Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6908 ggr
Mixxie
0

Bra hundgodis?

Vad använder ni för hundgodis åt era hundar? Åt min använder jag hans torrfoder men han är inte tillräckligt motiverad några tips?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Jespersen
0

Leversnittar går alltid hem här :) Men så har jag väldigt lättmotiverade hundar. Korv och köttbullar vet jag många som använder som lite extra motivation vid inlärning av nya saker, agility eller annan tävlingsträning.

pillan33
0

Något min vovve verkligen skulle göra nästan allt för är nog torkad blodpudding. Har du testat det? Glad

[Driva]
0

Jag kör lite olika men här är några:

* korv då försöker jag alltid hitta korv med hög köttmängd och sen hacka i små bitar

* Torkad blodpudding, funkar jättebra. Man hackar upp och lägger i ugnen på svag värme i några timmar

* skinkost på tub

Changrila
0

Här är torkad blodpudding eller kattmat/kattgodis de absoluta favoriterna. Sedan ger jag frolic ibland också, men försöker undvika det eftersom jag inte gillar innehållet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Belimas
0

Det finns ett betydligt snabbare sätt att torka blodpudding på ;-) Räcker med 20 minuter i 175 grader, då är dom lagom hårda utanpå men fortfarande lite mjuka inuti.

TS
Jag kör med torkad blodpudding till mina uteslutande, någon gång testade jag även mjukost på tub vilket de älskade men svårt att bära med sig en hel stor tub överallt.

NathalieT
0

Jag kör med leversnittar, men det är inte så träningsvänlig storlek på dem och det är jobbigt att sitta och klippa sönder :/ Men vovven gillar dem!

Jag har också torkat blodpudding, men den höll inte speciellt länge :/

PetraKarin
1

Du får prova dig fram!  
Prefrenstest är också en bra del i träningen så du lättare vet hur du ska lägga upp tränigns pass och välja vilken belöning som är rätt för vilket beteende.

Min föredrar t.ex. olika belöningar hemma och i olika miljöer. Olika belöningar passar också för olika beteenden.
Det är hunden som avgör vad som är belönande och ej! 
Några belöningar jag använder (utöver leksaker, lekar, beteenden, omgivningsbelöningar, m.m.) är andra sorters torrfoder (kladdiga valpfoder som Hill's), torkad blodpudding, köttbullar, korv, ost, kokt kyckling, kokt/torkat älgrens, köpehundgodis, m.m.

Uttdrag från Canis e-postkurs lektion 1:

Här är några godisråd som du skall komma ihåg:

• När du tränar bör du använda godbitar som är bättre än den vanliga maten som din hund får till middag.

• Godbitar bör vara så små att hunden inte blir för fort mätt, men tillräckligt stora att de är värda besväret.

• Godbitar bör vara saftiga så att de glider lätt ner – det är dumt att kasta bort värdefull träningstid på att hunden skall stå och tugga i flera sekunder.

• Ju mer störning eller ju mer krävande moment du tränar – desto godare bör godbitarna vara. När du tränar inomhus i vardagsrummet kan du komma undan med brödsmulor, men nere på hundklubben bör du ha kraftigare ammunition.

• Variera gärna mellan minst 4-5 olika godissorter. Då undviker du att hunden tröttnar.

• Om du tränar mycket med godbitar bör du minska på matmängden som hunden får ”gratis” till middag (särskilt om hunden har lätt för att bli tjock).

• Det gör inget om du låter hunden jobba för HELA middagen någon gång då och då (det är ju det hundar gör ute i naturen…).

• Förstör inte hundens matlust: Kör inte fri tillgång på mat. Ta bort matskålen om hunden lämnar den utan att ha ätit upp (och ge den inte mat förrän vid nästa måltid). Det är inte farligt att låta hunden gå en hel dag utan mat (så länge den är frisk och kry). Den vuxna hundens matsmältningssystem (och förbränning) har anpassats med tanke på att det kan gå flera dagar mellan varje måltid.

• Kom ihåg att godbitar kan serveras på flera olika sätt. Godbitar kan serveras lugnt från handen, eller du kan springa iväg och låta hunden jaga efter godbitarna i flera sekunder innan du ger dem. Du kan också lägga godbitar i en skål, och belöna med att säga ”varsågod” och låta hunden springa till godbitarna. Variera gärna din servering så att den är bäst anpassad det

[Forest]
0

Jag gör godis i nötlever, sen köper jag något godis som redan är klart profine tror jag det heter, det är 100% av något kött vi valde Anka o det gick hem här hemma. Ska testa fler smaker :) enkelt o klippa till småbitar.

sofiek90
0

Har olika godis beroende på vad som finns hemma. Frolic, äpplen, köttbular, korv, blodpudding är några olika. Även Doggys levergodis slinker ner och någon clementinklyfta.På sommaren används även blåbär, krusbär och jordgubbar som hundgodis.

Schäfern står och äter krusbär direkt från buskarna på tomten och plockar jag blåbär försöker hon ta dom ur handen. Den lilla hunden äter blåbär dirket från blåbärsriset - det har inte schäfern fattat än..

Den lilla är mer kräsen, där funkar köttbullar och korv bättre än äpple och blåbär

MVH

Sofie