Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1907 ggr
Labolina_73
0

Är jag larvig?/ känslig?

Jag har många ggr reagerat på att vissa säger att sina hundar har adhd, damp eller liknande… Detta tycker jag är jättejobbigt om jag ska vara ärlig,

jag har en son med adhd, tts, och odd och att jämföra sina hundar med denna diagnos tycker jag är fel..

kanske att det är så att diagnosen finns på hundar, vad vet jag? men att använda det när ens hund är lite överaktiv/understimulerad eller liknande..

detsamma är ju när föräldrar säger,, hahahahaa jag tror mitt barn har adhd för att h*n är så himla stojjig..

Var bara tvungen att skriva av mej lite..

mvh Linda

Banankaka320
0

Hunden är snarare understimulerad, men det känns väl bättre att säga att hunden har ADHD. Men jag har för mig att det finns hundar som har adhd

pius314
0

Det har skrivits i trådar om att det finns den diagnosen även för hundar, men jag är inte så insatt.

Förstår att det är jobbigt, det har blivit lite som 2000-talets "CP" som man slänger ur sig lite hit och dit utan tanke på hur det kan uppfattas av dem omkring en. Vi har ett liknande problem med dyslexi i familjen, och får ofta höra att "de som säger att de har dyslexi är bara lata och orkar inte lära sig att stava ordentligt"… om de bara visste hur mycket jobb vi lägger ner! (förlåt att det blev lite ot, men jag kände att jag kan förstå din situation helt enkelt)!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Sophey
0

Det beror pa hur man tittar pa situationen, en del manniskor reagerar starkare an andra pa vissa saker medans andra reagerar starkt pa andra saker men det finns sjukdommar som ADHD hos hundar och det finns aven en hel del foraldrar som sitter och sager " ha ha ha jag tror mitt barn har damp for han ar sa himla stojjig "

Jag brukar sjalv skoja om att min iller lider av autism och min hund lider av adhd fast de gor de ju inte Cool

Medarbetare på matlust

Sophey
0

Glomde saga att jag sjalv har en boksavsdiagnos och jag bryr mig inte speciellt savidare folk inte menar det illa (aven om jag inte ens fattar att det var elakt/snallt/ironiskt) Foten i munnen

Medarbetare på matlust

[countess]
1

Jag förstår absolut din tanke och att du blir irriterad men samtidigt blir det ju vad man gör det till . Jag har dyselexi och har blivigt kallad otaligt många men ditt jävla dyselexi barn dessa personer vet inte att jag har det men jag skrattar bara och berättar att jag har det och då skäms dom rätt rejält . Men jag tycker du ska förklara för dessa personer hur du känner :)

Banankaka320
0

#2 Vad korkat och lite efterblivet sagt egentligen, att folk säger att folk med Dyslexi inte orkar stava rätt? Jag som kan stava rätt tycker att det är fan jobbigare att stava fel >.< Har syskon som har problem med stava rätt och jag uppfattar dem inte lata utan bara att dem inte "kan" eller inte har det kvar i huvudet hur ordet ska vara. Vilket måste vara skitjobbigt o.o

Jag som förmodligen har ADHD bruka också skoja om att min hund har damp, men det är ju då hon har tråkigt och vem som helst skulle flippa av uttråkighet som hon gör ibland xD (Speciellt på mina "sovmorgorna")

MangoMelon
1

Och jag brukar säga att min 6 månader gamla Chihuahua valp lider av ad/hd för ibland får man faktiskt höja på ögonbrynen och skaka på huvudet åt hennes små rycker. Ibland när vi är ute på gården och leker och kastar pinne/boll så är hon helt inne i leken men så plötsligt, från ingenstans glömmer hon helt bort det hon höll på att göra och sätter iväg i full fart åt något annat håll, hoppar och skuttar och skäller och morrar om vartannat på samma gång som hon desperat letar efter en kotte/grässtrå/annan pinne/whatever för att börja leka med det istället. Och det spelar ingen roll hur många gånger jag ropar och viftar med bollen, hon har totalt glömt oss då redan. 

När vi är inne så kan hon få likadana ryck så springer hon åttiofyra varv runt huset innan hon lägger ner sig haha. Så ja, jag brukar kalla henne för ad/hd Lilli.

Såklart ska man tänka sig för vad man säger, men om man skulle tänka på alla som kanske kan ta åt sig av något man säger i förbifarten med humor på rösten så skulle man ju aldrig kunna säga något eftersom det alltid finns någon som kanske kan ta illa upp. Man får väl helt enkelt ta det med en nypa salt, det är ju inte som att i alla fall jag använder ad/hd som ett skällsord.. Det är skillnad på om man säger på skoj att man tror att sin valp lider av ad/hd när det rycker för den, eller om man fräser ut "jävla ad/hd idiot!". Eller?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

pius314
0

#6 Ja, jag håller med, det verkar skitjobbigt!

#7 helt klart beror det ju mycket på hur man säger nåt, men det är ju lite svårt att höra tonfall på ett forum tex. Men jag håller med om att man får försöka att inte ta illa vid sig, det finns så mycket som man kan ta åt sig av här i världen. skulle man göra det skulle man inte få nåt annat gjort hela dagarna.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Cassii
0

Förstår din situation, men personligen tror jag att det finns hundar som har adhd. Det finns personer som bokstavligen ger den aktivering som hunden kräver, men ändå så har den "utbrott", vet inte hur man ska förklara.. Ser lite ut som adhd..

Brukar även skoja om att min hund har aspberger..

Labolina_73
0

ja asså jag kanske överdriver men det är så himla jobbigt mellan varven med min son,, jag som troligtvis oxå har någon form av diagnos misstänkt adhd så blir det lite trist att folk använder det som en ursäkt till beteendet.

för mej är det som så att om man såger barn,,, diagnosen kan vara en förklaring till att bernet beter sej på ett visst sätt,, men det är fasen ingen ursäkt till detta då man faktiskt måste göra allt och lite till för att detta barn ska lära sej rätt och fel.. även om det många ggr känns helt meningslöst då det går in här och ut där…

men man hör allt för många ggr,, att ja men du vet,,, han har adhd,, eller min hund har nog adhd för attt etc etc etc….

men som sagt,, jag kanske överreagerar en smula, men ibland blir det bara för mycket..

/L

[Doglovers]
0

#10 Jag förstår att du tycker det är jobbigt. Många använder det nästan som ett skälls ord.

Så du behöver inte känna skuld för att du över reagerar.

Hoppas du får den hjälp du behöverGlad

Anibaz
0

ADHD hos hund är inte som hos människor, det är mycket värre.

Men att säga att ens hundar har damp, adhd etc kan jg tycka är fel. Visst kan jag skoja med mina när dem är riktigt stissiga och säga "men har du damp eller?" men jag går inte runt till folk och säger att mina hundar har damp. Då är det bara jag som varit lat och inte tränat/promenerat tillräckligt.

Karmatarerskanise
0

Jag gillar inte heller när folk använder diagnoser som skämt eller skällsord. Diagnoser är inget skämt för dom som lever med det. Visst kan man skämta hemma med familjen eller nära vänner, men att komma med sådana kommentarer till bekanta eller främmande är inte bra. Man vet aldrig vem som kan bli ledsen, vem som lever med diagnoser.

Och hundar kan också få ADHD som diagnos,.

Labolina_73
0

#12 vad menar du är värre? för hundar eller människor?

Karmatarerskanise
0

#12 Undrar också på vilket sätt det är värre för hundar?

[Alexis78]
0

Min son har bokstavsdiagnos men varken vi eller han själv har någonsin tagit illa upp, mycket tycker jag ligger i hur man själv tolkar det. Ser man själv det som något negativt så blir det lätt att man tolkar in negativt hos alla som använder uttrycket med. Jag hade tidigare ett marsvin som var helvilt, for fram och tillbaka och upp noch ner och visst påminde marsvinets energi väldigt mycket om sonens så vi sa ofta att den lilla grisen hade ADHD, inget negativt med det.

Karmatarerskanise
0

#16 Det är just det, många har upplevt väldigt mycket negativt med och omkring sina diagnoser, och man vet aldrig vem det kan vara. Därför bör man tänka sig för, vem det är man är man pratar med, innan man slänger ur sig en del kommentarer.

Som sagt, är man hemma lär det ju inte vara några problem då man brukar känna sin familj. :)

[Alexis78]
0

#17# Visst, men samtidigt måste man inte automatiskt tolka allt negativt heller, ofta är det dessutom främst anhöriga snarare än de som har diagnosen som tycks ta det som skrivs negativt.

Karmatarerskanise
0

#18 Nej, självklart tolkar inte alla det negativt, långt ifrån.
Problemet är ju att man aldrig vet vem som gör det, således är det onödigt att riskera att göra en annan människa ledsen med kommentarer som enligt mig faktiskt är onödiga att yttra framför främmande och bekanta. Alla har inte den förmågan att skratta åt sina egna problem, speciellt inte om det verkligen är stora problem.

Det sista håller jag inte med om. Det är inte min uppfattning.

[Alexis78]
0

#19# Folk har olika uppfattningar, bara att acceptera.

Labolina_73
1

Jag har inga negativa känslor kring min sons eller mina ev diagnoser,, det jag tycker 'r fel är når folk använder sej utav det på ett negativs sätt.. att man använder det som en ursäkt för ett beteende.

/L

Karmatarerskanise
0

#21 Det tycker inte jag heller är rätt.

Anibaz
0

En hund med ADHD har obotliga rädslor, är hyperaktiva,svåra att kontrollera och är väldigt stressade och nervösa. Människor kan få hjälp att kontrollera sin hyperaktivitet och sina koncentrationssvårigheter medans en hund inte kan få samma hjälp.

Att leva ett liv där man ständigt är rädd och nervös är ett hemskt liv för en hund.

Samma med tex downs syndrom, det är även det mycket värre för hundar än för människor.

Labolina_73
0

oki,, men seriöst,, är det ett värdigt liv för en hund att leva då?

jag kan inte säga att ja jag skulle minsann avliva min hund iom att jag inte sitter i den situationen,, men jag känner bara rent spontant att det kan inte vara ett värdigt liv.

/L

Karmatarerskanise
0

#23 Finns detta att läsa någonstans?
Är mycket intressant.

Det här med obotliga rädslor var nytt för mig.

Anibaz
0

#25 Jag ska se om jag hittar nån sida. Själv har jag pratat med veterinär och ägare utav hund med ADHD. Och ang downs så är jag ofta hundvakt åt en hund med det. Fast om det heter så på hund vet jag inte, men dem har också ett annorlunda kromosom-antal.

MoaW
0

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men jag håller med dig!

Jag har bla hört instruktörer ursäkta sin hund med att han har ju damp. och dessa hundar har alltså inte nån diagnos, utan personerna använder det som ett uttryck för att hunden är jobbig, och det tycker jag är så otroligt fel!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.