Vilken hund passar mig ?
Nu skriver jag ett ännu vilken hundras passar mig bäst inlägg. Jag velar fram och tillbaka hela tiden , först var det Chihuahua som var poppis och en chi skulle jag absolut ha , sen var det papillon sist var det mops. Jag vill inte stå där sedan och ha köpt en hund och tänker fan varför köpte jag just den rasen , den passar mig inte alls. Så länge jag inte har köpt en hund tycker jag att jag kan vela hur mycket som helst. Jag ska ju ändo hitta den ultimata hunden för just mig !
Jag skriver ner "kraven" jag har på en hund , så får ni gärna tipsa om hundraser.
Jag kan ju börja skriva att jag har hunderfarenhet , jag har aldrig ägt en hund själv men har hjälpt till att uppfostra en , har även växt upp med hundar hela mitt liv. Är även dagmatte åt en liten chi.
Krav på hunden
* Vi har inga barn , men vill gärna ha i framtiden så det ska vara en hund som är barnvänlig.
* Vad hunden ska "användas" till , hunden ska vara en livskamrat och vara till sällskap. Kanske man sedan intresserar sig för agility ?
*Pälsvård , lite-medel.
*Hundens storlek liten-mellan max 10 kg. Är det en liten hund ska den klara av att leka med stora hundar , lämnas ensam med stor hund (mamma har en labbe , så de kommer umgås mkt).
*Hur mycket kan jag vara ute med hunden ? Jag är "hemmafru" så har praktiskt tagit obegränsat med tid. Vill dock inte ha en hund som kräver mycket stimulans och hela tiden !
*Hunden ska klara av att hänga med överallt , men även gilla att slappa hemma i soffan.
*Hunden ska även vara lätt och ta med på buss , tåg e.t.c pga av att jag pendlar mycket.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
chiouauuaa (stavfel) 
Cavalier tycker jag en perfekt familje hund! Bra första hund med :) Jag och min småtävlar i agility och det går jätte bra :)
Cocker spaniel, papillon/phalené, cavalier, king charlies spaniel, bichon frisé mfl Kolla i kategori 9! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du kan förbise just vikten så tycker jag att det låter som en staffe skulle passa er ypperligt!
Staffen är känd för att älska människor, stora som små.
Vill gärna vara med överallt, oavsett om man är ute på fjället, eller slappar i soffan.
Snudd på obefintlig pälsvård.
Inga problem att leka med stora hundar, då staffen är en robust liten "pansarvagn".
Dessa väger ju då från ca 13kg upp till 20kg beroende på storlek.
har du ngr frågor om cavalier så fråga på :)
Med dina krav så¨passar egentligen vilken ras som helst för dig, kanske inte bulldog typerna, om du vill hålla på med agility och sådant. Så du har ett stor utsträckning av hundar att välja mellan. För en speciell ras är inte bättre eller sämre med barn och olika miljöer. Sen det där med att slappa i soffan och kunna hänga med överallt, det kanske du ska kolla på individen efter du har valt vad för typ av hund du vill ha.
#6 har funderat lite på en cavalier men har läst att de kan få hjärtproblem , hur stor är risken att de får det? Hur mycket väger en cavalier och vad är inköpspriset på en valp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter som en Japansk Spets :). Dock måste den få mental aktivering utöver motionen, som vilken annan hund som helst :). Det är en glad och pigg hund som vill vara med hela tiden. Den är som lyckligast när den får vara tillsammans med sin/sina ägare. Så om ni slappar så slappar hunden, vill ni ut och iväg så vill hunden med. Den kräver faktiskt relativt lite pälsvård. Behöver borstas ca 1 gång i veckan bara. Om pälsen blir smutsig så vänta bara tills det torkat så kan man lätt borsta bort smutsen eller så trillar smutsen av av sig självt och pälsen är skinande ren igen :).
Jappen kan se ömtålig ut men det är fel. Jappen tål väldigt mycket och är väldigt framåt. Vi har en blandras mellan BC och Dalmatin på ca 27kg och han och min Jappe busar tillsammans, lämnas ensamma tillsammans och de funkar superbra. Han har även träffat barn på 1,5 år, 5 år och 8 år som han var väldigt nyfiken på. Han är väldigt försiktig och fattar att det är barn, han vill mest lukta :). Men att anpassa hunden efter barnen och anpassa barnen efter hunden är ju något man lär dom och inget som de kan naturligt så att säga :P.
Jappen är en allround hund som klarar av det mesta som agility, lydnad, rallylydnad, spår etc. Så om man vill köra agility är Jappen en riktigt bra hund. Den kräver lagom mycket motion och den anpassar sig väldigt lätt efter ägaren/ägarna. Om man vill ha en lugnare dag eller om man blir sjuk så varvar Jappen ner och anpassar sig till korta promenader då och klättrar inte på väggarna. Utan den tar det hela med ro. Många vill gärna vara med och slappa och mysa i soffan när familjen tar det lugnt :)
En hane väger ca 7-8kg och en tik något mindre. Och de blir inte så stora vilket gör att de är lätta att ha med sig. Jag brukar åka till min pappa med buss och har då Bino i en Canavasbur, det funkar jättebra och det är så smidigt att ha en liten hund :).
Är det något annat du undrar så hör av dig :D
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bichon Havanais, om du står ut med pälsvården
Det är en härlig liten ras som är med på det mesta, och som passar så gott som alla. Dock måste man borsta pälsen ofta, eller klippa ner den.
Säger som nummer #3
En Cavalier king charles spaniel är ett umärkt val.
Den älskar barn och kommer överens med alla människor.
Lätt att ha med och vill vara med på allt med familjen.
Har ett stort behov av att få behaga sin ägare, vilket gör att den blir jätte lätt att träna, både lydnad ovh agility.
Många Cavalier hundar tänas även i svampsök.
Den har ingen vakt i sig så det är en relativt tyst ras, om man föredrar det.
Rasens vikt är mellan 5 - 8 kg som fullvuxen.
Har du fler frågor så är det bara att fråga :)
Tack så jätte mycket för alla tips :)
#8 Många får hjärtfel ( man brukar väl säga varannan) men om man skaffar en så var jätte noga med att ingen i hundens släkt har ngr fel alls det är ärftliga sjukdomar. Man vill ju inte ha en sjuk vovve. Min fullvuxna cavalier väger ca 8 och ett halvt kilo han är en hane.
Vi fick våran valp lite billigare pga att han hade lite vitt på sig han är Ruby som inte skall vara det. En cavalier kostar väl ca 12000 kr reggad. Men det beror på . Sedan med all utrustning kan det hamna 1500 kr till. Men detta är bara uppskattning och det beror ju på . :)
kolla in Tibetansk Terrier!!!:D:D vi har en sån och en stor briard-hane på 40 kg^^ han springer över henne så att hon rullar flera meter men sen är hon på benen igen snabbtare än kvickt och hugger honom i hasen för att fälla honom;)
Det jag mest syftar på med att rasen skulle passa är just det här med att vara barnvänlig. helst ska man ha en större hund om man vill ha barn (anledningen att vi har briard) eftersom dem är säkrare i sig själva.
Tibben är en av de bästa inom agility men dock inte vanliga så det tycker jag e kul:D vi har kommit upp i klass tre och våran lilla plutt slår sheltiesar!!!^^
rasen har lång päls men enkel att sköta, väger 10-12 kg, är väldigt robusta för sin storlek, är ingen terrier fastän den heter så utan liknar mest bara en till utseendet. Avlades fram i Tibet som vakthund, vilket är en bra egenskap hs en familjehund:D
Lycka till med valet!!!:P;)