Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5286 ggr
Pamanda
0

Foder till smal hund

Jag har en dalmatinerblandning som har svårt att gå upp i vikt, har provat lite olika foder med det verkar som att allt bara går rakt igenom. Hon tar inte upp maten och går därför inte upp i vikt. Hon äter däremot ALLT och har inga som helst problem att få i sig maten, hon är inte kräsen för fem öre :P

Finns det någon som har något tippd på foder som är bra till en hund som har svårt att gå upp? :)

Eywa
0

Har du varit hos veterinären med henne? Det kan ju vara något fel, känner till en hund som har problem med samma sak. Jättesmal och får äta tillskott för att få i sig all nödvändig näring m.m.

Så det första du borde göra är nog att åka till veterinären.

Om hon är fullt frisk men ändå inte går upp i vikt kan jag rekommendera att ge henne ett foder som är anpassat för aktiva hundar. Royal canin har ett sånt foder vet jag. Färskfoder ska vara väldigt bra också.

Pamanda
0

Jag har precis köpt henne men hennes förra ägare var till veterinären och där sa de att det inte var något som var fel.

Tack det ska jag kolla på :)

[Doglovers]
0

Jag har många hundar, varav den ena har svårt att gå upp i vikt. Så hon får färskfoder. Det står hon sej på jätte bra på. Tar lite plats i frysen, men är det bästa foder jag kan tänka mej åt henne. De andra äter Doggy proff extra och det fungerar bra på dom. Även valparna.

Färskfodret jag köper är som fyrkantiga hamburgare. Köpte tidigare som låg i plastkorvar, men det var bara en massa kladd.

Royalz
0

Har du möjlighet att ge färskfoder så tycker jag du ska börja med det.

Jag har själv en hund som har super svårt att lägga på sig och när jag började med färskfoder så har han gått upp i vikt så han är normalviktig, men långt ifrån tjock. Men som sagt så är han betydligt finare i hullet nu.

Han får fodax och standart.

fettmedkevlar
0

Lite märkligt att ingen har skrivit om avmaskning.

Är hunden avmaskad? Mask behöver inte alltid vara synlig i avföringen.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Magdalenaa
0

Håller med #5, jag tänkte precis samma sak… avmaska hunden kanske?

Mischa
0

Precis som #5 nämner kan det vara på plats med avmaskning speciellt om det är en hund som "gärna äter allt" även ute.

Om du inte gjort det innan så byt till en variant inom det fodermärke du använder som är för aktiva hundar med högre energimängd.

≧◔◡◔≦

Noa-Nisse
1

#5, det är väl inte så märkligt?

Medarbetare på Hundar.ifokus

[dogownerAPT]
0

Jag tänker som ovanstående, avmaskning..?

När jag köpte min vovve, räckte det med 3 kg valpfoder (iams) så gick han upp i vikt. Använder dock eukenoba nu, unkar super. Kanske behövs mer för din hund då såklart om hon har svårt att gå upp i vikt.. Har du provat något rasfoder annars för dalmatiner? Har hört att de kan vara antingen kräsna i maten eller svårt att ta upp maten..

Pamanda
0

Tack för alla bra svar :)

#5 Jag tankte kolla efter mask nu i samband med att hon ska vaccineras, men tydligen så har hon alltid haft svårt att lägga på sig.

Ska kolla upp det där med färskfoder, har hört väldigt bra saker om det :)

JessieS
0

Min hund har haft svårt att lägga på sig hela livet. Vissa hundar har helt enkelt det väldigt svårt att gå upp i vikt. Jag ger min hund halla och klass färskfoder. Hon är pigg, jättefin i pälsen men eftersom att hon är så kräsen så går hon ändå inte upp i vikt men hon håller den bra. :) Jag tycker i alla fall som tidigare nämnt att du ska byta till fruset färskfoder. Min hund håller bara sitt hull av det men hon äter ju så dåligt också, din hund som gillar mat kommer nog gå upp i vikt på nolltid.

Om du har möjlighet så ge hunden lite mindre mat 3-4ggr om dagen istället för 1-2 stora mål. Hennes kropp kommer att ta upp maten bättre då och då går hon upp i vikt snabbare. :) Du kanske kan ge ungefär 1kg mat om dagen till din hund beroende på vilket foder du köper så då är det perfekt att dela upp i 3-4 mål. När hon är uppe i normalvikt så får du ju kanske ändra antalet mål och mängden mat.

fettmedkevlar
0

#8 Jo för mask brukar ofta vara en bidragande orsak till att hunden inte lägger på sig några kilon oavsett hur mycket den äter. Och speciellt när den äter allt.

#10 Ja det är ju bara köra en avmaskningskur om du inte vet när hunden är avmaskad sist. Och jag rekommenderar dig att ge Axilur som avmaskningsmedel då den tar allt. Så prova avmaska och blir hunden inte bättre, prova annat foder. Vad ger du för foder idag?

Svärmor min har en dalmatiner som går på RC´s speciella dalmatinerfoder, och ptja.. Det fungerar lite för bra, hunden ser ut som en jultunna :P Färskfoder är att rekommendera som någon skrivit, dock kräver det en större frys om man inte köper korvar som kan förvaras i rumstemperatur.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Jespersen
0

Min jack russell terrier som aldrig har lagt på sig av något foder (är i normalhull dock) blev smällfet på färskfoder.

Så det kan säkert funka ypperligt till din vovve :)

pius314
0

Vi kör mest färskfoder och ungefär en månads förbrukning tar upp en låda i frysen, så visst har man bara en halv frys så kanske det är skrymmande… men för oss funkar det kanon!

Lycka till!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Pamanda
0

Tänkte prova ge henne färskfoder och se om det fungerar :) Har sett att det finns att köpa här i linköping :)

lizton
0

Dalmatiner har speciella njurar och ska inte äta foder med för hög halt protein. De kan lätt få urinsten om de får ett foder som inte passar. Titta på Royal Canins dalmatin-foder. Om du tycker det är för dyrt välj ett billigare med liknande nivåer av protein, kalcium och fosfor.

Googla på dalmatin +njurar så får du mer info