Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 7965 ggr
[Miliminas]
1

Hur tar man urinprov på tik?

Vår lilla tjej var hos veterinären idag, hon har gnällt väldigt det senaste.

Där sa de att det antingen kunde vara förlöp, men det är inte så troligt då jag såg små löpfläckar omkring den 19 nov, annars kunde det vara urinvägsinfektion eller i allra värsta fall livmodersinflamation.

Vi skulle ta ett urinprov på henne och ta med det på måndag, men hur gör man det?

Hon sitter ju ner när hon kissar, tycker det verkar jättesvårt.

moonlights
0

Du kan ta en liten burk och när hon sätter sig för att kissa sätter du bara in burken under henne :)

Så gjorde iallafall vi på en djursjukvårdslektion och det fungerade jättebra :)

[Miliminas]
0

#1# Men det känns liksom inte som att det är så mycket utrymme att få in burken på? Hon är en liten hund och hon sitter ju näranog på marken och kissar.

Loveradio
0

#2 Hur liten är hon? Vilken ras?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jase
0

Jag lyckades utan problem ta urinprov från min lilla cavalier jag hade. Det var lite chansning på var jag satte burken men den hamnade mitt i prick ;)

[Miliminas]
0

#3# Tibbetansk Spaniel så hon är inte så stor. Men jag gör ett försök :)

Loveradio
0

#5 Okej. Jo men prova :) kanske kan ta nån burk med lite lägre kanter?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chanku
0

Det finns små "kartonglådor" som man kan använda. Du borde kunna få en på din klinik eller så kanske du kan få en om du frågar snällt från vårdcentralen.

Jag fick ta kissprov på min sheltietik mitt i vintern. Och hon kunde enbart kissa om det fanns lite snö… INTE lätt att dels hitta in bland allt rumpfluff utan att undvika att skotta hela behållaren full i snö ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

KvirrZ
0

Prova med ett decilitermått kanske?

- Mvh Emma

Tessan 91
0

Du borde kunna få en rondskål i papp på vilken vårdcentral som helst, dom är jätte bra att använda till just detta ändamål. Lycka till.

[Doglovers]
0

En djup pappers tallrik. Det använde vi och det gick jätte bra. Se till att provet är taget på morgonen och att det lämnas in rätt snabbt.

[Forest]
1

10, Smart o ta papperstallrik har man liten hund som har rumpan nästan i backen så kan man klippa ner kanterna det behövs lite kiss bara till kisseprov. Själv har jag haft en soppslev en liten rackare, den andvänds bara till hundarna om någon undrar.

fettmedkevlar
0

Jag använde en soppslev när jag skulle ha urin från en av tikarna. Kan ju säga att soppsleven kasserades direkt efteråt :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

MangoMelon
0

#11 & 12 haha vadådå, har ni inte diskmasking i Sverige? Flört

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Noa-Nisse
0

#13 haha :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

13, jag skulle inte andvända nerkissad soppslev även om den är diskad. Därimot så kokar jag den o återanvänder den till nästa kisseprov. Flört

Noa-Nisse
0

verkar som om ni gör kisseprov ofta här inne!! Ska man göra det? jag har ingen kiss-slev :S vilket betyder att jag aldrig tagit ett kisseprov :O

Viccan92
0

Haha ni skulle se den som kom in med en literburk med kiss när jag hade praktik på en vet. station. Alla i väntrummet bara tittade för den var helt fylld. #16 Vi har aldrig gjort kisseprov och vi har haft hund i 20år.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Noa-Nisse
0

#17 undra vilken ras det var ^^ snacka om förvånade om den hade haft en Chihuahua under armen ^^

Okej, så bra :P då är jag inte ensam!

Viccan92
0

#18 Vet faktiskt inte vilken hästras det var. Flört Haha ja det hade varit något då hade folk nog tittade ännu mer.

Fast våra hundar har varit väldigt friska. Förutom någon hudsjukdom och allergi har bara en varit sjuk och då var han 8½år. Vi hade nog fått göra det om vi hade valt att försöka men vi avlivade honom.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

SaraC
0

#16 Nej, det ska man bara göra om veterinären vill ha ett sådant prov. Jag har aldrig behövt lämna något sådant på min hund heller. Men om man fått göra en sak en gång kanske man spar "utrustningen" utifall det skulle bli någon mer gång. Jag har sparat ett par skitfula byxor jag sydde av en t-shirt i panik då min hund skulle hindras att slicka på stygn, vem vet om han kan behöva den igen och då är det ju praktiskt att ha istället för att leta/fixa nytt Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
0

16. 2 gånger fick jag göra det då Enja fick uvi (hon var 5 månader) och jag gjorde ett "slut test" för att se att hon var helt frisk. Flört Spara sleven då den inte tar plats i hennes låda.