Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2168 ggr
Skåningen
0

Hjälp! Min hund skäller mn

Hej!

Vi har en tik på 4 år som är underbar på alla vi men nu har det uppstått ett litet problem. När vi lämnar henne själv på morgonen står hon i hallen och kolla tills vi stänger dörren, vi säger varje morgon till henne att vi kommer snart hem igen. Någon av oss kommer alltid hem under lunchen för att gå ut med henne. När man har gått ner en trappa hör man hur hon lägger sig tätt till dörren. På senaste tiden har vi märkt att hon skäller när vi inte är hemma. I trappen på väg upp hör vi henne och det är något hon inte har gjort tidigare.

Härom dagen trilla ett klagobrev in från vår hyresvärd där de ber oss lösa situationen då någon granne har klagat. Det är nu jag behöver råd och tips!

Jag har läst en del om antik skällhalsband och undrar om det funkar och vad folk anser om det? Finns det något annat sätt vi kan göra för att hon inte ska skälla när vi inte är hemma. Kan skällandet ha något att göra med att hon löper? Denna perioden hart varit längre än dem tidigare nämligen. Kan det vara något förknippat med rasen? Hon är Keeshound, schäfer, Golden  och Border Collie.

Många frågor men hoppas att ni kan hjälpa mig bli klokare.

// Skåningen

Saiop
0

Vi har en tik på 6 månader som skällde väldigt mycket. Jag köpte ett antiskäll-halsband till henne för 250:- det går på vibrationer och ljud (man får välja vilket man vill ha) och efter ca 2 månader har hennes skällande blivit mycket bättre. Nu skäller hon enbart om hon sitter ute i hundgården och ser mig eller min sambo på tomten. Idag har hon inte haft det på ca en månad.

Maja2
0

Jag är en sån där som i första, andra, tredje, fjärde och femte hand ska försöka lösa bekymret på andra sätt än antiskall-halsband. Men jag kan förstå paniken när man får en lapp från hyresvärden.

Får hunden tillräckligt mycket motion och aktivitet? Hur ser det ut innan ni lämnar henne? Hur länge är hon ensam på dagarna? Vad aktiverar ni henne med?

Skåningen
0

Saiop: Vart köpte du det halsbandet? Jag har läst på nätet att visa av antiskäll-halsbanden kan utlösas om hunden nyser elller dricker. Är det något som du har upplevt?

Maja 2: Jag är egentligen inte heller för halsbandet men känner som sagt lite oro över klagobrevet.

Vi går ut med henne precis innan vi åker hemifrån, ca 15 min är hon ute och gör sina behov. Sen är hon hemma själv i 5 timmar, MAX 6 och då får hon spring av sig lite på gräset utanför. Vid 15 tiden kommer vi hem och tar ut henne och busar och på kvällen går vi en 45 min lång promenad. ( ibland blir det bara ut för kiss och bajs då vi är själva hemma. Har en liten dotter som man helst inte vill dra ut på kvällarna när det är kallt och mörkt.)

Näst intill varje helg åker vi ut i skogen med henne så att hon får springa fritt samt att vi brukar gömma oss så att hon får leta upp oss.

Har testat med att hon ska få söka upp godis i lägenheten men hon "fattar" inte riktigt vad hon ska göra. Hon blir mest uppjagad och tror att det kommer någon. Har du förslag på hur man kan aktivera henne i hemmet?

Noa-Nisse
0

Det låter som ganska lite fysisk motion eftersom hon inte får någon mental motion på vardagarna. Hon har ju ganska krävande raser i sig så hon behöver nog betydligt mer. 45 min verkar hon tycka är rena barnleken. Kanske kan du prova att göra lite trix? börja klickerträna? börja på en kurs på din brukshundsklubb? Göra något skoj tillsammans iallafall :)

Men detta känns ju rätt akut eftersom grannen har klagat. Jag hade nog själv provat ett halsband just eftersom det känns rätt brottom. Hade jag inte kännt det hade jag tränat bort det på något vis istället.

Lycka till, hoppas det löser sig!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

#3 Låter som er hund är uttråkad och understimulerad. Hundar behöver mental träning, och mer motion än så. Speciellt om hunden är ensam varje dag. Dessutom har hon ju arbetande raser i sig.

SaraC
0

Håller med #4 och #5. Tycker även det låter som att hon inte klarar att vara ensam eller att hon är ensam för mycket.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maja2
0

Jag tror helt klart att beteendet hänger ihop med på tok för lite motion och aktivering. MINST 2 timmars promenad per dag, PLUS hjärngympa. Prova skaffa någon som motionerar och aktiverar henne på dagarna så att hon inte ligger ensam hela dagar. Börja där, så ska du se att bekymret försvinner.

Maja2
0

Javisst ja, tips på aktivering du kan göra inomhus :)

När du ska lära henne att söka godis inne, kan du börja med att lägga en godis tex under en mattkant, men låt henne se när du lägger dit den, sen säger du tex : Sök.   Sen ökar du svårigheten eftersom, till slut ber du henne tex sitta kvar i köket medans du går och gömmer några godisbitar i ett annat rum. Hämta henne och kommendera : Sök

Du kan åxå lägga godis i små kartonger som hon får öppna.

Lär henne trix, tex stänga skåpluckor, hämta grejer, jobba med lydnad.

Det är rätt krävande raser i henne, så jag skulle rekommendera att jobba mycket med henne, för att hon ska må bra.