en bit bort. det ända vettiga jag kunde få ur mig halvt gråtandes var byt koppel!

Valpen klarade sig dock utan men vilkrt jag var rädd för och killen fick ett skrapsår från bestens tand =)

Nej vissa människir ska inte ha hund

monstermash
0

#15 - Menar du flexikoppel?

Hemsk historia… Jag hade inte kunnat sluta skrika på ägaren.

sofiek90
0

En kompis hund blev biten av tre små cainterriers samtidigt då dessa tre var lösa och ägaren inte hade koll på dem. De bet hennes stora hund, medans hon försökte få bort dom och samtidigt hålla i sin hund så han inte skulle bita tillbaka eftersom hon då hade fått ta allt skit då hon har en större och "farligare" hund. Denna hund var sedan tidigare rädd för småhundar då han blivit biten innan… Ägaren till dessa små terriers brydde sig inte speciellt mycket om att de bitit en större hund.

Även små hundar kan vara "agressiva" mot andra hundar. Nu var de ju dessutom i flock, som säkert gör det annorlunda. But still.

Jag tror det är många idag som tänker att "Min hund är så snäll så det gör inget att den går fram till andra hundar" men det betyder ju inte att den mötande hunden är lika snäll, eller ens gillar vissa hundar (som stora hundar, små hundar, hanar/tikar).

MVH

Sofie

[hyperiion]
1

Många med starkare raser uppfostrar dom med slag och sparkar. Inte konstigt att dom blir osäkra och kan gå till anfall. Sen är många människor för okuniga för att ha hund. Sen så måste jag faktiskt säga att människor blir får mindre respekt för hundägare hela tiden och går bara fram och klappar hundar utanför affärer eller när man är ute. När ja åker tåg och buss är det många som klappar min hund på runpan osv när vi går förbi. Barn har även försökt hälsa och jagat honom runt mig(självklart har jag skällt ut dom) Jag har även varit med om att vuxna gått fram och frågat om dom får klappa och när jag säger nej han gillar inte nya människor han är rädd. Så säger dom men jag är inte farlig och går efter honom på huk när han backar. En man triggade honom så långt så att han slängde sig mot honom tillslut jag han som tur är sätta upp benet så han markerade i mitt knä istället. Jag hade sagt åt denna man gång på gång låt bli honom han får panik. Så inte för att skylla ifrån sig en hund ska inte bita. Men om folk börjar respektera ett nej och lär sina barn det. Både att fråga och säger man nej så går man helt enkelt där ifrån.

Fridaaaa
0

#17 Vilken otur för Carinterriers blir ytterst sällan aggresiva (har stor erfarenhet av dem)

Sophey
0

19. Jag har traffat ett tiotal cairnterriers som vart aggressiva Obestämd

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
0

#20 Okej märkligt för jag har inte stött på en enda och det är måååånga jag har träffat.

Sophey
0

Da har du nog enbart stott pa bra hundagare da alla hundar kan bli oartiga med fel uppfostran/ingen uppfostran oavsett ras Flört

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
1

#22 Kan vara så men krävs nog väldigt mycket ouppfostran och mycket fel från ägaren tror jag för att dem ska bli aggresiva.

bambiiii
1

Jag har haft en lejonberger/schäfer den var himla snäll hans bror attackerad mig och bet nästan mig för hans ägare inte tog hand om honom riktigt,hans bror var en annan ras! :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Sophey
2

Hur kan hundens bror vara av en annan ras? Da ar dom ju inte broder

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
1

#24 Hundens bror måste vara av samma ras som han själv, annars är dem ju inte syskon

bambiiii
1

25/26 de hade inte samma pappa,men samma mamma så de är halvsyskon! :)

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#27 Men då är det ju inte helt annan ras heller:) Då har ju den med någon av dem raserna som förra hunden hade i sig :)

bambiiii
0

28# okej,haha jag är dålig på hundar men hans halvbror var jackrussel typ!

bambiiii
0

28# okej,haha jag är dålig på hundar men hans halvbror var jackrussel typ!

Fridaaaa
0

#30 Ja men den måste ha leonberger eller labrador med i sig annars är dem inte släkt alls :)

Sophey
0

labrador? schafer menar du val nu? kort och gott:

hunden maste ha samma mamma eller pappa for att vara broder

Medarbetare på matlust

bambiiii
0

den var mellan lång, korthårig och vit! vår hund var ganska stor,långhårig och inte långrygg men mamman såg exakt ut som vår hund,och min hunds låtsas brorspappa såg exakt ut som hans son! :P lite kompliserat

Fridaaaa
0

#32 Haha ja schäfer menar jag, blandade ihop, läste nyss labrador på ett annat ställe hehe :P

sofiek90
0

#18 När min schäfer inte var så gammal, tror hon var runt 1 år, så var jag inne i stan med henne och när jag stod i kö så la hon sig ner på golvet för å vänta (hon är lat och orkade inte stå) på mig. I alla fall så var det en invandrarfamilj med småbarn varav det ens kom fram till mig och min hund. För att barnet skulle få uppmärksamheten av hunden så började hon hoppa framför hunden. Nästan på henne.. Nu är min schäfer väldigt lugn och bryr sig inte så mycket, men jag sa till henne och visade att jag ville hon skulle sluta. Till slut så blev jag så arg så jag sa till ordentligt. Jag sa även till föräldrarna, men jag tror inte dom fattade svenska ^^ Ouppfostade barn.. Tur tt schäferhunden inte brydde sig, hade hon börjat leka med barnet hade väl jag fått skit för en aggressiv hund, även om hon inte är aggressiv. Möjligen igångtriggad.

Så visst finns det en önskan om att barnen ska lära sig uppföra sig och acceptera det som sägs till dom. Men då måste dom ju även lära sig språket. Likaså föräldrarna.

MVH

Sofie

[Doglovers]
0

Vi tog upp detta på genetiken. Och mycket av bettolyckor och slagsmål beror på att hanhundarna har blivit mer maskulina och studdigare. Raserna har genom aveln blivit mer extrema och vi måste tänka oss för både en och två gånger vad man avlar till och vad man ska eftersträva.

[hyperiion]
0

#35 Jo precis. Hade barnet hoppat på din hund och hunden morrade till och backade så hade du fått höra vilken farlig och aggresiv hund du har.

sofiek90
0

#37 Ja, precis. Nu var det jag som skrek och kallade dom för idioter som inte har koll på sina barn. Hon som sålde glassen till mig berömde mig för de e inte många som säger ifrån (enligt henne) ;) Jag är oerhört tacksam att jag tog den lugna tiken och inte hennes bror, som är mycket livligare och hade börjat leka med barnet.. Föräldrarna stod och disskuterade något under tiden och såg inte vad deras dotter gjorde…

MVH

Sofie

JessieS
0

Jag tror, som många andra tror, att hundarna attackerar pga understimulering och okunskap från ägarens sida. Vissa hundar blir ju helt snurriga i huvudet om de inte får rätt aktivering och motion och då är det ju inte så konstigt att de attackerar folk. Jag vill inte direkt säga att de blir aggressiva, snarare att de inte vet vad de ska göra och vart de ska ta vägen med all energi de har och inte blir av med. Så klart finns det aggressiva hundar också men jag tror inte att hundar som varit snälla tidigare helt plötsligt attackerar någon utan anledning.

Jag tror även att det spelar in lite på dagens avel också. Många avlar efter utseende istället för sinnet och det finns ju många som parar sin hund även om de inte har rätt kunskaper. Allt handlar ju om pengar nu för tiden.