Frustrerande, hjälp vad svarar jag?
Har en vän som äger en hund som är väldigt ouppfostrad både mot människor & andra hundar. Personen som äger denna hund jobbar mycket & har bara denna hund så den blir mycket ensam vad jag förstått. Nu verkar ägaren tro att jag öppnat gratis dagverksamhet för hundar. Jag blir frågad då&då om jag kan ta hunden när ägaren jobbar långa pass mm. Känner att detta ej är riktigt mitt problem? Hade det varit min hund hade jag aldrig låtit den sitta instängd ensam hemma så länge, för det första. För det andra hade jag aldrig haft mage att lägga över hunden på andra! Det är JAG som ägare som ska ordna detta, det är ju MIN hund som JAG själv valt att skaffa. Då är det väl dagis som gäller tex. Ägaren är dock för snål så detta börjar gå mig på nerverna. Hunden är mycket stor också, vilket gör den svårhanterlig när den är så pass ouppfostrad. Vet ej vad jag ska svara varje gång. Törs inte riktigt säga mina åsikter, då jag vet att ägaren kommer bli sur på mig. Och, eftersom hunden är som den är så blir det ett stort problem ihop med min egen hund. Jag vill inte att min hund ska bli lidande av denna evigt påflugna hund som inte förstår hundens signaler, eller människans. Skällig är den också på allt & alla, åtminstone för det mesta.
Hjälp mig! Vad hade ni sagt/gjort?
Jag önskar att du kan samla kraft och mod till att vara ärlig mot din vän. Jag skulle definitivt säga rakt ut som det är, men jag vet att alla inte orkar vara ärlig och rakt på sak. Jag hoppas bara för din skull att du kan samla ork till att vara helt ärlig :)
#1 - Nej det blir lite svårt då jag förstår att jag inte kommer få någon bra respons utan tvärtom. Jobbig sits vet inte hur jag ska lösa detta :/
Svårt-javisst… jag vet inte hur gammal du är… men när man är vuxen så måste man ibland ta svåra beslut… göra saker som man egentligen inte känner för… BÅDE för sin egen skull och andras.

Varför inte bara säga helt enkelt att du inte känner att du orkar ta hand om fler hundar än din egen, eller att du inte känner att du klarar att hantera hennes hund?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jobbig sits, men som föregående har skrivit - berätta för henne att du inte vill/orkar ha hennes hund mer, eftersom det går ut över din egen också. Om inte annat borde hon ju förstå att du bara vill din egen hunds bästa.
jag hade väl sett över lagen lite o därmed påpekat lite sen sagt blankt nej till vara hundvakt om man inte vill det. Eller så säger du ett fast pris, dra till med något så kanske denna person inte frågar igen om hundvakt. Hoppas att ägaren inser sitt ansvar. Lycka till.
Tack för era svar. Ja igårkväll sa jag vad jag tyckte, om än på vänligt vis. Det gick inte riktigt hem men jag blir nog i alla fall inte tillfrågad något mer! Tack för hjälpen.