Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 1336 ggr
Cassii
0

Tappar ni någonsin träningssuget?

Jag och Lexie är nere i en ordentlig svacka ang. vår träning. Vi kommer ingenstans, det känns som om vi trampar vatten. Jag blir riktigt ledsen över att vi inte utvecklas någonting, varken hon eller jag utvecklas - vi står bara stilla. Jag har börjat tappa suget till träningen, och med det menar jag agility. Jag älskar det över allt, Lexie med. Jag kan verkligen se hur hon blir en annan hund, hur glad hon blir och hur mycket hon växer och stärker sitt självförtroende. Men.. Vad gör man? Tar man en paus? Provar något annat eller ger sig fasen på att man ska klara av det?

Någon annan som tappar träningssuget ibland? Vad brukar ni göra för att bli motiverade igen?

Maja2
0

Jag tror att man ska variera träningen ….   själv har jag aldrig känt någon svacka, men så har jag haft mina hundar så kort tid åxå :)   Kelly, som jag jobbar mest lydnad med, har jag bara haft i två år, de andra två hundarna har jag haft i 1.5 och 1 år.

Prova nåt annat kul, freestyle, spår, sök, rallylydnad,  gör nåt annat ihop med hunden ett tag :)

JLNordin
0

Håller med #1

Tränar ni ensamma eller har ni några som ni tränar med? för om ni tränar med andra så kan man be varandra om tips och utmaningar;)

Changrila
1

Jag tappar absolut motivationen ibland.

Då tar jag en paus från träning och fokuserar på att bara ha kul med hundarna. Gå långpromenader i fin miljö, träna lite fåniga tricks om hundarna vill jobba med hjärnan, träffa vänner och deras hundar, typ så. När jag gjort det ett tag så kollar jag lite på vad det finns för tävlingar, kanske in någon helt ny gren, kollar klipp på youtube som visar hur det går till osv och så börjar jag träna igen med nya mål. Då är det också kul igen. Sedan kan jag gå tillbaka och träna det som förut blev tråkigt, men då tycker jag att det är kul igen :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Mischa
0

Hela tiden.

Har mina "maniska perioder" då det kan bli jättemycket/varierat eftersom jag har inspiration och andra perioder ingenting.

Det sämsta jag upplevt är att tvinga sig till det, det blir inte roligare och hunden känner av det vilket gör att det går sämre och man blir desto mer omotiverad när det går skit.

Testa att antingen göra ett uppehåll tills suget kommer tillbaka, eller leta efter inspiration för annat ex. youtube-videos, gå på föreläsning eller kurs.

≧◔◡◔≦

Loveradio
0

Absolut! Det tror jag alla gör. Alla har svackor ibland. Och tränar man med hund så har man ju både framgångar och motgångar. Och blir det många motgångar en period, så tappar man ju suget.

Man får ta en paus några dar. Kanske träna tricks eller kontakt. Titta på klipp från youtube och försöka hitta inspiration som #4 skriver. Så kanske man får tillbaka träningssuget. Ta långpromenader och fokusera på annat.

Så får man fundera på varför träningen inte går så bra? Varför utvecklas ni inte? Varför står ni still? Är det nåt moment som inte går så bra? Så får man försöka hitta lösningar. Och jobba på problemet.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cassii
0

Tack så mycket för svar! Och skönt att jag inte är ensam om att tappa suget.. Tror det blir paus från agilityn ett tag.

Men nu är ju frågan vad vi ska göra istället..? Lydnad? Rallylydnad? Freestyle? Hm..

Maja2
0

#6 Gör det som känns bäst :) Vad vill du göra tillsammans med din hund? Det MÅSTE ju inte vara träning i lydnad osv, det kanske är viktigast att satsa på relationen?  Lek, skogspromenader, upptäcka saker ihop, ha KUL :)

Cassii
0

#7 Jag vet inte vad vi vill göra, drömmen var ju att vi skulle bli ch i agility (hopp o agility klass).. Mer än så har jag inte tänkt (haha), vi tränade lite lydnad förut, men det var ganska tråkigt tycker jag.. Det är skönt att få andras åsikter, de får allt att låta så enkelt medan när man sitter själv så vet man inte vad man ska göra :) Tack!

JLNordin
0

Prova på lite freestyle övningar, där det är väldigt "fritt" i jämförrt med lydnaden, testa nosövningar det brukar de flesta gilla;)

[MatildaTure]
0

Är inte Lexi bara en valp? Du får ha tålamod med henne, du kommer hinna göra allt du vill :)

Cassii
0

#10 Hon är snart 1 år, ja jag vet.. mitt tålamod är sämst hehe

[MatildaTure]
0

#11 Ja men då så! Hon är en liten ras och kommer leva lääääänge. Jag har också jättedåligt tålamod, min valp är 6 månader och ibland kommer jag på mig själv att tänka att han är vuxen. Du ska inte ställa så höga krav på dig sjäv, lek och ha kul med Lexie så kommer resten automatiskt! Du verkar vara en jättebra hundägare så det är bara att fortsätta i samma stil!

Maja2
0

oj, är hon inte ens ett år!!! Men DÅ måste du nog tänka om. En hund ska inte ens BÖRJA med agility före ett års ålder, så ta det lugnt med ambitionerna :)

KvirrZ
0

#13 Klart dom kan börja. Men hon väntar säkert med det mest krävande som t.ex. hoppen Glad

- Mvh Emma

Loveradio
0

#13 Klart man kan börja med agility före ett års ålder. Bara man tar det lugnt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

#14 #15 börja och börja… javisst… men för att komma in på en agilitykurs tex så ska hunden vara ett år, så att tappa sugen innan man ens kan komma in på kurs… det var mer så jag menade

Cassii
0

#13 Vi hoppar inte, utan kör grunder :) Då är det som att säga att man inte kan köra lydnad innan 1 års ålder. De får inte hoppa innan 1 års ålder :)

Chanku
0

Brukar också få svackor ibland. Jag är dock inte enbart inriktad på en gren, så efter en väldigt intensiv period med tex tävlingslydnad så kan jag rikta fokusen mer på freestylen etc. Jag gillar också att träna tricks/kroppskontroll och tappar jag lite träningsork så brukar jag sitta på youtube och inspireras av olika duktiga hundtränare runt om världen.

Jag ser heller inget fel i att låta hundarna "gå och skrota" ibland.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Maja2
0

#17, som jag sa i #16, har du tappat sugen redan innan du kommer in på en agiltikurs….

Changrila
0

Var i världen bor du TS? Kanske du kan hitta lite nya hundägande kompisar, (kanske via forumet här?) som kan inspirera dig?

---------

Cassii
0

#20 Ja, det skulle nog vara smart. Jag bor i Stockholm..

Changrila
0

Du har inte lust att hänga med mig och mina damer ut någon dag då? Oavsett vad vi gör så har vi bara fokus på att det ska vara KUL, men jag tränar tricks, lydnad, rallylydnad, agility, personspår m.m. Oftast när jag är ute blir det dock bara vanliga promenader i skogen där vi klättrar runt lite och så får damerna springa lösa på lämpliga platser.

---------

Cassii
0

#22 Jo det skulle jag jätte gärna göra! Tack så mycket! Glad

Changrila
0

Jag är arbetslös så hela mina dagar är lediga som det är nu. Bor i Järfälla lite norr om Sthlm.

Skickar min mailadress till dig så kan du antingen maila eller adda mig på msn så kan vi ju se när det skulle passa med en promenad eller träning eller något annat :)

---------

Zabina
1

Helt normalt att tappa sugen. När jag är omotiverad eller börjar känna mig småirriterad så tränar jag inte. Då blir det bara långpromenader och mys. Det behövs ibland! Att träna när man inte är motiverad brukar inte bli så bra. Just nu går jag en kurs i rallylydnad och om vi blir det minsta irriterade så ska vi lämna lokalen en stund! Tycker det är vettigt!

Du kan ju ta en paus från tränandet helt och hållet i ett par veckor. Då brukar suget komma tillbaka!