får inte bort huvvet!!
Duscha ecko nu.. och hitta en fästing. Jag tog tag i den men fick inte med huvudet. Han sitter som berget.. och de kan ju bli en jätte infektion om jag inte får bort huvudet.. hur tusan ska jag gå till väga? de är en liten minni skit..
badda huvudet med sprit eller nått annat som tar bort bakterier runt om och på huvudet, oftast ramlar d av av sig själv då men håll koll bara så d inte blir rött runt eller ser inflamerat ut..
nån annan som har nått annat tips?

ta med en pincett/jordgubbs grej(som man tar bort det gröna från jordgubbar) om du inte har fästingplockare och fäst så nära huden och nyp till ordentligt i fästingen(inte rakt på den men du förstår nog) och dra bort snabbt. Har ju inte fästingar i Norrland, men kanske till lite hjälp får man vara.

Så länge det inte är rött och infekterat så är det ingen fara. Huvudet stöts ut av kroppen efter ett tag.
Så länge det inte blir infekterat är det lungt som sagt var ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ÅÅÅåååhhh…..tänk om man kunde bo i norrland, och slippa dessa marodörer….muttrar……

Hittade en fästing krypandes på vaplens ben igår. Tog givetvis bort den direkt, men inatt drömde jag om att han hade jäääättemånga :/. Vet hur "skoj" det är att plocka på hästar, hundar vill jag inte ens tänka på.
Usch, jag ryser. Bebisen har svart päls också, nog lätt att hitta fästingarna..
Vi behöver bara känna igenom Idelma, och kolla extra i armhålorna och magen. Var värre med förra jycken, han hade ju extremt mycket päls. :)
Läste precis i en hundbok att det är inget farligt om huvudet sitter kvar, det är i bakkroppen farliga smittoämnen sitter (Borrelian mm) och att det är den man måste få bort. Som det står i tidigare inlägg försvinner huvudet inom kort ändå, men man ska ha koll så det inte infekteras bara.

Låt det vara bara, bättre att du låter det vara en att irritera området deto mera.
Häll lite sprit i och håll koll på det. Huvudet kommer nog ut med tiden :)
Med vad plockar du bort fästingar?
Jag använder mig av fästingplockare och inte en enda gång har huvudet blivit kvar. Jag har säkert plockat bort en 40st allt som allt med den.
Det är en gammal myt att det är farligt om man missar huvudet. Huvudet kommer att ramla bort av sig självt.
Låt det vara bara, så att du inte irriterar huden i onödan. Däremot kan du gärna hålla ett koll på bettstället så ingen infektion uppstår.
Behandla bettstället som vilket småsår som helst!