Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6557 ggr
[Ronon-m]
0

Indra halt... IGEN!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta jäkla haltande!!! Kan hundar ha växtvärk? 
Indra började halta för ca 3-4 veckor sedan men det gick till slut nästan bort, men inte helt ändå…

Veterinären sa att han inte såg nått. Han tryckte och klämde men märkte inget… Nu har hon börjat igen!!! Det var ju som gott som borta, man kunde bara se liite när hon travade. Men nu på andra benet tror jag istället… har hon växtvärk? Är verkligen orolig eftersom hon är Schäfer också!

Ska snacka med uppfödaren eftersom vi ska till honom ikväll… Detta är verkligen jobbigt Gråter

Michaela-N
1

Hundar kan inte ha växtvärk, så svaret är nej.

[Ronon-m]
0

Vad tusan kan det vara då Gråter

[MatildaTure]
0

Ture hade precis samma grej när han var ca 5 månader. Haltade lite då och då, väldigt diffust så jag kunde inte ens riktigt avgöra var det satt. Veterinären klämde och kände men hittade ingenting, han såg inte ens någon hälta. Han sa att det inte finns något som heter växtvärk, så det kan det inte vara. Detta var dock i samband med att Ture kastrerades, så eftersom han åt Metacam några dagar så förlängde jag kuren till 10 dagar. Efter det har jag inte haft några problem.

[Ronon-m]
0

Okej! Nä jag har lite svårt att se vilket ben det är, men jag tror att det är höger denan gången. Förra gången var det vänstra. Det är jobbigt att inte veta vad det är :/

KvirrZ
0

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Vet dock inte om man kan lita på den länken ^^

- Mvh Emma

[MatildaTure]
0

#5 Det var vädigt konstigt. Har aldrig hört att det finns växtvärk hos hundar.

[Ronon-m]
0

Tack så mycket för länken! Det låter ju precis som problemet Indra har. Hon är 6 månader…

Jag hoppas verkligen det är det hon har! På gott och ont!

Michaela-N
0

Det finns inte växtvärk hos hund, det är bara ett falskt påstående.

Michaela-N
1

Däremot kan det vara panostitis.

Karmatarerskanise
0

Hades hade något som veterinären sa att man bäst förklarade som växtvärk.  Han var under året då och man hittade inget fel. Ändock haltade han.

Kan tillägga att han är hälften schäfer och hälften new foundland.

KvirrZ
1

Läste vidare och det verkar inte stämma, Panosteit är inte heller växtvärk som det står i länken även om det troligen kan komma vid snabb tillväxt. Panosteit verkat vara en inflammation inne i benmärgskanalen och det ska synas vid röntgen.

Det ska vara vanligt hos större raser.

- Mvh Emma

Sophey
0

9. Vart har du fatt den informationen av?

Medarbetare på matlust

Michaela-N
0

#9 Det har jag läst lite överallt. Vet att det står i härliga hund också.

Michaela-N
0

http://more-about.info/hundinfo.htm

Där står det mer om att hundar inte kan ha växtvärk och lite annat smått om lederna.

Michaela-N
1

"Ett mycket stort problem i sammanhanget är att många unghundar med hälta antas ha "växtvärk". Kom ihåg att det inte finns något som heter växtvärk hos hundar! Det man ofta avser är en sjukdom som heter panosteit. Det är en form av benhinneinflammation som kan ge liknande besvär. Men panosteit har typiska symptom, och man kan ofta se typiska förändringar på röntgen. SOM HUNDÄGARE SKA DU ALDRIG NÖJA DIG MED ATT VETERINÄR, UPPFÖDARE ELLER NÅGON ANNAN SÄGER ATT "DET ÄR NOG VÄXTVÄRK"! De flesta hundarna som har OCD / FCP kommer för sent till behandling därför att man fått "diagnosen" växtvärk och därför väntat för länge på en riktig diagnos och behandling!"

[Ronon-m]
0

Jag "klämde" lite på baksidan av benet, under armbågen och då gnydde hon. Mamma säger nu att veterinären konstaterade ömma muskler på henne, men han gjorde ingenting mer med det.. Antar att det inget kan göras mer än att vänta ut det? Ska prata emd uppfödaren ikväll och visa vart hon har värken så får han hjälpa mig :/

Michaela-N
0
Noa-Nisse
0

Jag har också alltid hört att det inte finns växtvärk. Men hur kan vi veta det? det är inte precis som att vi känner hur hunden känner. Vad jag har hört är det många valpar/unghundar som har perioder då de haltar till och från.

Man tycker ju att hund växer ju, så varför inte liksom?

Allt som växer borde ju kunna få växtvärk.

Jag skulle bra allt vilja se den undersökningen som påvisar att växtvärk inte finns hos hunden.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sophey
0

Det ar ju mycket mojligt att din tik faktist har omma muskler pga vaxt eller anstrangningar.

Medarbetare på matlust

Michaela-N
0

#19 Gå till en bra veterinär så får du svar på den frågan.

Karmatarerskanise
0

#16 Hades röntgades och undersöktes utan att något hittades. Och har idag inga problem. Han haltade ändå två omgångar utan att han skadat sig.

Jag skulle vilja veta vad skillnaden mellan människan och hunden är som skulle göra att hundar inte kan få ont då de växer.

Noa-Nisse
0

#21 Fast det räcker inte. Jag vill kunna se riktig påvissad fakta och undersökningar som säger att en hund absolut inte kan få växtvärk.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Chilli10
0

#10 I länken i #5 står det som att panostitis och växtvärk är samma sak..

KvirrZ
0

#24 Fast det var det tydligen inte. Panosteit var en slags inflammation Glad

- Mvh Emma

Gluskap
0

Min väns hund har Osteochondros och när veterinärerna skulle förklara för henne vad det var så sa det att man kan jämföra det med växtverk…

Karmatarerskanise
0

Är det någon som vet vad det är som gör ont hos oss människor då vi har växtvärk?

Chilli10
0

#25 Okej, dumt att de skrivit så då. :P

KvirrZ
1

#27 Vad jag vet så är det okänt Obestämd

- Mvh Emma

KvirrZ
0

#28 Håller med Flört

- Mvh Emma

[MatildaTure]
0

Tror att många förklarar unga hundars diffusa hälta som "växtverk". Detta kan på ett sätt säkert stämma, hundarna får problem som orsakas av att de växer. Dock är hundarnas hälta ofta symptom på något som är värre än människors växtvärk.

Karmatarerskanise
0

#29 Underligt ju!

Sophie&Segra
0

Nu har jag inte läst alla svar här, men jag tror inte att hon har växtvärk!

Tycker du ska ringa till veterinären och be om en förröntgen av henne, med både höfter och armbågar.
Om inte den visar något så skulle jag kontaktat en hundmassör, dom om någon lär ju känna om något är fel/skadat i hennes muskler osv.

Fram tills dess så ha henne i vila, korta koppelpromenader osv.

En bekants hund haltade till o från under hela valptiden och alla veterinärer (denne gick till säkert 5-7 olika veterinärer) som klämde, kände, drog o hade sig sa alltid och hela tiden att nejnej, det är ingen fara - det är bara växtvärk.
Inte förens denne person HD/AD röntgade sin hund, visade det sig att denna "växtvärk" var D höfter & 2a på armbågarna..
Så när det kommer till haltande och veterinärer, så tror jag inte ett dugg på dom :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Nikkis
0

Intressant att Ingen ens tagit upp att Borrelia också kan vara en orsak till diffusa hältor. Fästingsjukdomar är inget att leka med, och för att utesluta det så krävs det blodprov.

(Nero är btw också halt nu, huurraaa… eller nåt…)

Loveradio
0

En kompis Schäfervalp haltar också till och från. Obestämd

Är det nånting med just Schäfrar?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
0

#34 Fästingar nu när det snart är vinter?

Karmatarerskanise
0

#36 Fästingarna finns kvar så länge det inte varit under 5 grader länge. En del säger att det måste vara under noll flera dygn innan dom drar sig tillbaka.

Nikkis
0

Ja Indra levde väl i somras och kan mkt väl ha fått en fästing då och smittats. Det tar ju trots allt några månader för sjukdomen att bryta ut…

Anaplasma kan också vara något…

Loveradio
0

#37 Där ser man. Det visste jag inte.

Chilli10
0

#36 mfl. Jag fick faktiskt Borrelia i mars för flera år sedan. Då hade jag ju inte haft en fästing sedan kanske 7 månader eller mer. Hade dock aldrig upptäckt någon fästing den sommaren (men ibland märker man dem ju inte) eller så var det sommaren innan det :o

Dock så blev jag inte halt utan mitt öra blev jättesvullet :P

Loveradio
0

#40 Oj :o vad läskigt.

Som tur är finns det knappt fästingar här uppe i norrland.

Sophey
0

Fastingar finns kvar aret runt da vi har det sa pass varmt i vara hem och fastingarna tycker om att flytta in till oss manniskor under vintern fast oftast gommer de sig i springor och liknande under vintern Glad

Medarbetare på matlust

[Ronon-m]
0

Jag har pratat med uppfödaren som sa att det antagligen var växtvärk eftersom hon blev det på det andra benet helt plötsligt, så det var inget att oroa sig för. Enligt vet så hade hon inget fel på höfter och armbågar, han kollade det. Men fortsätter det väldigt länge till så får jag väll kolla upp det igen… Men just nu verkade det inte vara nån panik :) Puuh

Tack så mycket för alla tips och gissningar på vad det kan vara =)

sofiek90
0

När jag tog blodprov påmin schäfer för hon var inte sig själv, så sa vet. att det tar ca 6månader innan fästingsjukdomar syns.

#43 Hoppas han har rätt då :) Men om hon överbelastar ena benet blir hon ju halt där. Vet inte om det är som på hästar, att det blir diagonalt?

MVH

Sofie

fettmedkevlar
0

#43 Kör på koppelpromenader där hon får göra behoven och sedan in för att vila.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Sophie&Segra
0

#43, Hur kollade han det? Röntgade han?

Förstår inte ens varför du väntar faktiskt - eller ja, varför du tänker vända "väldigt länge till" :/

[Ronon-m]
0

#44 Jaha okej.. Ja jag hoppas det också, det verkar så likt "växtvärk" :)

#45 japp det ska jag göra! Gjorde så första gången och då gick det ju tillslut nästa helt bort.

#46 För att jag redan har varit hos Veteriänären med henne! Jag litar på den veterinären, jag har gått där i 14 år med mina djur :)

Nicolina
0

Jag skulle ha röntgat höfterna och armbågarna, även om hunden är ung så skulle jag ha gjort det ändå med tanke på rasen och de stora höftproblem som finns. Bara för att man röntgar så betyder det ju inte att plåtarna behöver skickas in till skk.

Har hört om två hundar de senaste året som varit just runt 6-8 mån gamla, en new foundland och en schäfer/border collie som börjat halta kraftigt och fått problem och när ägarana röntgat så har det visat sig att de inte inte några höfter alls och båda hundarna fick avlivas innan livet ens hade börjat….

Så jag hade röntgat och uteslutit höftproblem!

Labolina_73
0

en Terori…

jag har ingen aning alls om det stämmer men jag fick en känsla av att:

tänk om hunden iom sin unga ålder växer lite olika, dvs ena benat blir lite längre än det andra till och från ? iom att det är stora raser vi pratar om blir ju skillnaderna då ganska tydliga.

Det behöver dom ju inte ha ont av alls utan haltar bara just för att benen är olika långa..

Jag vet inte… bara fnular på vad det kan vara som gör att hunden haltar men verkar inte ha ont och det inte finns växtvärk hos hund.

//Linda

Karmatarerskanise
0

#49 Fast TS skrev i #17 att hunden reagerade vid beröring.

[Ronon-m]
0

jag vet inte hur jag ska göra riktigt… Har det inte förvunnit om ett tag, 2-3 veckor, så ringer jag vet igen och kollar om vi begöver röntga henne eller vad som behöver göras!

[MatildaTure]
1

Jag tycker du ska röntga. Jag tänkte göra det om det inte blev bättre efter metacamkuren, och min är ändå en liten ras utan kända höft- och ledproblem.

Sophie&Segra
1

#51,
Varför är du så himla "emot" att röntga din hund?
Alltså.. Varför tar du röntgen som absolut sista utväg?

[Ronon-m]
0

#53 För att det är onödigt än så länge.. Gör det senare om hon fortfarande haltar. Jag kommer hålla kontakt med veterinären men än så länge tycker jag inte att det behöver röntgas.

[MatildaTure]
0

#54 Kan förstå ditt tänk på ett sätt. Men tänk vad mycket bättre att upptäcka någon evenuell skada nu än om några månader när det är för sent. Vad jag har läst mig till angående "växtvärk" är att felet som orsakar haltandet ofta är allvarligt och behöver opereras. I bästa fall kan det växa bort, men har man en stor och tung ras som du kan det vara försent om några månader.

Nicolina
1

#54 Fast om det nu är så att din hund redan nu har problem med höfter, så är det ju betydligt bättre för hunden att redan nu kunna få rätt behandling och träning för att kunna bygga upp en hållbar kropp. Desto tidigare problem upptäcks, desto bättre vård och livskvalité i framtiden.

Och är det så att hon inte har problem med höfterna, men jättebra! Då kan du ju känna dig lugn inför det och utesluta den oron och köra på med träning osv. eller leta vidare i andra orsaker om hon fortsätter att halta.

[MatildaTure]
0
[MatildaTure]
0

Verkar som att de även i denna tråd har svårt att komma överrens om det finns växtvärk eller inte. Dock tycker jag att #3 skriver bra och berättar om konsekvenser av att inte ta problemen på allvar.

Nikkis
2

Alltså inte för att vara sån, men det känns rätt lönlöst att försöka hjälpa TS med tips och råd eftersom hon är helt förblindad av vad hennes "gud" till uppfödare och veterinär säger…

Jag tycker bara att det är väldigt faschinerande att en veterinär som säkerligen inte har rätt behörighet att läsa av HD/ED plåtar säger att hunden inte lider av problemet UTAN att ens ha röntgat hunden… >.<'

Men ska vi nu vara såna så behöver det inte ens sitta i varken armbågar eller höfter utan lika väl i ryggen eller bogarna eller handlovorna, knäna, kan vara korsband, pålagringar, lösa benbitar, missbildning osv osv… Eller så är det ngn sjukdom…

Men viiiiiiisst, vänta du bara med att göra en grundlig undersökning på din valp, ingen brådska! x'D

Sophie&Segra
1

Du tog orden ur munnen på mig, som vanligt Nicole - haha Skrattande

[Ronon-m]
0

Herregud…..

Iaf har jag pratat med vet igen och han hjälpte mig genom tele och sa vart jag skulle trycka på henne för att kolla vart hon hade ont. Han sa att det lät som växtvärk vilket är vanligt hos stora hundar och att det inte finns så mycket att göra. Man kan hjälpa till med lite smärtstillande om hunden får väldigt ont. Men han sa att jag skulle trycka på punkterna mårgon och kväll till på torsdag för att se om hon blev bättre. Har hon inte blivit nått bättre tills torsdag ska vi ringa och då åker vi dit så får han titta på henne igen

[countess]
0

Om jag var du skulle jag ringt och rådfrågat en annan veterinär om vad den andra veterinären har sakt ! Det gjorde nämligen jag och det visade sig att det första veterinären hade helt fel och ist för att bara få en diagnos genom att kolla på hunden fick jag det svart på vitt en helt annan diagnos av en biopsi . Även om du litar på din vet behöver han inte vara expert på just den här typen av skador alltid bra att dubbelkolla

Nikkis
1

En lekman ska Inte klämma och känna på ett djur för att kunna fastställa vart smärtan sitter. Klämmer man fel så kan hunden i det här fallet reagera på det.
Din veterinär verkar inte riktigt ha alla hästarna i stallet, snälla - vänd dig till en veterinär med kunskap.

Vi har redan konstaterat att växtvärk inte finns hos hundar, och vaddå stora hundar? Du har en nätt liten Schäfertik!

[Ronon-m]
0

Jo vissa säger att det finns. vissa inte. Jag tror på att det finns! Stor och stor sa han inte, men i hennes storlek. Och nej, du och några andra har "konstaterat" det. Jag tror fortfarande att det finns. ÄVen veterinären, och han är nog duktigare än dig på det, inget illa ment.

[countess]
1

#64 är den inte bättre att utesluta att det inte är något då?  Tänkte om den är en räka du har så är det väl stor risk med höfterna ryggen osv . Genom att tro kommer man inte långt på !

Tex min sheltie som jag trodde va kräsen i maten för att hon inte åt hon var pigg och visade inga symtom på ohälsa visade det senare var tonsillit stackarn hade haft ont i halsen i flera månader !

[Forest]
0

har hon problem med höfterna?

[Ronon-m]
0

#65 Nej jag har ingen räka… Men asså jag ska ju kontakta honom om 2 dagar om det inte blivit bättre.

#66 Nej hon har inga problem med höfterna. Dom var perfekta sa veterinären.

[Forest]
0

Tänkte eftersom 56 sa det. Dessutom brukar man itne rönka unghundar men ser knappast det rätta restultatet. Jag håller iaf tummarna för lilal tjejen.

[MatildaTure]
1

Jag har inga tvivel om att TS tar hand om sin hund på absolut bästa sätt. Satt själv i samma sits när min russelvalp kunde visa lite hälta då och då. Trodde att det berodde på att han växte lite ojämt och snabbt, men antagligen handlade det om en inflammation i benet eftersom alla symptom försvann när han hade ätit en metacamkur (detta var i samband med att han kastrerades och fick antiinflammatorisk, skulle aldrig exprimentera själv). Men innan dess var jag hos veterinären flera gånger med detta, har alltid varit väldigt orolig av mig då jag tidigare har haft sjuka hästar. Vissa i min närhet tyckte att jag var för orolig och att jag skulle vänta och se. Men jag propsade på att jag skulle röntga om det inte gick över, dock hade jag tur att han svarade på metacamen.

Men mitt råd till dig TS är att hålla dig till koppelpromenader - blir hon inte bra inom några dagar så bör du kontakta veterinär (kanske någon annan än din vanliga, bara för att få in ett par nya ögon). Det måste inte vara något allvarligt - valpar far runt som galningar och kan lätt sträcka sig eller vricka till en led.

Tycker du verkar vara en superbra hundägare, hoppas det löser sig med Indra - vet precis hur jobbigt det är när ens älsklingar han ont!

[Ronon-m]
0

#68 Jaha, ne hon är felfri enligt vet. Jag har pratat med lärare i skolan som lär ut i hundämnena och båda två sa växtvärk. Den ena har själv haft Schäfrar i hela sitt liv och sa det direkt. Även hon sa precis som du, att det inte kommer bli nåt resultat som är rätt om man röntgar henne nu så det behöver inte bli någon uteslutning på att det inte har med höfter eller armbågar att göra och tvärt om. Hon tyckte det var helt onödigt att röntga, plus att hon sa att sålänge de inte är brutet så ska jag inte vara orolig än. Men hon överdrev lite för hon skrattade, men hon sa så för att jag skulle förstå att det inte är någon fara med henne då hennes hundar har haft samma sak.

Tack så mycket! :)

#69 Tack så jätte mycket för fina ord! Värmer verkligen! Jag tar henne nu bara på koppelpromenader och låter inte henne springa runt lös. Jag ska kontakta vet på torsdag, alltså om 2 dygn, om det inte blivit nått bättre. Jag åker till samma vet men om han inte kan svara och komma på vad det är så kommer jag testa någon annan så att det blir en lösning på detta! Ja man är så orolig och tänker på det hela tiden! Tack igen :)

Karmatarerskanise
0

#70 Jag tycker du gör rätt. Du har kontakt med vet, har varit på undersökning, och kommer gå igen om det inte bättras inom ett par dagar.

Eftersom vår veterinär också sa växtvärk så kan jag inte påstå att någon här inne har övertygat mig om att det inte finns. Hades hade ont ett par gånger och han haltade. Men det var inget fel på honom. Inget hittades ens på röntgen.

Så ta en del av de mindre trevliga inläggen med en nypa salt.
Du tar ditt ansvar och uppenbarligen är det inget akut läge.

LinaK
0

Håller med #71, har du varit i kontakt med veterinär som bett dig vänta så finns det väl inte så mycket att göra.

Håller tummarna för dig och Indra Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Ronon-m]
1

#71 och #72 Tack mycket! :)

Glömde även säga det att veterinären frågade om hon haft några fästingar i sommar, men det vet inte jag då jag inte hade henne under sommaren. Men han trodde nästan helt på växtvärk, och är det inte det så kommer vi snart upptäcka det.

Jag kommer uppdatera om hur det går med henne! :)

Karmatarerskanise
0

#73 Går det inte över lär han ta blodprov för att utesluta fästingsjukdom, eftersom han ställde frågan.

fettmedkevlar
2

#68 Jag personligen anser att det är fullt ok att röntga hundar. Annars hade t.ex min mamma inte märkt av att en av hennes unghundar hade det ena frambenet 2,5 cm kortare än det andra.

Så jag tycker att TS ska röntga hunden för en grundlig utredning.

TS:
Tycker du ska röntga för att se om det finns artros/panostit/pålagringar…

Nikkis
1

#64/#67
Jag tar inte ett dugg åt mig, men en veterinär som säger att hunden har Perfekta (hur något nu kan vara Perfekt i ett levande ting…?) höfter Utan att ens ha röntgat hunden är inte mkt till veterinär i mina ögon.

Fasiken vad jag blir bitter på att denna underbara ras kan hamna hos vem som helst… Tacka gud att min sjukdomsdrabbade Schäfer hamnade hos mig, för uppenbarligen hade han inte fått den hjälp han behövt om han hamnade hos 'någon' annan. =/

Nåja lycka till med Indras hälta, hoppas för hennes skull att det inte är ngt allvarligt!

[MatildaTure]
1

#75 Som jag förstår det så tänker TS göra en grundlig utredning om inte Indra blir bättre på ett par dagar :)

sofiek90
0

#76 Här hade han fått den vård han behöver ;) Nu är min egna schäfer röntgad och har bra höfter och armbågar. Men hade hon inte haft det så hade all träning och motion varit anpassat till vad hon hade klarat av, såklart. och behövt. Likväl kommer Indra få den vård hon behöver, oavsett vad det är som gör att hon haltar nu. Jag har förstått det precis som #77 att det blir en grundlig utredning om det inte går över.

MVH

Sofie

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
1

#76 Nu ber jag dig tänka på hur du skriver.
Att antyda att TS inte tar hand om sin hund/ger hunden den hjälp den behöver är en fruktansvärt onödig kommentar som enbart skapar dålig stämning. Inget mer sånt.

Nikkis
0

Bra att veta.^^
Men nu lider iofs inte min hane av varken dåliga höfter eller armbågar (vilket jag nästan hellre hade önskat att han gjort), men har diverse andra sjukdomar som inte är roliga eller ett dugg billiga.
Frågan är då hur många som hade behållit en sådan hund i slutändan…? Ärligt talat, inte så många gissar jag väldigt starkt på.

[MatildaTure]
3

#81 Jag tror att de flesta hundägare gör allt för att deras hund ska leva vidare om det är ett liv värt att leva. Huruvida att någon är en bra hundägare eller inte, hör inte hemma att diskuteras här. TS skapade tråden för att få tips och råd, denna diskussion ger henne ingen hjälp.

sofiek90
2

Håller med #82 - det är många som behåller även sina sjuka hundar och ger de ett värdigt liv tills det inte går längre.

Samtidigt så skapades inte denna tråd för att disskutera TS djurhållning. Eller någonannans. Utan för att TS ville ha råd och tips om varför hennes hund haltar.

MVH

Sofie

Tessan 91
4

Jag kanske har misstolkat alla inlägg här men som jag förstår det så kan hunden ha en Panostit, ingen har röntgat hunden för att utesluta skada, hunden har inte fått metacam som smärtstillning eller antiinflamatoriskt medel, om det är en panostit vilket mycket unga individer kan drabbas av, ja till och med valpar i en ålder av 8-12 veckor så kan ju detta medföra felbelastningar som gör att det blir skelett skador som aldrig går att fixa. Tror inte att någon avsikligt sitter och tittar på sin hund som haltar runt, men något är ju uppenbarligen fel och jag har träffat vetrinärer som kallar panostiter vid snabb tillväxt för växtvärk, men då behandlar dom med just Metacam och vila tills problemet är borta. Jag hoppas ingen tar illa upp av mitt inlägg, det är till för att informera om den information jag själv fått av vetrinärer. Massor med lycka till med din hundSkrattande

Nikkis
1

#82/#83

Då är vi av delad åsikt/erfarenhet gällande den punkten, en diskussion vi sätter punkt för nu också i denna tråd.

Men TS är helt oförmögen att ta till sig de tips och råd man gett eftersom hon redan har sina telefonexperter hon litar blint på… (Vilket också är DET jag motsätter mig!)

[MatildaTure]
0

#84 Ett mycket bra inlägg, tror inte någon tar illa upp av tips - det var just det TS frågade om :)

Ronja06
0

Ingen aning om vad det kan vara dessvärre. Kan dock hålla med de ovanstående talarna - röntgen är att rekommendera. Så står man iallafall på den säkrare sidan där, och är det inget fel på plåtarna så är det bara att fortsätta vidare för svar. et.c.

Kan dock dela med mig av lite erfarenheter. Min ena hund har en nära släkting som hade enorma problem med hälta som valp. Det började när denna hund var 10 veckor, och kom mycket plötsligt. Hunden haltade så mycket att den föll på nosen och vägrade att gå. Typ som en extrem version av växtvärk - och det är även det som de kunnat förklara det som. Även fast veterinären inte köpte det. (då växtverk tekniskt sett inte finns…) Det tog prover efter prover på valpen, flera gånger om och om igen. Utan någon framgång. Ingenting visade sig vara fel!

Plötsligt slutade valpen att halta vid 6 månaders ålder. Det försvann lika plötsligt som det kom. Och hunden blev då som vilken annan hund som helst..? Väldigt mystiskt.

Hunden är idag HD  och AD röntgad med utläst resultat från skk: HD C, AD 0-0. Hunden tävlar idag i agility och är en äkta liten räcer. Man kan inte tro att denna hund haft sådana problem som valp!

De besökte dock kiropraktion för någon / några månader sedan (lite kontrollbesök) och upptäckte något helt nytt då de kollade igenom ryggen på hunden. En kota närmast högra höften var aningen snedplacerad. (hade de tatt en röntgenbild av ryggen hade de antagligen sett detta tidigare - men det var inte mycket som skiljde sig från en normal rygg) De har lyckats "knacka" loss kotan, och vid det tillfället såg man hur hela hunden nästan föll ihop av lättnad. Som om nerver m.m. har varit i kläm under en längre period.

Med största sannolikhet är denna hund född med detta. Och en teori är att det även var detta som var en av de större bidragande faktorerna till hundens hälta som valp.

Så glöm inte av att ryggen är något att ta i beaktning. Det är gärna något som glöms av när hunden haltar.

Mvh Emelie Förlägen

Karmatarerskanise
2

#85 Vet du vad? Jag litar också på min veterinär. Annat vore faktiskt konstigt.

Jag lyssnar på vad veterinären (som ju är utbildad) säger före jag gör vad folk på ett forum säger att jag "ska" göra. Senast jag kollade var ingen här veterinär, således väger det lite mindre än veterinärens åsikter. Läget är inte akut och 2 dagar tror jag gör varken från eller till om det är så allvarligt som höftfel eller liknande. Vid ett eventuellt återbesök är jag övertygad om att veterinären kommer vidta de åtgärder som krävs. Görs ingenting av veterinären tror jag faktiskt att TS kommer tänka på allt det som sagts i den här tråden, för nog tror jag att hon tagit till sig! Man misstror inte sin veterinär om den inte gjort något uppenbart fel.

TS kommer följa upp detta om detta om det inte går över, vilket för mig är att ta ansvar.

Att skälla på en person för att den litar på sin veterinär framför ett gäng hundälskare, det är för mig helt ofattbart och orealistiskt!

Nu hoppas jag att allt går bra med hunden och att tråden kan fortsätta som vanligt.

Nikkis
0

Men du fattar ju inte grejen?!
Kan du läsa om och läsa rätt eller ska jag förklara en gång till?

Karmatarerskanise
1

#89 Nej, ingen förklaring krävs och jag är fullt kapabel till att läsa svensk text och förstå vad det står dessutom.

Nikkis
4

Det verkar ärligt talat inte som det…

Men okey, vad bra då vet vi att Du också (är iofs inte så förvånad då..) tycker att det är alldeles normalt och acceptabelt att en veterinär påstår att en oröntgad (och dessutom halt) unghund är helt "perfekt" i sina leder! 
En veterinär som dssutom ledsagar en hundägare per telefon om hur h*n ska lokalisera smärtan genom att klämma och känna.
En "kläm och känn" kan för din vetskaps skull, för en lekman innebära smärta för hunden om det "kläms och känns" på felaktigt vis.

Karmatarerskanise
0

#91 Nej, du vet ingenting om vad jag tycker om hennes veterinär eftersom jag inte yttrat mina åsikter om denne.

Nu tycker jag det räcker gott och väl. Avslutar här.

fettmedkevlar
0

#77 Men varför vänta att göra en grundlig undersökning om hunden har haltat innan? Det kan jag helt ärligt inte förstå, hade min hund haltat två gånger så hade jag andra gången uppsökt en veterinär för att kunna se om det finns problem. Och finns problem så kan man ju i tidigt stadium påbörja rehabilitering/medicinering. Ju förr desto bättre!

[Ronon-m]
0

Att vissa säger att jag inte sköter mina hundar är riktigt hemskt. Men vissa har väll lätt att dömma, även om jag om och om sagt att jag ska till vet på torsdag om inget förbättrats. Jag frågar här inne för att veta om växtvärk finns eller om det kan vara nått annat, helt enkelt diskutera det lite, INTE att få höra att jag är en oansvarig hundägare… Och att vissa tycker det är konstigt att jag hellre litar på min veterinär och gör som han säger istället för att göra precis som ni säger, tja vad kan jag säga.. ni är inga veterinärer, ni gillar hundar och DET är ingenting som gör er till experter på hundens hälsa. Tack för mig.

Admin kan stänga tråden nu då jag känner mig väldigt orättvist behandlad.

LinaK
0

Tråden låses nu då TS fått svar på sin fråga.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer