Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 7499 ggr
L8sson
1

"kamphund" kämpar för sin rätt i samhället

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

American staffordshire terrier, jag kämpar för rasens rätt i samhället.

Jag värnar om rasen varje dag, för folk tar avstånd till dem. Men jag vill att folk ska lära känna våran ras och bli säkra på den. Jag hade uppvisning förra tisdagen på något som kallas för tisdagskul i Rättvik där jag bor. Med mina hundar och öppnade upp allt med "jag blir kallad för kamphund".. Jag fick inspiration från pitbullen Bimbo som skrev en artikel i aftonbladet. Så jag lästa en text som var kombinerad med hans artikel.

Fick många människor att förstå, folk fick se att den sk "kamphunden" Leia sprang och hämtade en vante till mig och struntade i alla människor, barn och andra hundar som satt runtomkring för att få sin korvbit. Det var många som blev förvånade och häpna på ett positivt sätt. Jag bad folk från publiken att komma in och stå brett med benen så Leia kunde springa genom som om det vore en tunnel. Först fick jag bara 4 st som ville, sen ville nästa alla som tittade vara med och vara tunnel.

Det jag vill komma fram till är att vi måste ut och visa upp rasen, visa upp dem på tävlingsplaner. Det är en arbetande ras och det är en hund som har ett hjärta som är lika stort som vilken annan ras som helst! Och att det är människan som gör hunden till va dom är, somsagt: I dagens läge så kan vi träna hundarna till vad som helst. Service hund, bomb hund, kantarell hund, lydnad, freestyle och tänk på de där jäkligt snabba agility hundarna! Såklart man kan träna vilken hund som helst till hundkamp.

En sista viktig sak, en kamund är ingen ras, det är en hund som har hamnat i fel händer. Där den blir tränad till saker den tror är rätt, då hunden inte vet vad som är rätt och fel.

Jag skrev ner detta lite snabbt då jag såg ett inlägg i blandrashundar iFokus. Jag ville dela med mig utav mina tankar! Det är värt att tänka pÅ!

L8sson
1

uppvisning del 2

Noa-Nisse
0

Härligt!! :)

Du är jätteduktig, och dina hundar med. Lycka till i framtiden :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

L8sson
0

#2 tack så jätte mycket! tack :D

Nikkis
0

Åh så härligt, jättefint och bra jobbat. All creed till Leia som kämpad epå trots sticket! =D

L8sson
0

#4 Tack Nikkis! Det värmer :) Ja hon är en hjälte, Tjejen som inte kan någonting fick rycka in ist för Leia.. Haha men jag är nöjd och stolt över oss :D Jag som är så skygg för att stå framför människor och prata..

Nikkis
0

Tyckte det var asbra jobbat, även för jourhunden. Shit vad glaaaaaaaaaaad hon var! <3 Egentligen fejkade Leia sticket så hennes kompis också fick vara i rampljuset. ;-)

Jag hade aldrig klarat av nåt sånt där, hahah had evarit helt skakis. x'D

L8sson
0

#6 haha jaa de var en del i showen så lilla Tjejen fick marknadsföra sig ;) Och att Leia kissade när hon hämtade strumpan var och ett trix som var inplanerat ;) haha

Både pappa (han som har hjälpt mig med allt och är ute på planen med mig) och jag stod och skaka som asplöv innan, jag läser ju innantill på pappret på min presentation xD jag var så nervös så jag inte ens kom ihåg vart min skola ligger xD haha

[MaestroNestor]
0

Vissa raser är dock framavlade för kamp. Jag har en själv.

Mischa
0

Fin uppvisning!

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
0

Det är så roligt att se väluppfostrade "kamp" hundar som får vara vanliga hundarFlört

Här i närheten har dom Wei pulling (eller vad det heter) och det är verkligen roligt att se att dom verkligen älskar att arbetaSkrattande

Chilli10
0

Bra initiativ, och vad duktiga ni var :) Håller med dig helt om det du pratar om.

L8sson
0

#8 avlade? Man kan inte avla fram så den föds som kamhund, det är ingen ärftlig gen. Det går bara att träna fra, det som dessa raser har (typ terriern) är vilja och de är envisa! :) Och deras vilja och envisa sida är helt underbart att ha om vi ska se inom träning. :D

#9 tack :)
#10 ja jag gör ju såpass mycket med mina hundar så det är ju bara att köra, finns ju inga konstigheter. Det som fattas på video är våran start, Leia gå roch hämtar Zona(min andra hund) i kopplet och tar henne till mig. Men Zona klarade inte av alla människor och det trycket som var så det blev inte så bra. Men man får försöka, Leia gillar att stå i centrum! Vi har ju bara så grymt kul :)

#11 tack! Ja jag är så jädra glad att det kom så många :D

reverse
0

Underbart. Skrattande

//Lina

Littlem
0

Kul att se en positiv presentation av rasen. Leia var jätteduktig (och är ju så snygg!), Tjejen var med duktig, och vilken otrolig glädje hon visa!  Det är ju det som du ville visa, så det blev en bra kombo, visa hur glada och kärleksfulla de  är + hur duktiga de kan va :)

MoaW
0

åhh va duktig du är! blev helt rörd

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[MaestroNestor]
1

Klart du kan avla fram hundar för kamp. Inget nytt begrepp alls. Samma koncept som att avla fram vallhundar, spårhundar, vakthundar, fågelhundar, pointers osv. Att påstå något annat gör ju bara allt annat du säger att verka suspekt.

zoolatri
0

Vad duktiga ni är, du och hundarna! Vad roligt att ni visade upp er och informerade om rasen:)

Hade ni funnits närmare hade jag nog passat på att gå en kurs i sommar.

Mischa
1

Ledsen att förstöra din tråd, Det är ingen ärftlig gen men jo…kamphundar avlas fram till stor del och "tränas" inte till blodsport, dom tränas i form av att dom konditioneras fysiskt och testas i mellanåt, och dom som inte fattat vad dom skall göra från början eller får tid på sig att mogna, dom försvinner.

En framgångsrik hund inom sporten är en kombination av gener, erfarenhet och fysträning.

≧◔◡◔≦

L8sson
0

#16 jag säger bara att det går inte att avla på aggresivitet, det går att träna fram eftersom hundarna har många egenskaper som går att kombinera för att kunna träna fram detta. Gå med en hund på en promenad och möt en hund. Bli arg och skrik mot den mötand ehunden kommer inte din hund reagera samma sak? Om du möter en hund och du är glad och ler, kommer den att reagera som du eller komm dess gener fram och ska göra ille sin egna art?? :S Ajja Jag släpper det, okrar inte disskutera. det är så jag tycker och tror.

#17 tack :)

#18 det jag menar är att det går inte att avla (som jag skrev ovanför) fram aggressivitet, för det går inte att avla fram att man vill bita/göra illa sin egna art.

Som en grythund, det finns grytgener. Det går inte att jämnföra med hundkamp. Eller jo det går att jämnföra lite, hunden kommer ju inte klockrent gå ner i ett gryt och skrämma upp räv av sig själv. Det ligger träning bakom. Samma sak med hundkamp, det är träning bakom, och för att terriern är viljestark och envis så är det lätt att träna den.

Det är vad jag tycker och tänker :) Så ja..

[Alexis78]
0

#19# Fast det är ju i viss mån rasen det beror på också, hur den är i temperament o.s.v en del raser är mer benägna än andra att bli aggressiva.

Mischa
1

Aggrissivtet är något som i allra högst grad är ärftligt precis som rädslor.

I vilket fall så premierar sporten inte rena aggrissioner utan hundar oavsett mentalitet som lämpar sig för sporten, dock är det vanligt med könsagg och ibland ren hundagg inom raser med den här typen av bakgrund.

Jag råder dig verkligen att läsa på mer om sporten iom att du visar enorma kunskapsluckor(även om ämnet är otrevlig) men du tjänar ju på att veta mer om historiken på den hundtyp du har, det som är skadligt är inte hundarna i sig utan brister på kunskap i den som håller dom.

Det säger jag inte för att vara dryg och otrevlig utan för att jag verkligen tycker att folk bör känna till mer om hundarnas ursprung, och för att en större del av olyckor med den här hundtypen sker just pga kunskapsbrist och naiv hundhållning.

Även om en stor del utställningsavlade labradorer uppvisar noll intresse för att apportera så blir man ju knappast shockad av att en en del kan gilla att bära saker.

≧◔◡◔≦

Noa-Nisse
0

måste vi förstöra denna tråden :P den var ju så positiv :)

Finns ju en del trådar om just detta änmet, kanske man skulle diskutera det där istället :D

TS, jag tycker det var jättecharmigt när hon satte sig och kissa en stund :) det är sådant som publiken tycker är kul och charmigt :) jag skulle också vilja gå en kurs för dig, synd bara att jag bor så långt bort bara.

Mischa
1

#22 Nej, precis, jag drog mig verkligen för att inte kidnappa tråden men kunde inte låta bli. TS får helt enkelt välja att ignorera mina inlägg om hon inte uppskattar dom.

≧◔◡◔≦

Noa-Nisse
0

#23 Flört

Crazzysazza
0

Jätte härligt samarbete! Alltid kul att se :) Hoppas man får er på freestyle plan någon gång:)

[Ronon-m]
0

Åh såna här evanemang behövs det mer av! Jätte roligt att du gjorde detta. Jag är också en sån som gärna berättar om hundarna och hur dom igentligen är. Jag är mitt uppe i en kamp med mina föräldrar om att få hem en amstaff, men dom är sega, dom ger sig inte! haha! Cool

Men jag kommer också försöka skapa och göra såna här saker sen såfort jag lyckats få en amstaff. Jag kommer kämpa för rasen, vilket jag även gör nu men det är svårt då jag inte själv har en sån hund. Men detta var mycket kul att se. Bra jobbat! :)

[MaestroNestor]
1

Håller med dig fullständigt och tycker det är synd att folk blundar för det då det inte behöver vara en nackdel.

CaptainBunchie
1

Kan säga att många av de "kamphundsraser" (om man nu ska säga så) är dom keligaste och pussgladaste hundarna på hela planeten. Möjligtvis kan dom slicka ihjäl en. ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[MaestroNestor]
0

Det håller jag också med om:)

[Alexis78]
0

#28# Och du jämför med vilka andra raser?

malmokvinna
0

Jag hoppas verkligen inte att rasen blir populärare än vad den är. Det finns redan nu för många okvalificerade ägare till dessa. Glöm aldrig vad deras kamplust och envishet kan åstadkomma. Själv kan jag visst "gosa" med en amstaff men skulle aldrig i livet låta någon av mina hundar leka med en. Leken kan på ett ögonblick övergå i allvar och då har den andra hunden inte en chans.

Men för ägare som vet vad de har i kopplet och agerar ansvarsfullt ser jag inga problem.

Chilli10
0

#31 Du skriver "Men för ägare som vet vad de har i kopplet och agerar ansvarsfullt ser jag inga problem" Men ändå skulle  du inte tänka dig att låta dina hundar leka med en amstaff? Tycker inte det låter så rimligt..

Beckibus
0

VAd roligt att se en hund som e helt tvärt om våran amstaff det tog oss nästan ett år att lära henne sitt:P men vi fick henne  ouppfostrad och en liten förstörare då var hon 6 månader :D men nu kan hon det nästan :/

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

malmokvinna
0

#32 Håller med dig om att det ser konstigt ut. Vad jag menar är att ägare som vet hur lätt leken övergår till allvar, och vet vad deras hund är kapabel till att åstadkomma är inget problem för de låter inte sin hund hamna i dessa situationer där kamplusten kan triggas igång. Likaså att de kan läsa sin hund och avstyra ett icke önskat beteende på ett tidigt stadium. Det ska alla hundägare kunna, men konsekvenserna blir så mycket värre om en amstaff biter än om en tibbe skulle göra samma sak. Därför har ägare till kraftfulla raser ett större ansvar. Jag undrar om det någonsin har hänt att en hund ur grupp 9 bitit ihjäl någon amstaff? DET vore verkligen en sensation.

L8sson
0

Jaja jag tänker inte disskutera det mer i denna tråden som ni säger, skapa en ny tråd om man vill disskutera det. Ville vara skriva vad jag tycker och tror. Säger inte att jag vet allt men jag ville bara skriva så folk får se min åsikt..

Tack till alla som gillar idéen och showen! Jag har ännu inte smält än att jag har gjort det och att det var så många människor som var där och tittade på oss :) Hoppas att jag får ett sådan tillfälle igen! :)

[Alexis78]
1

#35# Men jag fattar inte riktigt? Du startar en tråd där du tar upp kopplingen mellan rasen och benämningen kamphund men blir irriterad när folk fortsätter diskutera ämnet kamphund, så vad ville du med tråden och hur trodde du att den skulle bli? Att rasen bara skulle få beröm?

cupcakes
0

Du är jätteduktig Lotta, både du och hundarna! :)

#34 Så jag är en oansvarig hundägare som har låtit min hund springa lös och leka med Lottas amstaffs? Jag litar till 100% att de inte ska gå från sitt glada sociala jag till en mördarmaskin bara för att de får leka med min hund, jag har sett alldeles för många bra amstaffs för det.

Jag skulle vilja säga att det beror till extremt stor del på ägaren, för en sådan gen som hundaggressivitet finns inte. Att "kamphundar" lämpar sig till just hundkamp är för att de blev avlade att älska människor för att dessa skulle kunna bryta kampen, samtidigt som de tränades till att hysa agg mot de hundar de mötte.

En kamphund som från att den är valp får lära sig att andra hundar är roliga lekkompisar, precis som alla hundraser måste få lära sig, har jag mycket mycket svårt att tro blir hundaggressiv när den blir äldre.

Tänkte egentligen inte lägga mig i men ville framföra min åsikt..

L8sson
0

#36 nej blir inte irriterad, jag ville ha åsikter om ämnet men då måste jag själv få ge åsikter utan att någon ska igen säga att NÄ Lotta du har fel såhär är det. Då blir jag lite ledsen, för här har jag gjort en sak som jag länge vilja gjort.. Så är det flertal som försöker övertyga mig om att amstaffen är avlad för hundkamp och man kan inte lita på dem.

Bullshit enligt mig. Det är så jag menar. Det är helt OKEJ att skriva det, men om jag skriver tillbaka och det ska vara lika mycket värde i vad jag säger som du säger. Det ska inte bli en jobbig situation och en kamp mellan mig och en annan skrivare om vad som är rätt. Utan jag skriver vad jag tycker och tror. Medans många andra här inne VET saker, och det ska ALLA få VETA..

Jag blir lite ledsen eftersom jag kämpar för att folk ska få en annan bild av rasen än vad media beskriver, jag är inte ute efter att alla ska skaffa amstaffen och det behöver absolut inte älska rasen. Utan kanske minnas: Ja den där amstaffen Leia hon var en trevlig prick, vilket bra jobb hennes ägare har gjort! Jag försöker inte övertyga någon om att amstaffen är guds barn. Det är mina tankar och jag hoppas att de personer som såg oss kommer ihåg oss länge :)  

#37 tack Sandra.

NathalieT
0

#26 Hihi, är likadan, om vi (jag och minaföräldrar) ser en amstaff, då börjar jag predika om hur amstaffen är i rätta händer. Haha dom tycker jag är lite jobbig ;)  åö

Drömmer om att en dag jobba på ett omplaceringscenter och se till att hundarna får bra hem :)

[Ronon-m]
0

#39 hahaha precis! Mina föräldrar är också trötta på mitt tjat om hur hundarna är såfort vi ser en amstaff Cool Men det är bara bra, dom vet att dom bara kan få tyst på mig genom att göra en sak, låta mig köpa en amstaff!!

Vi har nästan samma planer! Ska också jobba på ett hundstall/omplaceringscenter fast jag vill äga det. Jag vill ska ett eget sånt center :)

NathalieT
0

#Samma häär! Att äga ett eget omplaceringscenter är verkligen drömmen :)

[MaestroNestor]
1

Är du allvarlig? Du väljer att tro att amstaff inte är en kamprashund och avlad för kamp? Det är ju ren fakta och inte nåt man väljer att tro på eller inte tro på. Som att välja att tro att Sverige är en kommunistisk diktatur:) Med de argumenten så kommer du ju aldrig åstadkomma något bra för rasen och ljuger ju för folk. Om du ljuger för folk om en sak blir du inte trovärdig i det du säger som är sant heller.

Jag har inga problem med amstaff trots att min hund blev biten idag av en som vände på en sekund från lek till attack. Som tur var så var ägaren snabb att få tag i hunden annars hade nog inte min 4 månaders valp blivit äldre.

Workingdog
2

#42 då är en Schäfer ingen brukshund utan en VALLhund! Men ingen säger att schäfer är en vallhund eller hur?

En amstaff är avlad för kamp, för mer än 100 år sedan. Den är inte avlad för kamp idag. Likadant som att en Schäfer var avlad till vallning, men det är den inte idag.

Den finns inga kamphundsraser i dagens läge! För den är inte avlad för kamp idag!

Då kan man säga att alla blandraser är kamphundar, för det är oftast blandraser och inte renrasiga med stamtavlor som används till kamp!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[MaestroNestor]
1

Amstaff registrerades som ras i USA 1972. Lär dig lite historia kanske? De hundar som överlägset mest används i kamp idag är pitbull och amstaff. Ja de är renrasiga.

Min hunds ras har inte använts till kamp på över 100 år då de korsade in italiensk vinthund i den för att få ner aggressiviteten på den. Räknas fortfarande som en kamphund i vissa listor. Tvivlar starkt på att någon skulle få för sig att använda en Bedlington till det numera dock då mer effektiva raser som just pitbull eller amstaff numera finns.

[Alexis78]
1

#38# Fast om du blir ledsen av att diskussionen inte blir exakt som du förväntat dig kan knappast någon i tråden hjälpa. Som det verkar när man läser dina inlägg är du inte det minsta intresserad av att diskutera ämnet utan mer bara är ute efter att få beröm för din hund och lovord om rasen.

En del saker kan man tro och en del saker är en fakta, ren fakta är att en amstaff har lättare att bli aggressiv ocg gör betydligt mer skada är tex en cavalier king charles spaniel. Om du väljer att blunda för det är det sýnd men inget vi kan göra åt.

Själv tycker jag det är mycket bättre att vara öppen med vad amstaff är för typ av hund så att de som väljer rasen vet vad de har att jobba med innan de bestämmer sig, istället för att framställa den som ett litet gosedjur. På så vis skulle fler hundar få rätt typ av ägare med en gång.

Workingdog
0

#44 Jag vet historian! Det är nog du som ska läsa på lite. Tror du att rasen framavlades här i Sverige?

"Avsikten med korsningen var att få fram en lättare och snabbare kamphund och som sådan användes den in på 1900-talet, då hundkamper förbjöds. Sedan förbudet har aveln, målmedvetet och framgångsrikt, inriktats på att dämpa kamplusten utan att rasen förlorat styrkan, modet och intelligensen."

Så står det om staffen!

Så att säga att en staff är en kamphund är lika som att säga att en Schäfer är en vallhund!

Och JO på på ca 100 år! Att den godkändes här i Sverige 1972 har väl inget att göra med när den började avlas på? "Amstaffen godkändes 1936 av Amerikanska kennelklubben (AKC).Fram till dess var american staffordshire terrier och amerikansk pitbullterrier samma ras, men de har sedan dess utvecklats till två separata raser."

"Avsikten med att korsa terrier och bulldogg var att få fram en lätt, smidig och snabb kamphund och som sådan användes amstaffen ända in på 1900-talet, då hundkamper förbjöds. Sedan förbudet har aveln, målmedvetet och framgångsrikt, inriktats på att dämpa kamplusten (kamplust i meningen "hundslagsmål" dock inte generellt i meningen "arbetslust"), utan att rasen förlorat styrkan, modet och intelligensen"

Som sagt så avlade man bort kampen för mer än 100 år sedan!

Så att säga att det är en kamphund är fel! För det är ingen kamphund längre!

/Mvh Jennifer

[MaestroNestor]
1

Du har fel. Det var 1972 som amstaffen godkändes i USA som egen ras. Har inte pratat om Sverige över huvud taget. Läs din egen länk. 1936 fanns inget som liknade amstaff utan man registrerade samtliga under namnet Stafforshire Terrier.

"In any event, it was the cross between the Bulldog and the terrier that resulted in the Staffordshire Terrier, which was originally called the Bull-and-Terrier Dog, Half and Half, and at times Pit Dog or Pit Builterrier. Later, it assumed the name in England of Staffordshire Bull Terrier.

These dogs began to find their way into America as early as 1870, where they became known as Pit Dog, Pit Bull Terrier, later American Bull Terrier, and still later as Yankee Terrier.

In 1936, they were accepted for registration in the AKC Stud Book as Staffordshire Terriers. The name of the breed was revised effective January 1, 1972 to American Staffordshire Terrier. Breeders in this country had developed a type which is heavier in weight than the Staffordshire Bull Terrier of England and the name change was to distinguish them as separate breeds."

Från http://www.akc.org/breeds/american_staffordshire_terrier/history.cfm

Vad du har skrivit där är alltså inte vad AKC själva säger om hunden. Lär er standard källkritik så slipper ni att göra bort er. Varför tror du man försöker få fram en ras som är större och tyngre än orginalet?

[MaestroNestor]
1

Ok om vi ska använda er logik så finns inte knark heller i Sverige eller hembränt för att det är olagligt? Jag börjar förstå varför rasen får så dåligt ryckte om det är såhär ni argumenterar.

Workingdog
0

#48 självklart finns det! Och självklart finns det kamphundar. Alltså hundar som används i kamp! Men amstaffen avlas inte till kamp längre! Och så enkelt är det! Visst finns det sjuka idioter som avlar hundar till kamp. Men då avlar dom på vissa individer. DOm skulle aldrig avla på en hund som är som en gud mot andra hundar. Likadant som att uppfödarna inte avlar på hundar som attackerar andra hundar och skadar dom.

Rasen får dåligt ryckte pga alla som har alla dom där blandraserna och inte vet vad hunden behöver! Om hunden inte får göra något såklart den blir understimulerad och hittar på annat. Och om man inte tränar den att den inte ska göra utfall och den ska kunna umgås med andra hundar, så kommer den inte fungera med andra hundar. Det gäller vilken ras som helst. Jag kan ha en cavalier som jag inte tränar att inte göra något mot andra hundar, vips så får jag en hund som gör utfall! Inte konstigare än så.

Och det är många unga som skaffar amstaff/blandisar för att dom ser coola ut och man får status. Men skiter i träningen och allt, och självklart får man en hund som gör utfall mot andra hundar osv..

/Mvh Jennifer

[Alexis78]
1

#49# Eller också kan det bero på precis det jag skrev, att de som kan om rasen försöker tysta ner dess nackdelar så de kommer som en total överaskning för de som köper den. Inte heller blir alla raser kamphundar av understimulering, hur gärna du än vill få det till det, det är något som gäller bara en viss typ av raser, amstaff bland annat.

[MaestroNestor]
1

Klart att amstaff avlas för kamp fortfarande. Majoriteten av alla aktiva kamphundar i USA är ju pitbulls eller amstaff. Kolla bara på nån av de djurpolis såpor som går på Animal Planet så ser du ju själv. Inse hur verkligheten ser ut och inte hur er drömvärld ser ut.

Mischa
1

vem skulle vilja använda sig av amstaffs till det?

i "ghettovärlden" används allt möjligt till vadslagning, men på högre nivåer är det inga utställningsavlade amstaffs.

≧◔◡◔≦

[MaestroNestor]
1

Har jag sagt nåt om utställningsavlade amstaffs vad det nu kan vara för något? Om ni vill separera er från det så får ni väl byta namn på er gren då. Faktum är att den fortfarande kommer klassas som kamphund i alla fall då rasen ursprungligen är framavlad för kamp. Hur svårt är det att förstå? Ni försöker ju hitta på något som inte finns. Klart att ingen tar er på allvar. Ta istället och upplys folk om att ja det här är ursprungligen en kamphund och hur de kan ta tillvara på de egenskaperna på andra sätt såsom weight pulling. Vad som behövs spridas är ju kunskap om hur amstaffs fungerar och hur du får den att bli så som du vill ha den. Inte förtränga att amstaffs faktisk har egenskaper enbart framavlade för just kamp. Visa istället på vilken ypperlig hund det kan bli just pågrund av det och ni kommer få all support ni vill från folk som mig som faktiskt kan lite om hundar.

Mischa
0

#53 vad är en amstaff om inte just utställningsavlad?

≧◔◡◔≦

[MaestroNestor]
0

Ni får väl göra som de gjort med Schäfern. En utställnings linje som höfterna ramlar ihop på om de rör sig för mycket och en brukshunds linje som fortfarande har de mer grundläggande egenskaperna och faktiskt kan användas till det den ursprungligen avlades fram för.

[Alexis78]
1

#52# Precis. Det handlar ju inte om utställningsavlade amstaffs utan om rasen generellt och generellt så är den i grunden en kamphund. Jag skulle aldrig i livet skaffa den typen av ras.

[Ronon-m]
0

En fråga! En amstaff är väll inte avlad för kamp? Den kommer väll inte ens ifrån APBT som staffen gör? En Amstaff är väll bara avlad för sällskap och tex utställning?

[MaestroNestor]
1

Jag får väl kopiera in den här igen:)

"In any event, it was the cross between the Bulldog and the terrier that resulted in the Staffordshire Terrier, which was originally called the Bull-and-Terrier Dog, Half and Half, and at times Pit Dog or Pit Builterrier. Later, it assumed the name in England of Staffordshire Bull Terrier.

These dogs began to find their way into America as early as 1870, where they became known as Pit Dog, Pit Bull Terrier, later American Bull Terrier, and still later as Yankee Terrier.

In 1936, they were accepted for registration in the AKC Stud Book as Staffordshire Terriers. The name of the breed was revised effective January 1, 1972 to American Staffordshire Terrier. Breeders in this country had developed a type which is heavier in weight than the Staffordshire Bull Terrier of England and the name change was to distinguish them as separate breeds."

Från http://www.akc.org/breeds/american_staffordshire_terrier/history.cfm

Så den kommer alltså från först Engelsk Staffordshire Terrier (avlad för kamp) som sen tog sig över till USA i olika varianter som blev till Pit Dog eller Pit Bull Terrier, som blev till American Bull Terrier, som blev till Yankee Terrier. 1936 togs samtligs raser in inom namnet Staffordshire Terrier i USA. Från 1936 till 1972 avlade man av denna mix ihop vad som kom att heta American Staffordshire Terrier som då hade blivit betydligt större, starkare och tyngre än orginalet English Staffordshire Terrier för att de inte skulla misstas för samma hund. Så en amstaff har alla dessa tidigare kamphundar i sig. I princip så skapade man utav dessa den ultimata kamp terriern.

Oavsett om ni använder den som sällskap eller för att visa upp på utställningar så var grund grejen den ultimata kamp terriern.

Här ser ni lite av varför detta är aningens komplicerat då man ser på American Pit Bull Terrierns historia.

"In 1898 the United Kennel Club was formed with the express intent of providing
registration and fighting guidelines for the now officially-named American Pit
Bull Terrier. Later, those who wished to distance themselves from the fighting
aspect of the breed petitioned the American Kennel Club for recognition of the
Pit Bull so that it would be eligible for dog shows and other performance
events. The AKC conceded in 1936 but only under the stipulation that the dogs
registered with them be called "Staffordshire Terriers", the name of the
province in England the breed supposedly originated in. Upon acceptance of the
breed, many people dual-registered their dogs with both the AKC and the UKC.
Lucenay's Peter (the dog that starred in the Our Gang series) was the first
dual-registered Pit Bull/Staffordshire Terrier. The UKC evolved, eventually
beginning to register other working-type breeds, and later holding shows similar
to those of the AKC. Currently, the UKC is the second largest purebred dog
registry in the United States, complete with strict bylaws that ban anyone who
is convicted of dog fighting. The American Dog Breeders Association was formed
in 1909 because of certain fanciers' opinions that the UKC was not doing it's
job protecting and preserving the Pit Bull breed as they felt it should be
preserved.

The ADBA's goal is the
same now is at was then: to register, promote and preserve the original American
Pit Bull Terrier fighting-type dog.

The AKC eventually closed it's
studbooks to American Pit Bull Terriers. They allowed registration only to those
dogs with parents registered as Staffordshire Terriers. For a short period in
the 1970's, the AKC reopened its studbooks to American Pit Bull Terriers. In
1973 the AKC added the prefix "American" to the breed's name in an effort to
distinguish it from the newly recognized Staffordshire Bull Terrier. Today, only
those dogs with AmStaff parents are eligible for registration. Both the UKC and
the ADBA allow registration of AmStaffs, but in these organizations the dogs
carry the original name, "American Pit Bull Terrier."

L8sson
0

I dagens läge är amstaffen en ren utställning och sällskapshund, helt underbar arbetande ras. Den har för länge sedans används till att hetse tjurar för att få mörare kött sedan vidare till kampringen, sedan delades hunden upp och amstaffen blev fram avlad enbart för utställning och sällskap.

Jag är medveten om dess historia, men jag pratar om dags läget. Det finns ingen laglig person som avlar kamp med denna rasen.

Såklart jag är ute fter att få cred för det jag gjort!! haha det är ju det jag gör detta för men som jag skrev där uppe, jag är inte ute efter att få människan och älska amstaffen eller skaffa en amstaff. Utan att få en annan bild av den. Sen om det vill lyssna eller ta tillslig av mitt så är det upp till dom. Sen om du tycker att detsom JAG sa på MIN show var falskt och att jag ljög de rakt upp i ansiktet så får du gärna tycka det. Men jag fick fram mina åsikter till folket iallafall.

[Empisen]
0

Jätte duktiga! Verkligen! Satt och skrattade en hel del Skrattande Trots att det inte gick klockrent så var både du och Leia glada! Och det är ju det som är det viktigaste. Underbart att se!

[MaestroNestor]
1

Då får du nog börja förklara att du talar om amstaffs avlade av godkända uppfödare som avlar dem som sälskapshundar, för inte alla renrasiga amstaffs avlas av sådana uppfödare.

Ja du ljög ju totalt vilket lätt hade kunnat undvikas. Jag tycker förutom det att vad du gör är helt rätt men du måste våga vara så ärlig och att du vågar säga sanningen. Uppmana dem i så fall att köpa just en amstaff som kommer från en uppfödare som är registrerad där man inte avlar på aggressiva individer.

[MaestroNestor]
1

Jag tyckte uppvisningen i sig var jättebra och jättekul. Bra att folk får se att de kan vara både snälla lydiga och charmiga om de uppfostras rätt. Älskar både amstaffs och pit bulls. Finns nog ingen hundras jag inte gillar dock:)

cupcakes
0

Jag tror inte någon missar hur farliga kamphundar är med alla dessa artiklar i tidningar. Hur ofta läser man om att en spaniel eller pomeranian bitit någon? De uppmärksammade betten är de som utförs av hundar som ser farliga ut.

Man kan heller inte ignorera det faktum att det är otroligt många som skaffar kamphundsraser just för att de ser farliga och häftiga ut.

Jag tycker att det är bra att visa att rasen faktiskt är en arbetande ras, vilket är vad den avlas som av seriösa uppfödare nu för tiden, och att den inte behöver vara farlig. Ingen seriös uppfödare avlar amstaffen till kamp, då hundkamper är förbjudet.

Självklart ignorerar jag inte det faktum att amstaffen är en kamphund, det jag har något emot är att hela rasen dras över en kam och fortfarande ses som en dödsmaskin. En seriöst framavlad amstaff hos rätt ägare som tränar och stimulerar den rätt blir inte en hund där man behöver vara rädd att den ska slå om från lek till dödskamp. En person som avlar fram en sådan hund, som kan slå om, har inte kommit tillräckligt långt i avelsarbetet.

Ja, rasen är avlad för kamp förr i tiden. Nej, den är inte det längre av de seriösa uppfödarna.

Ni som "aldrig skulle skaffa en sådan hund" och "aldrig skulle låta era hundar leka med en sådan hund", är ni även för rasförbud i sverige? Nyfiken bara.

Jag kan erkänna att vissa amstaffs jag möter med min hund går jag lite längre ifrån, men inte för att jag är rädd för själva hunden utan för att jag vet att det är så otroligt många hundar inom rasen som hamnat hos fel ägare. Man ser snabbt om ägaren går avkopplat, hunden är lugn, glad eller totalt ointresserad av min hund, eller om ägaren går spänt med kopplet virat 78 varv runt handen medan hunden spänner sig, blåser upp sig och stirrar ut min hund. Men samma sak gäller alla hundar jag möter, jag läser av innan jag bestämmer mig för hur uppmärksam jag ska vara. En rätt hanterad amstaff, som fått lära sig precis samma grundlydnad som vilken annan ras som helst, är jag inte ett dugg orolig för.

#50 "Inte heller blir alla raser kamphundar av understimulering, hur gärna du än vill få det till det, det är något som gäller bara en viss typ av raser, amstaff bland annat."

Du har rätt i att de inte blir kamphundar, men vilken hund som helst - blandras eller renras - kan bli hundaggressiv om den inte blir socialisera och får lära sig att umgås med andra hundar. Jag har sett så många exempel på understimulerade hundaggressiva hundar att jag tappat räkningen, och det är långt ifrån bara kamphundsraser.

#53 De egenskaper de avlade på för att få den till en framgångsrik kamphund var människoglädjen, envishet, kamplust (inte samma sak som hundaggressivitet), styrka, mod och intelligens. Aggressivitet går inte att avla på, det finns ingen gen för det.

Säg mig nu, vilken av dessa egenskaper är det som gör att rasen är opålitlig? Vilken av egenskaperna finns inte i någon annan hundras? Jag kan hitta varenda egenskap i andra raser, t.ex. bruksraser.

Sen ditt uttalande "från folk som mig som faktiskt kan lite om hundar."tycker inte jag är okej på ett forum som det här. Jag är öppen för andras åsikter och delar med mig av mina utan att förkasta de andras. Det är vad man gör på ett forum. Att påstå att människor du inte vet något om inte kan något om hundar är inte okej, du vet säkert massor men det gör jag med och även Lotta vet jag är jätteduktig. De andra kan jag inte svara för då jag inte pratat med dem - men det är inte okej att anta och påstå att vi inte kan något om hund och praktiskt taget dumförklara oss. Sen är det mycket möjligt att vi kan mycket inom olika områden av hund.

[MaestroNestor]
1

Jag har aldrig sagt att rasen är opålitlig.

Sen finns det ju andra egenskaper som de också är avlade på. Styrka, bitkraft. vikt, storlek och lika som att vissa uppfödare bara avlar på snälla amstaffs så finns det andra uppfödare som avlar på aggressiva. Allt detta har enbart haft som uppgift att förbättra hunden inom kamp.

För folk som ska prata om rasen amstaff så verkar ju många här inne extremt okunniga om dess historia och hur rasen kom till.

Jag har en Bedlington Terrier och jag går inte runt och föröker utrota det faktum att rasen var ökänd inom dog pit fighting på 1800 talet. Läs på lite om den så får ni se en vovve med en riktigt blodig historia bakom sig. Trots ett par århundraden av avel för att få bort detta finns faktiskt en hel del drag kvar hos rasen. Också dessa drag som gör den till en totalt lojal hund som kommer beskydda sin flock i alla lägen även om den dör när den gör det. Extremt bra vakt hund. Allt det kommer från de egenskaper som också gjorde den till en extrem fighter.

Mischa
1

Du har helt rätt, rasen i sig är inte avlad för annat än vänstervarv.

Framplockad från ett urval av APBT, man kan säga att det är en utställningsavlad avknoppning från APBT.

Staffen å andra sidan är framkommen separat i england.

≧◔◡◔≦

Mischa
1

Ett beteende beror knappas på någon "gen" utan ett flertal, kombinationer av, och jo aggressioner är som mycket annat ärftligt just därför finns både mentalbeskrivningar och tester för främst tjänst/brukshundar som måste ha alla bitar på plats och rätt mängd av det som är önskvärt.

Dom här raserna har inte avlats för någon specifik aggrissivitet, nej.

Men det blir lätt en "bieffekt" när man har djur som inte måste vara snälla och umgås med varandra, långt ifrån alla hundar som använts till sporten har ens visat sig snälla mot folk, trots att majoriteten är lätthanterliga.

Just gällande amstaff är det ju ingen extrem ras inom området, utan ren utställningsavel från dom senaste typ 75åren, men vad är 75år i jämförelse med hundtypens hela existens?

Man får ha en nyanserad bild av det hela, det är inga opålitliga hundar, men samtdigt måste man inse potentialen i dom, och skall man snacka rasen i helhet så gäller inte enbart din kompis/grannes/kusins amstaff utan alla, och det kan gå fort…

Läser man Freddy worm christansens bok så talar han om att hundar avlade för blodsport ofta visar reducerade steg i sina ex. zonförsvar dvs dom hoppar lätt över förvarningar vilket ofta ses som opålitligt/oprovocerat av den som inte förstår varför.

Vidare beskriver Kathy Sdao i sin föreläsning "cujo meets pavolv" att hundar med den här bakgrundshistoriken lätt använder slagsmål som överslagshandling.

Därför anser jag att det är viktigt att man tar rasernas historik mer på allvar, inte för att det inte "ska slå slint en solig dag" utan mer för att man skall förstå hur dom funkar.

≧◔◡◔≦

Chilli10
0

#34 Jo det skulle ju vara en sensation. Saken är ju den att även om den andra hunden skulle "börja" eller vad man ska säga så tar ju amstaffen antagligen snabbt övertaget när den triggas igång av den andra hunden.

Linnea
1

En hund föds inte som kamphund lika lite som min golden föddes som fågelhund. För att att hon ska bli det måste hon faktiskt tränas till det även om hon självklart apporterar spontant mycket oftare än en annan ras redan från valpstadiet. Att påstå att nån har en kamphund trots att denna inte används för kamp är lika fel som att säga att jag har en jakthund om hunden inte används till jakt. Sen kan den hunden vara hur mycket jaktavlad som helst, drivande, ställande eller apporterande. Används den ej till jakt är det ingen jakthund. Samma med "kamphundar".

Skynda långsamt så går det fortare.

malmokvinna
2

"Om man tycker det är viktigt att ens hund ska gilla att umgås och vara "kompis" med alla andra hundar, så bör man välja en annan ras."

Citat från  Svenska Amstaffklubben.se

Vattnadal
1

#68 Vilken rasgrupp är din golden från? Min är då en apporterande fågelhund, även om hon inte används i praktisk jakt. En golden som avlas rätt spontanapporterar alltid, har ett oerhört driv av att bära saker, utan träning. Snarare så att goldenfolk får träna dem i att INTRE bära på alla saker (skor tex).

En jämthund är en drivande älghund även om den bor i en lägenhet i stan och aldrig har sett en älg. Den dag den kommer ut i skogen kommer den troligen att klänna ett starkt driv att spåra, driva och ställa vilt.

En siberian husky kanske kan fungera som aktiv sällskapshund och pyssla med agility, men den dag den får dra släde tillsammans med andra huskyn kommer den att leva upp, då det är DETTA den är avlvad till.

Citerar #66 mycket tänkvärda rader:

"Läser man Freddy worm christansens bok så talar han om att hundar avlade för blodsport ofta visar reducerade steg i sina ex. zonförsvar dvs dom hoppar lätt över förvarningar vilket ofta ses som opålitligt/oprovocerat av den som inte förstår varför.

Vidare beskriver Kathy Sdao i sin föreläsning "cujo meets pavolv" att hundar med den här bakgrundshistoriken lätt använder slagsmål som överslagshandling."

Just zonförsvar är något att tänka på om man har raser som avlats till kamp, om än det är mååååånga generationer sedan. Envisheten, gameness avlas fortfarande på inom både APT och amstaff även där de inte avlas för fight utan andra hundsporter. När det inte förekommer någon varning som andra hundar kan hinna reagera på, så kan det smälla. Lätt att vara efterklok, men bättre att tänka innan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Linnea
0

#70 Jo det är klart att dom har ett starkt driv till det dom är avlade till men det är ju inte en "färdig" drivande, apporterande eller ställande hund den dagen den föds. Det krävs ju ändå träning.

Och som sagt, om nån säger att dom har en jakthund hemma men att den inte används till jakt då måste jag komma med en invändning..

Min är apportör ja men hon används ju inte till det eller annat jakt och då är hon ingen jakthund. Det är som att säga att man har en hopphäst i stallet men den hoppas aldrig.. Spelar ju då ingen roll hur hoppstammad den är för hoppar den inte så är det ingen hopphäst heller.

Skynda långsamt så går det fortare.

tsset
1

#68 Nänä, så en golden skulle aldrig kunna bli en apportör menar du då alltså? Bara för att den inte används till det? För, i min värld (som är väääldigt retrieverdominerande) visar även de feta, värdelösa utställningsavlade labbarna på apporteringsanlag. Går de upp i varv, blir de stressade, leker dem, tar de LÄTT till bärandet. Och där har det inte funnits jaktmeriter på hur många generationer som helst. Visst att de inte har allt som behövs i rätt mängd för att bli en bra jakthund, men visst slår det fortfarande ut i beteenderepetoaren.
En bra avlad golden ska spontanapportera, den ska vilja jaga efter, använda nosen och komma tillbaka. Den ska också ha ett bra sökmönster i sig, en hög motivation att söka, gärna gå i vatten osv. osv. Det är inte mycket man behöver lära en bra avlad retriever för att den ska funka i jakten (prov däremot, och för att gå Bra på jakt, kräver lite dirigeringar, stoppsignaler osv, men de är lämpade även för att lära sig detta och det lilla  äringenting mot att behöva lära en hund att hitta ett sökmönster…)

Och på precis samma sätt så är sannorlikheten SÅÅÅÅ mycket större att en ras av tidigare kamphundraser (var det ett bra sätt att uttrycka det på, så alla blir nöjda?) kommer få med kamphundsbeteenden i beteenderepetoaren.

Och visst kan man födas som jakthund, eller kamphund, eller apportör, eller vallhund. Vad man sedan används till och alltså benämns som är en annan sak, det håller jag med om, men lämpligheten och därmed risken/chansen för vissa beteenden, hänger ihop med aveln.

Ketang
0

Härligt att se rätt ägare till rätt hund. Tyvärr tror jag samhället kommer klassa rasen och liknande blandisar som farliga i framtiden ändå så länge fel ägare skaffare fel hund. Coola tjejer och killar som skaffar amstaff för att hävda sig med och få vad dom tror är respekt. Men du gör ett super jobb som engagerar dig! Fortsätt med det!

Chilli10
0

#69 Skrev du det till mig?

Isf: Jag är väl medveten om det. Men vad har det egentligen med detta att göra?

Beckibus
0

så du menar att man är en oansvarig hundägare om man låter sin lilla Pudel leka med en barnsligt snäll amstaff? Eller om jag låter samma Pudel leka med en elak golden,så bara för att det är just en amstaff kan man inte lita på att ägaren har pli på sin hund?Har en amstaff här hemma men den kan ju lika gärna vara en labrador!!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Ketang
0

#75 Låter man sin LILLA Pudel leka med en amstaff tycker jag man är oansvarig som hundägare då en hund med en kroppstyp likt en amstaff lätt kan råka trampa av ett ben på en liten Pudel eller ännu värre ryggraden! Samma gäller golden osv. Små späda hundar bör inte leka med stora hundar hur snäll den stora hunden än är.

Labolina_73
0

KyssKyss

//Linda

[dogownerAPT]
3

Jag blir grymt ledsen och besviken när jag ser vad denna tråd har lett till.. Jag har själv en pitbull och tar åt mig av vissa av era kommentarer. Pitbulls, amstaff och staffe är från början avlade till kamp. Det var vanligare förr, men det finns fortfarande människor som gör det. Det går inte att förneka! Men för det finns det fortfarande fruktansvärt fina och rara pitbulls för det. Jag släpper min i rastgård med upp till 10 andra hundar. Rottweiler till Chihuahua. Det funkar utmärkt! En hund är en hund, vem äger att min hund inte är lika mycket gosig och snäll hund som en labbe? (inte alla labbar som är snälla heller..). Jag känner mer än väl till mim hund förmåga, därför kan jag ha ett vakande öga vid andra hundmöten i tex rastgården, men vem tittar inte till sin hund? Och framförallt har INGEN sett ner på min hund där eller inte vilja släppa in sina hundar. Det är förjävligt av folk som kallar sig "hundmänniskor" som drar alla över en kant. Vet ni inte vad träning kan göra, både på gott och ont? Nästa gång jag ser era barn, ska jag varna andra för dem. Maestronestor, jag diggar dig.

jonnson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#76 vart ska man då dra gränsen för vad som är en LITEN resp. STOR hund? Vilken hund ska få leka med vilken? Hundar kan lära sig, och dom anpassar sig otroligt bra efter vem dom leker med.

Min hund som är en CC/chihuahua/pom-mix är uppvuxen tillsammans med en jämngammal valp som är blandning rottis/bullmastiff. Redan från när dom var små har dom lekt ihop, och det har alltid varit att min lilla plutt stått PÅ magen på den andra och bitit henne i öronen. Dom har lekt hur fint som helst, och alltid varit försiktiga med varandra, åt båda håll! Dom är nu strax över 2 år och leker fortfarande bra ihop. Hon väger nu närmare 50kg och min lille plutt väger 5kg. Men du menar alltså att bara för att hon nu är så mycket större än honom, (när dom var valpar skiljde det kanske 5-10kg på dom) så ska jag inte låta min hund leka med hans bästa "barndoms"-vän? Dom fullkomligt älskar att leka ihop, och blir fortfarande lika vilda när dom ses om dom mot all förmodan INTE skulle få leka direkt. Ska vi alltså sluta med att låta dom leka ihop?

Visst kan deras lekar bli rätt vilda och hårdhänta nu för tiden, då den stora oftast lägger sig PÅ min hund, men han säger inte ifrån det allra minste, utan är fullt upptagen med att bita henne i öronen och i kunderna/mungiporna. Man kan ju tycka att om han inte hade gillat att leka med henne, eller på något sätt fått ont så hade han ju sagt ifrån eller sprungit därifrån, och framför allt hade han väl skrikit till när hon lagt sig på honom?

Men åter till min fråga, var ska man dra gränsen för stor resp. liten hund? Vilken hund ska få leka med vilken? Whippeten som bodde här i en vecka, på 16kg, ska han få leka med min lilla plutt eller är det också oansvarigt enligt dig? Ska grannens westie få leka med min hund, när den är betydligt mycket tyngre och grövre än Milo?

Nej, så länge hundarna tycker det är kul och leker bra ihop så tycker jag att dom får hållas. Självklart håller man koll på dom när dom leker, men det gör jag oavsett vilken hund han leker med, oavsett ras och storlek/tyngd. Gör man inte det, då är man däremot en oansvarig hundägare i mina ögon!

Bifogare en bild på min skrutt och hans barndomsvän från förra sommaren, här tillsammans med min kompis/hundens ägare

Labolina_73
2

Men snälla rara nån…

varför är det alltid så att små hundar inte ska leka med en stor hund,, man får väl vara med och hålla koll på dom stora tassarna.

alla hundar leker ju på mer eller mindre samma vis och såklart är det så att en chihuahuc är klenare än en leonberger, men med uppsikt och försiktighet måste dom ju få träffas och leka.

kanske inte att man ska läppa dom lösa på en äng men asså..

en amstaff i rätt händer,, eller igentligen alla muskelhundar är ju hur underbara som helst.

man kan ju inte klassa ut en hund för att den heter ett spciellt namn och många köper dom utan att ha en jäkla susning om att dom kräver en jäkla massa hjärngympa, utan dom får bara träna styrka eller dyl.

jag blir ledsen och arg när jag ser sånt här..

Jag har en tibbe och nog fasen får hon leka med andra hundar oavsett storlek,, säger ägaren att det är ok så får man ju prova sej fram försiktigt för att se om dom funkar tillsammans,, oavsett det är en stor eller liten hund..

Hon träffade förra veckan en sangt bernards valp på 6 månader,, den var inte speciellt smidig vill jag påstå.. släppte henne inte lös, men den ägaren blev glatt överaskad när jag frågade om dom fick hälsa..

/Linda

Rafflan
0

Glöm inte att det finns många hundrädda människor där ute i samhället, många är även speciellt rädda för stora hundar (tex storpudel) så tro inte att alla flyttar sig pga rasen ;)

Mischa
0

och hur gammal är din hund om man får fråga?

Är den renrasig?

≧◔◡◔≦

[dogownerAPT]
0

#82: Han är 2½ år. Jag har fyra generationer på honom som jag vet om, sen vet jag inte de andra. Så jag ser honom som renrasig. Vad tänker du på?

Ketang
0

#80 Leka i min värld är att leka lösa. Och HUR ska du kunna hinna stoppa leken (frysa hundarnas rörelser innan någon blir skadad) om du så skulle titta på dom 100% under hela leken? Du har uppenbarligen inte varit med om att en hund skadas under lek, det går så oerhört fort och man hinner inte blinka, än mindre hindra det från att hända!

En kompis till mig fick förra året avliva sin dvärgpudel efter en promenad med deras flat. En helt vanlig promenad! Inget eskalerat okontrollerat bus. Flatten råkade trampa på henne så illa att benet gick av.

Tänkt dig själv en amstaff, dom är som cementsuggor i kroppen med alla dessa muskler. Och en liten dvärg/toy Pudel med ben som tändstickor! Detta har INGET med raserna i sig att göra, det handlar om fysik. Och låter man sina små hundar LEKA med stora hundar så är man naiv och förhoppningsvis förföljd av tur så det aldrig händer något.

jonnson
0

#84 även om inlägget inte var riktat till mig, så vill jag inflika med lite grejer ändå. För MIG är också lek att hundarna får vara lösa. Att förutsätta att vi andra inte varit med om skador som lekar kan orsaka, tycker jag är rent förolämpande! Jag har tidigare jobbat som veterinärsassistent och sett alla möjliga olika skador. Har också haft "turen" (oturen!) att se en liten italienare leka med en whorste (stavning?) blandning, där italienaren bröt benet. Så att tro att bara för att man är FÖR lek mellan olika storlekar på hundarna, så kan man ingenting. Vad är det för bullshit? Som sagt så har jag sett mängder med olika skador, men låter ändå min lilla hund leka med alla sorters hundar. Jag kan däremot gå emellan och avbryta leken om jag ser att den ena eller andra hunden har slutat bry sig om den andras signaler, men det gör jag oavsett om det är en Chihuahua eller rottis min hund leker med. För jag anser att för att en lek ska fungera bra mellan två hundar (eller fler) så måste alla ha kul, lyssna på varandra och respektera vad den andra vill. Och eftersom min hund är såpass liten, har jag alltid uppmuntrat honom till att säga ifrån om det blir för mycket, samt att jag alltid är beredd att gå emellan och bryta leken. Men fortfarande tycker jag att hundarna ska få ha möjlighet att leka med i stort sett alla hundar (jag undviker hundar.som verkar direkt aggressiva, oavsett ras och storlek) eftersom hundar egentligen inte går på storlek mellan varann, utan deras energi och sinnesstämning. Varför ska inte min glada och lekfulla hund få leka med en likasinnad?? Kanske bör tillägga att italienaren fick operera sitt ben 2 gånger, men han lever och har det bra, precis som vilken annan hund. Enda som kan skvallra.om det som hänt, är ärret på benet. Han leker än idag med den stora blandrasen som av misstag skadade honom.

Labolina_73
0

jo men det jag menar att dom "leker" i koppel är mera att om man är ute och träffar en hund, stor som liten så innebär ju inte det automatiskt att man släpper dom lösa men dom kan ju hälsa/leka lite iaf,,,

men såklart leker alla hundar på ett annat vis när dom är lösa,, självklart…

/Linda

Ketang
0

#85 Ja du ser. Det kan hända riktigt otrevliga saker när man låter små hundar leka med stora. Ändå hävdar du att dom MÅSTE leka? Är man lite inne i svängen med hundar har man iregel fler att välja på. Att två hundar måste leka finns inget som heter. Är man rädd om sin hund låter man den leka med andra hundar som är i någorlunda samma storlek eller har samma förutsättningar. Spelar inte roll om hundarna älskar att leka tillsammans och är snälla, olyckor händer ändå.

Men det var inte detta tråden handlade om så nu kanske vi kan återgå till ämnet?

Mischa
0

Jag tänkte i aspekter om mental mognad och avelsbakgrund på hunden.

≧◔◡◔≦

jonnson
0

#87 nu råkar det vara så att min hund oftast hellre leker med stora hundar, om han själv får välja. Han är van vid ganska hårdhänta lekar, och känner nog själv att de flesta små inte tål lika vilda lekar som en stor. Du menar att då ska jag tvinga honom att leka med små ändå, mot hans vilja? Ja det är ju vääääldigt snällt mot hunden?! Sen kan det självklart hända olyckor och att dom skadar sig, meb den risken är precis lika stor om det är två jämnstora hundar som leker. Sen det där om att "om man är ute i svängen finns det i regel andra hundar att välja på" vad är det för rent skitsnack? Jag lever ett väldigt aktivt och socialt hundliv, där jag och.min hund träffar 10-20 olika hundar per dag. Det är inte alla han får hälsa på eller leka med, men en hel del. Så det finns helt klart fler att välja på för våran del, men Milo har sina favoriter, som alla är stor hundar, och då tycker jag det är elakt mot honom att inte låta honom leka med sina bästa kompisar! Sen får du tycka att jag är oansvarig som hundägare om du vill det, men jag har en lycklig hund iaf!

cupcakes
0

#84 Självklart kan man inte frysa hundarna när det händer något, men iallafall jag har alltid uppsikt över leken och kan på så sätt se om leken förändras och börjar bli för hårdhänt och kan då gå in och bryta - innan det händer något. I de flesta fall kan man, om man har uppsikt, se innan att någonting förändras och man kan då gripa in.

#87 Jag antar att du ser mig som en ansvarslös ägare då jag har en ganska stor Golden som har hundkompisar i alla storlekar och former eftersom jag går på ett hundgymnasie.

Min hund leker så otroligt annorlunda beroende på vilken hund han leker med, han är så mycket mer försiktig när han leker med en liten hund och går ner på dennes nivå medan han kan tackla en stor hund.

Självklart händer det olyckor, det gör det inom allt i livet men man kan inte skydda dem från allt. Då skulle de inte få ett normalt hundliv. Jag vill att min hund ska acceptera alla slags hundar och därmed också ha kompisar i olika former. Det kan lika gärna hända en olycka när min hund leker med sin labbekompis, eller bara genom att jag släpper honom i skogen.

Jag värdesätter att min hund får ett rikt hundliv, mer än att sätta honom i ett rum av bomull.

[dogownerAPT]
1

#84: Jag skulle vilja se hur din hunds liv ser ut?

Det finns hundar som inte leker med andra hundar (väldigt synd eftersom hunden är ett flockdjur), på grund av vissa orsaker. Kanske är hunden själv aggressiv osv.

MEN om din hund är galen av kärlek i andra hundar, så menar du att din hund inte får leka med andra som är en större storlek för att de kan bryta benen? Hur kan du då låta din hund leka med andra småhundar, kanske en terrier? Vet du varför en pitbull kan tagga till på 1 sek? Det är en terrier! Och om du ska vara så rädd om din lilla hund, hur kan du ens gå ute med den? Den kan få en pinne i ögat i skogen, trilla från en sten och bryta benet. Låter du din hund ligga hemma på en tron av kuddar och inte låta hunden var hund alls?

Om du har barn, låter du dem enbart leka med andra barn i samma storlek för att se till att de inte skadar sig?

Jag tycker det här låter helt sjukt. Det finns så mycket annat som kan hända, hunden kan skadas eller i värsta fall dö av mycket. Hur stor är chansen att hunden blir skadad eller ihjältrampad vid lek då? Acceptera att din hund är en hund, testa att låta hunden få leka med andra större hundar och ha kul!!

Beckibus
0

#76 Ja men om vi säger att min labrador och en amstaff leker då.. :) Bara ett exempel:)

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

nottheonly
0

Så länge man vet hur den andra hunden är som man släpper sin hund med och att man vet hur ägaren är så tycker jag inte det spelar någon roll vilken ras/storlek på hundarna det är.. Dock så tycker jag att man ska vara försiktigare och avbryta leken lite då och då om det är en liten och en stor hund, för hur det än är så är ju en större hund starkare och kan därför ge större skador om leken börjar bli lite för hårdhänt..

Och man släpper ju inte precis sin hund med en helt främmande hund, utan man låter ju dem hälsa på varandra och så först. För då märker man ju ifall de visar nå aggresivitet emot varandra, och om de gör det så undviker man ju att släppa de lösa tillsammans.

[dogownerAPT]
0

#93: Tummen upp!

Karmatarerskanise
0

#91 Varför ska man låta sin hund leka med alla hundar man möter?
Det naturliga för mig är att min hund har några lekkamrater som han leker med. Andra hundar ignoreras. Och jag brukar ha hundkompisar i samma storlek eftersom det bli jämnast så och risken för skador minskar. Självklart finns det fortfarande risker med vilda lekar, man kan inte eliminera alla.
Men vill man ta bort lite av riskerna så varför inte?

Förstår inte hur man kan tycka att det är så fel att välja hundkamrater i samma storlek :) Hunden lider ju knappast av att inte få leka med stora hundar, eller tvärt om. Jag lovar att hunden kan ha precis lika roligt med en hund i sin egen storlek.

"Och om du ska vara så rädd om din lilla hund, hur kan du ens gå ute med den? Den kan få en pinne i ögat i skogen, trilla från en sten och bryta benet. Låter du din hund ligga hemma på en tron av kuddar och inte låta hunden var hund alls?"

Hm.. Lite överdrivet kanske.. Ni pratar om att en del inte låter sina små hundar leka med mycket större hundar, för att minska risken för skador. Hur blir det plötsligt till att man inte låter hunden vara hund?

Att gå i skogen gör man för att hunden ska må bra, och visst finns det risker i skogen. Men de tar man ju för att hunden ska må bra. Att undvika stora hundar påverkar inte alls hundens mående, det är ett som är säkert.

Vi gör alla våra val när det kommer till våra djur. Jag förstår att man reagerar om någon gör val som skadar hunden. Men att bli upprörd över att någon väljer bort stora hundar som lekkamrater är kanske att ta i eftersom det varken gör till eller från för hunden.

[dogownerAPT]
0

#95: Med att leka tänker jag inte på att hundarna träffas eller möts i koppel. Jag låter inte min hund hälsa i koppel. Det mest naturliga är att släppa hundarna lösa, inte att de har ett rep om sin hals.

Det som jag reagerade mest på i tråden var att det framgick av vissa att "de aldrig skulle släppa ihop sin hund med en kamphund". Det är det som gör mig mest ledsen. Sen fortsätter folk med att säga att de inte ens skulle släppa ihop med en stor hund. För det första, vem säger att staffen är en stor hund? Jag tvivlar på att denna/dessa människor aldrig skulle släppa ihop sin hund med en staffe trots att det inte är en stor ras.

Karmatarerskanise
0

#96 Jag syftar också på att dom leker lösa. :)

Tyvärr har en del träffat på hundar av dessa populära raser som inte varit stabila, jag har träffat en del tyvärr. En del har bara varit ouppfostrade, andra har blivit felbehandlade och därför blivit osäkra.

Så det är egentligen inte konstigt om folk blir lite rädda och kanske undviker de raser som de sett dåliga sidor hos. Enligt mig är det mänskligt, om än tråkigt.

Jag är själv rädd (antingen är jag rädd eller så litar jag bara inte på dom) för rottisar eftersom jag mött flera som varit väldigt aggressiva mot både människor och hundar. Men jag vet att det finns många trevliga individer, bara det att jag inte träffat på dom ;)

Mischa
0

Men varför bli ledsen på folks val? du gör dig själv en otjänst genom att inta en offerroll för en hundtyp du själv valt att skaffa.

Jag förstår mycket väl deras åsikter, det finns på tok för mycket okunskap och blåögdhet bland hundägare som har hundar av dessa raser och blandraser, om konsekvenserna kan kosta ens hund livet så känns det inte värt att släppa ihop sin hund bara för att inte såra nåns känslor.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#98 Ja, det är den negativa sidan med att raser bli populära. Antalet okunniga ägare ökar och fler avlar bara för att tjäna pengar, utan en tanke på mentaliteten, hälsan eller vem man säljer till.

[dogownerAPT]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#98: Varför inte se det som att jag har gett min hund en tjänst istället för att göra en otjänst för mig själv? Jag har knappast köpt rasen pga. att andra tycker illa om dem.

Och jag VET att många har dåliga erfarenheter och att de ofta hamnar i fel händer pga status, och det har jag redan nämnt i tidigare kommentarer. Men som jag också tidigare nämnt kan man inte dra alla över en kant! Jag försöker få människor att förstå att det även finns bra, lydiga och snälla pitbulls, men får motslag hela tiden.

Mischa
0

Förhoppningsvis har du skaffar hunden för din egen skull, och inte för omgivningen, därför borde deras tyckande vara orelevant.

Spara kraft till dom som vill lyssna istället för att försöka konvertera folk som egentligen är ointresserade.

Och då menar jag konkret och saklig information, det finns tyvärr dom som gör dessa hundar en björntjänst genom att försöka påtvinga folk deras uppfattning om hur puttinutt-snälla deras hundar är eller kan inte ta att folk har andra åsikter/erfarenheter och går då till "angrepp" det ser heller inte bra ut.

Jag har tyvärr otroligt mycket fördomar just mot hundägare av bull and terrier-typen trots att jag själv tillhör dom.

≧◔◡◔≦

Rafflan
0

#100 problemet ligger i att MÄNGDER med amstaff, pittbulls, korsningar med dessa raser och andra kamphunds raser attackerar andra hundar!
Och orsakar allvarliga skador och t.o.m dödar andra hundar!

Och det spelar ingen roll hur j*vla snälla hundar det finns av dessa raser när alla dessa otäcka attacker fortsätter ske!

Få slut på attackerna = ger rasen ett bra rykte. Att försöka övetyga folk leder ingenstans när grannens terrier blir ihjälbiten av en amstaff korsning 1 år senare eller ens egna barn blir bitet i ansiktet…

Hade en bekant, hon var ute och gick med sin jack russel, en troligen engelsk staffe gör utfall i linan och lyckas slita av linan, ägaren tar upp sin hund i famnen, staffen hoppar upp och hugger i mattes armar och lyckas få omkull matte och hugger matte och hunden. Denna hund överlevde och matte klara sig med några allvarligare bitsår. Men så länge såna attacker fortsätter att ske så kommer jag byta gata när jag möter folk med kamphundsraser som inte har bra kontroll på sin hund och inte släppa min hund lös med kamphundsraser jag inte känner till 100%!

Har en bekant som har en engelsk staffe, världen goaste och snällaste, totalt älskar henne och släpper utan problem alla mina hundar löst ihop med henne, dock är hon hög i rang och mina låga, skulle inte släppa ihop en hög ranagade hund med henne, men det är pga hennes dominans och inte rasen ;)

thilda-
0

*host host*

Ketang
0

#90 och #91 Bara för att jag anser att små hundar inte bör/måste leka med stora betyder inte det automatiskt att mina små sitter på kuddar inne och aldrig får gå ut. Patetiskt att ens skriva så. Samma gäller mina barn, jag låter inte dom min tre åring köra moped för det skulle vara farligt, löjlig jämförelse åt båda håll!

Varför ska det vara antingen svart eller vitt? Antingen leka med stora hundar eller inte leka alls? Tänker inte ens kommentera det där mer, för mig är det självklart att man kan låta hunden ha ett super kul och aktivt liv utan att utsätta den för totalt onödiga risker!

En som fattat det här är #95 Skrattande

Rafflan
1

#104 förstår det precis, min golden och lagotto vågade jag lätt släppa med mina 2 bekantas rottis, blandras på 55 kg och engelska staffe. Men nu när jag var hundvakt åt morsans lilla bichon så fick den bara hälsa på staffen i koppel.

Detta pga att ifall dem skulle vilja markera och råkar markera för hårt, det kan hända även om det aldrig hänt innan, kan dem skada min bichon allvarligt och t.o.m döda honom, medans lagotton och golden skulle klara det utan problem. Golden fick en gång en för hård markering av blandrasen, resluterade i ett litet sår.
Alla dessa hundar är ändå jätte snälla och glada mot människor och andra hundar, inga problem hundar.
Även när hundar leker, när blandisen lekte med en västgötar spets så gjorde hon en 90 graders sväng och han hann iten väja utan spang över henne, hon rullade runt och upp igen och full lek på nytt, hade hon vart en liten hund hade hon kunna skadat sig allvarligt med stor sannolikhet. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Jag vill inte att min bichon ska leka med rottisar som leker genom att bitas bara för att när han lika gärna kan leka med papillon, jack russel, cocker spaniel, osv.

Varför riskers sin hudn liv i onödan liksom? :)

Ketang
0

#105 Precis! Tack! Skrattande

[dogownerAPT]
1

#105: Vem säger att alla rottisar leker genom att bitas? Min hund tycker om att springa och brottas, däremot brottas han aldrig med mindre hundar. De mindre hundarna däremot brukar hoppa upp mot hans öron och bita i dem, nafsa i hans läpp osv. Han leker jättebra med småhundar och anpassar leken efter deras storlek.

Jag har inga bra erfarenheter av t.ex. taxar. Jag har själv blivit jagad som mindre, pappa gick på stan och en Tax kom springande i full fart och högg honom i låret, mamma lekte med en Tax som bet i hennes läpp och när hon ställde sig upp hängde hunden kvar i luften. Men bara för det drar jag inte taxarna över en kant. Det finns många bra och snälla för det.

Dessutom ska ni veta att i alla fall för något år sedan var golden den hund som bitit och gjort flest utfall mot människor. Så, framöver kan ni inte släppa era hundar med dem heller - de är livsfarliga. Eller?

Jag tror mycket handlar om situationerna, hundar är flockdjur och kan ibland känna sig trängda, skrämda osv. Då kan alla hundar vara en fara. Likadant med vilket annat djur som helst.

Ketang
1

#107 Vad du inte verkar koppla är att vi inte pratar om deras mentala hälsa. Vi pratar om kroppstyp och olyckshändelser. Spelar absolut ingen roll vad det är för ras, allt handlar om storlek och kroppstyp! En riktigt snäll hund kan fortfarande råka trampa sönder ryggen på en liten hund. En snäll och stor hund kan fortfarande råka springa omkull en liten hund.

Rafflan
0

#107 vem har sagt att alla rottisar bits? ;)

Ang golden, problemet där är att det är en hund som säljs som bra familje hund och första hund, folk missar att även dem måste aktiveras och alla oaktiverade hundar kan bli farliga, oavsett ras.

Få barn familjer köper ju rottis som mysig sällskapshund. Dem som köper rottis vet oftast att det är en aktiv hund, men få som köper golden verkar fatta det.

Så om man kollar närmare tror jag man kommer se att dem golden som bitigt ofta bitigt folk inom familjen, besökare eller andra i hemmet. Inte troligt att dem slitigt omkull sin ägare och attackerat en person, som tagit upp sin bichon i famnen för att skydda den, och biter personen i armarna i ett försök att komma åt hunden. Nej troligtvis ingen golden som gjort detta…. jag vet om händelse som jag beskrivit, 4 olika tillfällen….

Ketang
0

#109 Precis, sen tror jag att endel av dessa fall när en golden biter någon handlar om barn som stört hunden när den vilar/sover osv. Jag har varit med om det så många gånger att folk låter sina barn göra vad som helst med sina golden för "det är ju en golden" och dom ska ju vara SÅ SNÄLLA. Då glömmer dom bort att det fortfarande är en HUND!

[dogownerAPT]
0

#110: Hur kan golden vara så populära familjehundar som är såå snälla även om de biter människor, när pitbulls är HEMSKA hundar för vad de är KAPABLA till att göra mot andra HUNDAR?

Rafflan
0

#111 tror det är för att golden biter inom familjen. Medan en underaktiverad pitbull (korsning) släpar sin ägare över vägen för att bita en människa/hund.

En underaktiverad hund av arbetsras kan blir farliga för omgivninge, en underaktiverad hund som inte är lika krävande blir det nog mer problem inom familjen/bekanta.

Och inse fakta, MÅNGA pittbull/amstaff/staffe/korsningar främst, gör oprovcerade utfall och skadar människor och speciellt hundar. Det är inget som är vanlig att tex spaniel raserna eller retrevier raserna gör.

Sen kan man även se att en amstaff hos rätt ägare ofta är väldigt snäll och väldresserad och lättare att ha och göra med än en stressad och nervös golden som gnyr och far runt och inte kan va stilla :P

Ketang
0

#11 Förstår för det första inte alls varför du ställer den frågan till mig då jag varken jämfört golden med pitbullkorsningar eller ens nämns dom i mitt inlägg?

Sen när jag skriver att golden ska vara en så snäll hund menar jag att golden ägare som har dom som ren familjehund och som tillslut har en hund som biter en av dom klättrande ungarna så är det väl generellt sett så att dessa familjer skaffat golden i tron om att det är en "så snäll hund" att man kan låta ungarna göra iprincip vad som helst med den. Inte för att jag personligen anser att golden är den snällaste hunden i världen Obestämd Jag anser att alla hundar oavsett ras både kan vara vänliga och hemska, det är ju fortfarande djur vi pratar om.

thilda-
1

jag blir lite rädd av att se hur många okunniga som finns om våra underbaraste kamphundsrasen

Ketang
0

#114 det handlar nog inte bara om okunskap. Jag tycker att #112 skrivit mycket bra!

thilda-
0

ja de ja! de va väldigt bra.. det är många som har skrivit bra inlägg, men fortfarande finns det några korn som har väldigt mycket okundskap, något som gör så jag får rysningar :P Jag är otroligt glad över att det är få som har CDB då dom är otroligt mycket mer krävande än pitbull, amstaff m.m är

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.