Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2355 ggr
Jines
0

Kommer valpen sakna hunden?

Det här kanske låter konstigt. Men vi har en stor hund som inte kan bo kvar hos oss pga personliga skäl. Hennes köpare skulle komma för 3 veckor sen, men nu kommer dom och hämtar henne i veckan i stället. Och vi har skaffat en valp. Valpen har nu börjat ligga tätt intill våran stora hund som kommer att flytta. Så nu är frågan: Kommer valpen att sakna den stora hunden när den flyttar? Eller kommer valpen vara precis som vanligt ändå? Vad tror ni?

Valpen har bott hos oss två veckor ca, så tanken var att våran stora hund skulle hinna flytta egentligen innan valpen flyttade hit.

[Alexis78]
0

Är nyfiken på varför den stora måste flytta om ni har tid med en valp?

Cassii
0

#1 Håller med..

Tycker inte man skaffar nr 2 om 1 måste flytta ut..

Wand
2

#1 Personliga skäl har inte bara med tid att göra. Vi var t.ex tvungen att göra oss av med våran hund för att hon blev aggressiv gentemot barn och inte kunde bo kvar i ett hem där det finns 3 barn då det antagligen skulle sluta med att någon blir huggen. 
Bara för att vi lämnar bort henne av den anledningen så betyder det inte att vi inte kan skaffa en annan hund som inte beter sig så.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maja2
0

Klart att valpen kan sakna den andra hunden, det är ju ändå någon som valpen hunnit knyta an till.

[Alexis78]
1

#3# För mig känns det inte rätt alls om jag ska vara ärlig, det känns jättekonstigt. Varför blev hon aggressiv, har ni tränat, kollat och utrett henne noga? Har hon ont, är hon sjuk, har barnen gjort något så hon blivit skrämd?

Man kan inte bara byta ut en hund mot en annan när den första inte passar längre.

Maja2
5

#5 Nu handlar inte tråden om varför de måste sälja sin första hund, och det har väl vi andra inte med att göra eller?  Det vore annars ifall TS bad om hjälp kring det, men nu gör hon inte det.

Cassii
0

#6 Det är ändå konstigt, spelar ingen roll vad TS bad om hjälp om.. Det går inte att undvika att man inte ska skaffa nr 2 om inte nr 1 (den viktigaste) får stanna..

Maja2
3

#7 Så kategorisk kan man inte vara tycker jag.

Wand
8

#5 Hon blev aggressiv efter att hon blev 2-2½ år gammal ungefär, och det var väl helt enkelt för att hon inte längre orkade med barn. Vi hade henne i flera månader och försökte få henne att inte reagera emot barnen, sökte hjälp, men det är ju också riskfyllt då barnen inte förstår att de måste ligga lågt i hemmet dygnet runt. 
Påstå inte att jag är en dum och oansvarig hundägare, för jag bryr mig om min hund och skulle hellre ha kvar henne än mina småsystrar som inte ens bor hos oss längre. Men man kan inte ha en hund som inte mår bra av att bo runt barn.

Vi har inte skaffat någon mer hund efter henne just för att det inte finns någon hund som kan ersätta henne och vi vill inte att det ska kännas som att det är vad vi försöker med heller, men det skulle fortfarande inte vara fel då vi inte hade något större val än att låta henne flytta.
Och har vi tid och ork samt motivation till en hund så har vi väl all rätt i världen att skaffa en till?  

Hade vi lämnat bort henne för att vi påstod oss inte ha tid, råd, osv så hade det varit en annan sak. Men nu var det för hennes bästa. Skulle vi ha kvar henne och plåga henne med en livssituation som hon inte orkar med, tycker du?

Tänk efter innan du vräker ur dig sådana saker.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Forest]
0

Vi hade chanel och fick ta bort henne enja var nästan 1 år och ja hon sakna sin vän. Så mitt svar är JA valpen kan sakna sin kompis helt klart.

isafisa
0

Har varit i liknande situation som TS, lite annorlunda dock. Men då hade valpen bott ett tag då vi hade tänkt ha 2. Varför den första inte kunde stanna vill jag inte lägga ut här, men det var det jobbigaste jag gjort i mitt liv och mår fortfarande dåligt över det med panikångest m.m. Så tycker att man kan skicka PM till TS om man vill fråga, annars har man faktiskt rätt att få ha personliga anledningar som inte alla behöver få veta.

Min valp tror jag saknade den äldre en stund, men inte så det syntes.

Noa-Nisse
3

Jag tror valpen kommer sakna den andra hunden precis lite i början. Men sen glömmer den nog bort den efter en kort tid. Precis som den glömmer bort sin mamma efter att den varit ifrån henne en tid.

Jag tror detta är jättejobbigt för TS så att ifrågasätta hennes handlande är helt fel. Hon gör det av en bra anledning. Hade jag haft barn och vetat att de kunde varit i fara i sitt eget hem för att min egen hund kan gå till attack så hade jag gjort likadant. Jag hade inte kunnat leva med mig själv om mitt barn blev skadat p.g.a hunden och veta att jag kunde undvikit det med att omplacera den till någon som inte har barn.

Stark gjort av dig att ta steget och inte behålla hunden tycker jag!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
3

#12 Nu är det inte TS som skrivit om en hund som är aggressiv mot barn, utan det var Wand. Men oavsett anledning så håller jag me dom att detta säkerligen är jättejobbigt för TS.

#7 Visst spelar det roll vad TS ber om för hälp/råd. Det är dennes tråd.
Du kan knappast säga vad som är rätt eller fel i denna situationen eftersom du varken känner TS eller känner till anledningen.

Varför TS har valt att sälja sin hund är hennes/hans ensak, och vill h*n inte berätta detta så är det helt okey.

Jag tror att valpen kan sakna den vuxna hunden ett tag, men tror det kommer gå över ganska snabbt så länge valpen får allt den behöver :)

EternalWinter
2

Jag tror absolut att valpen kommer att sakna den stora hunden i början men det kommer förhoppningsvis att gå över fort.

Jag har en äldre hund och en hundvalp och valpen ligger gärna och sover med min stora hund. Den stora hunden är inte alltid hemma och ibland borta flera dagar han piper bara lite i början och sen är det liksom bra med det..men hon kommer ju tillbaka sen.

Lycka till hursom! =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

Banankaka320
0

Ja jag tror den saknar den sen, men det försvinner efter ett tag med lek och uppmärksamhet från er :)

Btw. Ang den andra hunden. Det är såklart mycket mer sjystare mot den äldre hunden att lämna bort den till ett ställe utan barn, mindre stress för den. Så jag tycker inte TS gjort något fel. Men som sagt handlade inte tråden om det :D

[Alexis78]
1

#13# Självklart kan man säga sin personliga åsikt om vad som är rätt och fel. Jag har läst sajtreglerna och det finns inget förbud mot att fråga saker i en tråd, tala om vad man själv tycker, utveckla en tråd.

Enligt mig låter det som slit och släng och det är enligt mig fel, eftersom varken du eller jag känner ts så kan vi inte veta vad som ligger bakom och det är helt nturligt att folk reagerar när den "gamla" åker ut i samband med att den nya söta valpisen dyker upp. De flesta har ett hjärta i kroppen och alla har rätt att fråga, det borde du som Medarbetare vara väl medveten om!

isafisa
4

#16 förstår hur du och många andra tänker, jag skulle själv tänka så i många fall. Men jag försöker alltid att se bakom det dem skriver, allt som oftast är det ju inte så att man gör sig av med den gamla "bara för att", oftast älskar man ju hunden mer än allt och vill verkligen ha kvar honom eller henne. Men som sagt, förstår varför ni reagerar. Jag anser bara att man ska försöka tänka på att det kan vara många orsaker till det och man gör ju det (oftast) för hundens bästa i slutändan.