Raser hit, raser dit..
Jag blir fullkomligt tokig i rasdjungeln. Och nu börjar jag tvivla.. IGEN! suckar högljutt!
Det jag är mest osäker på är vilken storlek på hunden jag vill ha och hur pass stor arbetsnarkoman jag vill ha. Jag vill ju inte ha en hund som jag inte klarar av, men jag vill heller inte ha en hund som inte presterar.
Såå… nu vill jag ha massa rastips:
Storlek: Har just nu ingen betydelse. Väger för och nackdelar med min sambo hela tiden men lyckas inte komma fram till något vettigt. Så ös på bara.
Pälstyp: Har ingen betydelse. Jag har inget emot pälsvård.
Oönskade egenskaper: Jag har fyra krav som jag kommer räkna upp i allvarlighetsordning från "kan diskuteras" till "ett stort icke"!
1. Lätt till skall.
2. Stor jaktinstinkt. Hunden kommer att vara lös mycket och jag vill minimera risken att jag får en hund som sticker varje gång det dyker upp en fågel eller hare.
3. Jag vill inte ha en hund som har ett allt för stort behov av sin flock, hunden måste kunna vara ensam då och då (dock inte ofta!).
4. Det får absolut inte vara vanligt med stress och rädslor inom rasen. Jag har gått igenom den mest stressfyllda resan i mitt liv med min förra hund och jag vill inte på något sätt riskera att utsätta mig och en hund för det igen.
Önskade egenskaper: Jag vill ha en hund som tar det mesta med en klackspark och med nyfikenhet (en så gott som orädd jycke).
En hund som inte är för snabb, utan en hund som man kan jobba med och utvecklas med tillsammans. Jag är inte den allra mest erfarna hundägaren (detta kommer att bli min andra hund) och därför känner jag att det inte riktigt passar med en hund som går om mig i träningen.
En hund som vill arbeta hårt och presterar (vill vara mig till lags).
Tilltänkta aktiviteter: Jag vill tävla upp till mästarklassen i rallylydnad. Och jag vill inte göra det med den slappa inställningen som många har till sporten. Jag vill höja ribban. Min hund ska gå ett fritt följ som motsvarar minst LK3. Dessutom ska varje kommando ske utan "lockelser" och inte behöva ett ständigt beröm för att utföras. Momenten ska vara väl utförda och detta ska jag satsa stenhårt på.
Jag vill även tävla i agility och komma långt, men prio ett är rallyn. Därför har jag kikat på många bruksraser eftersom mycket av rallylydnaden är inspirerat av lydnaden.
Som ytterligare aktivering kommer vi att köra Weightpull en gång i veckan, men bara som en bandstärkande och kul aktivitet.
Hunden kommer att få springa bredvid cykel en hel del och bör ha en smidig, atletisk kroppstyp.
Jag kommer även satsa väldigt hårt på en vardagslydnad som ska sitta stenhårt och behöver en stabil hund såväl som i vardagen som på tävlingsplanen.
Viktigt att notera är även att jag inte är intresserad av en ras där jag måste leta "en bra uppfödare". Jag vill hitta en jämn ras som stämmer in på mina krav.
Nu blev det riktigt långt, men det här är så fruktansvärt viktigt för mig. Hoppas någon tar sig tid att läsa och ge mig genomtänkta svar.
Flatcoated Retriever? 
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Jag har en tanke om just storlek. Jag har haft både stort och smått och även pratat med andra om detta. Ang träning så är det flera inkl jag själv som tycker att lite större hundar är lättare att träna. Dom kan ha något lättare för ex fot pga deras storlek. Många små hundar jag sett gå fot går lite långt ifrån och en aning snett för att se sin förare osv. Det är enklare att belöna hunden med en snabb strykning längs sidan osv om man har en lite större hund. Vet att flera av dom jag tränat med som gått från stor hund till liten hund tycker det är hopplöst otympligt att träna en liten.
Ang hundmöten och ev problem tycker jag att en mindre hund har några fördelar. Skulle man ha en osäker hund som kanske börjar göra utfall osv vid möten så är en liten hund lättare att hantera än en stor. Men en stor hund kanske klarar av en lösspringande hund bättre fysiskt om den skulle bli påhoppad.
En liten hund är lätt att transportera i bil, på armen vid ex trånga passager eller i andra lägen då man vill skydda sin hund. Om man ex ser att det ligger glas på gångvägen är en liten hund smidig att bära över. Små hundar har jag i alla fall alltid haft mycket lättare att hitta hundvakt/dagmattar osv till. Det är även lite lättare att ta med till vänner och bekanta. När jag haft stor hund har många bett mig lämna hunden hemma.
Men det är ett svårt val. Hunden ska ju hänga med i många år och har man inte en given ras man vill ha så finns det ju så otroligt många att välja mellan!

#3 Det är ju jag :-)
Pudel är väldigt mångsidig! Storpudel som jag skulle rekomendera dig i så fall är tålig, aktiv och hänger med på det mesta! Dom är lättlärda och villiga att lära. MEN lättlärda även när det gäller dåliga saker. Fördelen med Pudel som jag ser det är att det är ganska lätt att ta ur dom dumheter just på grund av deras lätthet att lära. Men jag kan även uppleva dom som lite envisa. Har dom ex kommit på att dom kan hoppa över staketet så kan det vara en sak som är svår att ta ur dom. Så det gäller ibland att ligga steget före och i detta exemplet redan som valp börja träna på att stanna på tomten osv.
Hälsan på storpudel varierar lite beroende på vilka linjer man väljer. Är man intresserad så bör man kolla upp så uppfödaren har linjer så fria som möjligt ifrån SA, Addison och HD.
Storpudeln har även en liten tendens att bli stressade i vissa linjer så det bör man se upp med också. Annars tycker jag personligen att det är en rolig hund att äga och träna.
På pudelklubben kan man läsa en del om hälsan på Pudel.
#1 Jag har faktiskt funderat på någon av retreiverraserna. Dock går flatten bort pga att jag har träffat fler stressiga och intensiva individer än lugna och stabila och dessutom hört att det finns en hel del stress inom rasen. Labrador däremot, en DP, det kan jag faktiskt tänka mig.
#2, 3 & 4 Det är i stort sätt dom för- och nackdelarna jag och sambon kollar på. Dock är Pudel inte en hund jag vågar chansa med. Har precis som du, hört att det finns en del stress och jag vågar inte ta den risken.
Jag tänker på schnauzer, lagotto, tollare eller flatcoated retriever