Till er som har tik och hane
Till alla er som har fertila tikar och hanar hemma. Hur gör ni när tikarna löper?
Separerar ni dem i olika rum då?
Medarbetare på Hundar.ifokus

Då jag hade tik + hane så delade jag av lägenheten med barngrindar så de fick turas om att vara i olika rum.
Dock så fungerade detta endast då någon var hemma med hundarna, skulle vi åka bort så fick en av dem följa med eftersom tiken utan problem hoppar över grindar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Under de flesta löpen har tiken fått bo hos min mormor och morfar under löpet. För hanens skull som tyckte det var ganska påfrestande att ha henne hemma. Men under ett löp så kunde inte mormor och morfar passa henne så då hade vi dem tillsammans utan problem. Tiken var aldrig i närheten på att ge vika för honom (fråga inte varför, kemin stämde väl inte;)) - hon morrade så fort han ens tittade på henne. Så det har fungerat väldigt bra och smärtfritt.
När vi hade fertil tik och hane så var hanen i ett rum med kompostgaller i dörröppningen. Var dom själv hemma stängde vi dörren.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
När vi hade både tik och hane så hade vi dom nästan som vanligt även när hon löpte. För hon lät aldrig hanen komma i närheten ändå :P
Men var vi inte hemma så fick dom va i var sin del av huset med en stängd dörr emellan och det gick fin fint :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
när någon av våra tikar löper så bryr inte daddy sig…. konstigt nog då han är väldigt intresserad av icke-löpande tikar ibland… som du märkte i bilen påväg till malmö hahaha……
Dock delar vi på dem om dem ska vara ensamma såklart =)
Vi har alltid våra åtskillda, en tjuvparning går lika snabbt som när mjölken kokar över
När jag hade det så lämnades hanen bort när tikarna löpte. Det blev alldeles för mycket stress för alla inblandade att ha dem tillsammans men åtskilda.
Självklart finns det ras- och individskillnader, men om hundarna blir stressade (eller påverkade på något sätt) så tycker jag att man har den skyldigheten. Då är risken dessutom noll för oönskade valpar.
Något många inte vet, men som är mycket viktigt, är att man kan aldrig lita på en höglöpande tik! Hon kan vara hur mycket lydnadschampion som helst, men hormonerna skriker högre än alla världens lydnad
. En höglöpande tik ska därför inte vara lös eller utom synhåll en enda sekund! Detta gäller även flera dagar både före och efter vad du tror är höglöpet. Man kan självklart inte heller ha tiken lös eller bunden på tomten eller någon annanstans. Det finns ingen gräns för hanhundars påhittighet och vighet när det finns en löptik i närheten. Jag vet till och med tikar som blivit parade i hundgård, d v s ägaren lämnar dem där på morgonen och kommer hem på kvällen och under dagen har en hanhund både kommit, parat och gått
. Det märker man först när det är alldeles för sent…
min hane blev kastrerad.