Hemsk metro nyhet!!!!!
Har ni hört! (kopierar från metro)
72 stycken hundar av rasen beagle, som växt upp på laboratorier, har för första gången fått uppleva känslan av gräs under trampdynorna. Det är organisationen Beagle Freedom Project som ligger bakom aktionen. Hundarna har hela sina liv varit inlåsta i minimala stålburar i ett spanskt laboratorium, skriver organisationen på sin hemsidan.
– Vi har fått veta att det funnits 10 burar i samma rum, men hundarna har inte haft någon fysisk kontakt med varandra, säger Gary Smith, talesman för den organisation som håller i projektet, Animal Rescue Media Education (ARME) till radiokanalen NBC Los Angeles.
Enligt organisationens hemsida är beaglar idealiska som labdjur på grund av sin "vänliga, fogliga, tillitsfulla, förlåtande och behagfulla personligheter", deras förmåga att anpassa sig till ett liv i bur och faktumet att de är relativt billiga att föda.
Många av hundarna har kommit direkt från sin uppfödare till labbet har aldrig sett gräs förut, eller ens solen, enligt organisationen. De varnar också för att hundarna inte är vana vid människor och kan ha fått livslånga fobier. Men "med tid, tålamod, lek, kamratskap, kärlek – och framför allt, frihet – kommer dessa hundar att lära sig att bli hundar och deras förvandling kommer att vara förunderlig".
Videon visar en frisläppning i juni av hundar som fått en chans till ett nytt liv. De hundarna har nu alla fått nya hem. Nu hoppas organisationen lyckas lika bra med att matcha de nya hundarna med nya, kärleksfulla mattar och hussar.
Det är ju hur hemskt som helst!!!!!!!!!
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Fy faaaaaaan va trist. Stackars små liv som inte fått vara hundar under hela sina liv!! Är så att man skämms att vara människa…
Det är så synd att männinskor tror att de har rätt att göra såhär mot ett annat liv! Alla liv är heliga och vi ska behandla dem så!
Man kan väl hitta på ett annat sätt att testa saker! Vi ska ju vara så smarta så vi kan väl hitta på nått!
Synd att inte alla männinskor väderade deras liv..
Ja det är hemskt. Men tyvärr finns det massor med sån här hemskhet i världen.
Hoppas man lyckas även med dessa hundar, att hitta nya hem menar jag.
ursh va hemskt, blev nästan tårögd när jag såg videon.
Tur att dom kom därifrån! ♥
Frågar mig snarare hur snällt det är att slänga ut hundar med rädslor och div problem som inte levt ett normalt liv i familjehem.
≧◔◡◔≦
Jag vet att just Beaglar ofta används till djurförsök. Också här i Sverige.
Astra Zenecta har (eller hade? Nån som vet om dom lagt ner?) en försöksanläggning i Mölndal där de bedriver djurförsök på Beaglar. Hittade en pfd-fil med en studie gjord av SLU. Bl.a så står det såhär:
"Kennel Rååhöjden
Kenneln ägs av AstraZeneca Svenska AB (safety assessment) och står för merparten av AstraZenecas hundbehov vad gäller rasen beagle, resten importeras från bland annat USA. Målet är inte att vara helt självförsörjande på hundar då man riskerar överproduktion i de fall behovet av hundar minskar på kort tid.
Årligen föds cirka 450 valpar på kenneln och de befinner sig på denna tills leverans antingen till AstraZeneca R&D i Mölndal, Södertälje eller Lund. Inga hundar lämnar kenneln för andra ändamål än forskning."
"På AstraZeneca R&D i Mölndal
De flesta hundar som levereras till Mölndal är så kallade akuthundar. Dessa hundar sövs på djuravdelningen och sedan utförs försöket på sövd hund. Efter avslutat försök avlivas hunden på grund av att så stora kirurgiska ingrepp är utförda att det bedöms som oetiskt att låta hunden vakna igen, eller att man givit så pass mycket substans att de inre organens funktion kan vara påverkad.".
Djurens rätt har räddat beglar från Astra. "_Året var 1989. Bakgrunden var att 100 valpar transporterades på färjan mellan England till Göteborg i en täckt "möbelbuss". Hundarna skulle bli försökshundar på Astra. Ventilationen hade tejpats för så att ingen på färjan skulle märka att det fanns hundar i bussen. Det ledde till att 79 av hundarna kvävdes till döds. Opinionen blev så stor så att Astra tvingades att låta de överlevande hundarna få undgå ödet att bli försökshundar. Det blev Djurens Rätt som tog över hundarna och placerade dem alla i bra hem" djurensratt.se
_
Jag vet också att Djurens Befrielsefront har räddat 15 Beaglevalpar därifrån.
Hemskt att hundar används till djuförsök.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Är ju egentligen inte mer inhumant att använda hundar som försöksdjur än vad det är att använda div apor, råtter och/eller kaniner…
#1 Ja det är otroligt hemskt!
#2 Ja dom har ju egna liv! Stackars dom 
#3 Ja, hoppas att dom får bra nya hem 
#4 Jag blev oxå tårögd
#5 Fårstår va du menar
#6 Bra inlägg! Usch va hemskt :(
#7 Ja det är hemskt med alla djur :(
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida