Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1178 ggr
powerrat
0

Hjälp Med Rumsrenhet?

För ca 3 veckor sedan köpte jag mig en valp som var skapligt rumsren redan vid 8 veckors ålder.
Vet att valpar inte är rumsren vid första början, men han var väldigt duktig och så till under första veckan sen uppkom problemen.
Nu helt plötsligt så pissar och skiter han inne Förvånad

Några exempel:

*Efter maten går vi ut och han gör sina två behov, går sedan in och då tar det ca 30 min tills han skiter inne.

*Ibland vägrar han totalt att göra något utav behoven ute, oavsett hur länge vi är ute, så går in igen men då sker det direkt ett eller två behov inne.

*Han har även slutat gnälla! Vilket han gjort innan. Dock skriker han gärna på nätterna när han behöver gå ut.Obestämd

*Och när vi ska åka bil skiter han väldigt ofta, även om resan är väldigt kort. Detta hände inte tidigare!

Vi anser att detta blivit ett problem, och hoppas kunna bryta denna onda cirkel på ett bra sätt.

GabbiS87
0

Det här med rumsrenhet, det går ju lite som berg- och dalbana tycker jag… ena dagen tycker man att man börjar se ljuset i tunneln och sen nästa dag är det tillbaka på noll känns det som!

Fortsätt att göra som ni gör, gå ut efter varje ät, sov, lek… och försök vara mer envis än valpen är! Vänta med att gå in till den har uträttat sitt. Om det händer en olycka inne, säg ingenting utan ta bara ut valpen direkt. Beröm jättemycket när den gör det ute!

Maja2
0

Gå ut jätteofta, betydligt oftare än ni gör, även om ni känner att ni är ute mycket med valpen.

GabbiS87
0

Håller med #2. När vi fick hem vår valp, som nu är 4 månader, så tyckte jag att en gång i timmen var ofta. Det fick jag snabbt ändra åsikt om, vi började gå ut var 20:e minut för att hon inte skulle hinne kissa inne. Bajsa har hon dock bara gjort en gång och det var på natten så det var nog akut!

Nu när hon är 4 mån så räcker det om vi går ut varannan timme oftast och hon säger nästan aldrig till när hon behöver heller.

Karmatarerskanise
0

Är inget konstigt att en så ung valp inte är rumsren och att det går i vågor :)
Ut hela tiden, och stanna verkligen ute till han har gjort det han ska. Gå gärna till samma plats så han känner sig trygg nog att utföra det han ska.

Håll ständig koll där inne så ni kan lyfta honom så fort han ser ut att börja kissa eller bajsa.

Överös honom med beröm när han gör rätt ute. Ignorera det där inne och bara ta ut honom.

Angående bilen. Är han rastad och har gjort allt han ska innan han kommer in i bilen?Om han är det kan det bero på stress att han gör det inne i bilen.