Skällande valp
Ja nog för att sheltien är känd för sitt skällande men skulle vilja ha råd eller om jag gör rätt avseende detta . Skoja som jag hämtade för 1 vecka sedan nu 9 veckor skäller och skäller och det är ju inget man vill ha :) Visst om hon skäller när hon leker men Hon skäller så fort jag är vid diskbänken där maten göras i ordningen en hungrig valp kan jag väl säga och skäller även när man sitter i soffan och hon vill upp även när hon bara ligger gillas det att skällas .. jag tacklar problemet att enbart ignorera och sedan busa/lyfta upp i soffan /ge mat när hon är tyst och lugn. i bilen skäller hon någon minut för att sedan somna . Så hur ska jag göra ? Vill inte skälla och gnälla på henne heller ? Någon som har tips eller gör jag rätt? eller finns det annat jag ska tänka på ?
*tass* (då jag själv har en valp som gillar att skälla
)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Det låter som att skällandet beror på att valpen har en hög stressnivå. Stressnivån hos en hund är ofta medfödd men däremot kan man höja och sänka den tillfälliga stressnivån genom att ändra förväntningarna hos hunden. Om hon alltid skäller när du förbereder hennes mat - gå ut i köket och "förbered" maten tio gånger utan att hon får något. Förbered, ställ undan och gå därifrån igen, utan att du bryr dig om henne under hela tiden. Servera inte ens maten om hon blir tyst utan servera den inte alls, gå och gör något helt annat. Sen går du tillbaka till köket och förbereder igen när hon gör någonting annat, helst inte är i köket innan. Gör du detta en massa gånger utan att bry dig om henne och utan att hon får något, inte ens efter ett tag, kommer hon till slut att lära sig att det inte betyder något. När hon då tycker att det inte beyder något kan du servera maten. Efter några dagar med detta kan hon koppla att den gången som hon var tyst och inte förväntade sig mat så fick hon det.
Detta kan vara ganska tidskrävande och tålamodskrävande av dig men kan vara väl värt det. Det är inte bra för hundar att alltid vara så uppe i varv, ingen mår ju bra av för mycket stress, så det är viktigt att arbeta med att få ner stressnivån.
#2 ska absolut testa detta , Nu skäller hon ju när jag gör i ordningen den men hon får ju inte maten på ca 2 timmar eftersom den ska svällas så då ropar jag ju på henne när det är mat så har jag gjort från första dagen men skajag typ lossas göra i ordning maten flera ggr allså och inte ge men någon gång måste jag ju ge ?
Jaha ok, om du redan har två timmar mellan fixandet och att hon får maten så kan det ju vara lite svårt att försena det ännu mer. Men du kan ju under dessa två timmar som du väntar gå och ta fram maten flera gånger och "förbereda" den igen. Syftet är att göra någonting så ofta att det för valpen blir tråkigt och ointressant. Just när det gäller mat som luktar gott så kan ju just lukten vara intressant i sig, men då får du fixa med maten ännu fler gånger utan att det händer något kul, tills det till slut blir tråkigt.
Självklart måste hon ju få maten förr eller senare, när de där två timmarna har gått. Men då kan du ha passat på innan dess att försöka avdramatisera matfixandet. Så när hon väl ska få maten går du rakt till köket utan att prata med henne, ta bara skålen och ställ ner den, ge henne inte tillfälle att hinna börja skälla innan hon får skålen.
#4 Väldigt bra tips :)
Jag har själv en ganska skällig och uppstressad hund här hemma. Det är viktigt att jobba på avslappnande övningar och tålamod då. Försök öva i alla situationer där hon skäller. Om hon tycker att det är spännande, gör det ointressant.
Öva mycket kontaktövningar också så lär hon sig att det är dig hon ska söka kontakt med för att få någonting, inte bara skälla. Lägg en godis på golvet som hon inte får ta om hon inte tittar på dig och du säger varsågod när ni har ögonkontakt. Här är det tillåtet att bli arg ifall hon försöker ta godisen när hon inte får. Hon kanske skäller en massa i frustration under de första övningarna men när hon har tittat på dig några gånger och fått ett varsågod så kommer hon fatta vinken.
Ofta när en hund är skällig så är det ju inte just den situationen som är hela "problemet" utan det är hundens hela sinnesstämning som man måste lära sig att påverka.
Jag skulle väl säga ignorera och såfort hon tar ett andetag ifrån skällandet, nån gång gör hon det, så klappa mjukt och prata lugnt med henne. Och så fort hon börjar skälla igen så ta bort handen och ignorera på nytt. Du behöver inte klappa länge utan bara mysa lite i nån halvminut. Så har jag gjort med min schäfer och hon skäller väldigt sällan och hon är ju bara 7 månader snart. Sen är ju även schäfern en skällig ras så har den metoden fått tyst på henne så fungerar det nog på din lilla tjej också :)
Lycka till