Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 13316 ggr
[Cissalie]
0

Misstagen för annan ras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet inte om det kanske redan finns en sådan här tråd men..

Har någon misstagit era hundar för att vara någon ras de inte är?

Min hund blir ofta tagen för en svart schäfervalp.. han är en kelpie med färgen choklad Tungan ute Har även fått höra att han är en amstaff och blandis.

myra82
0

Nja inte en annan ras men de flesta tror att det är en blandras.

[Jessica_91]
0

Min syster var ute med våran mellanpudel för en 8 år sedan då en man frågade "Det är väl en Tax det där?" haha ^^.

JessieS
0

De flesta tror att min hund är en schäfer eller blandrashund. Hon är en Tervueren så det är väl förståeligt då den rasen inte är så välkänd bland icke-hundmänniskor, eller vad man nu ska kalla dem. :p

Loveradio
0

Japp, grannen som har Amstaff + hans kompisar trodde att min Boxer var en Amstaff först. Fast jag tycker också att han liknar en ibland i vissa vinklar. Hade han inte haft platt nos och djup bröstkorg och varit mer kvadratisk i kroppen så.

Valle när han var 9 veckor

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SyntHare
0

Haha, ja alltid! Visserligen har jag två blandraser så det är inte alltid så lätt att gissa vad är i dem, men ändå.

Det är bland annat MÅNGA som misstar vår bearded- och border collie blandis för irländsk varghund!? Ja han är grå och rätt så tunn nu på äldre dagar, men nää jag kan fortfarande inte se att han liknar en varghund Tungan ute Har också fått höra gissningar på briard och schnauzer.

Och den lilla har en del misstagit för en renrasig schäfer. Det är visserligen 50% schäfer i honom men han har ju liggande öron och blå/gula ögon? (beroende på vilket ljus han befinner sig i).

Cassii
0

Ja, många raser.. Hon har blivit kallad;
- Blandras
- Chihuahua
- Jack russel terrier
- Collie valp
- Sen tortumlad lassie, lassie, mini lassie, lassies barn osvosv.. :p

De roligaste var nog ändå en tant som kom fram till mig och lexie och berömmer mig över vilken fin jrt jag har, sen frågar hon om det är en sådan och jag skakar på huvudet, sen utbrister hon jätte glad "men nu ser jag ju! det är ju en chihuahua" jag berättar då för henne att det är en sheltie, eller en shetland sheepdog och skakar på huvudet.. "det där är minsann en Chihuahua!"

LinaK
0

Var en tant på hundklubben som undrade om min jack russell var en basset (antar hon menar basset griffon) hon tyckte nog att jag var konstig när jag sa att det var en jack russell då hon kollade konstigt på mig när jag sa detTungan ute

Min havanais har någon frågat om det var en lhasa apso, och en annan en shih tzu.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mischa
0

Lustigt, min apbt har blivir misstagen för kelpie vid en hastig titt.

Sen har hon ju såklart blivit kallad amstaff flertalet gånger…

≧◔◡◔≦

Anibaz
1

9 av 10 tror att Smilla är en Border Collie eller en blandis med BC i sig.

Många tror Arach är antingen Schäfer eller Collie, eller en blandning av dessa.

Smilla är en Australian Shepherd och Arach en Tervueren

Magrat
0

Min borzoi brukar bli kallad Afghan väldigt ofta, ibland saluki också.

Jag tycker nog inte att det är jättetokiga gissningar om man inte är insatt, jag har hört andra få desto konstigare förslag. De mer konstiga är väl människor som försöker vara roliga då har hon blivit kallad både kalv, häst och myrslok.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Fejhn
0

Är jättemånga som brukar berömma min hund och fråga om jag ställer ut honom och "visst brukar det gå bra?"

och så brukar dom säga "åh vad fin han är, Jag gillar sånnahär" eller liknande. annars brukar dom mest tro att han är en golden.

Har alltid undrat vilken ras jag isf skulle ställa honom som! :p

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Mira89
0

Min hund blev väldigt ofta tagen för en Weimaraner när han var yngre. Förmodligen pga. färgen.

Fejhn
0

för särskilt lik en golden är han inte? han väger 35kilo och är ungefär.. 70 hög skulle jag tro?

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Mischa
0

#13 nej han är inte särskilt lik en golden, jag skulle gissa på "schabrador"(?) eller schäfer/golden men folk i allmänhet är inte speciellt insatta, inte ens aktiva hundmänniskor är ibland särskilt raskunniga utöver sina egna raser.

Men hade han haft stående öron hade han kanske kunnat vara genomförbar som en orastypisk "vit herdehund".

≧◔◡◔≦

Cassii
0

#13 OM han nu skulle vara renras, skulle jag mer tro labrador än golden..

[Asta]
0

När våran collie var valp  var det flera som trodde att han var en aussie. Förmodligen eftersom han är blue merle.

Noa-Nisse
0

Är det en dalmantiner? En fråga som jag hör jämt och inte bara av folk som inte har hund utan även utav folk som har hund. Om jag sen säger, nej det är en grand danois. Så kan de försöka fylla i meningen med: **en grand  danois som är blandning med dalmantiner?

**Sen när är dalmantiner så stora och så långbenta och grova i ansiktet och ändrade mönster också ^^

Förutom det: häst, föl, kalv, ko, har du ingen sadel? och typ när man är ute och går så kan man höra: Hahaha är kalven ute på grönbete…

Medarbetare på Hundar.ifokus

NathalieT
0

Ingen har ännu trott att Pelle är någon annan ras än den han är (lagotto)

De flesta som kommer fram brukar fråga vad det är för ras och när jag berättar de brukar de säga "är inte dom bruna?" hehe…

#6 Hahha, skrattade när jag läste det där om tanten Tungan ute låter som min farmor ;D

[MariaFotografi]
0

Nellie brukar vara en lapphund eller chow chow medans Bouncy (som är äldre än Nellie) tydligen är hennes lilla valp. ;)

Tina
0

Tåss är en blandras, collie eller "mini collie", enligt alla vi möter. Husky fick jag höra en gång också.
Inte en enda har hittills gissat rätt eller vetat att han är en aussie.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

AnneN
0

Velvet blir ofta misstagen för att vara rottweilervalp, dobermanvalp eller smålandsstövare Förvånad

Hon är 5½ år och blandning mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobber.

(bilden togs för 2 år sedan)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Workingdog
0

ooja!

Lite roligt TS att din kelpie blir kallad schäfervalp, medans min schäfervalp blir kallad kelpie ;)

Så ja Lexi blir kalla kelpie, Tyra cavalier eller cocker, alla tror nämligen att hon är renrasig av någon av raserna, men hon är en blandning av båda ;)

Sen när vi hade Kuvazs så VAR det en golden! Det kunde inte vara annat en en vit golden! så var det bara

Och likadant när vi hade en Puli, det VAR en Pudel! henne hade vi bara ett tag, när hon var runt 1 år, och då har dom ju inte fått sina dreads än, så fick flera förfrågningar om att det var väl en Pudel? Nää en puli, jaa en Pudel? Nej en P U L I. Jahaaa en sån, fick man höra medans de såg ut som stora frågetecknen ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

JessieS
0

Vi hade hem en rörmokare som visste vilken ras min hund var (tervueren) men han kallade henne för IKEA-schäfer. :( x)

Alex
0

Det där med schäfer och kelpie verkar vara svårt. Flört Jag stötte på flera som trodde min hund var en schäfervalp när han var liten.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

pillan33
0

Ja, jag har fått höra lite olika förslag:
Kleiner MünsterländerSpringer Spaniel och Cocker spaniel bl.a.

I själva verket är han då en Wachtelhund Glad

Belimas
0

Ja det är inte många som har gissat rätt och ändå är det inte en såååå ovanlig ras. Jag har då två tibetanska spaniels och de är enligt många andra pekingeser tydligen men de verkar ha missat den lilla detaljen att mina har en längre nos än vad peken har.

sofiek90
0

Jag har fått höra att min tibetanska spaniel är en chiuaua av en liten pojk, annars har det väl mest vart nakenhund med fel gener, då hon har päls om än väldigt lite. Det har kommit lite mer päls det sista året, men fortfarande frågas det om det verkligen är en tibbe.

Ang. schäfern har jag fått frågan om det verkligen är en schäfer då hon är rakryggad och har mer päls än de "vanliga" schäfrarna. Dom har dock inte sagt någon annan ras, utan mest kollat om det stämde, typ. Mest säger dom att hon är vacker Glad Dock har folk trott att hon är en hane, hehe ^^

Den andra lilla hunden vi haft hemma var en blandning av tibetansk spaniel och pekinese. Fick gissningar på båda raserna, så helt fel ute var dom ju inte. Kommer ihåg en gång när de va två stycken som gissade och dom gissade på varsin ras, den ena på tibbe och den andra på peke.

Min första schäfer var väldigt liten och många frågade vad det för ras. Då mest blandras. Då var det även gamla gubbar som visste allt som frågade.

MVH

Sofie

[dynamitella]
0

Själv hade jag en varg :) Yep. Varg, räv och schäfer blev hon dömd att uppfattas som (främst av icke-hundägare och barn).

Ronja, på bilderna, är 75% siberian husky och resten rottis.

[dynamitella]
0

Skrållan, som vi hade sammtidigt, blev stämplad som rottweilern.

När folk frågade vad jag hade för hundar blev svaret "En husky/rottis och en husky/pointer". Och eftersom få visste hur en pointer ser ut, stämplade de direkt Skrållan som rottweilerkorsningen, tack vare färgen :P

Men ja, tösen blev ju kallad labbe, doberman, korthårig vorsteh och diverse annat också.

Skrållan var 50/50 Pointer och Siberian husky.

amela87
0

Folk frågar ofta om min hund är en King charles spaniel eller cocker spaniel valp.  Men det värsta jag har hört kom från en man som frågade om det var en Labrador Haha! Tydligen vet han inget om hundar!Tungan ute

Hon är en Cavalier king charles spaniel. Många vet dock inte att Cavalier king charles spaniel & King charles spaniel är helt olika raser. :P

GabbiS87
0

Schäfer, chow chow eller blandras brukar folk gissa. Chow chow är nog den vanligaste gissningen! Det är alltså en eurasier Glad

[dynamitella]
0

Jag visste inte att det fanns en King charles spaniel. Vet du vad skillnaden är? Efter en snabb googling hittade jag inget speciellt konkret :)

[dynamitella]
1
amela87
0

#32  Förutom utseendet så är King charles mer "en mans hundar" dvs inte lika frammåt och sociala :)

Zvintos
0

De flesta törs inte gissa alls faktiskt och ser mest ut som frågetecken när vi talar om vad rasen heter (de är staffordshire bullterriers).
Annars får man ibland höra kamphundar om dessa.
När vår hane var ca 5-6 månader var det någon som frågade om det var en "sån där mastiff". Glad

scth
0

husky får våra vara alltsom oftast. Det lär vara en sjukt stor husky!

Häromdagen kom en man fram till mig och frågade var det var för ras, han och hans kollega hade nämligen slagit vad om det var antingen en jämthund eller en gråhund ;)

Varghybrid blir även min hane kallad ibland haha

Idag var han någon typ av vakthund enligt en dam

De är alaskan malamute :)

[Forest]
0

Jag har själv misstagit en hund men det är bara på bild och hunden är här inne med sin matte antar det är matte som sitter bakom datorn o skriver iaf  Flört  Det är en liten svartvit shetland sheepdog varpå jag inte  kommer på namnet på vet ni jag har alltid tyckt han ser stor ut o konstig någ trode jag det var tik raser var border collie och långhårig collie Skäms oj vad fel jag hade på allt Glad 

Här ska ni få en rolig bild- Dessa två hundar har folk frågat massor om flera trode det var samma ras. Rasen var ju givet för många det är ju en Pudel OBS båda är Pudel!

Nästa klas med folk säger då jag gick med alla 3 hundarna missa inte Enja dvärgpudelvalp gick med då. Och åh äger du alla dom hundarna visst är det mamma pappa o valp?! Ras…. det var sämmre med men klart samma ras.

Den gråa hunden- chanel  är ofta Puli renrasig som folk älskar Förvånad Hahah ja gösses. Eller silverpudel Flört 

Chalie svartvita tibetansk terrier han var ofta en shih tzu Förvånad jovisst hund på över 40 cm o vikt 19 kg Flört

Kitten86
0

Min sheltie har oftast blivit misstagen för en border collie, redan som liten valp, men har även blivit kallad/ misstagen för australian shepherd eller mix av dessa. Har även hört  "vanlig" collie.

Min Pudel har inte blivit gissad som fel ras men däremot blivit tagen för valp fast han idag är 13 år! Ibland säger folk "han är väl en sån där Pudel?"…

reverse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Vilken lustig blandras" är ganska vanligt. Eller "det där är en border collie". Många tror att Loke är någon husky-blandning också. Den konstigaste vi fått höra från en liten tjej var "åh, vilken fin schäfer!". Obestämd

//Lina

Lamina
0

Joda, har fått höra både det ena och andra. En kille försökte förklara för min sýster att hon hade fel om att hennes Groenendael var renrasig, det syntes ju på nosen att det var en collieblandning! En tjej jag stötte på på bussen en gång ville påstå att min Tervueren antingen var en blandning eller inte helt rastypisk eftersom hans nos inte såg ut som hennes hunds nos. Hennes hund var en blandning mellan Schäfer, Basset och just Terv, och eftersom hans nos varken kom från Schäfern eller Basseten så var det ju helt klart en Tervnos! Hence, min hund såg fel ut… Obestämd Till saken hör att han enligt uppfödaren var den finaste i sin kull…

Annars brukar det mest vara att dom är blandraser, oftast med Collie och/eller Schäfer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kitten86
0

Schäfer, den va rolig Cool

Guud, va han är fin. Mycket fina trick som ni bjöd på i filmen också…!!
Skulle verkligen vilja lära min hund både breakedance och "korsa benen"….. Hur har du lärt in dessa tricks?

Isnona
8

Alfons har blivit misstagen för fransk bulldog, engelsk bulldog, "korthårig shih tzu", Chihuahua (haha), men roligast måste ju ändå varit när ett litet barn fick syn på honom och sa till sin mamma: "Titta, där är ju en minigris!" Skrattande

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Beckibus
0

#40 Haha en schäfer?! Men herregud! SkrattandeDen var rolig!

#42 Haha en minigris det kallas våra moppar med :P 
Prillan har blivit misstagen för fransk bulldogg,engelsk bulldogg och den jag inte förstår gris? Kanske ska tillägga att Prillan är en mops. En mops har ju bara en knorr så att säga Obestämd

Våran amstaff har blivit kallad rottweiler,boxer,pittbull,grand danois(?)..Tycker ändå det är lite kul när folk står "Vänta säg inget jag har det på tungan!" sen kommer fel :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Viccan92
0

#42 Haha minigris snälla nån.

Det blir faktiskt inte så många misstag med med min hund. Han är en amris och alla tror att han är en eng cocker. Dem frågar ras och jag säger amerikansk cocker spaniel och dem bara jaja cocker spaniel och ja bara nej am cocker spaniel. Dem fattar ingenting. Verkar vara väldigt få som vet att det finns två sorter. Just nu säger jag bara am cocker och säger dem fel så struntar jag i det.

Träffade en äldra man som kände till båda raserna dock var han lite osäker på skillnaden så jag sa " storleken, pälsen och delvis utseendet". Jaha sa han då men det är svårt att se men jag tror det står i stamtavlan. Jo det gör ju det. Men engelsmän och amerikanare som jag har mött har aldrig fel dem vet vad han är för ras.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Forest]
0

38 var din hund jag syftade på jag tagit fel på men det är bara på din avatarbild jag sett honom Flört

reverse
0

#41 För tricket korsa tassarna finns en "walkthrough" på Klickerträning iFokus.

Breakdance är ju egentligen bara en beteendekedja med snurra runt och rulla runt…

//Lina

TjockaBerta
0

Alla tror att min cockerpoo, 10 år, är en portugisisk vattenhundsvalp. Även de som själva har en portugis.

>>>Malum domesticum<<<

Anibaz
5

Haha påtal om minigris. När vi hade vår minigris var det ett litet barn och hans mamma som gick förbi när jag var ute med honom och barnet utbrister "Titta mamma vilken söt schäfervalp!"

Jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv som jag gjorde då Skrattande

Viccan92
0

#48 Haha minigris och schäfer. Jag förstår att du skrattade. Men visst jag kan förstå små barn.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

KvirrZ
0

Förr fick jag ofta höra labrador om våran golden. Tungan ute

- Mvh Emma

annamazing
0

"Jag trodde först du var ute och gick med en räv" är nog den vanligaste kommentaren jag får..

Annars blir min 8-åriga dam ofta misstagen med en collievalp, i synnerhet så här års när pälsen är så dunig. Har fått mycket beröm för hur fint min valp uppför sig :)

Kitten86
0

Min sheltiepojke blir ofta misstagen för annan ras än den han är, mycket just för hans färg då det till synes inte är någon som känner till att sheltie finns i svart/vitt - detta gör ju att han måste vara border collie (eller?) 
Men han är även av modell större, och jag har inte heller bemödat mig med att korrigera hans öron som han bär mer åt sidan, ska ju egentligen lyftas mer "uppe" på huvudet och då får de sina karakteristiska tippade öron. Men han har mycket mer karaktär på detta vis Foten i munnen Sitter vid fel dator nu men kan visa annan bild på honom om du vill se honom lite bättre…?

Då får jag ta mig en titt där då! Så du har "klickat in" detta trick? Misstänkte att det var på något liknande sett som du tränat in breakdance…

Cockerspaniel
0

Haha min cocker har ofta blivit kalld för tax(?) och sen om det är en blandras och då gissar de mellan olika raser. En frågade om det var en rottis med dvärgväxt en gång (x-'D).

Vi håller våran cockerspaniel nerklippt eftersom hon inte är en utställningshund! Så kan de kanske reagera på det? Fast även då hon hade långpäls så kunde de inte gissa på att hon var en Am. Cockerspaniel :P

Beckibus
0

#48 Haha! Schäfer ?! Men herregud! Jo barn kan vara för roliga..!

#51 Måste bara säga att din "valp" är väldigt fin!Tungan ute

#38 Jo River har man hört mkt om :)Men inte rätt :/

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Kitten86
0

Vad menar du med "inte rätt"?

Beckibus
0

#53 Vad söt hon är! Ärligttalat hade jag inte gissat rätt.Skulle gissa på spaniel av ngt slag..

#55 Jo att det inte har varit så många som gissat rätt.

Att man har hört så många raser till River , men få rätt..

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

TjockaBerta
0

#51 Vilken vacker dam

>>>Malum domesticum<<<

Banankaka320
0

Alla tror min Nakenhund är en stor Chihuahua när hon har tröja på sig och säger att hon är jättesöt, men sen om jag tar av tröjan blir dem lite stumma. xD

[Nalle-]
1

Min hund är visserligen en blandras, men jag tycker ändå det är kul de gånger när jag har hört att han är en Bichon Frisé. Han har faktiskt lite av det i sig, men han är varken vit eller lockig…

Cockerspaniel
0

#56 Men hon är en spaniel. En am. cockerspaniel så nästan "rätt" har du då gissat! :P

Changrila
0

Alltså, jag blir mer förvånad om någon råkar ha en aning om vad jag har för hund, än vad jag blir när någon gissar på fel ras ;) (och när man åker kollektivt i sthlm några gånger varje vecka så går det aldrig långt mellan gissningarna.)

Det är väldigt få som vet att mina hundar är salukis.
De som öht vet att vinthundar finns brukar gissa på klippt afghan, Greyhound eller whippet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

SamanthaJones
0

Prins har blivit tagen för bland annat Dogo Argentino, pittbull, amstaff, rottis, mastiff, tysk bulldog, fransk bulldog(!) och "en sån där kamphund"

Av dessa så tycker jag väl att frallan o tysk bulldog (inte ens en ras) är de mest knäppa förslagen :P Förutom kamphund då.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Anibaz
1

#62 Rasen Boxer sägs härstamma från en liten tysk bulldog (Brabanter bullenbeisser) i början på 1800-talet. Den tyska bulldogen var ämnad för att jaga och framförallt att hålla fast bytet som andra hundar stött upp. För att klara denna uppgift var Boxern tvungen att ha en bred mun och kraftiga käkar som orkade hålla kvar det levande bytet till jägaren gjorde slut på det. Detta medförde att man avlade på yttre egenskaper hos bulldogen snarare än mentala kvaliteter. Därav Boxerns breda nos och uppnäsa.

Så det är intre ett så knäppt förslag trots allt Tungan ute

Mahe
0

Japp, de flesta tror att Zorro är en blandning av schäfer/rottweiler… men han är en blandning av schäfer/labrador.

Spotifys
0

Folk tror heeela tiden att Bubba är en Berner SennerTungan ute

Ronja06
0

Varghybrid, varg, husky, australian shepherd, muterad sheltie och (hör och häpna) Jack russell!!

Yim är tvättäkta reggad border collie. (men med rätt så ovanlig färg här i sverige)

Mvh Emelie Förlägen

Hope7
0

#36 Alaskan malamute hundar har alltid varit mina favoriter. De är så otroligt fina!

Min hundvalp misstas ofta för att vara en rottweiler- ELLER Schäferblandning när hon i själva verket är en blandning av Labrador, Golden och Border Collie. :)

SaraC
0

Ja, jag får ofta höra samojedhund och det kan man ju förstå från folk som inte har så stor koll på raser. Men fick en gång en utskällning från en kvinna som sa sig fött upp samojeder, när jag försökte förklara att min hund inte var en samojed.

Det roligaste jag varit med om var en man som stoppade mig på gatan för att få hälsa på min hund och sedan frågade vad det var för ras på hunden. När jag svarade "japansk spets" sa han: ja, det var det jag förstod! min kompis har också en sån. fast en svart.

(För er som inte vet det så finns japansk spets enbart i rent vit)

Jag försökte förklara det och menade att hans kompis nog hade en annan spets, men då blev han sur och gick.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

reverse
0

#52 Jag klickertränar allt. Skrattande

//Lina

Michaela-N
0

Chihuahua, så många gånger att jag tappat räkningen. Annars är det inget mer tror jag. Papillon känner väl de flesta till, om inte fjärilshund.

[Ronon-m]
0

Ganska många har frågat och trott att Ozzi är en schnauzer :)

Chilli10
1

En sån där kamphund har jag hört för många gånger.

Några har trott att hon är pitbull, vilket egentligen inte är så konstigt.

En bekant till familjen undrade om hon var en Boxer, bahhaha! :D

Härom veckan kom en äldra dam fram till sambon när han var ute med Chilli, "åhh, är det inte en sån där amstaff? så söt". Så hon hade ju iaf rätt Flört

jonnson
4

Av lite hundkunnigt folk så blir Milo ofta misstagen för att vara en liten maxikansk nakenhund (kommer inte ihåg vad den lilla modellen heter, toy eller small?). Av folk som inte kan något om hundar, så får jag ofta höra att det är en råtta eller iller jag har i hopplet, någon har gissat på nakenkatt också..

Sen är det ju många som gör sig lustiga över honom, pekar och skrattar hör till vardagen. Vi får ofta höra kommentarer som "där kommer en livsfarlig mördarhund" eller "Akta så inte Bamse kommer och tar dig". Förstår inte varför folk anser att det är okej att göra sig lustig åt en annorlunda och kanske konstig hund. Hade jag haft en golden eller labbe i kopplet, så är det ingen jävel som hade vågat säga något om den!

(Förlåt, lite OT här, men jag blir såååå upprörd av folk som inte förstår att JAG älskar Milo, att för MIG är han världens finaste och bästa hund!)

[Ronon-m]
0

#73 såna människor blir vi aldrig av med tyvärr.. Dom finns överallt. Fått många såna kommentarer om min katt… Dom förstår ju inte att hon har en sjukdom! Jag hör ofta att hon är en råtta, fladdermus eller att hon ser ut som ET :(

Min älskade Tilly, 13 år gammal <3

reverse
0

#73 OT, men det får mig att tänka på introt till Trasdockorna som gick på TV när jag var liten. Glad

"Att va' söta men lika som bär vad är det o ha? Lite annorlunda är inget fel o va'! Om man är av en annan sort Varför ska man kastas bort?

Lite trasiga och knasiga! Är vårt trasdocksgäng Lite trasiga och knasiga! Det är vår refräng

Är din näsa sned eller armen ur led och din tå är gul och blå Lappri säger trasdockan

• Du är lika bra ändå

Fast trasiga och knasiga! Vi sjunger vår refräng Lite trasiga och knasiga! Är vårt trasdocksgäng"

//Lina

jonnson
0

#74 ja men visst är det tråkigt med såna människor? Även om jag vant mig vid det nu, efter 2 års tid, så känns det ju fortfarande varje gång någon gör eller säger något. Visst, alla behöver inte tycka att min hund är fin, men dom kan väl hålla käft om det då? Jag tycker personligen inte att labradorer är världens finaste hundar, men inte f*an säger jag något om det till deras ägare! Ägaren tycker uppenbarligen att dens hund är fin, därför den har köpt den ju. Likadant med katter eller vilket djur man än har som är annorlunda!

Ska jag börja peka på alla små barn jag går förbi på stan, skratta åt dom och säga högt och tydligt hur fula dom är? Att som förälder få utstå något sånt, är ungefär hur jag känner mig när folk gör så mot min hund. Men hade jag gjort eller sagt så om ett barn, då hade det blivit liv i luckan minsann.

Sen gör det mig ingenting med folk som kommer fram och frågar vad det är för ras, eller till och med vilket djur det är :O eller om han ska ha så lite hår eller om jag rakat ner honom osv. Det gör mig ingenting om folk frågar, för att dom är nyfikna och okunniga. Men att göra sig lustig över honom, det gör mig fly förbannad varenda gång!

Att folk dessutom kan med att tycka synd om MIG, som har en sån "ful" hund, det förstår jag inte. På dom låter det som att jag inte hade råd med någon bättre hund, eller att det inte fanns någon annan kvar, så jag fick ta den valpen ingen annan ville ha. Så var verkligen inte fallet! Jag var den som först köpte, och valde, någon ur Milos kull. Och jag är övertygad om att jag valde den absolut bästa och finaste av dom alla! <3

#75 ja men visst är det så. Kanske ska börja öva lite mer på det där med trick igen, och ta tag i freestyle-planerna mer. Varför inte göra ett program kring den låten, och budskpet med den liksom?

jonnson
0

#74 skitsöt katt förresten! Hur funkar det att ha en sån? Min hund måste jag ju bada en gång i veckan oftast, och smörja in efteråt. Hur fungerar det med en katt, dom gillar ju oftast inte att bada? Är det något dom vänjer sig vid, eller behövs det inte på nakenkatterna?

Zabbio
0

Schäfer. :) Han är terv (belgisk vallhund). Ibland shäfer-collie korsning.

Häromveckan var det en äldre dam när jag var ute med farmor och våra hundar, som knappt pratade med mig eller tittade på oss, sen nämnde farmor vad Ki var för ras och damen utbrister lättad "Åh, ja förlåt att jag inte sa hej ordentligt, jag trodde han var schäfer och jag är rädd ör schäfrar'' :P Så helt plötsligt var han en snäll hund för att han var en ras hon inte kände till.. x) Tycker iaf jag är lite lustigt, han blev ju varken mindre, ändrade useende eller betede sig annorlunda för att hon fick reda på att han var en annan ras..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

TjockaBerta
0

# 73

När folk skrattade och frågade om min Chihuahua var farlig så svarade jag alltid allvarlig, -akta dej, hon knipsar fingrarna.

Då blev de osäkra för de visste inte om jag skojade eller inte. Så var det tyst på dem.

>>>Malum domesticum<<<

jollycox
0

Jag har nog stött på en av dom konstigare gissningarna. oftast brukar folk inte gissa utan dom frågar vad det är istället. någon har väl gissat på schnauser, men en gång på en utställning så kom det fram en man som ville klappa dom och sen frågade han om det var schäfer!
det är irish softcoated wheaten terrier.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kitten86
0

Vad heter Yim's färg? Tycker han är grymt fin! Är han import eller köpt i Sverige?

Misstänkte det. Själv har jag aldrig fått kläm på det där med klicker träning, men skulle vara kul att lära sig!

Wand
0

Folk har misstagit våran hund för att vara boxerblandning, antagligen enbart pga färgen. Sedan har okunniga människor trott att hon är ren vinthund, vilket man ser på en gång att hon inte är, men ja.

Hon är pitbull/whippet-korsning. Glad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

jippiiii
0

Har flera gånger fått frågan om Emma är en röd schnauzer hehe annars brukar folk tro att hon är en airdelterrier och ibland gissar de på foxterrier…

Emma, en irländsk terrier

Katti
0

Ett tag hade jag en kelpiehane och två sheltietikar. Jag fick ofta kommentaren "Oh vad söta. Är det en mamma och hennes barn? Eh, nej!

oskartoller
0

Haha, jag fick höra att min hund (Tollare) var en tiger av ett barn. Granngubben tror att han är en räv.

MelliPirelli
0

#81 Yim är en "helt vanlig" blue merle som är importerad från Norge. Glad

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

elinenglund
0

naee..ingen tror att våran hund är en annan ras men det syns väldigt väl att han är flatcoated retriever,men det som inte är så kunniga kanske tror att det är en smal labrador.

Men deremot tror många  att det är en hona..

Fast jag tycker absolut inte att Lakris ser ut som en hona! :)

[Ronon-m]
0

#77 Tack så mycket! Ne henne behöver vi inte bada då inget sånt fungerar. Hon ska igentligen ha päls över hela kroppen, fast kort päls. Hon är en Devon Rex och dom är korthårgia. Men Tilly har en sjukdom som gör att hon tappar all sin päls och även fäller sin hud. Hon flagar, precis som när vi blivit solbrända och sedan tappar huden. Så har hon det alltid. Vi har testat massa olika saker på henne, krämer, foder, schampon m.m men ingenting fungerar. Så vi gör ingenting med henne :)

jonnson
0

#88 aha, trodde hon var en sphynx. Det var ju det där med att missta för annan ras.. Har tyvärr inte så bra koll på raskatter bara genom att titta på dom.. Katter har ju ändå mer likheter mellan raserna än vad en del hundar har. En katt ser ändå ut på ett visst sätt, är UNGEFÄR lika stor osv. Sen är det mest "småsaker" som skiljer sig mellan raserna.

Men, vad tråkigt att hon är sjuk :( Kanske kommer med något nu som ni hört tusen gånger.. Men, jag antar att ni testat aloe-vera? Det funkade nämligen väldigt bra på min hund när han hade problem med huden. Likaså babyolja om han var riktigt torr. Men det är säkert något ni redan testat..

Men vad kul att hon lyckats bli så gammal ändå, om hon varit sjuk hela livet (?) 13 år är ändå en ganska hög ålder för en katt, och hon såg pigg ut på bilden :)

Jespersen
0

Humla, welsh corgi cardigan, har blivit misstagen för bla. drever, Tax och jack russell terrier (med min jack russell terrier ståendes jämte). En gång kom det förbi en man och frågade om hon var en drever, nej sa jag, hon är en welsh corgi cardigan "Jaha, en sån har jag haft!" Jaha? Känner man inte igen rasen då? Tungan ute Jag tycker att hon är ganska rastypisk. 
Många tror även att hon är blandras. Roligaste gissningen var väl "Är det pitbull i den där?".

Tia, min jack russell terrier, har blivit misstagen för marsvin när hon var valp Skrattande Annars är väl den vanligaste felgissningen dansk-svensk gårdshund, vilket är ganska förståeligt.

Det är också många som frågar mig om den stora är mamma till den lilla, eller "Är det samma ras?" Haha Glad

Sophey
0

Jag har nog inget super roligt som jag kommer ihag som mina hundar har misstagits for men nar jag ar ute och gar med illern ihop med schafern kommer manniskor ibland och fragar vad det ar for ras pa den lilla oftast far jag hora att det ar en taxblandis eller att han ar hundens valp.

Samma sak nar jag ar ute med ragdollkatten ihop med samojeden… de tror att hon ar hennes valp eller en san dar pomeranian men arligt, alla har val sett en katt? De antog att hon var en hund eftersom jag hadde henne i koppel Tungan ute

Medarbetare på matlust

Katti
2

Haha, det var väl roligt så det räcker Skrattande.

[Sarahansson1]
0

Amadeus har ofta blivit kallad för Pudel cocker spaniel. Men det roligaste jag tkr var när en dam. Som kom förbi med två golden och stannade och tittade och sa till sin man vilket sööt golden valpSkrattande HAHHA också har hon själv egna golden. Men han är ingen utav raserna utan en bichon havanis. Elton är samma ras men alla tror att han är bladis eller zit tzu.

[Sniff]
0

De flesta frågar vilken ras Athos är, men han blir ofta kallad gosedjur eller leksakshundSkrattande Han är en bichon havanais.

[hehlenaaa]
1

Haha, vilka roliga misstolkningar av raser! 

Däremot kan jag förstå de som inte "känner igen" alla raser i ens blandras. För det kan dölja sig mycket :) Så ni som har en schäfer/labrador/rottis (tog bara något exempel) bör inte ta åt sig om de byter ut rottisen mot collie istället :)

För det är nog lätt hänt :)

MelliPirelli
0

Mina Shelties blir oftast kallade dvärg collie eller Lassie. Har jag haft kompisens Aussie hemma så har man fått höra BC, Blandis, "en sån där vallhund" och ROTTWEILER!
När skolan hade friluftsdag en gång så hängde min kompis Flatt med och en av lärarna säger "nämen, är det en svart setter?".

Bloggar om hunderiet 

goldenhamsters
0

Min lilla hund trodde väldigt många när hon var valp att hon var en dvärg schäfer. Det roliga med det är ju att det inte ens finns en hundras som heter det Tungan ute. Fast jag tycker inte alls att hon liknar en schäfer.

Hon har papillon, dvärgschnauzer och pomeranian i sig. 

Mvh Alicia.

[hehlenaaa]
0

#98- Det har du rätt i, men då har ju gordon settern tanteckning :)

Så helt svart är den ju inte :)

PetraKarin
0

#81 Kitten86, kunde inte låta bli att svara. Yim är blue merle och importerad.

Jag har också en sheltie, och får ofta höra minicollie, lassiehund, collievalp, räv m.m. Även minischäfer.

PetraKarin
0

#99 Nej visst är det så, men ändå :P

Anibaz
0

#100 Yims ägare har redan svarat i inlägg #86

MelliPirelli
4

#102 Jag är inte hans ägare, även om det inte hade varit helt fel! Oskyldig

Bloggar om hunderiet 

Anibaz
0

#103 Haha oj! Kollade bara på avataren och ni båda har en Sheltie på den Tungan ute

PetraKarin
0

#102 Oj jag missade att Melli svarat på den! Men det är nog för att hon inte är Yims ägare så jag letade lixom inte riktigt där…

Ronja06
1

hahahah! Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

[jakke94]
0

Daddy är oftast Golden, cocker, springerspaniel eller sankt bernhardvalp 

Har även fått höra blandras några gånger

Andra förslag är "någon form av basset?" "långhårig amstaff" newfoundland, st bernhard med dvärgväxt… 

Men oftast frågar dem bara: Hum, vad är det för konstigt??

meilin
0

Min ena Chihuahua har ganska långa ben och är väldigt smal i kroppen, så hon är oftast en blandras enligt folk. Ibland är det knappt att dom tror mig när jag säger att hon faktiskt är renrasig med stamtavla. :)

Lilllens
0

En tant kom fram till mig engång när jag var ute och gick med Harry och sa: Åh vilken fin lapphund!

Han är en karelskbjörnhund/gråhund Glad Fast han har extremt lång päls så jag förstår henne.

Lilllens
0

Många tror även att min kusins hund är en Dobbermann-valp, eller så tror de att hon är rottisens valp, speciellt när man går med de tillsammans Skrattande

TjockaBerta
0

Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.