Problem med valpen..
Vi har ett problem här hemma som jag inte får bukt med så nu vänder jag mig till er ifall ni kanske har några kloka tips och råd.
Vi har tre stycken hundar, allihop chihuahuan. Valpen Lilli som är 6 månader nu, är ett ad/hd barn utan like (men så ska det väl vara med valpar) och hon är väldigt lyhörd och lättlärd förutom när det kommer till en sak.
Hon snor kattbajs från toalådan. Detta har hon hållit på med så gott som ända sen hon kom till oss som 8 veckor gammal. Hon äter inte bajset, hon bara tar det från lådan och bär omkring det i huset, och lägger det på de minst trevliga platser, som i mina morgontofflor eller under filten i soffan. Ibland slickar hon på bajset också, vilket resulterar i att hon luktar fruktansvärt äckligt från munnen. Vi har kommit på henne flertalet gånger precis när hon gör det och då bestraffat henne genast, utan resultat. Hon skäms exakt en nanosekund och så har hon glömt det och fortsätter med sitt..
Hon har massor av olika leksaker, både små kramdjur, rep, tuggben, större kramdjur osv osv. Hon har inte brist på något (har varit hos veterinären och kollat igenom henne grundligt) och hon är avmaskad enligt veterinärens rekommendation. Hon leker gärna med sina leksaker, vi är ute väldigt mycket och så busar hon med de andra två hundarna så gott som hela tiden, så jag ser faktiskt ingen orsak till varför hon ska ta kattbajset och bära omkring på det hela tiden.
Någon som har tips på vad jag ska ta mig till med henne? Klickerträning är jag inte intresserad av då jag klickar de andra två och valpen har klart och tydligt visat att hon inte förstår sig på det, och tro mig, med henne kan man inte klickerträna när hon inte kan koncentrera sig längre än en halv minut åt gången. Dessutom tror jag inte på att klickerträning skulle ha någon som helst effekt på en hund som snor kattbajs dagarna i ända..
Tack på förhand!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Finns det någon möjlighet att sätta upp kattlådan så hon inte når den? Då är ju problemet löst iaf 
Ja det finns det, men då har jag ju bara löst problemet och inte orsaken bakom det..
Om du inte kan tänka dig att träna bort det här genom klickerträning eller på annat sätt genom belöning vill träna valpen att inte röra kattlådan eller ställa den på annat sätt tror jag inte du får många svar här för de flesta här inne är inte för bestraffning, som jag förstått det.
Jag hade ställt kattlådan på ett sätt så den var utom räckhåll för valpen.
De flesta hundar tycker djurbajs är mumisgt och, tyvärr, tycker många att just kattbajs är en delikatess. Att ta kattbajset är så belönande att det kan vara värt att ta en bestraffning/ignorera en annan belöning. Man får hitta ett sätt att motivera för valpen att inte röra bajset.
Jag kan också säga att bajsätande i många fall växer bort, hyffsat. Kan hända att valpen är lite mindre manisk när den blir äldre.
Om du ändå skulle vara intresserad, så träna inte mer än en halv minut om valpen inte klarar mer än en halv minut. Det är ju ändå en valp. Med tiden kan du träna upp uthålligheten till ett par minuter och om du hittar tillräckligt motivernade belöningar vill hunden inte sluta träna när det (efter ett par minuter) är dags att sluta.
Här finns många bra artiklar:
http://www.clickersolutions.com/articles/index.htm#behaviors
Bland annat den här, som egentligen appliceras på mat men jag tror det går att göra samma med kattbajs eller vad som helst hunden gärna tar eller äter:
http://www.clickersolutions.com/articles/2001/leaveit.htm
Men om inte kattbajset är tillgängligt, då återstår ju inte problemet?
Ibland (när det är något så nasty som kattbajs i tofflorna) kanske en quickfix är helt ok?
Eller är bajs generellt ett problem? Äter hon bajs ute?
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Min tjej åt kattbajset när toaletterna stod på golvet. Det hjälpte inte med träning, komma på henne så att hon skämdes eller nått. Bajset var för oemotståndigt (uäk!) Så vi ställde toaletterna på små fyrkantiga bord som kostar runt en hundrig på IKEA och problemet inne löst.
Ute kan hon nosa upp bajs, men då gäller det bara att hålla henne borta ifrån de ställen där man vet att det finns.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#3 Tack för dina tips! Orsaken till varför jag anser att klickerträning inte är något som kommer hjälpa oss ur den här situationen är för att jag har sett hur valpen reagerar på klickern. Hon brukar sitta med i köket när jag klickar de andra två, inte en chans att hon skulle fatta vad som begärs. Jag har försökt klicka in henne inte en eller två gånger utan många gånger med lika dåligt resultat. Tidigare var hon livrädd för klicket, så skaffade jag en sån "valpklicker" och den ignorerar hon totalt. De andra hundarna fattade relativt snabbt vad som önskades, behövde bara klicka in dem ca 30 minuter sammanlagt innan jag kunde lära unghanen kommandot sitt med att klicka.
Lilli (valpen) förstår inte detta. Hon kopplar över huvud taget inte ihop klickljudet med något som hon borde bry sig om. Därför känner jag att jag inte vill använda mig av klickerträning till ett såpass stort problem, eftersom det kommer vara ett projekt bara för sig att en vacker dag få henne att förstå idén med klickern. First thing first liksom..
#4 Vi har varit tvugna att lyfta upp kattmatsskålarna redan för annars står alla tre hundarna där och smaskar i sig katternas torrfoder. Jag skulle inte vilja bygga ytterligare en anordning till bajslådan, även om en sk quickfix känns väldigt lockande. För som du skriver så är kattbajs i tofflorna väldigt nasty.. Men, jag försöker att alltid lösa orsaken bakom problemet och inte bara problemet i sig, det har funkat bra på hästarna genom åren och även vår äldre tik har vi kunnat skola på det sättet..
Jag vill lösa det här så fort som möjligt, gärna utan klickerträning (bara för att Lilli verkligen inte kopplar ihop klicket med sig själv och jag vill börja klickerträningen sen när jag känner att hon är mogen för det).. Inga tips ?
Jag anser inte att kattlådan är något att bråka om. Som någon annan skrev är kattbajs för gott om man är hund, så varför lägga energi på det? Man är ändå inte alltid där och att komma så långt med träningen att hunden inte tar det när ingen ser är precis lika omöjligt som att man skulle lämna hunden med en smarrig stek och förvänta sig att den inte är borta när man kommer hem (eller i chihuahuans fall i alla fall tuggad på!). Så även mitt råd är att ställa lådan så att hunden inte kkommer åt den. En bit upp (ger även bekvämare arbetshöjd när man städar lådan!) eller bakom galler. Katterna kan ju hoppa över gallret utan problem. Har man större hundar så brukar det räck att vända lådan mot en vägg med bara kattavstånd mellan (om man har låda med huv).
Klart att det går att klicka in henne, men det blir ju väldigt konstigt om hon får vara med när de andra klickas utan att få belöning. Det gör ju att ljudet för hennes del inte kommer att betyda någonting.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag förstår att du inte vill använda klickerträning till det här om hon inte är ordentligt inklickad och "klickersmart".
Men jag blir lite ledsen när du säger "inte en chans att hon skulle fatta". Klickerträning är så mycket mer än att klicka - ge en godis. Hon kanske behöver en annan approach under inklickningen än de andra två, eller en annan slags belöning. Alla är ju olika.
Och ALLA djur går att klickerträna. Så är det bara. Djurparksdjur, katter, hundar, hästar, småganagare, barn m.fl klickertränas.
Kolla bara videon nedan. Hoppas att du inte tänker att din hund inte fattar om du ser att kackerlackor fattar.
Kom gärna in på klickerträning i fokus om du vill ha lite fler tips, vi har ett gäng bra artiklar också.
Att bestraffa en valp är enligt mig helt vansinnigt. Se till att valpen inte kommer åt kattbajset, det kommer nog att ge sig med tiden.
Jag var kattvakt åt några katter för ett tag sen, och min valp skulle hela tiden smyga in i badrummet och äta bajs från kattlådan. Att säga åt honom hjälpte inte nånting.
Lösningen? Sätta upp ett kompostgaller framför. Så att katterna kunde ta sig förbi, men inte hunden.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
En fråga som dök upp nyss när jag läste var att varför bryr sig inte de andra hundarna om kattbajset? Varken mina två andra eller någon annan av de hundarna som brukar vara här på besök?
#9 Om man aldrig bestraffar en hund, hur ska den någonsin lära sig vad som är fel? Med bestraffa menar jag då alltså INTE fysiskt, utan att fya med bestämd röst. Det har alltid funkat, jag har aldrig behövt ta i eller knäppa på nosen eller nåt annat som man ibland hör att folk gör, utan bara ett barskt FY! när hunden gör något fel. Och så kan man ju inte bestraffa en hund ens en minut efter att den gjort något oönskat utan det måste ske i samma stund som den gör det, och så måste man komma ihåg att vara konsekent.
Jag säger inte att klickerträning inte är bra, tvärtom! Jag tycker det är roligt att lära hundarna olika tricks med hjälp av klickern och man märker ju tydligt hur väl det fungerar, då dom blir alldeles till sig när man klickar och bjuder på alla tricks de kan på rad bara för att få klicket. MEN, jag vill inte använda klickerträning på min valp som inte är inklickad för att tillrättavisa henne. Jag vill att klickerträningen ska vara något positivt, en lek som vi gör tillsammans, och det har vi ännu inte gjort med henne. Och jag kommer inte börja klickerträna henne förrän hon kommit ur den värsta ad/hd tiden och jag känner att hon VILL vara med och träna, för det är hon verkligen inte intresserad av just nu.
Men det blir att lyfta upp lådan ur räckhöjd från hundarna (tur så är de små iaf) och hoppas att bajset slutar vara intressant nångång. För jag tycker faktiskt det är rätt äckligt, den här bajsfetischen.
#11 Man behöver inte lära hunden vad som är fel. Du kan istället lära hunden vad som är rätt.
Exempel:
Det är fel att springa fram till andra hundar när hunden är lös. Istället för att ge hunden obehagskänslor med skäll/fyande (och samtidigt ge relationen till hunden en törn) så kan man lära hunden hur den ska agera i den situationen och motivera den till att stanna hos dig.
Träningen blir en positiv upplevelse för dig och hunden och samtidigt stärker ni bandet sinsemellan när ni samarbetar och jobbar mot ett mål.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Dessutom kan jag tillägga att valpen inte bör vara med när du klickar en annan hund. Belöning ska alltid komma efter klicket och hunden förstår ju inte att klicket just då är avsett för en annan hund.
Klicket får mycket mindre effekt om hunden inte får belöning varenda gång. Då faller hela konceptet med klickerträning…
Och det låter på dig som att du har fått för dig att folk här inne vill att du ska tillrättavisa valpens bajsplockande med klickern. Det är tvärt om, dom vill att du ska motivera valpen till att vilja låta bli lådan. Det finns många olika vägar att gå för att komma till det målet, klicker behövs inte nödvändigtvis. Enklast är ju dock att inhängna lådan eller ställa den så att valpen inte kommer åt.
#11 Genom att alltid lära den vad som är RÄTT !!! Som du märker själv så hjälper det inte att ryta FY, och hundar skäms inte, däremot blir den osäker när du bestraffar den. En hund lär sig ALDRIG av bestraffning, en hund lär sig av belöningar, dvs vad HUNDEN ser som belöning.
Hej, om du vill träna och ha en övning så kommer en här. Sätt dig tex i vardagsrummet, ställ kattlådan framför dig och sätt dig på en pall i närheten du ska kunna resa dig fort. Ha jättegott godis dvs kokt kycklingkött, torkat kycklinghjärta, lever etc. Strö ut några tuggpinnar eftersom din Chihuahua är så liten så ta de minsta pinnarna du hittar och låt dem gärna ligga tillsammans med lite rått kött över natt i kylskåpet, sen ka du ta bara pinnarna och använda dem. Stäng ute de andra hundarna och låt bara valpen jobba, om hon går upp i lådan lyfter du bestämt henne därifrån samtidigt som du säger nej, nosar hon på ett ben så får hon massor av beröm och godis. Upprpepa några dagar tills det fungerar i vardagsrummet under dessa dagar ska hon inte ha tillgång till toalådan utan du får ha ställt den på ett bra ställe.
Strö dock ut tuggpinnar varje dag, hämta gärna in de som är kvar i lägenheten sedan dagen innan och lägg tillbaka där kattlådan står säkert undanställd och varje gång du ser valpen med en sådan tuggpinne som hon har hämtat ur badrummet så berömmer du massor ibland med rösten och ibland med jättegott godis.
Efter några dagar ställer du lådan i badrummet eller var du nu har den vanligtvis och stör ut pinnar och tränar som innan. Ibörjan är du med inne i badrummet och när det fungerar och hon aldrig går i lådan så flyttar du dig så att hon tror att hon inte syns. Träna på samma sätt. Skulle hon välja att komma ut ur badrummet med en tuggpinne och helt välja bort kattlådan så ge henne jackpott dvs. flera goda godisar.
Nästa steg är att du börjar gå runt i lägenheten och inte håller koll hela tiden observera att förutom träningsstunder så ska kattlådan vara undanställd på säker plats och alternativet tuggpinnar ska finnas där kattlådan är, det tar tid att bryta en vana. Se till att det finns gott om tuggpinnar att välja på, de smala brukar ju köpas i hundrapack billigt. Idéen med övningen är att ge henne ett alternativ som du belönar rikligt som det är nu har du bara sagt fy och sen då??? Vad ska valpen göra istället om det istället finns ett tillåtet alternativ vid kattlådan blir det lättare för valpen att göra rätt.
Låt detta ta tid men snart kan du nog ställa ner kattlådan igen, du har då tränat in vad som inte är ok och vad som är ok. Börjar hon ta kattbajs igen får du börja om, då har du inte lyft ur henne ur lådan tillräckligt många ggr för att hon ska ha förstått eller så är det så lockande. Men de flesta brukar ge sig bara ägaren orkar träna tillräckligt. Ananas får ju bajset att smaka illa men tyvärr är det väl svårt att få katterna att äta det, men du kanske kan prova? Lycka till.
Ingen som kan svara på min fråga varför ingen av de andra hundarna bryr sig om bajset? Vi har ofta andra hundar här övernatten osv då jag brukar sitta hundvakt, och ingen har nånsin ens sett åt toalådan så varför är det bara valpen som bryr sig om den? Tilläggas bör kanske att några av de hundar som brukar vara här också är valpar i samma ålder/yngre.
Och med risk för att få halva sverige på mig så säger jag nu att orsaken till varför jag inte tänker börja klickerträna Lilli nu är helt enkelt för att jag inte vill. Jag hoppas att ni kan förstå att alla inte har samma åsikter, och jag menar inget illa mot er som klickertränar när jag säger såhär, utan det är rent och skärt min åsikt och den är att jag inte har lust att klickerträna. Jag vill inte, jag tycker det är onödigt och tidskrävande. Om jag klickertränar så gör jag det för att det är kul och för att lära hundarna tricks, då gör jag det någon gång nu och då när klickern råkar finnas till hands. Jag gör andra saker med mina hundar för att stimulera dem, och anser att klickern inte är nummer ett när det kommer till att stimulera hundar psyksiskt. Jag vet att Sverige är ett klicker frälst land och ofta får jag den känslan att många svenskar tror att alla problem går att lösa med lite klickerträning, men sån inställning har vi inte i Finland, utan här använder vi oss av traditionella träningsmetoder med godis och lek. Jag understryker ännu en gång att detta är min åsikt, jag tycker klickerträning är otroligt kul och givande och man märker att hundarna också gillar det, men jag väljer att inte använda mig av den metoden förutom när jag vill leka med hundarna och lära dem tricks. Jag ser upp till människor som har en jättebra kontakt med sina hundar via klickerträningen, men jag känner inget behov av att göra samma sak själv. Hoppas nån ens förstår mig och jag behöver inga tillrättavisningar i detta, jag ville bara säga hur det ligger till :)
#15 Tack för ett jättebra tips, jag ska prova på det så fort jag gått till djuraffären och hittat tuggpinnar som är tillräckligt små för Lilli så hon inte blir mätt efter första :D Uppdaterar er här om hur det går, om någon är intresserad ?
Anledningen till att de andra hundarna inte bryr sig om bajset kan ju helt enkelt vara så att de inte tycker om det. Skulle ju kunna finnas hur många anledningar som helst egentligen.
Vissa hundar är ju helt galna i alla sorters bajs. Min egen gillar kattbajs och rensar lådor om han får chansen. Lösningen? Jag ser till att han aldrig når kattlådor när vi är på besök hos människor med katt.
Jag förstår inte riktigt vad problemet är? Hunden tycker om att äta bajs ifall du inte vill att han ska äta bajs så får du ställa lådan där det inte går att nå.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#16 Jag tycker att det är helt ok om du inte vill klickerträna :)
Varför bara valpen och ingen av de andra hundarna är intresserad av kattskiten, är kanske lite svårt att få ett svar på, och spelar väl egentligen ingen större roll. Varför inte prova ett tag att ställa undan kattlådan, så att valpen helt enkelt inte kan få en möjlighet att få tag på skiten. Prova ett halvår, ställ sedan ner kattlådan igen och se om hunden fått andra intressen :)
#18 ÅH vad skönt att jag inte blir påhoppad för min åsikt. För en åsikt har vi ju alla rätt till och man kan inte bli sur på någon över den, tycker jag i alla fall :)
Jag tror ändå att jag tänker följa tipset som #15 gav åt mig.. Jag vet inte varför men jag är en sån person som alltid strävar till att lösa orsaken bakom problemet istället för att bara lösa själva problemet.. Jag lär ju märka rätt fort om Lilli hänger på det jag försöker lära henne, annars får jag väl bara bita mig i läppen och lyfta upp kattlådan..
#19 men orsaken bakom problemet ligger ju vid att valpen tycker bajs är gott. Det kan man egentligen inte göra något åt. Vill du träna till att valpen ska lämna bajset ifred vet du ju ändå aldrig vad som händer när du inte ser på :) lyckas valpen ändå ta en bajsbit efter eran träning och ingenting händer kommer hon förstå att det är okej när du inte är omkring. Det ultimata vore ju att ta bort all åtkomst till kattlådan så att valpen aldrig får changsen. Man lär barn att eld inte är något att leka med. De vet ju det, så varför låter vi de inte ha ett tänt ljus utan uppsikt? (inte för bajs kan jämföras med eld, men lite samma princip är det ju ;) )