Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2345 ggr
NathalieT
0

Räcker med en flock?

Usch ja, jag har hamnat i en disskussion med min pappa, som börjat läsa Cesar Millans bok. Han berättade om att flocken får motion i form av promenader i bergen. Då frågade jag om de inte får någon hjärnstimulans och pappa svarade att det inte behövs när hundar bor i flock!

Jag tycker att det låter ytterst orimligt men pappa är tydligen helt säker på sin sak. Jag har kommit med många argument mot det, enligt min egen åsikt då!

Nu undrar jag vem som har rätt! Behöver hundar ingen hjärnstimulans när de bor i flock, eller är det nonsens? Motivera gärna era svar!

jonnson
0

Tassar in och följer tråden. Intressant diskussion förresten!

fiffiluren
0
NathalieT
0

#1 Haha, i egentligen är det mer som ett krig än en disskussion ;) Vi är båda stora besserwissrar ;P

Sophie&Segra
4

Jag tror han har misstolkat det lite, har läst Cesars bok själv nämligen.

Jag tror snarare att C menar på det att hundar som motioneras i bergen i flock, inte behöver hjärngympa.
Och det håller jag med om - när jag bodde uppe i Norska fjällen med en jädrans massa Huskys fanns hjärngympa inte på världskartan.. Dom vart ju helslut av att bara vara tillsammans och samspela med varandra i flocken, speciellt när man tog dom utanför deras "revir" (alltså upp på öppna fjällen osv).

Samma sak när jag o min pojkvän o våra tre hundar (Schäfer, Rottweiler & Jack Russell Terrier) är ute i skog o mark med alla hundarna. Vi båda tränar aktivt med våra hundar varje dag, men dom dagarna vi är ute med alla tillsammans o går långpromenader så finns någon träning inte med på världskartan, hundarna är för trötta för det - då det ju i sig är världens hjärngympa för dom, att få vara i en flock o samspela med varandra osv.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Wand
2

Jag tror att om de bor i flock så får de ju stimulans av varandra, på ett naturligt sätt.
Men jag är alltid för hjärnstimulans bland alla djur - det är ju inget som skadar om det är på en bra nivå, så varför inte? 
Vi människor måste ju också stimulera hjärnan extra för att kunna fungera.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Loveradio
0

Håller med #4.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

Det är väl såhär åxå att är man mycket ute i skogen med sina hundar, så stimuleras de hela tiden, både fysiskt och psykiskt. Det handlar om att hitta rätta vägar kring stock och sten, balansträning, följa dofter, egentligen det många på "konstgjord" väg aktiverar sina hundar med, som inte har lika stor tillgång till skog och mark.

Mischa
0

Och jag tycker att det inte finns ett givet svar, man gör det man anser att hunden mår bäst av och alla hundar delar inte samma behov.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Men anser man att har man fler hundar så behöver man inte aktervera den mer än promenad med alla 1 gång per dag så har alla fått något? låter för mig lite konstigt. Sen kan jag säga går jag långpromenad i skogen så är våran hund oxå trött eftersom det är mycket dofter o allt "nytt" + 2 tim peromenad gör sitt klart att det räcker den dagen :)

Maja2
2

#9 Nej, det är ju inte så att bara för att man har flera hundar så stimulerar de varandra, MEN, tar man ut alla i skogen och vandrar med dem lösa några timmar per dag, varje dag, så skulle jag säga att det räcker långt. Inte för alla raser dock.

Noa-Nisse
3

Jag tror det är precis som med oss människor.

Har jag varit ute bland folk en hel dag. Alltså, umgåtts med mina vänner hela dagen på stan och sen kom hem på kvällen så hade jag stupat i soffan

Men är jag med mina kompisar 7 dagar i veckan i flera månader så blir jag så van vid det att jag inte blir lika trött av det.

SÅ jag tror att visst behöver hunden hjärngympa när den bor i flock.

Och vad räknar man som flock. Jag räknar t.e.x inte två hundar som en flock. För mig definierar en flock att de måste bo tillsammans alltid och måste vara minst 5-6 individer. Helst ska de bo utomhus också för att räknas som en flock.

Men det är kanske bara jag som tycker att det är en flock. Andra tycker kanske att man är en flock om man bara är matte och 1 hund Skrattande

Medarbetare på Hundar.ifokus

NathalieT
0

#11 Det är lite så jag tänker :)

Maja2
0

Hjärngympan för flocken består nog mer i att vandra i skogen än att bara finnas tillsammans

[arlington]
5

Det beror väl på hur man ser det, att bara möta samma saker vare dag leder inte till utveckling tycker jag. Träffade jag bara mina vänner varje dag i flera timmar skulle inte hjärnan fungera sådär jättebra. Hjärnan behöver motioneras för att fungera fint och det är så det fungerar för min hund med.

Jag tycker att man ska utmanas, lära sig nya ting, uppleva saker och fortsätta utvecklas, inte fastna i gamla hjulspår. Men det är ju bara min mening om det hela, tror inte det finns något rätt eller fel i sådana här diskussioner- bara olika sätt att se på det och alla är olika vare sig det rör sig om hundar eller människor. :)

Eywa
3

Man får tänka på att hundar löser en mängd olika problem i det fria tillsammans med flocken. Jag tror inte att det räcker med motion och umgänge samt hålla koll på vart nosen eller tassen ska vara på marken för att tillfredställa en hunds mentala behov i fångenskap.

Hade de fått ströva fritt utan människor hade dom jagat, letat bär/frukt/sopor, uppfostrat valpar, vaktat flocken, promenerat med ett syfte (tex. att leta föda) osv.

Nej, jag tycker att oavsett om man har fler hundar eller inte så behöver hunden lösa problem och utvecklas mentalt. Men en hund som får leva tillsammans med en större flock (5-7 individer som det brukar vara i det fria) och promenera lös i skog några timmar per dag behöver nog inte aktiveras lika mycket mentalt som en hund som lever som enmanshund eller tillsammans med 1 hundkompis.

Vissa raser får dessutom ut mycket mer av en promenad i skogen än ett lydnadspass. Kan nämna husky och saluki som exempel. Andra raser, som tex. border collien, där är den mentala biten väldigt viktig för att få en glad hund!

Dessutom får man ju inte glömma att man skapar en tillit, ett starkt band, ett sammarbete och en riktig flockkänsla när man tillsammans med hunden löser ett problem och jobbar tillsammans mot samma mål. Det är något jag tror många hundägare saknar i dagens samhälle.

Sophey
0

att vandra ute i nya miljoer stimulerar hundens luktsinne och annat vilket faktist ar hjarnstimulans for hundar men i mina ogon racker inte det

Medarbetare på matlust

NathalieT
0

Du tog orden ur munnen på mig :))