Halvfodervärds avtal
Jag letar för tillfället efter hund, jag har bestämt ras och mailat uppfödare hit och dit.
Jag har hittat en fin tik på 2,5 år som uppfödaren vill lägga ut på halvfoder.
Egentligen vet jag inte om jag alls vill ha en foder hund, men vad exakt går avtalet på?
Samt om någon har erfarenhet utav att vara halvfodervärd om ni skule kunna ett par rader om det. ^^
Tips: Att bli fodervärd
Där står det om halvfodervärd.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
tack!
Så det handlar i princip om att jag köper hunden fast uppfödaren har rätt till en kull? Sen är vi ''fria''? ^^
Ursäkta min nyfikenhet, men får jag fråga vad det är för ras? :)
Sätter en prick här!
#3 Gissar att det är sheltie, står så på hennes site i alla fall. =) Men jag vet inte säkert, vi låter henne själv svara på den frågan tycker jag.. :)
#2 Ja precis så har jag fattat det som, fråga uppfödaren vilka villkor denne har. Så att det är EN kull och inte fler.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 Det är bra att vara nyfiken ;)
Sheltie ska jag ha :)
#5 ja, det ska jag specefikt fråga!
Ts, fråga uppfödaren hur avtalet kommer att se ut, så att du verkligen kan godkänna det.
#7 tänkte fråga lite här först så att jag ''gräver'' mig för djupt. Har redan gjort det med två andra där jag avböjde efter tiotals mail.. De förstod ju men känns som att jag inte vill ge falska förhopningar när jag mest bara vill veta ALL fakta om hunden osv ^^ är xtra noga med det då jag i första hand söker en liten äldre valp :P
Det heter inte halvfodervärdshund utan hund såld med bibehållen avelsrätt, tänkte bara flika in det.
I alla fall går avtalet ut på att du köper hunden för en summa, och låter då uppfödaren ta en kull på den.
Vad jag förstått det som är att du närsomhelst kan köpa ut hunden för mer pengar.
#6 Okej, vad skojj :)
Jag har en tik på sk helfoder. Där har uppfödaren rätt till två kullar innan hunden är fyllda 5 år. Vid 5 års ålder eller när hunden har fått två kullar är hunden min. Uppfödaren kan aldrig komma och knacka på min dörr och säga att hon vill ha tillbaka hunden. Detta måste gå via domstol där bevis finns att jag missköter hunden. Jag och "min" uppfödare brukar säga att jag äger hunden men hon äger livmodern. Jag står för alla kostnader i vardagen och hon står för allt när det kommer till parning och valpning. Hon står fortfarande på försäkringen då jag betalar till henne då hon har uppfödarrabatten. Sedan har vi ett avtal att hon får komma och hämta hunden ifall hon vill ställa på en utställning jag inte kan ställa på. och är det en utställning hon vill att jag ska ställa på så betalar hon vad utställningen kostar.
Sk halvfoder är nästan samma sak. Det vanliga är att du köper hunden till halva priset och uppfödaren har rätt till 1 kull sedan är hunden din eller om hunden har uppnåt 5 års ålder. Det gäller att du känner att du kan ha bra kontakt med uppfödaren då ni kommer stå varandra närmare än vad du förmodligen hade gjort ifall du köpt hunden. Se till att läsa kontraktet väldigt noga och fråga fråga fråga innan du skriver på något.
Hoppas allt går vägen för dig =)
#11 tack så mycket! Ifall uppföadren tagit valper på din tikk eller planerar att göra det, får du vara med som en trygghet till tiken eller har du fått vara utanför det hela?
Alla uppfödare är säkert olika och vill olika saker men hur var/kommer det vara för dig? :)
Min tik var väldigt sen i löptet så hon har bara löpt två gånger på 2,5 år det var 10 mån mellan första och andra löptet. Så nu när hon löper nästa gång. Löp 3 så ska hon paras. Jag har som sagt väldigt bra kontakt med min uppfödare så jag har fått vara med hela vägen. Från val om hane. Jag får då lämna önskemål så sitter uppfödaren och gör stamtavla minst 5 led tillbaka för att se så det inte är inavel. Tills själva parningen. Då kooikerhondje är såpass "ovanlig" här i Sverige så lutar det mot att hunden kommer att åka till Holland och paras. Om jag vill följa med vid parning oavsätt vart det är så får jag göra detta men åker vi till Holland så får jag stå för mat och hotellrum för mig. Vi bilar ner i såfall så jag slipper betala resan. När valparna väl är födda så får jag komma ner och hälsa på hur mycket jag vill och skulle jag kunna beroende på hur min vardag ser ut så får jag gärna bo hos uppfödaren samtidigt. Jag tror jag har väldigt tur med uppfödare men så ser vårat avtal ut.
Som sagt fråga hur din uppfödare ser på saker och ting. Hur mycket du får vara med innan du skriver på några papper. Det är många veckor hunden ska vara ifrån dig. Jag hade nog inte klarat det ifall min uppfödare hade sagt att jag inte får hälsa på.
Finns inga dumma frågor. En uppfödare måste svara på alla frågor och när du frågar så visar du intresse så det gynnar båda =)
Det är olika vad uppfödaren har för kontrakt ofta är det skk-kontrakt men de brukar lägga till o ta bort lite i kontraktet, skulle tiken få första kullen man bara 1 valp eller att hon får flera men de dör kan de skriva att de har en chans till, allså en till kull.
Jag är helfodervärd o jag är helnöjd bra kontakt o kommer bra överens med uppfödaren. Så där anser jag man måste inse att man ska känna att det klickar mellan dig o uppfödaren ni ska vara på samma plan :)
Jag har köpte min hund med bibehållen avelsrätt. Alltså är jag "halvfodervärd". hon kostade 10.000 i inköp. 15.000 kr om jag ville ha henne helt.
Men jag ville att hennes uppfödare skulle ha bibehållen avelsrätt. Det känns så tryggt för mig som valpköpare.
Om det mot förmodan skulle bli så att hon får en kull så får jag välja mellan att få en summa pengar eller att få en valp gratis. Men jag vill inte att det ska tas någon kull på henne, det finns för många risker med det. Dessutom har uppfödare kvar 3 st tikar ur samma kull. Och om hon skulle vilja ha valpar efter den linjen så kommer hon välja några av sina egna :)
Att äga en hund med bibehållen avelsrätt känns precis som det är ens egen hund men mer tryggt med en uppfödare att luta sig mot :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Står du som ägare på henne eller gör uppfödaren det?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Uppfödaren, om denne är SKK-ansluten vilket jag utgår från, kan inte på något sätt välja hur avtalet ska se ut när det gäller antalet kullar eller andra stora frågor! Inom SKK-organisationen finns det två varianter. Helfoder som innebär att man inte betalar något för hunden och uppfödaren har rätt till två kullar och det som heter Köpeavtal med bibehållen avelsrätt men som ofta kallas för "halvfoder" som innebär att uppfödaren har rätt att ta en valpkull. Då betalar man vanligtvis en summa för hunden. Det brukar vara halva värdet av tiken. Det har visat sig att man juridiskt har rätt att köpa ut hunden om man är "halvfodervärd", men går man in i en sådan deal tycker jag det är självklart att tanken är att tiken ska få ha valparna hos uppfödaren som man har kommit överens om. Som uppfödare skulle jag känna mig oerhört blåst om någon tog en tik på "halvfoder" och sedan köpte ut henne. Däremot kan denna möjlighet vara en trygget om det nu skulle bli så att man blir förskräckligt oense om något.
Fodervärden står alltid för hundens dagliga kostnader som foder, vaccinationer och liknande, medan uppfödaren står för allt som har med parning och valpar att göra. Det man kan avtala olika om är vem som ska stå för försäkringen och utgifter för tävlingar och liknande (det brukar vara så att det som uppfödaren vill eller kräver betalar denne och vill fodervärden tävla mer betalar han eller hon själv, men det kan alltså variera). Man måste också vara överens om vem som ska stå för hälsoundersökningar som t ex röntgen, patella- och ögonundersökningar.
Mitt bästa råd är nog att vid samäganden av olika slag är det ännu viktigare att personkemin stämmer än när man köper en hund!
#16, Jag står såklart som ägare i alla pappe o.s.v. Annars är det väl inte "halvfodervärd"?
#18 Jag har ingen aning gällande halvfoder, det var därför jag frågade.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#19, hehe okej. Jag blev helt osäker när du frågade så fick kolla i papperna, men jo jag står som ägare! 
Tack för alla förklaringar!
Nu vet jag mer vad det går ut på :)
17. Du som kan detta lite :) Som halvfodervärd har man väl även rätt att köpa ut hunden helt?
Men hur är det står även uppfödaren för alla hälsotester o den biten om man är halvfodervärd? Vad händer om alla tester görs o sen känner man ne jag vill inte att hunden ska få valpar hos uppfödaren jag köper då ut henne? Ska mna inte betala alla hälsotester oxå eller är det bara summan hunden kostar?
Enligt mitt sätt att se det så är utköp en absolut sista utväg som man bara tar till om kommunikationen absolut inte fungerar. Uppfödaren har rätt till en valpkull, annars hade han eller hon ju sålt hunden från början, eller hur! Det är helt och hållet uppfödaren som avgör om det ska tas en kull eller inte. Om uppfödaren väljer att inte ta en kull (eller om något test sätter stopp för de planerna) så övergår hunden helt utan kostnad i fodervärdens ägo. Då ska den alltså inte köpas ut!
23 oja jag håller med. jag tycker väl lite att man sätter oxå uppfödaren på kant där denne har räknat med en kull (om allt annat har gått bra) o så köper man ut hunden. Håller helt med dig att persinkemin mellan fodervärd o uppdödaren ska stämma utan den tror jag det ofta strular o slutar olyckligt.
Jag har en hane på halvfoder. Han känns precis som min hund, men uppfödaren äger testiklarna. Hon sköter också utställningsbiten. Allt annat betalar jag. För hanar är det tre parningar i stället för en kull. I vårat avtal la vi till vad som gäller vi resor och utsällningar (tid och kostnader). Det fanns med i det gamla halvfoderavltalet men inte i den nya varianten. För mig känns det tryggt att ha allt på papper även om jag kommer bra överens med uppfödaren. Det känns också bra att det är jag som har "rätt" till hunden om vi skulle bli osams. Visst, det är inte alls schysst mot uppfödaren att köpa ut, men det är ändå jag som lever med hunden.
Enligt SKK´S avtal för bibehållen avelsrätt så ska 50% av hundens pris erläggas kontant och resterande 50% erlägges i form av en valpkull med minst en levande valp (vid köp av tik).
11# fult av uppfödaren enligt mig. Priset på en hund när det gäller köpeavtal med bibehållen avtalsrätt bör vara halva hundens värde. Alltså hälften av vad den skulle kostat om hon sålt den helt. Nu fick din uppfödare både äta kakan och ha den kvar enligt mig då hon tog överpris.
Du borde ha betalat endast 7500 kr för din hund om hela summan var 15.000.
#27 Tyckte också att det lät skumt för jag och min sambo köpte Tengil för halva priset då han såldes med bibehållen avelsrätt. Står det inte något om det i avtalet att hunden skall säljas för halva värdet?
#27 dock i #11 fall handlade det om helfoder 
Hittade detta på skk.s hemsida
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf
Jag menade inlägg nr 15 såklart - dumma mig
Är det stora skillnader mellan hel/halvfodervärd och delägare? Delägare ska ju dela på alla kostnader, men vem har hunden o.s.v?
MVH
Sofie
#15 Ditt avtal låter skumt, när jag läser skk regler. Håller med Lo-Katt i detta. Hade jag varit som du hade jag ringt upp skk och frågat, om hurvida det ligger till.
Kan man inte luta sig mot en uppfödare och känna sig trygg, utan denne behåller avelsrätten på hunden man köpt? Jag önskar ju, att man kan ha en bra kontakt, med sin uppfödare, oavsett, om man har hunden på foder eller har köpt den rakt av.
Fast så är det väl att man står som ägare men uppfödaren har avelsrätt man köper hunden till billigare pris+ får valp eller pengarna för en valp. Vet flera som har så och tycker inte det är något skumt med det. Skulle uppfödaren stå som ägare är det väl mer fodervärd o inte halvfodervärd.
Det jag tycker är skumt är att Noa-Nisse har betalt mer för hunden, än var hon ska enligt skk regler. Kostar hunden 15000kr och uppfödaren behåller avelsrätten, ska köparen inte erlägga mer än 7500kr. Det finns regler för det. Ett avtal med bibehållen avelrätt, äger alltid köparen hunden inget annat. Köparen kan när som helst lösa ut sin hund, genom att erlägga den andra halvan av köpesumman. Ett köpeavtal enligt skk:s regler får aldrig ändras på, de är förtryckta.
Följer inte uppfödaren dessa regler kan de få div straff för detta hos skk tex valphänvisningsstopp, valpregistreringsförbud,tävling/utställnings förbud eller utesluten ur skk mm.
Vi är halvfodervärd- uppfödaren betalar för veterinär kostnader och försäkring. Uppfödaren ville låna hunden för utställningar men nu har vi inte hört något från dem sen i somras. Vi har ingen bra kontakt med dem. Vi har bra kontakt med mannen i huset som vi egentligen köpte hunden av. Men människan han bor med är riktigt jobbig.
35, ja det är sant hon betala mer. men å andra sidan vill hon nu itne att uppfödaren ska ta kull på henne så är det billigare att lösa ut hunden o slippa den biten helt :)
#37 håller med, det hade jag utan tvekan gjort. Sen undrar jag varför en uppfödare behåller avelsrätten på en tik, när denne inte ämnar att ta en kull valpar på henne?
måste tillägga: Vi bad dem vara hundvakt i 6dagar i somras och våran hund har inte varit på utställning på ett år. De har gett henne rabies vaccin men inte kontrollerat att det fungerat. De väntar med att ta valpar på henne tills hon fyllt 2år vilket hon har gjort nu och våran hund kommer att löpa i januari. Kommer de göra höftrötgen på henne, är det ett krav innan valpkull? eller kan man ta valpkull utan höftröntgen?
#39 Vad är det för ras du har ? Som du vet så kan en uppfödare vänta med att ta sin kull nästan tills hunden är 5 år, det är först då erat avtal löper ut. Beroende på vilken ras ni har och vad ni skrivet i er bilaga angående prov, hällsotester och utställningar så blir det svårt för oss andra att svara på dina frågor. Jag tycker att det bästa är att du försöker att ha en god kontakt med mannen du köpt hunden av och så vida de inte har gjort något fel i sitt kontrakt utan följ följer det ni kommit överens om så tycker jag att man ska följa det. Lycka till