Tand-fix idag!
Har för en halvtimme sen lämnat in min farmors gamla vovve till veterinär för en stor tandrengörning! Han är 14 ½ år gammal och den hund som jag växt upp med, så är livrädd att något ska gå fel under dagen då han ska sövas =(
Men tänderna måste göras, munnen är infekterad och han har ont så det är ju inte så mycket att välja på. Min gamla skrutthund!
Håll tummarna för oss idag att allt kommer gå bra!
Hoppas att det går bra! :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
lycka till :) vad är det för ras?
Medarbetare på Hundar.ifokus

Tack!
Har inte hört ngt ännu från veterinären, och de skulle göra ingreppet på förmiddagen så han borde vara klar nu så det känns positivt! De kommer behålla honom ända till kl. 5 för dropp o observation.
Han är en Norwichterrier, och världens bästa såklart =)
Allt går nog bra ska du se!

Har precis pratat med veterinären och allt hade gått bra! 
Han ligger på uppvaket nu och är vaken, men såklart lite groggy säkert. Och tandlös är han tydligen också, så det lär väl bli dyrt att lösa ut honom om ett par timmar… Men jag är bara så glad att han är vaken igen!

Har bestämt mig för att söva min hund också och ta tandsten. Han blir 10 år i december och det är en del att göra på hans tänder.
Fast det känns lite oroligt.
Så skönt att allt gick bra för er. Nu kan han le med de fina tänderna som är kvar.
PS. min hund skrattar faktiskt när man kommer hem. Då visar han alla tänderna.
>>>Malum domesticum<<<
Håller tummarna
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

#6 Ja gör det redan nu istället för att vänta så länge som det har gjorts här. Jag var jätteorolig att han inte skulle vakna, men är så lättat att det gick bra!
Nja, le med tänder som blev kvar går inte… han har numera ett tandlöst leende! När jag hämtade honom igår berättade veterinären att ingen av hans få tänder han hade kvar från början var något att spara då alla var i så dåligt skick. Blir såååå arg på mig själv att jag inte gjort något tidigare, men som min mamma säger - det är inte mitt ansvar att ta hand om en hund som ägs av min faster men bor hos min farmor, det är två personer om hunden. Men jag klarar inte av att se honom sjuk längre så nu ordnade jag det själv trots att jag bett dem göra det så många gånger utan att något har hänt… =(
Natten blev lång för oss två, han hade jättesvårt att komma till ro och ville inte gärna lägga ner hakan i sängen och somna. Men veterinären hade även sytt honom i munnen så det är ju inte konstigt att det gör ont. Vaknade innan 6 imorse igen gnydde massor, så det blev att gå ut och kissa och sen få lite frukost innan jag försökte sova nån timme till med en vovve som gnyr bredvid mig… min lilla skrutte!

Stackars, stackars. Så förskräckligt.
Det är väldigt svårt att gripa in när det är någon annans hund. Du har gjort ditt allra bästa för hunden.
Jag ringer veterinären idag.
Tog ni blodprov innan han skulle sövas?
>>>Malum domesticum<<<
Oftast gör veterinären en snabb hälsokoll samt lyssnar på hjärtat så att de vet hundens generella status innan de väljer hur de ska söva hunden… Finns väl egentligen inget skäl till att ta blodprov, såvida inget annat misstänks vara fel med hunden…
Min dvärgpudel skulle behöva åka in och kolla sina tänder, men då han av ålder fått ett mindre blåsljud så vill min veterinär då inte söva honom helt pga högre risk utan tänker isåfall ge lättare anestesi samt smärtstillande. Kan tillägga att han är 13 år.

#9 Ja ibland är det svårt att gripa in, även när det är familj och släkt det handlar om. Men ibland så gäller det också att sticka ut hakan lite för djurens bästa!
Jag gjorde en hälsokoll på honom i allmänhet, tog blodprov där alla värden såg bra ut. Veterinär lyssnade på hjärtat och klämde igenom honom, han har lite ont i ryggen o i bakändan så nu får han lite smärtstillande närmsta veckorna. De passade även på att kolla öronen och klippa klor när han ändå var sövd.

Idag har vi varit på ett förberedande veterinärbesök. De tog blodprov, kände igenom hela hunden och kollade öronen. Han hade lite ont i ryggen. .och var lite röd i ena örat. De ska kolla upp njurvärdet inför narkosen. Det känns så bra trots priset. Den 8 är det dags för bissingarna. Det blir samma veterinär den gången. Det känns bra för hon gillade min hund.
>>>Malum domesticum<<<

#12 Vad härligt att det gick bra för dig med! =)
Håller tummarna för er den 8:e!