Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5789 ggr
EternalWinter
0

Blir inte rumsren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min lilla Pomeranian valp snart 14v och jag tränar stenhårt med att få honom rumsren..men jag ser inte minsta tecken på att det fungerar han visar inte alls att han vill gå ut utan tvärtom. Han kan till och med vänta med att jag gått in med honom igen och sen kissa eller bajsa inne. Han säger absolut inte till och även om jag tar ut honom varje gång jag ser att han ska göra något fortsätter han ändå likadant nu som han alltid gjort.

Vet inte riktigt hur olika det är men min första hund var rumsren på 1-2veckor..

Jag kör med tekniken att bara lyfta ut honom när jag ser att han ska göra något.. gör jag något fel eller har ni några tips? Obestämd

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

russin
0

Din valp är bara 14 veckor och kan inte ännu kontrollera sin blåsa - det tar tid och min erfarenhet är att det tar längre tid för riktigt små hundar att bli rumsrena.

Mina shar-pei blev 100% rumsrena vid 12 veckor senast - men min nuvarande heeler blev inte helt rumsren förrän efter sitt första löp- Alltså vid 8 månaders ålder. Likaså eng bulldoggen jag hade, hon tog längst tid på sig och var hela 10 månader innan det gick upp et ljuus att aha - man kissar uteFoten i munnen.

Så vid 14 veckor ålder är det bara gå ut, gå ut och fortsätta gå ut och berömma - det tar sin lilla tid.

Tina
0

Din valp är väääldigt ung ännu. Det är inte ovanligt att en hund inte är 100% rumsren vid 6-7 månaders ålder.
Gå ut med honom efter att han ätit, lekt och sovit. Var glad och stick till honom en godbit när han gör det han ska utomhus, ignorera honom när han gör inne.
Gå ut med honom innan han kissar på sig, när du vet att "nu har vi inte varit ute på ett tag, nu borde han vara kissnödig", inte när han sätter sig för att göra inne! Har du otur kan det bli en signal för hunden att "kissar jag inne får jag gå ut". 
Förmodligen visar han några signaler att han är på G. Kanske går runt, verkar orolig, eller har nosen i backen. Lär dig läsa honom.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

russin
1

Glömde - att valpen kissar när den kommer in är inte ovanligt. Den känner sig inte nog trygg ute för att våga kissa där. Försök gå till samma plats varje gång ni är ute, så ska du se att det så småningom släpper.

cissipissi
0

Min ena hund vill inte kissa på tomten så då måste jag gå en promenad med henne frö att hon ska kissa och hundarna brukar vilja ha en typ 20 min för att riktigt få sjansen att få göra sina behov :)

Med denna text vill jag inte mena att du inte går ut med din hund det tror jag helt på att du gör :)

Men om den inte vill kissa på promenad i ungefär 20 min kan jag tyvärr inte hjälpa dig :(

sallberglina
0

Skriver en kommentar för att lätt kunna följa tråden. Vår valp kommer hem om två veckor, så vill gärna ha tips på hur man kan få dem rumsrena. Glad Lycka till med din sötnos TS!

cissipissi
0

sorry läste inte helt trodde din hund var äldre :(

Men det är ungefär samma men det är ng helt normalt att dom inte är rumsrena vid den här åldern

Men jag kan säga som tina om att du kan ge en godis när han gör rätt

//Cissi

EternalWinter
0

Så skönt att höra! Bara jag som blev bortskämd med att det gick så himla snabbt med min andra hund. Hon är ju också mycket större så det stämmer nog som du #1 att det tar längre tid för små hundar.

Då fortsätter vi med det vi gör nu och hoppas att det sätter sig snart.

#5 Oj vad roligt! Lycka till med lilla valpen Glad

Tack för alla svar!Flört

Karmatarerskanise
0

Att det tar längre tid för små hundar håller jag inte med om. Det beror helt på vilken hund det är.

Men en valp som är så liten (åldersmässigt) klarar inte hålla sig, så att den inte är rumrsren är inte så konstigt :)

Du får se till att du stannar ute till hunden gör det den ska, inte gå in innan dess. Går ni till samma plats varje gång ni går ut?

Maja2
0

Jag tror, som redan sagts, att det är viktigt att du tar ut valpen efter sömn, mat och lek. Sen stannar du helt enkelt ute tills valpen gjort ifrån sig. Vänta inte tills den nästan gör på sig inne.  Att förvänta sig att en så liten valp ska kunna hålla sig, är att kräva för mycket.

Beckibus
0

Ja jag hade inte svårt att få min mops tik ren det gick som på räls…:) Det jag gjorde var att jag läste henne, och gick ut var tredje timme.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

EternalWinter
0

#8 Vi går ut till samma plats varje gång. Får vara lite mer envis och inte gå in så snabbt. Men han börjar leka runt. Då vet jag att det inte är något lustigt med det ville bara kolla så att jag inte gör fel.=)

#9 Tar ut honom efter mat,lek och sömn och även därimellan om jag tror att det behövs. Jag kräver inte att min hund skall kunna hålla sig jag bara undrade om det var normalt att det tar lite tid.

#10 Försöker hålla koll på tiden, ska börja skriva ner när vi har varit ute. =)

Karmatarerskanise
0

#11 Okey. Men ja, hoppas det blir bättre om du är envis och inte går in fören det verkligen är gjort. Att han börjar leka är kanske inte så konstigt med tanke på åldern, men försök avleda efter ett tag så han lugnar sig och kanske kommer på vad det är meningen att han ska göra ute. Och belöna massor i form av beröm och kanske någon godis då han gölr rätt :)

Maja2
1

#11 Det där med tre timmar ska du nog inte ta så bokstavligt… utan ta ut hunden när den ätit, sovit och lekt… vare sig det blir varannan timme eller var tredje, så ska du se att det snart ordnar sig :)

[Forest]
0

Det är bara att kämpa på :) det kan ta tid för vissa att bli rumsrena.

[PusselJessica]
0

Hej!

Jag har inte orkat läsa igen allt som alla andra skrivit så kanske har någon redan skrivit detta :P Men jag skriver det ändå.

Jag har en valp nu som snart är fem månader och hon är inte helt rumsren. Hon säger inte heller till när hon vill göra sina behov och har också vart lite seg på att göra sitt ute ibland.
Men jag har testat med att släppa henne lös i en hundhage och då gör hon oftast det direkt och sen hjälper det också att leka med henne lite ute för du känner hon oftast att hon behöver kissa.

Valpar känner ju oftast att de behöver kissa och bajsa när dom är inne, men sen när de kommer ut blir de lätt ofokuserade pga av ljud, lukter m.m och glömmer då bort så gör din hund inget ute testa med att gå in igen busa lite och gå sedan ut igen det funkar iallafall bra för mig och min hund :P och berömma jättemycket.

Sen är det också så att min hund inte gör något inne när hon är själv. Utan då går hon och lägger sig, så ibland när hon har kissat ute så är hon med mig en timme sen får hon vara lite själv och vila sen busar vi och sen går ut och då brukar hon göra det hon ska direkt, så på det sättet tränar vi både att hon är själv och att hon ska bli rumsren.

Hoppas jag kunde hjälpa något :D

Beckibus
0

#15  Bra råd :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

SaraC
0

Nu är ju, som redan nämnt din valp inte särskilt gammal än och det kommer nog dröja lite till innan han blir rumsren.

Min kompis har en pom som alltid varit hos mig mycket. Det tog lite tid att få honom att få honom rumsren, men när han var så pass att han för det mesta gjorde allt ute när han var hemma (någon olycka händer ju lätt i början) men hemma hos mig var han totalt omöjlig! Jag kunde gå ut med honom en gång i halvtimmen, han gjorde ändå allt inne och ingenting ute. Fick tipset att alltid gå till samma ställe när jag var ute och det funkade.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

EternalWinter
0

#17 Ja, vi går alltid till samma ställe ibland gör han det och ibland inte. Men vi fortsätter träla förr eller senare sätter det sig säkert. =)

SaraC
0

#18 Det går säker bättre och bättre och snart är ni där!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar