Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3223 ggr
Ronja06
0

Utställningshjälp - tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok… såhär är läget. Ska ställa ut min hund nu på hundmässan i december. Det är hans första riktiga utställning - och vi gör det enbart för socialträningens skull. (border collie av arbetsmodell = ingen utställningshund utan vallhund)

Jag har ställt ut hundar sedan tidigare, men aldrig någonsin haft sådana här problem. Även om resultatet inte spelar någon roll, så vill man ändå att hunden skall uppföra sig någorlunda. *ler*

Det är nämligen som så att Yim är en väldigt glad hund. En hund som tror livet är en endaste stor lekplats där det är ok att vara hur glad som helst mot allt och alla. Om någon annan person tar på honom blir han totalt överlycklig. Hela kroppen börjar vibrera, svansen går fram och tillbaka i takt med kroppen, han blir makaronaktig i kroppen, sedan så försöker han stryka sig som en katt mot människan som försöker ta på honom, innan han sedan ger personen en redig kyss.

Haha, måste säga att jag på många sätt älskar hans temprament. MEN, det är lite pinigt på en så stor utställning.

Utöver detta så fungerar allt finemang. Vi har samma problem i lydnadsträningen dock - vid tandvisningen blir han sååå till sig att han reser sig upp och förvandlas till en strykande mysande kurrande katt. *ler*

Träningstips? Någon?

/ Emelie och den superlyckliga Border collien. ;)

Mvh Emelie Förlägen

Sophie&Segra
0

Ja, nu är ju inte jag nån hejjare på det här med vänstervarv..
Men mitt sunda förnuft säger mig att det lättaste vore väl nog ändå att bara hålla honom under magen o sen vid halsen/bröstet när domaren ska fram.. Så att du på så vis kan förhindra den där makaronieffekten lite iaf Tungan ute

Sen är det ju även så att när dommarn kommer fram så vill ju denne se hunden, klämma o känna men även se tempramentet på hunden.. Och ja, du lär ju iaf få bra omdömen på hans tillgänglighet Skrattande

Men sen, ja.. Om du håller honom i kort koppel sätter dig bakom honom o som sagt håller en hand under magen o en vid halsen/bröstet, allternativt sätter upp halsbandet så högt som möjligt o håller emot när han börjar med sin makaronigrejj (ja, jag vart hela tok-kär i uttrycket, det va perfekt! Oskyldig)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Ronja06
0

Tack för ditt svar! Ja, det har jag dessvärre redan provat. Och det gick väll.. ehm… Inget vidare. Istället blev han heltossig och hoppig på domaren istället :P

Mvh Emelie Förlägen

Nicolina
0

Träna! Massor! =)
Ta alla människor i din närhet som är villiga att hjälpa till och träna på att de får ta på honom utan att han blir heltossig, belöna när han är lugn och säg nej när han stressar upp sig.
Ta med ett par kompisar och träna även på lite mer folktäta platser och inte bara hemma i vardagsrummet. Träna när folk kommer hem till dig, informera vänner och när de ringer på dörren och du öppnar så ska de först av allt bara de kommer in i hallen och kunna hantera honom som en domare gör. Belöna med att han få hälsa på dem sen.

SamanthaJones
0

Jag har haft precis samma problem och gjort bort mig på flera utställningar just därför! ;) Jag gjorde som så att jag började träna in tandvisning som ett moment så att Prins vet precis vad som kräs av honom vid tandvisningen. Jag gjorde typ såhär.

Började träna in det för LK1 Såhär:

Sitt med stadga (Han ska verkligen sitta)

han sitter och jag ställer mig brevid och smeker runt munnen och sen godis.

Jag står brevid och sen pillar lite med munnen och godis

osv tills jag fick kolla tänderna. När jag fick titta varje gång utan protester så la jag på kommando tänder.

Började han resa sig när jag skulle kolla så backade jag till ruta ett och tränade stadga på sittandet.

Sen bjöd jag in andra att komma framför honom och kolla tänderna så som det går till på LK 1 och när han kunde det så började jag träna tandvisning ståeende.

Och då gjorde jag på exakt samma sätt fast stadga på stå, och detta har funkat toppen för mig! Hoppas du förstår hur jag menar ;P

Lycka till!

P.s, är det stockholm hundmässa du ska ställa på? :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

russin
0

Min lille fjutthund ääälskar människor och så även på domarbordetSkrattande.

Hittills har hon alltid fått omdömet härligt/underbart temperament på den bitenFlört

sofiek90
0

Träna på att de i din närhet ska kunna klämma och känna på honom :)

MVH

Sofie

[Forest]
0

Ts jag säger du ska vara glad att ha så söt hund som är så folkglad med ;) Hoppas du får bra tips jag tror iaf att detta är inget negativt att han gillar helt okända, men han bör hålla sig lite på mattan iaf om vi säger då. :)

Changrila
2

Du har fått många tips här, så jag har väl inte så mycket att tillägga förutom en sak:
Det är tusen gånger roligare för alla(!) med en social och glad hund som är lite sprattlig, än en stel hund som antingen är som en robot eller verkar galet uttråkad. Så, försök att bara slappna av själv och ha kul ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm