Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3835 ggr
knutteknop
0

Pommeranian?

Nu är jag på jakt efter ett yrväder tilll. :) Jag behöver en liten hund som tål kyla och att stå i hundgård på dagarna. Vill inte ha en med mycket jakt eller vakt och som är relativt lättlärd.

Då har jag kollat runt och vill nog ha en Pommeranian eller Toy/Dvärgpudel. Vad tycker ni om det valet?

Min Australiska Terrier platsar mer som gårdshund än att vara på skolan så jag behöver en hund som jag kan ha på utbildningen. Är det någon runt sollefteå som har leveransklara valpar eller unghundar till salu nu får ni gärna säga till!

// Amanda :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Maja2
0

Vilken ras du än skaffar, kan du ju inte lämna en valp i hundgård på dagarna

knutteknop
0

Nej det vet jag mycket väl. Valpen kommer vara tillsammans med mig men den är inte valp föralltid :)

[MariaFotografi]
1

Pomeranian och Pudel klara inte av att stå ute i kyla hela dagarna utan måste ha någon varm hundkoja eller liknande att gå in i när de vill.

Maja2
0

#2 :)

knutteknop
0

Oj glömde tillägga det att den har tillgång till isolerad uppvärmd hundkoja :)Om det är under 15 minusgrader kommer den att vara inne istället.

Loveradio
0

#5 Om det är under minus 15??

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

knutteknop
0

Ja? Jag bor på en skola med regler som säger att hunden inte får vara på rummet under lektionstid om det inte är -15 grader ute. Som sagt så har den uppvärmd isolerad koja att vara i. Dessutom har vi kortare dagar på vintern så hunden kommer vara i gården 4-5 timmar per dag. Och då kommer jag gå på prommenad med den på lunchen. Det funkar bra med min nuvarande hund och alla andra elevernas hundar. :)

Loveradio
0

#7 Jaha, jag trodde att du menade att den inte hade tillgång till hundkojan om det inte var under minus 15.

knutteknop
0

Hhaha ja nej det vore taskigt :) Men skulle en Pomme passa till det jag beskrivit?

Loveradio
0

#9 Är inte insatt i rasen så det kan jag inte svara på.

knutteknop
0

Okej :) Tack endå!

EternalWinter
0

Nog för att jag inte tycker någon hund skall gå i hundgård kan du nog stryka Pomeranian från den listan. Plus att en Pom är en vakthund.

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

knutteknop
0

Nej jag tycker inte riktigt heller om att de står i hundgård hela dagarna. Klarar inte pommar att vara i gård??

EternalWinter
0

#13 Dom kan nog härda att vara i en gård en pom är en väldigt liten och ömtålig hund jag skulle aldrig i livet sätta min pom i en hundgård.

Magdalenaa
1

Varför en gård en hel dag och inte vistas inomhus ? Bara en tanke :)

knutteknop
0

#14 okej så får jag kolla vidare :)

#15 Jag vet inte riktigt men så är reglerna och man kastas ut från boendet om man har hunden på rummet olovligt :/

EternalWinter
0

#16 Ja gör det, du hittar säkert den ras som är perfekt för dig! =)

[jakke94]
1

är det en bra hundkoja som är har värme i sig är det väl inga problem ?

knutteknop
0

#17 Kan du rekomendera nån ras kanske? :)

EternalWinter
0

#18 En pom står inte emot alla väder speciellt bra då är det bättre att hon väljer en ras som klarar av det bättre. =)

Tror inte det finns många seriösa uppfödare som skulle sälja till någon som har för avsikt att ha den i hundgård längre stunder.

[jakke94]
0

#20 men i en bra isolerad hundkoja med värme är det inte alla väder i, det är ju som att va i ett rum ? 

Det är en hund, hur liten den är.

EternalWinter
0

#21 Jag är fullt medveten om att det är en hundFlört Jag står fast vid min åsikt och vet att jag har många uppfödare med mig där.

Samt att hon inte ville ha en vakthund, en pom är en vakthund.

[jakke94]
0

#22 en vakthund ska väll klara och spendera ett par timmar i en hage med en varm hundkoja Flört

Great att du vet att det är en hund ;)

[jakke94]
0

och ts skriver "vill inte ha en med MYCKET vakt"… kan inte kalla pom en hund med mycket vakt i, det är ju inte direkt en ovtjarka man springer omkring med…

EternalWinter
1

#23 Hon säger att hon vill ha en liten hund som tål att stå i kyla på dagarna, då är en pom hursom inte att föredra. =)

EternalWinter
0

#24 Jag tolkade det mer som att hon inte ville ha en vaktig hund (te.x en som skäller mycket) vilket en pom gör. Jag upplever en pom relativt vaktig. Men det beror ju på vad man tycker är mycket eller lite såklart.

Em_
0

Jag har en mittelspitz som också hör till tysk spets-raserna. Det är inte så mycket jakt i min lille kille vilket är skönt. Vakt, eller larmande, däremot får man räkna med. Plus att hunden gärna skäller i diverse andra situationer. Speciellt ömtålig har jag inte märkt att han är, brottningmatcher med större hundar säger jag nej till. Ett par timmar i hundgård med uppvärmd hundkoja tror jag absolut han skulle klara, fast han är ju modellen större än pommar och mindre djur fyser ju lättare. Min hund är full med energi och lättlärd, men testar hela tiden var gränserna går.

Rafflan
0

Nej säger jag
Pomme är ganska ömtåliga ras och klara sig inte bra i hundgård varje dag.
Pudel går inte heller då dem saknar unerull = fryser lätt och blir dem blöta blir det inge bra = kan inte vara i gård.

Borde funka: Dvärg collie, Borderterrier, Japansk Spets, Volpino Italiano, Stabyhoun, Cocker Spaniel, Clumber Spaniel,

Kanske även: Dvärgschnauzer, Foxterrier, Jack russel,

Vissa av dessa raser kan vara jaktiga och skälliga, dock går dem att träna utan större problem ;)

Vill du ha just en jätte liten hund så tror jag på Volpino Italiano :)
Men för hundgårdens skull vore nog dvärg collie eller en spaniel bäst :)

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du skriver: "Vissa av dessa raser kan vara jaktiga och skälliga, dock går dem att träna utan större problem ;)"… 

Stämmer inte på clumbern, dem har väldigt mycket jaktinstinkt och att träna bort det är inte det lättaste då clumberns envishet ligger på bullterrier nivå om du förstår ;) 

Men en härlig ras ;)

Rafflan
0

#29 okey, då måste jag möt riktigt trevliga såna individer :)

Loveradio
0

#30 Så Clumbrar med jaktinstinkt är otrevliga?

[jakke94]
0

#30 say what ? iprincip alla clumber spaniels är trevliga individer, dock har ju jaktinstinkten inte någonting att göra med deras trevlighet/otrevlighet ?!

Rafflan
0

#31 haha oj vad man vad vassa här, taggarna utåt direkt eller?

Nej men dem jag har mött har vart tålmodiga, lugna, snälla, inte jagat katter eller annat, inte skälliga, bra med barn. helt enkelt en hund som låter som om den kan passa TS. Dock har jag bara möt enstaka individer och kan därför inte uttala mig om rasen generelt.

Brukar man inte säga "vilken trevlig hund du har" ibland? det brukar iaf när jag möter en sån där super go och mysig hund, då kallar jag det en trevlig hund, det betyder väl inte att alla andra hundar är otrevliga? :P

[jakke94]
0

#33 förstår fortf. 0…

clumbern är ingen skalldrivande jakthund och därför visar den inte sin jaktinstinkt genom att skälla som en idiot. och clumbern är lugn, tills den får upp nått vilt i näsan, då är det satan i gatan som gäller ;) 
Snälla är dem med, har ingenting heller med jaktinstinkten att göra :)

[jakke94]
0

nu ser jag att vi kanske missförstått varandra här…

[jakke94]
0

jag är förvirrad…

Loveradio
0

#33 "haha oj vad man vad vassa här, taggarna utåt direkt eller?"

Förstår överhuvudtaget inte vad du pratar om. Är du känslig för en simpel fråga? Jag ifrågasatte bara vad du menade med ditt förra inlägg. TYckte att du formulerade dig lite konstigt.

Rafflan
0

#34 sen är frågan varför det inte får vara jakt i den. Om det är för att hon ska ha den löst i skogen eller för att hon har små djur som typ katt och kaniner. För nog kan man väl lära en clumber att inte vara vid kaninburen/jaga katten om man börjar när den är valp?

#37 så om jag säger att en persons hund är fin betyder det att jag tycker alla hundar jag inte säger det om är fula?

om jag säger att en persons hund är snäll betyder det att jag tycker alla hundar jag inte säger det om är dumma?

om jag säger att en persons hund är väl uppfostrad betyder det att jag tycker alla hundar jag inte säger det om är oupfostrade?

Bara för att dem clumer jag möt har vart trevliga (enligt mig) så betyder det väl inte att alla andra clumber är otrevliga?
Men DEM jag har mött, DEM har vart trevliga enligt mig. Och dem har inte varit så envisa, och har inte vart helt jakt tokiga = jagat allt som rör sig + alla små djur. För det gör gärna dem riktiga jakt raserna och dem är svåra att träna :)

Loveradio
0

#38 Nej det har jag heller inte påstått. Tyckte bara att du i #30 formulerade dig lite märkligt.

knutteknop
0

#38 Det är precis så som du säger att jag inte vill ha en jakthund för att jag har både kaniner, katter och möss hemma.

Någon nämnde Volpino? DFen rasen har jag också kollat på, skulle det funka? :)

Anibaz
0

#40 Skulle säkert funka, men det är en vakthund. Som är bra på att larma i tid och otid om man säger så Tungan ute

knutteknop
0

#41 Ja jag är medveten om det men det gör inte så mycket. Jag vill bara veta att hunden inte mår dåligt i gården eller äter upp mina andra djur :)

Anibaz
0

Nej, mår dåligt i hundgård gör den nog inte. Det gäller ju att ha en stor fräsch gård med uppvärmd koja och annat skoj som berikar hundens vistelse i hundgården.

Sophey
0

Som jag har forstatt ratt har du redan en hund? Vad ar den hunden for ras?

Medarbetare på matlust

knutteknop
0

#43 Okej, ja det är stora bra gårdar som man får inreda hur man vill :)

#44 Ja jag har en Australisk Terrier :)

Sophey
0

Vad leter du efter i en hund da? Glad

Medarbetare på matlust

knutteknop
0

En relativt lättlärd "allroundhund" som kan förla med överallt. Inte ha alldeles för stort motionsbehov men endå kunna hänga med på skogsprommenader och kunna hålla på men agility på hobby nivå :)

[Driva]
0

TS har du kollat å¨norsk lundehund?

Sophey
0

Finns det nagra for- och nackdelar med din australiska terrier? Jag menar nu egenskaper som du letar efter i en hund och egenskaper som du inte vill ha i en hund.

Finns det nagonting du tycker om utseendemassigt hos en del hundar eller nagonting som ar helt tabu hos dig? (man far faktist tycka till om utseende)

Medarbetare på matlust

[MariaFotografi]
0

#5: Vad bra. ;) Tror en liten pom skulle passa dig. :) Luras dock inte av deras söta utseende.