Drog-/bombhund
Jag har nu kommit på vad jag vill med mitt liv, vad jag vill jobba med åtminstone. Jag vill jobba på tullen, som hundförare. Nu är inte det här något jag tänkt börja med nästa år, men inom ett par år hoppas jag uppnå detta mål. Så, någon som vet hur man gör för att bli tulltjänsteman, vad som krävs osv? Och sen hur man går tillväg för att bli hundförare där? Är det bara dom vanliga tjänstehundsraserna som gäller, som schäfer, golden, labbet och de belgiska vallhundarna? Eller "får" man ha andra raser så som t.ex. boxer eller blodhund? Visste inte vilken kategori detta inlägg platsade i, så det får flyttas om det är så.
När jag åkte tåg i sommras var det en hundförare med en hund på tåget i malmö och det var faktiskt en Saluki, och för nått år sedan stötte jag på en Cocker Spaniel i Småland på tåget, så raser kan nog varriera lite :)
Åh vad kul. Det funderar jag också på att bli
verkar väldigt intressant. På tullverkets hemsida står det en del.
Och här står det också lite.
Det jag gillar är att man får lön under utbildningen. Det jag tycker är lite tråkigt är att man måste jobba som vanlig tulltjänsteman ett par år innan man kan får gå hundutbildningen.
Ang. raserna så står det såhär: "De flesta av Tullverkets hundar är jakthundar, som springer spaniel, labrador, golden och flatcoated retriever. Anskaffning av hundar sker på den öppna marknaden." Och man blir tilldelad en hund.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com