Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6729 ggr
hanna-jo85
0

kan man få min hund att sova längre?

jag håller snart att bli galen, min hund (7 månader) väcker mig 5.30 varje morgon. fram tills några veckor sendan kunde hon sova fram till 7-9 på morgonen men inte längre.. själva problemet är att jag är inne i en jobbig period och har sömnproblem, vi lägger oss mellan 23-00 och går en kvällsrunda strax innan, när vi lägger oss somnar hon nästan med en gång men jag somnar inte fören tidigast kl 3 på natten, och självklart är jag helt död på morgonen när hon väcker mig.. innan har hon även kunnat somnat om efter vi varit ute på morgonrundan, men inte längre..

på dagarna aktiverar jag henne med promenader i skog, lite spår, lek med mig och andra hundar och klickerträning. ska börja med agility när hon blir tillräckligt gammal. sista promenaden brukar bli lite längre och så kör jag ett klickerpass innan läggdags. finns det nått annat jag kan göra?

eller är detta nått som hör åldern till?

Katti
0

Vad är hunden för ras? Vad innebär en lite längre promenad och hur mycket leker hon med dig och andra hundar?

Tycker att du snarast gör för mycket med henne. Hon är bara en liten bebis ännu!

Vad gör hon när hon väcker dig och vad gör du då?

Loveradio
0

Min hund (också 7 månader) kan sova tills 11-12, så det har nog inte med åldern att göra. Han är en riktig sjusovare, som jag, tack och lov.

Att hon kunde sova längre förut och nu har börjat väcka dig tidigare låter lite konstigt.

Men det som gör valpar riktigt utmattade är inte motion så som promenader utan intryck. Min valp sover som en stock om han har fått mycket intryck under dagen. T.ex åkt buss, gått på stan… olika sorters miljöträning.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

hanna-jo85
0

#1 jag menar en lite längre promenad för att vara för henne i hennes ålder, jag går aldrig längre än 35 min och resten brukar vara runt 15 min.. hundlekar varierar väldigt, men allt från 1-5 dagar i veckan då jag sitter hundvakt åt mammas hund ett par timmar varje gång. klickerträningen på kvällen brukar vara ca 10-15 min. är detta för mycket? är min första hund så jag tar gärna emot råd. men jag har testat att både aktivera henne mer och mindre utan nån skillnad

#2 åker buss och är på stan gör vi då och då ( har ingen bil) och trots de dagar jag miljötränar henne och är på valpkurs m.m så sover hon inte längre..

Kitten86
0

Har du ändrat något i hundens träning, promenad etc som kan vara en orsak till att hon inte sover lika längre på morgonen. Tänker eftersom hon tidigare kunnat sova längre på morgonen….

Något mer som ändrats än just dina sovrutiner, att du sover dåligt?

hanna-jo85
0

#4 nej inte direkt, ökar lite med promenaderna successivt ju äldre hon blir.. med mig har det nog förändrats lite, har hänt en del så jag mår ganska psykisk dåligt, har slutat med både medicin och socker (sockerberoende). pga av att jag slutat med medicinen sover jag dåligare, lättirriterad och ibland ledsen. även fått diabetes 1 och börjat med insulin och har ofta blodsockerfall.. så ja, det är en del som förändrats hos mig.. kan hon ha reagerat på detta?

en annan sak jag funderat på, kan det vara att hon ska löpa snart? min mamma passade henne i natt så jag kunde få sova ut, och hennes hanhund var på henne hela tiden, så jag funderar på att löpet kanske e på gång.. hos min mamma brukar hon sova som hon gör hemma, men inatt hade mamma fått gå ut med henne varannan timma..

Katti
1

Behövde hon gå ut, d v s var hon nödig? Var hon inte det så är det mycket dumt att vänja henne vid att hon får gå ut så fort hon är orolig. Och var hon kissnödig så ofta så ska hon till veterinären. Hon kansske har urinvägsinfektion? Hur länge håller hon sig på dagarna?

Tikar kan ibland ha så kallade tysta löp. Dem märket man inte, men de är helt vanliga löp. Hur reagerar hon när din mammas hane rider på henne? Har hon ett tyst löp så kan hon mycket väl bli dräktig, villket vore förödande vid hennes låga ålder.

Skönt att du har en snäll mamma som ställde upp en natt! Vet hur jobbigt det är att inte få sova…

League
0

våran sover mer än gärna fram till elva, har alltid gjort han är 15 månader nu… om du nu inte somnar förrän 03, varför går du inte ut med henne vid 02 på natten? så gjorde jag när jag ville att han skulle sova längre på förmiddagarna. nu sover han nästan alltid till elva..