Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5028 ggr
Fenix_Chicci
0

Kriterier för ett bra torrfoder

Går som jag skrev i en annan tråd i foderbytestankar.

Har tittat på massor av torrfoder och kommit fram till att de bästa verkar vara ANF och Acana. Dock är det tydligen inte bra med fiskmjöl i fodret eftersom det innehåller något farligt konserveringsmedel och då är det isånnafall ANF Holistic Anka och Potatis som jag kanske ska ge min hund.

Sen har jag tittat på Acana och tyckte Lamm och Äpple verkade vara den bästa då det inte var allt för högt proteionvärde som i de andra utan ganska lagom. Men det hade ganska höga kalciumvärden - 1,8 - och har hört att detta inte är så bra. Men det enda jag har hört är att de kan få urinsten och det är inte särskilt vanligt på tikar. Finns det något annat som inte är bra med detta?

Acana Wild Prairie verkar bra men har ganska högt proteinvärde, vad tycker ni om det?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

lizton
0

Du har en bichon havanais och enl rasklubben finns några sjukdomar i rasen som tex diabetes, foderöverkänslighet, njurar och urin. Urinsten finns olika sorters och en del urinstenar kan hunden få av av tex hög halt kalcium och en del av hög halt protein i fodret. Hög halt aska i fodret betyder hög halt mineraler och det är heller inte bra för urinstenar.

Prata gärna med en veterinär om rassjukdomar och vilka foder som kan passa. Katter och hundar får ofta samma typer av urinstenar och för katter är det bäst med blötfoder eftersom katten får i sig mer vätska än med torrfoder. Ofta tycker hundar att färskfoder är godare. Jag skulle isf välja ett färskfoder som inte har för hög halt protein och heller ej hög halt kalcium/fosfor.

Din hund kanske inte alls kommer att få några problem med urin el njurar, men du kan ju höra dig för hur det är i hundens släkt. Om såna problem finns så skulle jag fortsätta med Magnussons foder eller tex välja ett rasfoder eftersom rasfoder brukar vara anpassade efter de sjukdomar som finns i rasen.

Annars är Acana Lamb & Apple ett jättebra foder och många kräsna hundar gillar det, men med 1,8 % kalcium skulle jag ändå vara tveksam med det till just din ras. Jag skulle hellre välja Acana Wild Praire med 1,3 % kalcium och 1,1 % fosfor.

Arden Grange har ett foder för små raser: Adult Mini Lamb & Rice. Kalcium 1,53 % och fosfor 1,1 %.  Aska på 8,5 % ligger lite högt. Protein 25 %.

Du kan också titta James Well Beloveds foder. Kalcium/fosfor står inte på foderbilens sidor, men välj i så fall ett med lägre halt aska. Hög halt kalcium/fosfor ger hög halt aska eftersom askan är totalmängden av alla  mineraler och kalcium och fosfor ingår där.

Fenix_Chicci
0

Får jag fråga vart du fått den informationen om rastypiska sjukdomar?

För på BBHC:s hemsida står det bara med patella, kararakt, PRA och hjärtfel. Även på skk.

Bichon Havanaisen är en väldigt frisk ras och jag är inte särskilt rädd för njursjukdomar. Dock tycker jag det är onödigt att välja ett foder med så pass hög kalciumhalt.

Men kommer antagligen att välja Acana Adult Dog om det faller henne i smaken.

Katti
0

TS, du verkar ha bra koll på det här med foder och en sund misstänksamhet mot torrfoder. Du har inte funderat på naturlig utfodring?

Jag förstår uppriktigt inte grejen att, trots misstänksamhet, leta och leta bara bland torrfodren! Är det verkligen så viktigt att det är plättlätt att slänga fram maten till hunden? Jag har gett torrfoder i 20 år så jag dömer absolut inte, men nu när jag har gått över till BARF och ser hur otroligt mycket bättre mina hundar mår på alla sätt kan jag inte tänka mig att utfodra med "död" torr onaturlig mat igen! Med död menar jag att man behandlar och hettar upp råvarorna så att inte mycket av det naturligt nyttiga finns kvar och sedan tillsätter man både vitaminer och mineraler.

Tiill er som tvekar för att ni inte tycker att ni kan tillräckligt eller för att ni tror att hundar som får naturlig mat skulle få bristsjukdomar kan jag säg att det faktiskt är lätt! Några enkla regler finns det, men med sunt förnuft kommer man väldigt långt Glad. Titta gärna in på http://barf.ifokus.se/. Där finns massor av samlad kunskap!

Vill man inte gå riktigt hela vägen så kan man ju ge färskfoder ibland och BARF ibland eller eventuellt bara som aktivering och för tandhälsan. Det är garanterat bättre än torrfoder!

[Forest]
1

1. vetrinär och foder går inte hand i hand, så jag hade inte rådfrågat dom ett dugg när det gäller foder.

Jag hoppas TS får de tips o råd du vill ha själv ger jag färskfoder.

lizton
0

Hittade info om sjukdomar här:

www.bichonhavanais.se/sjukdomar.html

Acana Adult låter som ett bra val med  bara 1,2 % kalcium och 1 % fosfor och kvoten dem emellan ligger på en perfekt nivå 1,2.

Byt mycket långsamt eftersom detta foder är så annorlunda mot det du har idag. Vår ena hund äter det sen ca 1 år tillbaka och han funkar jättebra på det: bra mage och lättplockat bajs. Han blev en lugnare vovve efter foderbytet. Acana har inga snabba kolhydrater i sina foder och det är bra eftersom det håller blodsockret på en jämn nivå och stressar inte hunden. Vår hane blir speedad av foder med snabba kolhydrater som vitt ris, vitt vete och majs. Fullkorn passar bäst. Han var lite lös under övergången till fodret, så  han fick lite kruskakli under första tiden. Kruskakli finns i vanliga mataffärer vid bakgrejorna och är jättebilligt. Det är en grövre form av vetekli och suger upp överflödig vätska om hunden skulle bli lite lös vid övergången. Ge bara väldigt lite isf eftersom du har en liten hund. Lycka till!

Fenix_Chicci
0

lizton: Den sidan du länkade till är en uppfödare som har skrivit med generella sjukdomar hos hundar, har ingenting med rasen Bichon Havanais att göra :) Det låter ju bra med detta foder :)

katti: Jag tycker det verkar lite krångligt att endast ge Barf och färskfoder så vill därför ha ett bra torrfoder som bas, men våra hundar får ibland rå äggula eller lite rått nöt eller älg kött som tillskott.