Amris?
Funderar lite på hund nummer två. Dock är det ett tag tills jag kommer köpa en till hund. Då min nuvarande hund är fortfarande valp.
Just nu är jag inne på:
Amerikansk Cocker Spaniel. (Även kallad för "Amris")
Tycker att dom är jätte tjusiga,mysiga och rätt storlek för mig.
Träffade på en tik för några år sedan och hon var jätte fin.
Vill gärna hålla på med utställning och kanske även avel i framtiden.
Men även ha en hund med lite jakt i sig.
Är det någon som vet lite mer om hur dom är, som ras?
Eller kanske är det någon som har en Amris?
//Amela
Dem jag har träffat har varit väldigt "slow" och sen helt hyper xD Så jag antar att dem är lugna inomhus men aktiv när det väl händer något :D
#1 Låter jätte bra hehe. Min cavalier tik är likadan. Hon är helt seg innomhus o ute helt flummig och lekfull :P
Jag tycker de ser ut som söta mini New Foundlands i ansiktet ;P men har ingen erfarenhet av dem.
Är det inte en konstig förkortning på rasen bara?
AMRIS
Amerikansk Cocker Spaniel
Haha jag tycker att detta är mer passande ^^
AMCOS
Amerikansk Cocker Spaniel
Medarbetare på Hundar.ifokus
#3 Jag tycker också det är konstig förkortning :P
När jag hör Amris låter det som en förkortning av Amerikansk Risenschnauzer. Men nu finns det ju ingen sån ras.. Haha.
Ja AMCOS borde de kallas.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Loveradio - Haha precis vad jag tänkte :O Va sjukt! men kom också på sen att det inte finns ^^ haha
Medarbetare på Hundar.ifokus
Ja det är en lite knepig förkortning :P
Jag har en amris så jag kan berätta lite om min. Har själv försökt att ställa ut men jag reder inte ut pälsen riktigt. Jobbigt att lära sig trimma och det tar minst ett år innan man kan ställa igen efter att man klippt ner hunden. Det är enda minuset jag ser i rasen. Annars är han helt rätt för mig. Okej kanske lite för lugn men han har varit med om mycket innan jag fick honom så han har rätt att få ta lugnt nu. Men det finns en hyper knapp också.
Jakt finns absolut om man vill ha fram det. Älskar att spåra allt som går att spåra. Godis, bollar, matte, klövar ja allt som kan vara intressant.
Lagom storlek. Inte för stor inte för liten. Man kan utan problem lyfta upp honom och hålla en liten stund. Han älskar all form av gos. Speciellt öronen och magen. Älskar att leka med det mesta.
Sen finns det ju lite envishet i honom också. "Men matte jag vill också smaka det ser gott ut".
Vill du veta något mer?
#3,4 Dem kallas också för amerikanare av vissa.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#5 Haha vad läskigt, vi måste va tvillingar eller nått 
#6 Jo det är ju det :P men nu har vi nog kapat din tråd, förlåt 
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#8 Haha d e lungt ^^

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej jag har en vit röd amris hur lungn som helst inne då kan man tro att hon sover igenom hela sitt liv men på träningsplan och tävlingsplan då finns det inget som stoppar henne!
Dock har min mycket problem med öron inflamationer och just nu går hon på utredning för allergi.
Jag ville prova ställa men hon klarar inte av att ha så lång päls hon själv tycker det är besvärligt.
Jag personligen ska aldrig mer ha en amris, då det inte är min ras.
Skickar med en video på våran typ första freestyle uppvisning. Matvraket som hon är så envisas hon med att tro att det är mat i skålarna.
'
#10 Va fin uppvisning. :)
Hur är hon när det kommer till jakt instinkter? Kan man ha henne lös utan att hon sticker?
Nä jag förtsår d, när man väl har hittat sin ras som är rätt för en själv så ska man köra på det. Jag är extra matte åt en Jack Russell Terrier men skulle aldrig skaffa en terrier själv :P
#11 Min amris går att ha lös om jag bara hade vågat. Får han upp ett spår så kan det vara svårt att stoppa honom. Dock så var det så att när jag fick honom som treåring så hade ingen tränat inkallning med honom. Hade jag haft honom sen valp så hade jag nästan säkert kunnat ha honom lös utan problem. Är vi på promenad tillsammans med andra är han lös utan problem.

Hur är det med ögonsjukdomar i rasen? Jag känner 5-6 amrisar som alla har/har haft (avlivade) ögonproblem (främst cherry eye och starr).
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#13 Det finns en facebook sida som diskuterar det. Råder väldigt olika meningar om det. Uppfödare anser att det är en ganska frisk ras och andra att det är en ras med många sjukdomsfall.
Tror dock att det är väldigt vanligt med rinnande ögon. Min hunds ögon rinner väldigt lite man bara ser att det är lite våt. Annars är det inga problem. Men tror absolut att det finns ett stort mörkerantal.
Jag har själv en Am. cocker tik här hemma.
Och jag tycker det är en bra "första" hund bland annat och som en del säger så är den extremt lugn inne, men blir väldigt hyper dessutom är rasen extremt envis (hittar du en hund som är envisare gör man det bra xD) så det krävs mycket från sig själv för att presteraoch verkligen vill kämpa med att träna hunden.
Sen är rasen väldigt lättlärd.
Negativa är pälsen! Den måste borstas helst två ggr om dagen, en gång till skulle inte skada. Nu räknas min Lissie som blandras så vi håller henne kortklippt och hon är ett bevis på att de är rätt så envisa. Men trots hennes 1 ½ år har hon lärt sig det mesta men än är man aldrig fullärd, massor har vi kvar att lära.
Men känner du för att testa cocker ska du absokut prova på ett tag och se hur ni fungerar tillsammans :)
Skickar en bild på min hund så du kan se henne! På den här bilden var hon ett år! :)
#15 Tack så mycket för infon. Jättte söt vovve ^^
#16 Det var så lite så och tack själv ^^

#11 Jag kan inte släppa henne lös hon har jätte mycket jakt i sig. men hon är tydligen lite mer jakt avlad. Jag finns inte i hennes värld om hon får vittring på hare eller rådjur.
Läste högre upp i tråden om ögonfel. Visst finns det ögonfel inom rasen, men absolut inte att i så hög nivå som det känns i inlägget. Har själv tre stycken amrisar ögon Ua
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥