Förstår verkligen inte!
Brukar för skojs skull kolla på annonser på blocket, och har några gånger stött på något liknande:
"Nu ska vi sälja våran lilla blandrasvalp på 10 veckor pga tidsbrist"
Förstår inte hur det går ihop? De som satt ut annonserna kan ha haft hunden i max 2 veckor och redan insett att de inte har tid med den? Kan man inte tänka på det innan? :(
Jo, man kan ju tycka att folk kan räkna ut innan köp att en valp kräver massor av tid!
Jag undrar vad som händer vid sådana tillfällen.
Ja vet, de e sjukt!!!
Jag tycker det borde finnas någon obligatorisk valpköparkurs. lite info om valpar, tiden det tar, Lite hundhistoria osv. Typ ett hundkörkort.
jag skämtar när jag skriver detta, med är ändå seriös, många som skaffar hund vet inte vad det innebär 
På ett sätt är det ju bra , ägarna kom på att dom tog sig vatten över huvudet! Jag har haft hund hela mitt liv men likförbannat kom det som en stor käftsmäll att ta hem en valp trots att jag vet hur det är och trots att jag har haft valp tidigare.. Bättre att dom säljer än att stackarn bli åsidosatt .
#3- Jo det har du ju iochförsig rätt i!
Men ja,, lite eftertanke hade inte varit fel :)
Håller med #3, bättre att de säljer valpen direkt de inser att de inte har tiden det kräver… än att ha kvar den och den inte får vad den behöver. Fast.. jag kan åxå höja på ögonbrynen när valpar till salu bara är 9 eller 10 veckor….
Brukar också kolla runt på Blocket och ser många annonser där valpar säljs. Ofta runt 6-10 månader, för det är då dom kommer in i trotsåldern. Men herregud vad har dom trott? Att det är lätt att ha valp/unghund? Jag tror många inte tänker sig för när de skaffar valp. Och så har dom inte det tålamodet som krävs. Synd om hundarna.
En annan sak jag avskyr när folk skriver är "måste göra mig av med". Vadå göra dig av med?? Så skriver man väl inte?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Samtidigt som det är sorgligt att valpköpen inte är genomtänkta så är det tur i oturen att man är snabb nog att inse det och inte låter valpen leva i misär eller växa upp till något man inte vill ta i med tång bara för att ägaren inte kunde insett det tidigare..
Vad som är synd är att uppfödaren till dessa valpar borde vara villiga nog att köpa tillbaka dom och ta sitt ansvar på den biten men det är nog ovanligare.
≧◔◡◔≦
Det sorgligaste annonsen tyckte jag var när jag såg en valp som var ca 3-4 månader gammal och som redan bodde i sitt 3:e hem och sökte ett nytt då köparen inte hade möjlighet att ha kvar hunden pga att denna fått jobb!!
Förstår inte hur man som köpare inte kan tänka ett steg längre! "Vad gör jag om detta händer?" Borde ju finnas en plan B..!
Alltför många tänker inte igenom sitt hundköp. Det är djupt tragiskt faktiskt. Vad är det som gör att många köper hund utan att ha en aning om vad de ger sig in på?
Dom är naiva. Tror att ha hund är en barnlek.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tycker det är lite upp till uppfödaren med att välja rätt folk från början, och inte bara "ta första bästa". Utan att verkligen läsa/höra mellan raderna..
#11 det finns ALLTFÖR många uppfödare som inte bryr sig eg. utan vill sälja valpar.
#12 Ja precis, det är de som är synd anser jag.
Ja det finns många uppfödare som skiter /inte har kunskap hittade en blocket annons om en valp som det stod "finare sällskapshund kan du inte hitta mamman är bordercollie/schäfer/tollar pappan bordercollie/collie" MM trevlig liten sällskapshund! Hur kan man skriva så?

Det som är tragiskt är ju att korkade människor som köper en valp för att efter 2veckor fatta att det inte var så enkelt/roligt som dom trodde , är för korkade för att fixa ett BRA hem åt valpen. Många verkar mest bara vilja bli av med "påhänget" och säljer till första bästa. Vad jag verkligen inte fattar är varför dom inte bara lämnar tillbaka hunden till uppfödaren. Har man TUR så har uppfödaren kryssat i att denne köper tillbaka valpen och då är ju problemet löst plus att hunden får "komma hem" igen och slipper en ev mellan hand. Om dom nu inte hittar ett bra hem direkt, men det verkar som många av dessa valpar vandrar lite innan rätt ägare dyker upp.

Väldigt tragiskt men jag tror inte det är ovanligt! Om man inte haft hund innan är det väldigt svårt att förstå hur mycket tid det tar och hur jobbigt det kan vara. Många har nog en bild av att det är mysigt att ha en hund som värmer ens fötter på kvällen och att en hund är bra att ha för själv få motion! Nackdelarna och allt som är svårt med hund är det inte lika roligt att tänka på…
Hade jag haft valpar efter någon av mina hundar hade jag köpt tillbaka valpen utan tvekan om det inte funkar hos valpköparen.
Tycker synd om de små valparna som måste vara hos flera olika ägare innan rätt hem dyker upp.
MVH
Sofie
Min första valp när han gick in i trosten eller ja började bli könsmogen och döv och jävlig då grät jag varje varje dag det var värsta tiden i mitt liv han sov aldrig heller han var galen . Aldrig i mitt liv att jag trodde att det skulle vara så , Men trots det så klarade vi av den perioden men jag kan tänka mig att många inte gör det och att många inte ser framåt att valp stadiet med kiss baj tuggande osv kommer gå över
Nog för att det inte alltid är världens bästa uppfödare den här typen av valpar kommer från, men vad man bör tänka på också är att man kan aldrig skydda sig från oseriösa valpköpare till 100% oavsett hur noga man än är.
Det finns människor som är extremt skickliga på att manipulera och har ett smort munläder som kan sälja is till eskimåer och även dom som använder sig av bulvaner för att komma åt djur.
≧◔◡◔≦
Ja, det här är ju varken ett uppfödarproblem eller ägarproblem utan en kombination. Ofta är det personer som inte tänkt längre än en vecka framåt när de köper sin valp. Och ofta är det också oseriösa uppfödare som säljer till första bästa som verkar trevlig, precis som de tänkte när de valde hane till sin tik "första bästa söta och snälla". Visst finns det också seriösa uppfödare som "råkar" sälja till fel person, skillnanden är väl att då hamnar valparna sällan på Blocket och liknande utan kommer illa kvickt tillbaka till uppfödaren.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag försäkrade en valp igår som var ett halvår och just flyttat till sitt femte hem… Det var en renrasig hund från en bra uppfödare (som jag fattade det). Nuvarande ägaren hade kontaktat uppfödaren som blev helt förtvivlad när hon hörde detta. Jag hoppas att vovven har hittat hem nu!
#21 Stackars liten, 5 hem.. Då har den bytt oftare än var 4e vecka.. den valpen kan inte må bra.. :/