Valp äter jättedåligt
Hej jag måste bara fråga..
Min valp Hugo äter verkligen jättedåligt, jag vet att uppfödaren sa att han kan göra det första dagarna men nu har det gått en vecka och han börjar se lite tanig ut. Han har varken gått upp eller ner i vikt, men han växer ju samtidigt lite på höjden.
Han får eukanuba puppy large breed, 1 dl , 3 ggr om dagen.
Och när han ser att det är mat på gång skäller han och hoppar efter den, sen när han får den så slickar han lite på de , äter kanske 5-6 kulor sen är han klar.. :s
Han har ätit upp alltihopa en enda gång..
Uppfödaren sa att hon hade skämt bort valparna lite och gett dom lite gröt när dom inte ätit upp, men jag vet inte om det är så bra att jag fortsätter med de?
han e 9 veckor f.ö
Får han något annat under dagarna?
Blöter du upp fodret eller ger du det torrt?
Vad är det för ras?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min hund åt också dåligt när hon var valp. Hon gör det visserligen fortfarande. :p Många hundar är kräsna och småbjudna när det gäller mat. :) Man blir så klart orolig eftersom att man inte kan tvinga hunden att äta men om han VERKLIGEN skulle bli hungrig så kommer han att äta. Det du kan göra är att blanda ut något gott i maten. Jag brukar blanda ut min hunds mat med kattmat(på burk). Vi har en katt hemma så vi har ju alltid kattmat hemma, om du inte har en katt så kanske du kan köpa vanlig burkmat för hundar.
Det andra du kan göra är ju att byta foder. Nackdelen är väl att man ofta behöver vänja hunden vid det nya fodret och om han inte äter det gamla så kan det ta ett tag innan han är helt invand. Om du är beredd att lägga ut några extra hundra kr i månaden på hundmat så kan du istället köpa fruset färskfoder. :) Det ger jag och min mamma till våra hundar, det är jättebra för hunden. Min mammas hund som lider av mycket eksem är mycket bättre i huden av färskfoder än av torrfoder. Min hund som är kräsen går lättare upp i vikt av det och äter bättre, även om det inte alltid går ner så vet man ju att även om hon bara äter litegrann så får hon i sig ordentligt med fett och nyttigheter.
Problemet med smala hundar är att de inre organen kan ta skada om det inte är tillräckligt mycket fett runt dem. Häll gärna ner lite grädde eller smör i maten så att han får i sig mer fett, det är bara nyttigt för valpar att vara lite runda om magen. ;)
2: Nej inget annat, kan ge en sån där matkula när han kissar ute som belöning.
Jag blöter upp de och låter de ligga ett tag så de suger in lite.
Och det är en golden retriever:)
Har några gånger hällt i en pytteklick olja, och nu på kvällen hällde jag lite a-fil och blandade ut, och han åt upp alltihopa, antagligen för att det smakade godare eller nåt.. :P Hörde att a-fil ändå är bra för magen för dom :/
#4 Hm!
När får han mat? Inte specifiika tider, utan utefter era olika sktiviteter. Får han till exempel mat före morgonpromenaden eller efter?
Jo, det finns ju mycket man kan hälla på eller blanda med men då hamnar man lätt i samma "fälla" som din uppfödare, det vill säga att hunden blir van med det och vägrar äta om den inte får det"goda" till.
5: Eftersom han är såpass liten så får han inte gå promenader än utan vi brukar bara gå en liten runda här på tomten, först går vi ut och kissar och bajsar(vi måste alltid göra de direkt när han vaknar, annars blir det inomhus…) och sen får han maten, sen går vi ut och kissar en gång till.
Och han går ju ut ett antal gånger om dagen och kissar lite då och då.
Sen får han mat på eftermiddagen och kvällen igen, och då brukar han ju ha hållt igång ett tag, och han blir jäätteglad när han hör att vi förbereder maten sen slicker han ändå bara på den :o
Humla ville inte alls äta när jag fick hem henne som valp. Det enda som hjälpte var att sitta jämte henne på golvet för att liksom visa att nej, nu äter vi. Kanske kan vara så att han inte riktigt hinner ta det lugnt och äta?
Ejna var likadan åt inte alls sin mat o matvägra som valp. Det är bara uthärda vill jag säga. Jag gav färskfoder redan då och orijen valpfoder just torrfoder rata hon redan dag 2 :-/ En sak kan hjälpa och det är att du häller ett par maskedar vatten över o micrar det en snabbis då får det lite lukt eller så tar du ett par varmt (kokande) vatten över o låter det svalna samma sak det får lite lukt :P
Min hund åt också dåligt men när vi köpte en till hund började hon äta,men det ska självklart inte ni behöva göra!
Har du provat att blanda maten med fil utan socker? du kan också ge blodpudding och leverpastej,dock inte för mycket. Ett tips är att inte köpa cesar och färdig mjukmat då det är väääldigt onyttigt så kör på torrfodret!
Jag tycker verkligen att du ska testa färskfoder. Det finns väldigt många olika sorter men jag ger endast min hund svenskt foder och då är det lite svårare att få tag i i vissa län. :p Då kan du i alla fall ge din valp ett halvt kg mat om dagen uppdelat på tre måltider. Min hund äter klass och halla färskfoder och det kostar ungefär 250kr för 10kg. Hundens kropp tar upp färskfoder mycket lättare än torrfoder så det är jättebra för kräsna och smala hundar. De blir ofta mycket finare i pälsen och piggare också. :) Det är så klart individuellt men jag tycker att du ska testa att ge din hund färskfoder ett par veckor i alla fall och se om det blir någon skillnad. Det är värt pengarna.
Det är alltså fruset färskfoder jag menar, inte burkmat.
sitter med han och äter varje gång.. om jag går iväg följer han efter :P
nu idag har jag hällt lite osockrad a-fil över och han har ätit iaf mer än hälften.. så det är en förbättring iaf :) får se hur det går!
och det här med färskfoder kan jag testa om ett tag om han verkligen inte vill äta torrfodret :)
Testa att lägga maten på en bricka eller häll ur det på golvet :-) min valp som jag fick hem igår ville inte heller äta men när jag la ut den uppblötade maten på golvet så åt hon faktist :-)
#6 Förstår att du inte går promenader på det sättet
Men bara att gå ut på rastning ger en liten valp många intryck och kan göra den trött. Så det blir ju en aktivering. Likadant att leka med valpen är aktivering.
Många hundar äter bättre om de lekt eller aktiverats psykiskt eller fysiskt innan. Likaså finns det hundar som måste få varva ner ordentligt och ha lugnt runt omkring sig för att de ska äta.
Om han äter så dåligt så tycker jag att du kan testa blanda ut med något. Fil, som någon annan föreslagit och som du testat, eller ännu hellre färskfoder. Olja på maten, som till exempel laxolja kan också få hundar att äta bättre.