Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2058 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Förklara beteendet?

Hej!

Min ena daghund, en finsk lapphund, har ofta gjort utfall vid hundmöten. Ett tag gick det jättebra att bara säga ett kraftigt "tyst" samtidigt som man tittade honom i ögonen, men detta fungerar inte alls längre. Att hålla honom tillbaka i kopplet är inga problem men hans skall är öronbedövande Oskyldig. Jag har ofta försökt gå därifrån, ibland fungerar det men oftast inte. Nu har han börjat med en ny grej när han ser en hund och det är att slänga sig på marken (halvliggande/sittande) så att jag absolut inte kan få bort honom. Han skäller inte, men när hunden försvinner så börjar han hoppa omkring och kampa med kopplet och annat han aldrig gjort innan.

Någon som kan förklara det här? Vad vill han? Vad ska jag göra?

Min gissning: Han blir uppstressad av andra hundar (vill hälsa?) och tar ut den frustrationen över kopplet. Andra förslag? Och som sagt: kom gärna med förslag på hur jag ska hantera frustrationen - om det nu är det - och träna bort problematiken vid hundmöten.

Hunden är fyra år och kastrerad. Jättego för övrigt. Har (givetvis) pratat med ägaren, men våra idéer tar slut så jag vänder mig nu hit efter tips!

Luckysoul
0

När han lägger sig ner så där så kan det vara ett tecken på att han smyger på ett "byte" dvs den andra hunden. Har gått ut med en schäfer som gjorde så. Att han inte lyssnar på dig längre är oftast att de inte tar dig på allvar och hans kampande mot kopplet är förmodligen för att han gör av med överskottsenergi eftersom han inte kan jaga/leka med de andra hundarna.

Ett sätt att hantera problemet är att kontrolera promenaderna. Skaffa ett ordentligt koppel(Inte flexi koppel) läder av bra kvalitet är att rekomdera. Sedan får du se till att han förstår att det är du som bestämmer vilket du gör genom att inte låta han gå före dig och dra iväg med dig. enkla uppgifter som att han får sitta och vänta och att du först går ut igenom dörren och först in. (Flockledaren går ALLTID först och är den som bestämmer)

Ta gärna en bild på hur han lägger sig ner när han möter en hund om du kan och visa för mig.

Lycka till =)

emmiegyan
0

Hur länge har du haft denna hund som daghund? :-) Är han van vid att få hälsa på andra hundar eller inte? Förstår mycket väl att man tröttnar på det höga skallet och ibland vill gå omvägar för att slippa höra detta men jag tror att det ger fel resultat i längden, jag har "mött" många människor när jag är ute och går med min hund som byter trottoar eller går ut i gatan när vi promenerar förbi för de vill undvika hundmöten, hunden känner ju människans känslor och energier och känner väl då att han eller hon inte får hälsa, vilket gör att den ännu mer vill fram och nosa. 
Har du provat att "picka till" på sidan av hans hals? Hittar man rätt punkt behövs bara en snabb liten pet och hunden tappar allt fokus han hade på den andra hunden och fokuserar i stället på dig och vad du vill. Ett bestämt shhh-ljud brukar funka bra. :-)

Det gäller att du själv är lugn och inte blir frustrerad (vilket kan vara väldigt svårt ibland) då tror jag att det kommer gå superbra, oavsett en hunds ålder eller beteende kan man alltid förändra det bara man har tid och vilja. :-) Prova gärna att ta med dig någon som kan gå med en annan hund fram och tillbaka och öva på hundmöten och träna då på shhh-ljudet eller lilla "picket" på halsen och beröm vid perfekta tillfället så tror jag det kommer gå superbra! Att han börjar bita och dra (?) i kopplet är bara för han är frustrerad över att han är fast och den andra hunden kanske får gå mer "fritt" eller är lös.

Maja2
0

Håller med i första stycket som #1 skriver. Håller åxå med om att du måste kontrollera promenaderna.

Du måste LÄRA hunden hur den ska bete sig vid hundmöten. Tänk ut precis hur du vill att ett hundmöte ska se ut. LÄR sedan hunden hur den ska bete sig. Dvs, visa att den ska gå vid din sida tex, belöna kontakten. Direkt hunden visar intresse för den andra hunden, påpekar du för hunden att du vill ha kontakt  och Belönar när den ger dig kontakt, precis som när man lär en hund vad som helst annars.

Fenix_Chicci
3

Jag tycker att du först bör ta reda på VARFÖR han gör som han gör innan du börjar sätta in en träningsplan.

Hur fungerar han annars med hundar? Är han helt enkelt bara glad och vill hälsa eller är han osäker? Han kan fungera ok med hundar som lös men ändå bli osäker när han har koppel, det är väldigt vanligt då många upplever att problemen försvinner när man tar av kopplet.

Hur ser kroppspråket ut? Ser han glad ut eller reser han ragg? Viftar han ledigt på svansen eller står den rakt upp?

Jag tycker du bör läsa en ordentlig bok om hundens språk och försöka komma på hur han ser ut för att sedan förstå varför han gör detta.

Att han sätter/lägger sig ner kan betyda att han vill visa att han är vänlig. Känner en som har en hund som älskar andra hundar och hon lägger sig ner när det kommer en hund, sedan när hunden kommer närmare kastar hon sig upp och vill fram och hälsa.

Min hund har jag jobbat hårt då hon är osäker i hundmöten. Hon har skällt som en galning och kastat sig ut i kopplet. När jag nästa höll på att ge upp, jag tyckte verkligen jag provat ALLT! Då hittade jag en tunn liten bok inne på biblioteket skriven av Anders Hallgren om fri shaping (klicker). Så jag började klicka varje gång hon såg en hund och var lugn, då vände hon sin uppmärksamhet mot mig och fick godis. Alltså började hon långsamt associera hundmöten med något positivt, i det här fallet godis. Nu drar hon bara i kopplet när det kommer en hund vilket är en klar förbättring från att kasta sig ut i kopplet och skälla som en galning.

Du måste också reflektera hur du gör när det kommer en annan hund, blir du nervös och kanske kortar kopplet så märker hunden att det är något på gång och han kan bli värre. Att "skrika" tyst och stirra hunden stint i ögonen är ingen bra idé, det kan funka för stunden då hunden blir lite omtumlad efter du visar aggressivitet mot den men är den är osäker så blir det bara värre tillslut eftersom han då associerar ett hundmöte med att du blir arg. Och vill han bara fram och hälsa så blir det heller ingen bra effekt då han vill fram ändå mer för att komma bort från dig.

Jag gör så att jag går i en båge när vi möter en annan hund, så sänder jag ut lugnanden signaler till min hund och min hund sänder i sin tur ut fredliga signaler till hunden som vi möter.

En vänligt inställd hund går aldirig rakt fram emot en annan hund då det signalerar hot, den går i en båge. Och eftersom du håller i kopplet och hunden måste följa där du går så måste han gå rakt fram om du gör det och då uppstår en jobbig sitaution.

Det finns i princip lika många orsaker till problem vid hundmöten som det finns hundar, så därför måste man själv se hur just sin hund reagerar, bakomligganden orsak och testa olika sätt. Men att bli arg på hunden funkar inte i långa loppet.

Mitt tips är att om ni kör fast trots att ni läser på om beteenden och försöker utreda bakomliggande orsaker är att ta hjälp av en kunnig intruktör för råd och ledning.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Maja2
1

Många gånger tror jag åxå att man gör det mer komplicerat än det behöver vara.

Om hunden får tillräckligt med motion och aktivitet för hjärnan, så handlar det mest om att lära hunden vad som gäller. Enkelt.