Dagmatte, hur gör ni?
Jag funderar på att bli dagmatte men jag undrar över några saker som någon måste ha varit med om.
Ni som är dagmattar, hur gör ni om ni måste gå ifrån hemmet?
Jag själv behöver ju ibland springa förbi affären om jag har glömt något till maten tex. Ibland har jag även 1-timmes möten hos läkare, terapeut eller arbetsförmedlingen.
Dagmattar måste väl också gå till läkaren/tandläkaren ibland? Eller göra ärenden på banken, gå till optikern eller vad som helst som krävs att man gör dagtid.
Lämnar ni daghunden hemma då? Jag vill gärna vara dagmatte men jag vill heller inte känna mig låst till min lägenhet från 7 till 16, om ni förstår vad jag menar? Jag skulle ju absolut ta med hunden dit det gick att ta med den, men vissa ställen går ju inte.
Skulle ni som lämnar er hund till en dagmatte tycka att det var okej att hunden var själv en liten stund då och då? Det rör sig alltså om någon timme i veckan, inte så mycket alltså. Tänker på hunddagis också där många hundar sitter instängda i en box utan kontakt med människor förrutom på promenaderna, det måste väl vara värre?
I övrigt är jag väldigt seriös och positiv och jag har stor hundvana. Jag skulle aktivera hunden ordentligt och ta mycket väl hand om den.

Jag är ofta dagmatte/hundvakt, för mig beror det lite på vilken hund jag har hos mig, en del hundar klarar utmärkt att lämnas ensam en timme om jag måste iväg, medan en annan inte klarar att vara ensam alls utan att yla som besatt.
Har jag möten inplanerade så talar jag om det för hundens ägare, kan hunden inte lämnas ensam den stund jag blir borta så får ägaren lösa hundvakt på annat håll den dagen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har man bara en god kommunikation med ägaren borde det inte vara några problem att gå ifrån hunden någon timme eller så.
Kanske inte en så god ide om hunden är en riktig buse och förstör när den är ensam dock, men det måste man ju ha pratat om innan.
Om jag hade dagmatte till min hund så hade jag pratat igenom alla dessa saker med denne. Som hur hunden funkar vid hundmöten bla. och om det går bra att lämna den ensam en stund =)
Söker dagmatte just nu, så har tänkt igenom vad man skall prata om och så =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
När jag var dagmatte så var det inga problem med sticka ifrån daghunden eller våran hund en stund. Jag säger som Anne jag sa givet detta innan så hundägaren hade möjlighet att fixa annan hundvakt om det var så. Nu är jag inte dagmatte längre.
2 hoppas du hittar en dagmatte/husse snart åt din söta lilla tjeja :)
Jag har sagt till min dagmatte att det är helt okej att lämna henne ibland. Men jag vill inte lämna till dagmatte och sedan sitter hon ensam där flera timmar om dagen istället. För i såna fall kan vi lika gärna lösa det hemma.
Men det är väl klart att dagmatten inte kan spendera 8-9 timmar om dagen bara sitta hemma, så för mig är det helt okj att lämna henne någon timme då och då. Bara som sagt hon inte sitter hemma hos dagmatten jättelänge.
Jag ska börja "dagmatta". Och har funderat mycket på vad som måste fungera. Jag ska träffa några hundägare för att se om vi kan passa ihop och då ska vi givetvis prata om alla krav vi har på varandra.
Att kunna lämna hunden ensam en liten stund måste nog gå om det är en hund jag ska ha fera dagar i veckan. Givetvis tänker jag inte ge mig ut på aktiviteter utan hundarna när jag är dagmatte, men jag vill kunna gå och handla t.ex. om det skulle behövas.
Vidare frågor till er andra som är/har dagmatte. Har ni kontrakt? Hur gör ni med redovisning utav inkomst?