Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4625 ggr
[Holmen218]
0

vårdnadstvist

Hej !

Min kompis och hennes sambo har skaffat en hund. Eller de skaffade en hund för tre år sedan. Och nu har de gjort slut och flyttat isär. Och han ser inte varför han måste ta hand om hunden. han tycker att det är hennes ansvar fast de skffade henne TILLSAMMANS.

Kan hon på något sätt få ut något underhåll eller så så att hon kan ha kvar hunden ? För han vägrar hjälpa till och han vägrar betala hälften hos en dagmatte eller hunddagis.

Finns det något man kan göra ?

Sophie&Segra
0

Vem står hunden skriven på?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

fettmedkevlar
4

Spelar ingen roll egentligen vem hunden står skriven på, min svåger gjorde samma misstag(ja jag anser att det är misstag) att köpa en hund tillsammans med sin fd. Hunden stog i fd flickvännen namn, SKK´s juridiska avdelning kontaktades och dem beslutade att hunden är min svågers då han kunde bevisa att han betalat hunden, betalat foder, leksak, aktiveringskostnader samt veterinärkostnader.

Fd flickvännen fick glatt lämna ifrån sig hunden och jag anser att det var inte mer än rätt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Holmen218]
0

2 Nej det är såklart inte mer än rätt. Men saken är den att hon kan inte ha hand om hunden på dagarna eftersom hon jobbar. Han kan ta hand om hunden på dagarna men "orkar" inte.  Och han vägrar betala hunddagis eller liknande. Alltså. Halva summan. Går det att ta ärendet högre så att han MÅSTE betala halva ?

Sophie&Segra
3

Men om hon inte kan ha hand om hunden och han inte vill - så får väl hunden omplaceras?

[Holmen218]
0

men man kan inte skaffa en hund. TILLSAMMANS: och så väljer den ena att mhan inte vill ha den. Då kan man inte bara omplacera. Som om det var någon j''ä''' pappersbit..

De måste väll kämnpa båda två för att få det att fungera. Omplacering är inte ens ett alternativ !

[Driva]
1

#5 om de inte har några papper på det så är det inget som säger att de båda måste ta hand om den… Djur betraktas vad jag vet juridiskt sätt som ägodelar, och det är svårt att få gemensam vård på en sak om man inte har papper på det…

Så hon kan nog inte begära ut några pengar överhuvudtaget.

Sophie&Segra
5

# 5, Klart du kan omplacera..
Om han inte vill ha hunden, kan ju hon inte tvinga på honom hunden - skulle du vilja lämna din hund till någon som inte ens vill ha den där?

Och om hon nu inte kan ta hand om hunden, så finns det väl inte många fler alternativ?
Om hon nu inte själv kan ansvara för sin egen hund, genom att stå för alla kostnader som är när man har hund, genom att lösa det så att hunden har någonstans att vara under dagarna osv osv osv, vad ser du då för alternativ, förutom omplacering?

Att försöka tvinga honom att betala för en hund han inte ens vill ha känns ju bara absurt, det kan hon nog glömma - det är inget barn vi pratar om.
Så hon får nog tyvärr försöka lösa det där själv tror jag.

Ketang
2

Jag ser inte problemet. Om man är två om att skaffa hund och sen delar på sig så tar den hand om hunden som vill, kan och har råd osv. Vill hon ha hunden får hon lösa det på något sätt. Om han inte vill ha hunden får han hitta ett annat hem åt den! SÅ… om hon vill ha den får hon väl ta hand om den. Kan hon inte det så kan hon inte. Det är inte ett barn! Hon har ingen rätt att kräva honom på "underhåll" för att hon ska kunna ta hand om hunden.

[Holmen218]
0

Jag anser att en hund är samma ansvar som ett barn. Men eftersom folk tänker som ni så förstår jag varför det ligger så många hun dar ute på blocket. Det borde finnas något annat man kan göra åt saken. 

Jaja. Jag får fixa det på annat sätt =)

Tack för era svar

Ketang
1

Jag förstår hur du menar. Men man måste i slutänden tänka på hunden i första hand! Att bo hos någon som inte orkar bry sig om den eller någon som inte har råd att ta hand om den? Soc lär inte gå in ekonomiskt för att hjälpa och hon har ingen som helst rätt att kräva honom på pengar.

När man sitter med ett problem så måste man se hur verkligheten fungerar och inte gå efter sina egna privata värderingar. Då kan hunden fara precis lika illa som många barn gör i ex trassliga skiljsmässor osv!

Kan man inte längre ge en hund ett BRA hem måste man se till att någon annan kan det. Det är ett ansvar man tar på sig som hundägare. Man kan inte behålla en hund om man inte kan ge den det den behöver bara för att man tagit på sig ett ansvar när man köpt den. Då har man missat påängen med att ta ansvar över hundens välbefinnande…

Loveradio
4

"Men eftersom folk tänker som ni så förstår jag varför det ligger så många hundar ute på blocket."

Ursäkta? Jag håller med samtliga som har svarat. Och att du skriver så är fruktansvärt oförskämt.

Anledningen till varför det ligger så många hundar ute på blocket är i många fall pg.a ogenomtänkta hundköp. Och din kompis och hennes sambo borde ha gjort upp från början vem som ska ha huvudansvaret för hunden. Eftersom sambon inte vill ha nånting med hunden att göra och hon inte kan ta hand om hunden - vilken annan utväg finns det??

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Holmen218]
1

""Då kan hunden fara precis lika illa som många barn gör i ex trassliga skiljsmässor osv!""

menar du då att man hellre ska omplacera barnen  ?

Nej jag har förstått att det inte går att göra något =/ . Men det var ett ansvar om ett annat liv som de båda tog på sig tillsammans. Tycker det är så grymt fel att han bara kan lämna hunden. Bara gå sin väg och inte se sig om. stackars hund. Och att han har rätten att göra det blir jag också förbannad på !

Ketang
2

Nej jag menar givetvis inte att man ska placera om barnen. Men en hund kan man omplacera och för att den inte SKA fara så illa som barn ibland tyvärr gör så ska man hellre omplacera!

Jag förstår att du blir förbannad. Men vad får hunden för liv hos någon som inte vill ha den. Att ta på sig ansvaret för en hund betyder inte att man måste behålla den livet ut. Det betyder att man ska göra allt man kan för att den ska få ett så bra liv som möjligt. Kan man av någon anledning inte fortsätta att ta hand om hunden på ett bra sätt måste man se till att den kommer till någon annan som kan det.

Bryr han sig inte om hunden ska han inte ha den kvar.

Em_
0

Jag tror att en dagmatte kan bli billigare än hunddagis, fast det beror ju lite på hur man lägger upp det. Annars finns det nog inte så mycket hon kan göra.

Konstigt att killen tröttnade. Har han aldrig varit engagerad eller kom det nu plötsligt? Det bästa kanske är att ta ett snack med honom utan att tjata. Han kanske tycker det är jättejobbigt att träffa tjejen varje dag när de precis har gjort slut. Eller så vill han bara jävlas. Gillar han hunden borde han ju faktskt kunna offra sig om han ändå inte har något bättre för sig.

zoolatri
2

Jag och sambon skaffade hund gemensamt i vintras, dock har jag(självvalt) huvudansvaret. När vi började prata om att skaffa valp så bestämde vi redan då att om vi går isär så tar jag hunden. Jag tycket att man alltid ska ha en plan för vad som händer om man går isär! Säg till din kompis att leta efter en dagmatte, det kan vara mycket billigare. Kanske kan någon passa hennes hund dagtid mot att hon passar dennes hund på kvällar och helger när det behövs? Jag förstår att hon inte vill skiljas från hunden:) men hon måste ändå tänka på hundens bästa, det vore tråkigt om det blir så att hunden sitter ensam hemma hela dagarna…

Karmatarerskanise
0

Tyvärr finns det inte mycket att göra. Står hunden på henne och han inte vill ha med hunden att göra så är det hon som får stå för hunden. Sen att det känns hemskt fel att han inte vill ha sin hund, ja, det ändrar tyvärr inte på det.

fettmedkevlar
3

Såg att jag glömde lägga till i mitt inlägg..

Nej, underhåll får man för barn och inte hundar. Vill hon ha kvar hunden så får hon gott och väl fixa ihop pengarna själv.

Mischa
0

Hon är ju den som får se till att omplacera hunden iom att det underlättar ägarbyte om hon står som ägare, om hon nu inte kan ha kvar den.

Att dom skaffade hunden tillsammans har ingen betydelse.

≧◔◡◔≦

[Driva]
0

Om man inte vill ha hund, så ska man inte ha hund…. Hunden mår inte bra av det och det är stor risk att en sån människa missköter hunden, det är bättre att man omplacerar den iställer för att bara man har köpt en hund ska man ha kvar den no matter what… Sen kanske en sån person inte skulle haft hund från början men det är en annan diskution..

[hehlenaaa]
0

TS: 

Det verkar inte som att det finns något sätt att lösa detta på.
Och även om så vore fallet så är det fortfarande din kompis hund, låt henne fixa det och låt hon vara den som blir förbannad… :)

SaraC
0

Hypotetiskt sett:

Är din kompis beredd att fortsätta "dela" på hunden så som de gjorde innan de gick skilda vägar? Att han får lägga sig i veterinärfrågor, vara med och bestämma vad hunden ska äta och hur den ska tränas, vad som ska tränas, vilka hunden får lämnas hos om man behöver hundvakt, hur länge hunden får lämnas ensam och så vidare. Ska hunden bo hos en av dem eller flytta emellan? Hur mycket ska den då vara hos den ena respektive den andra?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fettmedkevlar
0

#21 Men fd killen vill ju inte ha hunden.

[Forest]
0

Vi har sakffat hund o visst får man ta sig en funderare på allt när man skaffar en hund. Vill nu inte exet ha hunden så anser jag man får ta sitt ansvar, det gäller att få det funka. Hur mycket pengar rör det sig om flera tusen för hundvakt eller dagis? Det finns dagmattar/hussar sen kanske man har bra vänner som kan hjälpa till lite oxå att vara hundvakt.  Man får pyssla lite o trolla lite :)

SaraC
0

#22 Nej, jag vet, därför skrev jag "hypotetiskt". Ville bara höra om personen ifråga var beredd att dela på hunden med allt vad det innebär.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TjockaBerta
0

Min omplacering har en liknande bakgrund. De var ihop och hon ville ha hund så han köpte först en hund till henne och så en till efter några år.

Sen separade de och hon behölll hundarna. Efter några år ringde hon honom och sa "-det är dina hundar för du har betalt dem". Så han fick båda hundarna.

Han hade ett nytt förhållande med två barn och hade inte riktigt möjlighet att se till att hundarna hade det bra. Båda hundarna omplacerades men då hade de haft det jobbigt i ett par år. Båda annonserades ut på Blocket.

Men jag kan då verkligen inte förstå hon som haft båda hundarna från början och arbetat med dem och tränat dem fantastiskt bra. Hur vill man plötsligt inte längre ha sina fantastiska hundar?

>>>Malum domesticum<<<