Löpning osv?
Hej!
Jag har nu tittat in mig på en Pomeranian tik fodevärd.
Läst mycket om löpning osv men jag tänker om någon som är väldigt erfaren kan ge lite tips och hur man läser av osv?
För det är så att jag känner en tjej som ha några små hundar som hon kunde få leka med då och då.
Men de är okasterade hanar… vill ju inte ha någon tjuvparning så vad kan man göra för att förhindra sånt på bästa sätt?
Vet att det låter lite rörigt osv men jag vill ha tips i anmälhet så att jag känner mig mer förberedd osv.
Tack i förväg!!
Jo jag tänkte att de kunde kanske finnas nått annat roligt tips som någon visste :) Men det är väl det bästa sättet.
Okej ! Det var viktigt att veta och sen undrar jag lite om tikskydd ?
Det känns ju kanske lite jobbigt att behöva ha det.. men hon komme mämligen att vara med mig i soffan och i sängen så de kanske är bra?
Men det finns så många olika och alla har tydligen så många olika åsikter vad som är bra :s
När min tik valp löpte första gången så svullnade könsdelen och spenorna ca en vecka innan hon började blöda.
Sen märker man på andra hundar, både honor o hanar blir mer intresserade där bak på hunden och hunden kissar oftare eller tvättar sig oftare. Sen kan du även fr säkerhets skull kolla då o då om hur det ser ut där nere på hunden. För innan tiken blöder så kommer gulaktigt slem (innan och efter själva blödningen)
Under själva löp tiden så blev min tik mer seg,drack mycket och ät inte så jätte mycket. Det var typ det jag märkte på henne (men alla tika är såklart olika)
Jag har min fösta tik så jag var ganska osäker själv,men det är svårt att missa när det väl kommer :P
#4 Tikskydd är bra. Så slipper du blod osv över allt. VIssa tikar håller jätterent själva vissa inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ar emot tikskydd sa jag har bara kopt ett stort overkast over soffan och sangen men jag har ingenting direkt emot blod eftersom det gar att tvatta bort och min tik bloder i mangder och tvattar inte ens sig sjalv under lop vilket kan bli lite jobbigt men eftersom hon fatt svampinfektion av tikskydd aven fast vi rengjort och vart noga med det anvander jag inte tikskydd till nagon hund langre.
Forsta tiken tyckte inte alls om tikskydd och den andra tiken fick svampinfektion av det.
Medarbetare på matlust
#7 Blod är supersvårt att få bort? Har testat med massa olika medel men går inte bort trots att jag lägger i blöt direkt osv.
Varför är du emot tikskydd?
Jag har fatt bort blodet pa en gang genom att kasta in det blodiga i tvattmaskinen men som sagt for att slippa att byta lakan dagligen har jag ett overkast over hela sangen som inte aker bort under lop och over soffan.
Jag ar emot tikskydd for att ingen av mina hundar har tyckt om tikskydd och en av mina hundar fick svampinfektion av tikskyddet men hon ar otroligt kanslig i overlag.
Jag moppar golvet var annan dag i vanliga fall sa att moppa golvet dagligen ar inte extra arbete for mig och att ha en filt over soffan ar inte heller speciellt jobbigt.
Medarbetare på matlust
En så liten ras som pomeranian behövs knappast tikskydd - den lär inte blöda så mycket
Det är enkelt att lägga ett gammalt påslakan i soffan och även i sängen om hunden sover där (alternativt endast ha tikskydd på natten) för då är det lättare för tiken att själv lära sig städa både sig själv och efter sig.
Jag har aldrig haft tikskydd trots stora hundar förut - jag moppade helt enkelt golven under blodbaden (ja mina shar-pei blödde rejält) och tog bort mattor.
Nuvarande heelertös på 5 kg blöder inte speciellt mycket, så där är det lätt att hålla efter
Dock sover hon hos mig på natten, så jag har haft tikskydd på henne där - som hon alltid krånglat sig ur under natten när jag sover… så en tjock handduk har räckt att ha under henne där
#9 Okej för jag får aldrig bort det, alltid märken kvar :S
Blod är jättesvårt att få bort tycker jag.
Min blöder på golvet med,kan ju inte gå & moppa hela tiden.
Vad gäller träffa hanar så är det koppel på både hanar och tik under hela löpet och bara promenera om man vill umgås. Inget lek eller lösa hundar för annars lär du få på moppo av uppfödaren om du får en tjuvparad hund pga slarv. Det går på en tiondels sekund, så tro aldrig man kan ha uppsikt och ev hinna hindra hundar från att para sig.