Åka tåg
På fredag morgon ska jag och Alf åka tåg till Sthlm för första gången. Eller ja, inte för mig men första gången Alf ska åka tåg.
Är lite nervös över hur han ska vara. Han är väldigt glad och "hoppig". Vill hälsa på allt och alla hela tiden.
Har inte åkt buss med honom bara bil så vet inte alls hur han kommer reagera. Hoppas på att allt kommer gå bra.
Någon som har något tips eller nåt "att tänka på" inför resan? 
Mitt tips är väl att inte låta honom hälsa på någon, och inte låta någon hälsa på honom. På det sättet kommer han lära sig att slappna av. Lycka till :)
Jag brukar åka tåg med min Cavalier tik.
Brukar reservera plats så att hon får en hel sittplats för sig själv.
Hon älskar att åka all sorts transport, hon bara sover haha.
Men du kan ta med en filt (som luktar hem,asså lite tryggare)
kanske lite vatten/tuggben? Beronede på hur lång resan är.
Glöm inte rasta hunden innan färden
Det är ju helt klart en fördel att resa med en lite hund :) Jag åker buss till skolan med min 25 kg Boxer och det är inte lika smidigt. Dessutom så kostar det en barnbiljett (iallafall här i västerbotten) för hundar som man inte kan bära.
Ska du ha honom i en väska? Det är ju ganska praktiskt. Och i Stockholm är det ju mycket folk och alla ser inte en liten hund som går på marken.
Tycker du ska ha med godis och lite torrfoder (om du ger din hund det). Och det är alltid praktiskt att ha med vatten i form av en resevattenflaska. Så kan du ta med en filt kanske som du kan ha på golvet eller ditt knä så att han ligger skönt. Och kanske nåt tuggben för honom att sysselsätta sig med.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Om han är åksjuk så ska du ju inte ge han för mkt mat. Annars kan du ju ta och testa att bara åka en hållplats för att se hur han reagerar då är du ju också förbredd inför fredagen
Sen kan man ju alltid ta med n¨¨ågon filt som luktar hemma. Godis skadar heller aldrig det gör ju att Alf kommer se tåg som något possetivt. Jag går på agust kobbs gynasium inriktning hund. Då har jag åkt buss och spårvagn med honom och de går super. Han sover nästan hela tiden det enda jag brukar ha framme är en filt och lite godis.
LYCKA TILL!
#1 okej :) Tack ska bli spännande!
#2 Vad skönt att hon kan slappna av så :) Ja har tänkt ta med hans filt som han har i sin bur. Nä då :P Har tänkt gå långpromenad innan så han är väl rastad :) Tar lite mer än 3 timmar och åka upp.
#3 Ja känner med att de är tur han inte är så stor :P På tåget behövde man bara boka djurtillåtet. :)
Hade tänkt ha honom löst (men kopplad), han gillar inte åka väska. Han vill gärna kunna ha uppsikt och se ut. Men när vi kommer fram så kommer jag nog bära honom på perongen. Vågar nog inte låta han gå själv av och på tåget just för att han inte är så stor.
Ja, har en sådan rese vattenflaska, tar med den. :) lite hundgodis och mat hade jag tänkt ta med mig. Så tänkte jag ta med en av hans favorit leksaker som han brukar ligga och tugga på.
Ska åka x2000, och alla dom gånger jag åkt själv och speciellt när det närmar sig jul så har tågen alltid varit fulla. MEn jag hoppas inte det blir överfullt med folk eller djur för den delen så vi kan få lite lugn och ro! :P
#4 Han blir inte åksjuk i bil så hoppas inte han blir det på tåget. :)
Ja hoppas han kan slappna av också. Kanske blir så mkt intryck att han helt enkelt också släpper allt och sover hos matte. :) Hoppas på det iaf :P
#5 Det går nog bra ska du se
bra med leksak. Risken är ju som du säger att det är mycket folk just därför att det snart är jul, men håller tummarna för att de inte är så mycket folk.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min ena hund åkte jag tåg med i vintras. Han brukar bli uppspelt när han ser människor men han klarade av att slappna av på tåget, även fast det var några jobbiga småbarn som tjatade om att få klappa och som sprang runt. De fick i alla fall inte klappa haha. Jag har märkt på mina hundar att de har lättare för att slappna av om de får sitta/vara på golvet än på sätet.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#7 Jag håller tummarna jag också :P
#8 Vad skönt! :) Hoppas Alf kan det också. Nä jag vill inte heller att folk ska klappa Alf. Inte för att han är farlig på något sätt. Världens snällaste. Men som sagt så blir han väldigt lätt uppspelt och om då massa barn eller folk ska klappa eller hälsa på honom så lär han inte kunna hålla sig lugn.