Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 13057 ggr
[Wera]
0

Kastrera eller inte kastrera?

Undrar vad ni tycker om att låta sin han hund kastreras?

Min syster ska få en valp till jul av min kusin, han kommer från Spanien.
Han är nu 3 månader och är en blandras, okänd härstamning men min kusin äger båda föräldrarna (pappan väger 3-4kg, mamman väger 2-3kg.)

Vet inte nu om vi ska låta han kastreras när han blivit tillräckligt gammal eller låta bli att låta han kastreras? Vad tycker ni? Hur påverkas hunden av att kastreras? Är ingreppet stort?

Jag har bara erfarenhet av kastrering av kanin och det gör man mest på hanar för de skvätter urin och kan ofta jucka på en. Men även för de brukar komma in i tonåren och bli bråkiga, är det samma med hundar? Han hundar brukar väl inte skvätta urin?
Hur gammal bör en hund vara vid en kastrering? Hur mkt brukar det kosta?

Vad ändras på hunden vid kastrering? Temperamentet?

Amoz
0

Vissa hanar kan bli aggressiva mot andra om de inte är kastrerade (gäller klart inte alla!) Vissa hanar kan skvätta och vissa hanar kan jucka, men det är olika, vissa lugnar ner sig efter kastrering med. Som sagt, det är olika och beror nog till stor del på individen.

[Wera]
0

#1 Ok så vi ska vänta och se hur hunden är så får vi se om vi ska låta han kastreras?

anaprincess
0

Min hund kastrerades för3 veckor sen. Det kostade 2800kr och är ett litet ingrepp som tog 20 min. Dom gör ett snitt på 2,5cm framför pungen och där tar dom ut testiklarna. Det läker på 10 dagar och hunden är lite yr samma dag som ingrepper men sen har dom varken ont eller mår dåligt. Att hunden blir lugnare av en kastrering gäller inte alla hundar, min hund är piggare än någonsin och är nästan överaktiv och innan var han normal aktiv. Annars märker jag ingen skillnad i tempramentet mot andra hundar.

AnneN
0

#3 resultatet av kastreringen kan man se helt först efter ca 6 månader då det kan ta så lång tid innan hormonerna gått ur kroppen på hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Katti
0

Man kan väl säga att ska man kastrera för att slippa skvättande och hanhundsaggressivitet så ska man göra det ganska tidigt. Har en hane fått hålla på med det ett tag så sitter det troligen kvar även efter en kastrering. Så jag tycker inte att man ska vänta och se.

För hundens skull är det helt klart lättare att vara kastrerad. Han slipper hetsa upp sig över löptikar med allt vad det kan innebära av t ex matvägran och rastlöshet och han slipper se andra hanar som rivaler eller själv bli sedd som en.

Kan nämna att bland veterinärer och djursjukvårdare, d v s de som bäst känner till eventuella problem vid ingreppet och efteråt, finns knappt någon som har okastrerade hundar om man inte sysslar med uppfödning!

Zebben
1

#5 Det enda som veterinärerna (de flesta)  känner till är bara de medicinska problemen som kan uppstå efter en kastrering. De har mkt dålig kunskap om hundens beteendeförändringar efter ett ingrepp. Vill man ha reda på den biten så ska man prata med hundinstruktörer för de är de som hundägarna uppsöker när de negativa bitarna med en kastrering dyker upp.

Det blir sällan några komplikationer fysiskt vid en kastrering, däremot psykiskt. Nu säger jag inte att det är jättevanligt, men det förekommer.

Jag personligen är emot kastrering innan man gör det av en anledning. Tex om hunden blir väldigt stressad vid löptikar, eller om de har väldigt mkt testosteron så de blir hanhundsaggressiva.

Man kan gott och väl vänta med kastreringen tills man upptäcker något av detta. Att man måste ta det så fort som möjligt stämmer inte. Det finns nackdelar med kastrering också. Några av dem kan vara:

Ökad aptit (kan ses både på gott och ont)

Svåra att hålla bra i hullet

Försämrad pälskvalite

Fungerar inte ihop med hanhundar, då dessa anser att den kastrerade luktar som en löptik. Vilket betyder att kastraten blir juckad på i ett.

Aggressivitet pga osäkerhet. En hund som är osäker från början blir många gånger ännu mer osäker efter en kastrering, då testosteronet försvinner ur kroppen i större mängd. Inte all mängd försvinner då även binjurarna producerar testosteron. En hund som gör utfall pga av osäkerhet väljer många att kastrera för att den ska bli "mindre aggressiv" vilket är felaktigt. Problemmet ökar snarare då osäkerheten blir ännu större.

ingann
0

#6 Jag håller med. Kastrering kan vänta tills man får något som rättfärdigar det.

Även fast jag inte tänker låta Åskar para så får han behålla kulorna tills det ev blir något specifikt skäl till att ta bort dem. Än så länge har det funkat bra med löptikar så peppar peppar;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

anaprincess
0

#4 jo jag vet men som det är nu så är han överaktiv.

Amoz
0

För att "testa" hur en hund är som kastrerad finns det hormonsprutor(?), min morfars hund går bland annat på sådana för att han stressar och håller på annars, nu är han väldigt lugn.

Singo-Torpet
0

Min hund är kastrerad och vart det tidigt ca 6-7mån kosta ca 1600kr plus smärtstillande för 100kr ca. trött/snörrig hela dagen mest, dagen efter som vanligt. ingen skillnad på humöret eller personligheten, äter lika som innan.

vet sa till mig att om man tar dem tidigt (så fort de är könsmogna, olika på raser mellan 5mån-1år) så märks det mindre på hunden, men om de är sant vet ja inte. (?)

jag vet inte om jag skulle ha kastrerat honom om de inte var för mina katter.. har avels hanar och dom uppskatta inte en till hane i gänget som ville bestämma, plus att jag har många grannar och alla utom en har väl aggresiva okastrerade hanar.. jag och ena granen har kastrerat våra och nu accepterar de andra hanarna våra, de känner inte att våra gossar hotar att ta deras flickor längre tror ja. inte för ja skulle släppa min hund till någon avdessa, men om han skulle rymma skulle ja inte ha samma panik som innan, då skulle han vart köttfärs innan ja han reagera.

Nikka
1

Efter att ha träffat hundar både före och efter kastrering så skulle jag nog kastretat min hund. Endel okastrerade hanar har mycket för att kissa överallt (vilket kan leda till att de drar i kopplet för att kissa ngnstans), de kan vara aggressiva mot andra hundar, och vissa kan inte koppla av bland tikar då deras sexlust hela tiden är på så hög nivå. Jag jobbar på ett hunddagis och har träfat hundar både före och efter kastration.
En hund var en riktig pina innan kastreringen. Han drog så mycket i kopplet efter andra tikar så jag tillslut fick så ont att jag knappt kunde hålla i någon hund efter det, dessutom var han mycket i tikarnas kön vilket gjorde att tikarna inte vill stå upp utan bara låg och tryckte i ett hörn. Nu efter kastrationen kan jag säga att han en sjukt mycket finare hund. Nu går han perfekt i kopplet (har aldrig lärt sig lydnad eller så) och dessutom mår tikarna bättre.
Många hundar mår nog psykiskt dåligt av att inte vara kastrerade då det ända de tänker på är kissa och tikar.
Självklart finns det urmysiga okastrerade hundar också men jag skulle nog kastrerat, både för hundens bästa och mitt eget. Dessutom tror jag inte att någon annan ägare uppskattar att din hund en dag sliter sig/smiter iväg och gör hennes tik med valpar…

Woogiebox
0

Jag är FÖR kastrering.
Tycker att ALLA hanhundar ska kastreras, som inte ska användas i avel. För hundens skull!

Vänliga hälsningar
Susanne

Kennel Woogiebox

anaprincess
0

Vill tillägga en grej som jag kom på, min hund kissade in jämt förut varje dag. Han markerade i sängar, på tapeterna tom på sin egen korg. Efter kastreringen så har han inte kissat inne på 3 veckor även om han varit ensam länge. Han gör nämligen så här nu, när vi går ut så kissar han ut allt han har i blåsan direkt :) och det började han med dagen efter kastreringen. Och jag kan säga att matte är mer än överglad för det! :D

[Wera]
0

Tack för alla svar! :)

smurfan-13
0

Jag är FÖR kastrering och har 3 kastrerade hanar + en kastrerad tik. Min syrra har en kastrerad tik och min mamma har en kastrerad tik. Sen har vi även en okastrerad hanhund i familjen, men han skulle kastreras om det inte var för att det är en foderhund.

[Forest]
0

gammal tråd men puttar upp den för den är läsvärd,

ahlbergaren
0

#6 Håller med! Framförallt i sista stycket…

[Forest]
0

17 håller med 6 jag ser mer o mer folk som väljer kastrera sin "problemhund" o tror snipp snapp slut så var problemen borta, men ack så fel det vart allt vart värre Tyst

Ketang
0

Fast att det inte är ofta det blir fysiska komplikationer efter en kastrering är fel. Det är inte alls ovanligt med ex inkontinens hos hundar som blivit kastrerade. Att kastrera är ett ingrepp i hunden som KAN leda till sämre livskvalité. Att det är ett enkelt ingrepp betyder inte att det är ett enkelt val. Det gäller att se allt runt om kring. Varför väljer man att kastrera en hund som inte bryr sig om löptikar tex??? En hund som inte har hormon problem finns ingen anledning att kastrera (om det inte beror på sjukdom).

[Ronon-m]
0

Precis som #18 skriver så blir det ibland värre efter en kastrering. Jag är emot kastering och tycker inte att man ska göra det om det inte är pga sjukdomar och om hunden blir väldigt deprimerad. Jag tycker att lydnaden sitter i huvudet och inte i bollarna. Det är ägarens ansvar att lära hunden under hundens naturliga kropp utan någonting borttage!

Förr så tänkte jag som vissa andra, hunden blir lugnare och LYDIGARE efter kastrering. Det var en hundtränare som printade in det i mitt huvud så jag kastrerade min osäkre hund. Det hela slutade med att han blev aggressiv mot alla hundar och människor. Innan kastreringen ÄLSKADE han alla hundar och även hundar som var hundaggressiva tyckte om Ozzi.. Så för mig är kastrering jätte dumt och jag kommer aldrig göra det om det inte är pga sjukdom m.m.

Ketang
0

Jag har kastrerat tre hanhundar genom åren. Två av dom fick urinläckage. En av dom märktes det ingen skillnad på. Han stressade otroligt mycket runt löptikar, därför kastrerades han. Men det visade sig många år senare att han hade spondylos och stressade troligtvis pga smärtan.

Jag har en dvärgpudel hane nu som jag kastrerade förra året. Anledningen var att han åt jätte dåligt. Han var smal som ett spjälstaket och mådde inte alls bra. Nu är han normal viktig, äter bra, bryr sig inte ett dugg om andra hundar (hade iofs inget problem med dom tidigare) han är pigg och glad (var slö innan efter som han inte åt som han skulle) och han leker och är lycklig! Det är den enda hund jag vet om som blivit bättre efter en kastrering. Och jag har många vänner som kastrerat sina hundar. Även tikar som bla fått livmoderinflammation osv. Men många är inte riktigt sig själva efter åt. Vet att flera av tikarna som älskat valpar tex inte tål dom efter att dom blivit kastrerade.

För min del är det klockrent. Kastrering är INGET man bör göra om man inte har en BRA anledning!

[Wera]
0

Ja det blev iaf. aldrig av med den hunden jag skrev om i #0. Idag har jag en nakenhund som är kastrerad :) Valde att kastrera han för att 1. han markerade revir överallt inomhus, 2. min syster har en tik som han gärna sätter på vid löp. 3. han är inte så snäll mot andra hanhundar.

Han är sig själv och elt oförändrad i temperament, men han är fortfarande inte så snäll mot andra hanhundar och stora hundar över huvudtaget, det beror dock på rädsla, han skyddar sig p.g.a. en händelse han var med om som "tonåring". Som fortfarande sitter i, små tikar går bra dock, och när han har vant sig vid en hanhund går det bra så länge hunden inte kommer för nära och är för nyfiken (fast han själv är nyfiken). Han har slutat märka revir inomhus iaf. och så är han inte intresserad av tiken när hon löper :) Så för mig har det hjälpt. Min killes moster kastrerade dock sin hund och den fick också urinläckage.

[Nalle-]
0

Jag valde att kastrera min hanhund pga att han inte kunde vistas tillsammans med en hund utan att försöka sätta på den. Detta gäller både tikar, hanhundar och kastrerade hanar. Även valpar i vissa dall. Dessutom blir han otroligt stressad när någon tik på kvarteret löper och väcker mig flera gånger under natten och gnäller. Och så kan han till viss del vara agressiv, tex om han försöker jucka på en annan hund och jag lyfter bort honom.

Jag har ingen aning om det kommer hjälpa med kastreringen, han är ändå 4 år gammal, men jag tyckte att det var värt att chansa.

Hultan
0

Ja det finns så kallad kemisk kastrering man kan prova för att testa innan ett ev operativt ingrepp. Håller 6 mån eller 12 mån, finns 2 varianter. Kostar runt 2000 kr.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Ketang
0

Kemisk kastrering har inte alltid samma effekt som en kirurgisk kastrering så det går inte att jämföra. När jag för några år sen p-sprutade min hane kostade det mellan 300-400:-

Hultan
0

P-spruta och chip är inte samma sak. Jag syftar till suprelorin som nu ersatt promon som du menar.

Ketang
0

Nej det vet jag. Men kemisk kastrering innefattar p-sprutor också.

Menar man bara chip så kan man skriva chip ;-)

Hultan
0

Jo visserligen men vad jag känner till så är det nästan ingen som rek promon längre. Fler biverkningar än med suprelorin.

Ketang
0

Chip är ganska nytt för mig. Har ingen erfarenhet av det. Men jag vet att vissa kör med p-spruta fortfarande så det finns och är helt klart billigare. Varför man nu ens använder det efter som det inte ger en rättvis bild av en riktig kastrering och dessutom inte hindrar hunden från att fortplanta sig….