Prao
Hej. Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu går i klass 8. Nästa år ska vi ha prao. Jag undrar en sak. Jag har alltid velat paoa/ sommar jobba i ett hund dagis. Jag hittade ett hunddagis men sedan berättade en tjej i min klass att hennes storasyster har gjort det och att det var super tråkigt. Typ att det knappt fanns något att göra och att de som jobbade där såg en chans att låta henne gå ut med några hundar. Dessutom var hundarna olydiga och dragiga.
Dessutom berättade min lärare att vissa hunddagis har prao elever för att slippa anställa så mycket folk.
Har någon här inne praoat på ett hunddagis eller eventuellt jobbar/jobbat där?
Vore väldigt trevligt att få veta era erfarenheter av hunddagis.
Vore väldigt bra om ni kunde svara så fort som möjligt :)
Mina vänner praoade på ett hunddagis och de tyckte att det var jätteroligt. :) De fick gå ut på promenader, träna med hundarna och även träna med hundarna som de som arbetade på dagiset ägde. Det är väl bättre att promenera med hundar hela dagarna än att inte ha något att göra över huvud taget? :) på mina praktikplatser fick jag knappt göra någonting och det var grymt tråkigt.
#1 det är så jag hade föreställt mig ett dagis så jag ska kontakta det imorgon.
När man söker en praktik plats ska jag då skriva och berätta hur gammal jag är osv och att jag är väldigt intresserad av bland annat hundar osv?
Hör med din syv vad du ska skriva. :) Jag hade ringt eller åkt dit och pratat med dem i alla fall.
Ts, vet du vilken/vilka veckor du ska ha prao, åk och träffa chefen på stället och förklara att det är prao åk 8 det gäller. Det är ju inte praktik, utan prao. :)
Det finns bra hunddagis, och mindre bra, som med alla andra företag. Lika så finns det lydiga och olydiga hundar på ett hunddagis… de som drar i koppel och de som inte drar i koppel. Frågan är väl åxå hur mycket hundägarna gillar att en prao ska gå ut med, och träna deras hundar, kan tänka att ägarna åxå vill ha ngt att säga till om.
#3 Det är lättare sagt än gjort. Den ligger inte ens i stockholm. Men eftersom min mamma jobbar i närheten kommer isf åka tsm :)
Men tack för tipset :) ska se om hon är i skolan imorgon :)
Jag praoade på hunddagis i sjuan och det var väldigt kul. :) Det var ett hunddagis inne i stan så vi gick med alla hundar både i naturområden och mitt bland bilar och massa människor. Jag och mina kompisar fick göra rent kopplen en gång, byta vatten i skålarna och gå ut med dem. Vi skulle en dag tvätta rent väggarna i hundrummen men blev avbrutna för att vara med i hundyoga. :P
Vi behövde inte göra så mycket mer än det jag nämnde, mest gå ut med hundarna. Alla hundarna på det hunddagiset gick jättefint för det hade personalen lärt dem (vissa hundar gick inte alls lika fint med sina riktiga ägare). Det var jättekul att gå med 4-5 hundar bredvid en, speciellt när det är stora hundar haha. :) När hundarna låg i rummen så fick vi vara inne hos dem och gosa, men bara om de själva ville och då skulle det vara lugnt och tyst också.
Innan frågade jag på ett hunddagis här där jag bor och de tog bara emot gymnasieelever då så det kan vara olika på olika hunddagis.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#6 hehe låter mysigt :)
Mina planer var att praoa på hunddagis (totalvägrade att ens kolla på något annat), fick tips om en jättetrevlig djuraffär (endast tillbehör). Ångrar inte en sekund att jag valde det!
Fick träffa nya människor varje dag, hjälpa kunder, plocka upp varor osv. Fick erfarenhet om butiksbranschen och djurprodukter, hur bra som helst!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#8 har frågat min närmaste djuraffär men de tar inte emot prao elever utan bara de från djurgymnasiet och när jag tänkte på det hade jag iaf inte velat jobba där då butiksägaren inte är trevlig och de tipsar om fel saker som hamstervadd och sånt som är dödligt för vissa djur. Jag hade nog bett de flesta kunder att rädda sina djur och skippa att köpa det :P fast butiksägaren hade inte blivit så glad :/
Ja, har gjort det lite grann för många år sedan och jag tycker det skiljer sig mycket mellan alla olika "dagis" hur dom är uppbyggda och att många tyvärr utnyttjar/lägger allt för stort ansvar på unga pryoelever.
Att hundar är olydiga, starka i koppel, inte gillar alla är sånt man får räkna med, det är ju vanliga människors hundar och just därför skall inte praktikanter ha huvudansvaret för andras hundar tycker jag.
≧◔◡◔≦
jag gjorde min prao på ett hunddagis i 8:an men att jag fick platsen var bara tur, dem flesta tar typ bara från gymnasier. Men jag tyckte det var väldigt roligt och lärde mig mer. Dem flesta hundarna var inte direkt träning- och/eller tävlingshundar hemma så inte alla gick bra i kopplet och personalen kan inte alltid påverka det. Men man får ta det man får och lära. Jag hade ganska bra hundar som inte drog allt för mkt och personalen lät mig ta dem "lättare" hundarna ibörjan och jag uppskattade och tkr det är bra när man inte går ut med 10 hundar på en man.
Jag hade praktik på ett hundpansionat när jag gick sista året på gymnasiet. Var där i 5veckor. Jag kände att hon tog nytta av mig så att jag kunde gå långa rundor med hundarna. Jag undrar om den ens fick fler promenader än dem jag gick med dem. Men visste det var ganska rolig ändå. När hundarna var tyskta vill säga. Var nästan alltid någon som gnällde så jag hade ofta huvudvärk.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
tackar alla som svarat! :D
Nästa vecka ska jag prata med syv om hur jag ska kontakta hunddagiset :)
#13 Annars kan man ringa eller maila dem om man inte kan åka till dem direkt. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
För en del år sedan när jag gick på gymnasietså gjorde jag en längre praktik på ett hundpensionat och det var verkligen toppen. Hon jag var hos hade pensionatet hemma på gården och födde också upp Bernersennen. Visst det var intefullt aktivitet hela dagen. Men jag gjorde allt möjligt, allt sådant som behöver göras på en sådan arbetsplats. Det skulle matas hundar,rastas hundar, städa boxar, mocka rastgården, hjälpa till med vissa papper och administration.
Men hon som hade pensionatet var också jätte bra, jag fick vara med och lära mig och göra mycket. Så det beror nog också en hel del på handledaren hur lyckat det blir.
#15 åå det låter jätte kul :) låter som full rulle hela tiden :D
Jag har praoat på djurhem (Linköpings djurskyddsförening) och det var väldigt kul. Trivdes jättebra. Fick rasta daghundarna, rengöra burar, gosa med kattungar, mata och fixa hos katterna. Och fick lära mig om hur de tog hand om de katter som satt i karantän.
Har också praoat på Hundtrim (Tassarnas trim i Linköping) och där fick jag hjälpa till att bada hundar, klippa och frisera och städa. Det var också kul.
Sen har jag praoat på 2 bondgårrdar och mjölkat kossor och gjort en massa ladugårdsarbete.
Så har jag praoat på skolans djurhus. Hjälpt till att ta hand om alla djuren. Minigrisar, hamstrar, råttor, möss, marsvin, ormar, fåglar och olika smådjur.
Vad mer? Jo innan sommaren så praoade jag 2 veckor hos en kennel som föder upp Flattisar. Det var otroligt roligt och lärorikt. Nu har jag fått en inblick i hur livet som uppfödare är. Där fick jag rasta hundar, fixa mat åt valpar och hundar, bada och fixa iordning och frisera en hund som skulle på utställning. Och gosa med alla underbara valpar. Fick också följa med på ett veterinärbesök med en valp som skulle vaccineras.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jag praoade på ett hunddagis i 8an i våras. Inget jag gör om säger jag bara.
Vi kom dit, gjorde ingenting, gick ut med hundarna som inte kunde bete sig alls och sen att de gick löptikar med på samma promenad gjorde det inte bättre, sen kom vi in, gav hundarna mat, gjorde ingenting i några timmar typ, sen ut en kort promenad, sen städa. Varje dag i 2 veckor. Inget jag tyckte var roligt direkt iallafall :/
Nu i 9an praoade jag på en veterinärklinik. Mycket roligare ( dock fick jag det för att vi känner dom) jag fick se kastreringar och undersökningar och så. Sen städa och sortera papper, men det var inte så farligt.
Jag ska fråga hunddagiset här om jag kan få jobba där någon gång. Det skulle vara så roligt! Hoppas du får praoa där TS! 
#17 Ååå vad kul det låter :D vill också praoa på olika ställen. Främst en veterinärsklinik och ett hunddagis, eventuellt djurstall eller kennel :)
Gjorde du allt det gratis eller tog du betalt?
#20 Ja det har varit superkul att prova på lite olika "yrken".
och att jobba med djur är ju alltid kul.
Gratis. Det var under praon i skolan.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com